Inhoud meter / sight gauge

Gestart door JamMasterJustin, 22-03-2018 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Hallo allemaal,

Ik ben wat minder actief geweest. Op het forum. Qua brouwen en qua (eherms) bouwen. Het is extreem druk op het werk. Maar binnenkort wil ik weer brouwen en bouwen. In de categorie van die laatste. Ik heb de fusten voor de eherms bijna af. Alleen zat ik nog in dubio kan bepaling van de inhoud van de kookketel. En toen zag ik dit op ali

https://m.nl.aliexpress.com/item/32236262412.html?pid=808_0009_0109&spm=a2g0n.search-amp.list.32236262412



Kosten $ 23,50. Tikkeltje fors, maar dan ziet het er wel gaaf uit. Hebben jullie tips? Andere goedkopere opties?

JamMasterJustin


Jacques

De inhoud van je kookketel kun je heel eenvoudig bepalen met een meetlat.
Voor de inhoud van een cilinder (een kookketel is een cilindervorming voorwerp) kun je bereken met behulp van de formule
∏ x ( de straal )² x hoogte.
∏ = pi (3,14)

Maar je kunt het jezelf makkelijk maken met behulp van de link https://www.berekenen.nl/a-z/inhoud-cilinder-berekenen

Zelf heb ik een tabel gemaakt voor mijn Baumeister en heetwaterpan en deze gelamineerd.


Ook brouwsoftware is voorzien van een tool om de inhoud van een ketel te berekenen door de afstand vanaf de rand van de ketel tot het niveau van de vloeistof te bepalen met een meetlat.

Het is een simpele oplossing die niet veel extra reinigingswerk met zich meebrengt. Zo'n kijkglas ziet er leuk uit maar moet ook worden schoongemaakt.

Biertje1985

RVS liniaal en brouwsoftware en/of een geprint sheetje met een inhoudstabel.
Of een weegschaal en een SG meter als je je het lastiger wilt maken. (Dat zag ik op een Engels YouTube filmpje) :biersmile:


William

Als je de skills hebt om zo'n ding te monteren is het natuurlijk wel erg mooi. En een hobby mag wat kosten.

seed7

Op mijn lagertanks heb ik een aftap/proef-kraantjes, daar schuif ik voor het vullen een siliconen slang overheen en houd het ding langs het vat omhoog om te zien hoe vol het is, wellicht kun je iets dergelijks improviseren.

Wellicht ook eenvoudiger schoon te maken,

Ingo

JoepH

Citaat van: seed7 op 25-03-2018  23:02 uOp mijn lagertanks heb ik een aftap/proef-kraantjes, daar schuif ik voor het vullen een siliconen slang overheen en houd het ding langs het vat omhoog om te zien hoe vol het is, wellicht kun je iets dergelijks improviseren.

Wellicht ook eenvoudiger schoon te maken,

Ingo

Met een beetje knutselen is er een prima systeempje te maken om te weten wat er in je ketel zit. Vooral tijdens het spoelen.

Gemaakt van siliconen slang, aluminium plat en een stukje aluminium u-profiel. Zelf even ijken en klaar is Kees.


BLUB

Citaat van: JoepH op 25-03-2018  23:15 uMet een beetje knutselen is er een prima systeempje te maken om te weten wat er in je ketel zit. Vooral tijdens het spoelen.

Gemaakt van siliconen slang, aluminium plat en een stukje aluminium u-profiel. Zelf even ijken en klaar is Kees.

Goed idee zeg  :petje-af:

Ga ik ook doen  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

brouwerwaldonk

Mijn gistvat is een rechte inox ketel, als ik het wort overhevel van de kookketel kan ik precies aflezen hoeveel liter wort ik heb. Daarvoor gebruik ik een platte lat die ik op de ketelrand leg. In het midden is een gaatje met onderaan een stukje buis. Als ik mijn vlotter door het gaatje steek wordt het steeltje rechtgehouden door het buisje. Op het steeltje staan merktekens, represantief voor 42, 44 en 46L

De vlotter is een filmdoosje met een blokje isomo of piepschuim, In het doosje zit ook een dun stripje inox van 3mm breed  met een lengte van 20cm. Het stripje inox is aan één kant 90° geplooid als een heel lange L zodat het onder het blokje isomo op de bodem van het filmdoosje zit, doorheen het blokje en doorheen het deksel van het filmdoosje.

Het stripje met merkstreepjes komt doorheen het gaatje van de lat die op de rand van de ketel ligt zodat ik direct kan aflezen hoeveel liter wort er in de ketel zit. ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is 

Foto van een filmdoosje, hier gebruikt als luchtfilter


Gistvat

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.