Hulp nodig: aandrijving schrootmolen

Gestart door Markiej87, 25-04-2015 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

beermenke

Ik heb een overbrenging van een oude handboormachine. In kringloopwinkel voor een paar euro te koop. De motor aan de boorkant en waar je vroeger met de hand draaide dus de molen aansluiten. Een vertraging van 1:6 en dat werkt prima. Ik doe klam schroten en heb perfect schrootsel. Als ik niet klam schroot bij dezelfde afstelling dan is het te fijn dus ik schroot altijd klam.

KLucky_13

Ik heb eens geïnformeerd bij hobbyplaza en kreeg volgend antwoord:

Hallo Kenny
Dank voor je aanvraag, de verkoop omvat UITSLUITEND zeer sterke NIEUWE  230 volt motoren met vertraging.
Het toerental is +- 160 RPM.
De losse motor kost €. 50,00
De benodigde aanloopcondensator kost €. 5,00
Een omkeerwandschakelaar (type Somfy) LINKS - RECHTS draaien kost €. 15,00
Een stekker met randaarde en +- 200 cm.  aangegoten snoer  kost €. 5,00
Verzendkosten zijn €. 5,00 ipv. €. 6,90 dus de complete set Totale set kost €. 80,00
Een aansluitschema kan GRATIS bijgeleverd worden.
Ook kunnen we de motor - schakelaar - condensator en stekken compleet monteren met +- 30 cm. bedrading
dan kun je bij aankomst direct de motor laten draaien.
De schrootmolen bevestiging aan de motor moet je persoonlijk maken, hiervoor is hulp uitgesloten.
Wil je meer informatie dan gaarne per telefoon, met Email is te bewerkelijk en worden mogelijk fouten gemaakt.

KLucky_13

Nog enkele foto's gehad:





Iemand die dezelfde setup gebruikt met succes? En daarmee bedoel ik met geconditioneerde mout?

Ik wil dit gaan koppelen met een buldog schrootmolen

Haagse Wouter

Maar vinden jullie dat niet duur? Daar kun je al bijna een kwaliteits boormachine voor kopen die hetzelfde doet en daarnaast nog functie doet als kwaliteits boormachine.

KLucky_13

Ik heb zelf 2 boormachines liggen maar ben op zoek naar een nette oplossing om alles vast te monteren op een plank. Vandaar... maar de vraag blijft of iemand ervaring heeft met die motor

hansHalberstadt

Ik meen ooit gelezen te hebben dat Jacques er een heeft, maar die te zwak vond voor de moutmolen, maar waarschijnlijk kan Jacques of wie het was daar beter zelf op reageren.

KLucky_13

Ik heb het topic nog eens opnieuw overlopen, er zijn een paar gevallen die melden dat het perfect werkt met droge mout. Maar niet met klamme mout.. ik zal dus nog wat verder zoeken denk ik.

ZwartGoud

Ik gebruik deze opstelling, ook met klamme mout. Werkt prima. Ik heb alleen wel met een klein blikken plaatje de inlaat van de moutmolen gehalveerd. Daardoor loopt er minder mout tegelijkertijd de molen in waardoor de motor het goed aankan.

ZwartGoud

Citaat van: Haagse Wouter op 12-11-2016  11:01 uMaar vinden jullie dat niet duur? Daar kun je al bijna een kwaliteits boormachine voor kopen die hetzelfde doet en daarnaast nog functie doet als kwaliteits boormachine.

Een boormachine heeft een veel hoger toerental dan deze motor. Dat zou een minder goede schroot opleveren. Ook vliegt de stof je om de oren bij zo een hoog toerental.

hansHalberstadt

Citaat van: ZwartGoud op 12-11-2016  18:47 uEen boormachine heeft een veel hoger toerental dan deze motor. Dat zou een minder goede schroot opleveren. Ook vliegt de stof je om de oren bij zo een hoog toerental.
Je hebt ook boormachines met een grote vertraging. Die simpele boormachientjes die 1500 of 2000 toeren maken moet je dus niet hebben want als je die gaat dimmen valt de koeling weg en lopen ze dus warm.

KLucky_13

Ik zou eens moeten kijken of ze die motor van hierboven niet hebben met een hoger wattage maar met hetzelfde toerental.

ZwartGoud

Citaat van: KLucky_13 op 12-11-2016  19:47 uIk zou eens moeten kijken of ze die motor van hierboven niet hebben met een hoger wattage maar met hetzelfde toerental.

Kun je doen, maar met deze motor kun je ook goed uit de voeten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-11-2016  15:13 uIk meen ooit gelezen te hebben dat Jacques er een heeft, maar die te zwak vond voor de moutmolen, maar waarschijnlijk kan Jacques of wie het was daar beter zelf op reageren.

Ik heb inderdaad een hele tijd een boormachine gebruikt voor het aandrijven van mijn Maltmill schrootmolen. Op een bepaald moment begon de boormachine te roken door oververhitting...
Toen maar een motor aangeschaft met vertraging en een condensator. Vergelijkbaar met de motor die in dit topic te zien is. Die motor bevalt prima. Het schroten gaat zonder problemen.

hansHalberstadt

Of de combinatie het kan trekken hangt natuurlijk ook af van het effectieve oppervlak van je rollen, dus hoeveel mout er per seconde door gaat is min of meer evenredig met het benodigde vermogen. Als de motor het niet trekt zou je kunnen overwegen om een deel van je rollen af te schermen met een plaatje, zodat daar geen mout doorgaat.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2016  09:15 uOf de combinatie het kan trekken hangt natuurlijk ook af van het effectieve oppervlak van je rollen, dus hoeveel mout er per seconde door gaat is min of meer evenredig met het benodigde vermogen. Als de motor het niet trekt zou je kunnen overwegen om een deel van je rollen af te schermen met een plaatje, zodat daar geen mout doorgaat.

Bij mijn Maltmill is dat het geval. Het warmlopen van mijn boormachine was iets dat in de loop van de tijd zich ontwikkelde.

Johannesdeloper

Het is hier al eerder gezegd, een AEG boormachine van een jaar of 30 oud van de recyclewinkel werkt perfect.
Kijk wel of er een variabel toerental op zit.

P3SM

CiteerIemand die dezelfde setup gebruikt met succes?

Ik gebruik dezelfde 'hobbyplaza' motor in combinatie met een Chinese molen en een Ikea tafeltje en dat gaat perfect!

Overigens gebruik ik tegenwoordig een andere koppeling op de as: deze






tdp

Heb een dergelijke setup van P3SM gehad, maar bij mij trok de motor het amper. Als er meer dan 10 korrels tegelijkertijd tussen de walsen zat, liep deze vast. Schroot nu m.b.v. een accuboormachine, dit wil prima. Ben echter wel bang dat het de accuboor sloopt, dus ben links/rechts wel aan het kijken naar een goede optie.


P3SM

CiteerHeb een dergelijke setup van P3SM gehad, maar bij mij trok de motor het amper.

Gezien de verschillende ervaringen vraag ik me af of de specs van de door hobbyplaza geleverde motoren wel allemaal gelijk zijn!

KLucky_13

Daar zeg je zoiets... De meningen zijn duidelijk uiteenlopend.. Maarja, de grote variabelen zitten hem in de schrootmolen he :-)

- Breedte van de walsen
- Afstand tussen de walsen
- Beide rollen aangedreven of slechts 1
- Klam of droge mout

Dit kan ook al de grote verschillen in ervaringen verklaren.

P3SM, jouw molen lijkt wel even breed als de mijne. Schroot jij je mout droog?

Ik ben in ieder geval niet overtuigd van deze motor en zoek daarom nog even naar een alternatief dat vrij te koop is. Ik heb ook al even een mail gestuurd naar een andere importeur van Gefeg motoren. Hobbieplaza verkoopt enkel dat type motor.

EDIT: Net antwoord gekregen van deze importeur, deze kan de motoren wel per stuk leveren maar de reductor die er op zit niet, deze heft een minimale afname van 250 stuks. Dat gaat hem dus niet worden

P3SM

CiteerP3SM, jouw molen lijkt wel even breed als de mijne. Schroot jij je mout droog?

Yep: bij mij wordt alleen droog geschroot! Daarbij heeft de molen maar 1 aangedreven wals en de walsen staan op 1 mm ingesteld.

tdp

Citaat van: P3SM op 14-11-2016  13:00 uGezien de verschillende ervaringen vraag ik me af of de specs van de door hobbyplaza geleverde motoren wel allemaal gelijk zijn!

Heb mijn motor niet van Hobbyplaza maar via Marktplaats van iemand uit Horst meen ik.
De volgende walsenmolen heb ik.
Ik schroot droog.

freelive

Chinese walsenmolen aandrijving


Biertje1985

Werkt dat goed met die ruitenwisser motor?

freelive

Ja werkt perfect motor komt uit grote printer 24 V.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.