Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingskast  (gelezen 3382 keer)

Offline Miekelt

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • HopHop
Vergistingskast
« Gepost op: 19-03-2018 12:08 u »
Ha brouwers,

De tijd is daar dat ik gecontroleerd wil gaan vergisten.
Echter, ik ben niet de handigste, dus wil geen koelkast om gaan bouwen. Tenzij jullie mij ervan overtuigen dat dit easypeasy is.

Wat zijn volgens jullie betaalbare oplossingen om een kleine kast te kopen? Ik wil hem buiten neerzetten, met een ombouw dat dan wel. Maar binnen heb ik echt geen plek meer..
Met een kleine kast bedoel ik een kast waar een emmer van 25L (maten: hoogte 35 cm Ř 35 cm, excl waterslot)

Hopelijk weten jullie dingen die ik niet weet, of nog niet gelezen heb.

Cheers

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fruitbiertje

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Vergistingskast
« Reactie #1 Gepost op: 19-03-2018 12:53 u »
Ha brouwers,

De tijd is daar dat ik gecontroleerd wil gaan vergisten.
Echter, ik ben niet de handigste, dus wil geen koelkast om gaan bouwen. Tenzij jullie mij ervan overtuigen dat dit easypeasy is.

Je geeft aan dat je het gecontroleerd wilt doen, dus dat JIJ wilt bepalen wat de temperatuur is.
Je kan inderdaad een kast bouwen, maar dit wordt dan nog door de temperatuur buiten de kast beďnvloed. Jij oefent geen invloed uit.
Ook is deze kast niet gratis waarschijnlijk. Je hebt hout (of iets anders) nodig voor de ombouw, en misschien isolatieplaten voor de binnenkant.
Het lijkt er altijd op of iedereen het wiel altijd opnieuw wil uitvinden. Het wiel rolt al, en in dit geval heet het wiel de koelkast.
Hiermee is je brouwsel in ieder geval lichtdicht, en kan je ook al koelen als de koelkast het nog doet, en je stroom in de buurt hebt.
Verwarmen is zeker ook wel aan te raden met de huidige temperaturen nu buiten, maar betwijfel of het haalbaar is om de temperatuur constant 20 graden hoger te houden.
Kost je denk een hoop stroom.
Dan zou ik er voor kiezen om iets minder gecontroleerd te vergisten, en je vat gewoon ergens binnen te zetten.
Vroeger werd er niet anders gedaan, dan binnen bij de verwarming oid vergist.
Tuurlijk het worden waarschijnlijk geen prijswinnende bieren, maar drinkbaar zijn ze zeker hoor.
Buiten ben je afhankelijk van het weer buiten, net als voordat de koelkast bestond.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 19-03-2018 14:23 u »
Tafelmodel koelkast op de kop tikken via marktplaats oid. Inkbird itc-308 en een peertje (40 W oid) erin. Voor € 75 en een 30 minuten knutselen was ik klaar.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #3 Gepost op: 19-03-2018 14:54 u »
Tafelmodel koelkast op de kop tikken via marktplaats oid. Inkbird itc-308 en een peertje (40 W oid) erin. Voor € 75 en een 30 minuten knutselen was ik klaar.
En het is qua moeilijkheid van werken eigenlijk het woord “knutselen” niet waard... Stelt niks voor, iedereen kan dit.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2018 15:18 u »
...
 Ik wil hem buiten neerzetten, met een ombouw dat dan wel.
...

Slecht idee. Teveel onbeheersbare temperatuurswisselingen, tenzij je je er een complete schuur omheen wilt zetten.

...
Wat zijn volgens jullie betaalbare oplossingen om een kleine kast te kopen?
...

In de huiskamer in een leuk kastje zonder temp beheersing.

...
 Tenzij jullie mij ervan overtuigen dat dit easypeasy is.
...

Erg eenvoudig. Maar er zullen zeker thuisbrouwers rond Utrecht zijn die ff met je mee willen kijken.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2018 16:12 u »
Zelfs een niet werkende 2e hands koelkast die je binnen zet is meestal nog beter geďsoleerd dan gelijk welk ander soort kastje dat je zelf in elkaar wil prullen.
Ik word toch zo telkens wat ongemakkelijk als ik de zoveelste keer lees: ik wil gaan brouwen, maar het mag geen moeite kosten om ff een handleiding of instructable te lezen. We zitten hier met een forum met zo'n 7 tags op 'gistkast' en 5 x 25 'temperatuurscontrole'. Als het snel moet gaan: koop wat bier en zoek een andere hobby...  >:D

Offline PiWi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2018 19:12 u »
Cies: de vraagsteller had het niet over dat het te veel moeite zou zijn. Hij is, net zoals ik, niet handig en als ik voor mezelf spreek: ik zag er tegenop om zo'n vergistingskast te maken. Echter, het meeste tijd kostte mij nog om te bepalen waar ik het gat zou gaan boren om de draad doorheen te halen. Dus een oude, werkende koelkast, verwarmingselement (had ik nog van mijn waterbed) en een Inkbird en het was zo gepiept.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2018 19:21 u »
Echter, het meeste tijd kostte mij nog om te bepalen waar ik het gat zou gaan boren om de draad doorheen te halen.

Als de draad niet al te dik is, past hij ook makkelijk door het afwateringsgat. Om het allemaal nog makkelijker te maken :-).

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2018 22:06 u »
Maak het jezelf echt makkelijk: steek de draad gewoon tussen de rubbers van de deur.  Werkt perfect.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #9 Gepost op: 20-03-2018 12:37 u »
Het állersimpelst is toch functionerende koelkast+inkbird+verwarmingsriem? Komt geen gereedschap bij kijken.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #10 Gepost op: 20-03-2018 14:39 u »
Maak het jezelf echt makkelijk: steek de draad gewoon tussen de rubbers van de deur.  Werkt perfect.

Als je goeie rubbers hebt  :-X Bij mijn aftandse koelkast hoef je dat echt niet te proberen

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 20-03-2018 15:51 u »
Als je goeie rubbers hebt  :-X Bij mijn aftandse koelkast hoef je dat echt niet te proberen

Snijd je er een kleine uitsparing in, in het hoekje of zo.

Offline Lester_GWR

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Beer: Drinking is fine, brewing divine!
« Reactie #12 Gepost op: 21-03-2018 07:59 u »
Wellicht is een aquariumheater een alternatief. Gaatje boren in je waterslot of deksel. Stroomdraad er door en afkitten met siliconenkit. Bij gebruik goed ontsmetten. Alleen hooggisters zijn hiermee mogelijk. De thermometer begint namelikk bij 19 graden Celsius. Je hebt directe verwarming en de vergisting zal als een dolle gaan.

Offline Miekelt

• Junior lid
  • **
  • HopHop
« Reactie #13 Gepost op: 22-03-2018 14:59 u »
Zelfs een niet werkende 2e hands koelkast die je binnen zet is meestal nog beter geďsoleerd dan gelijk welk ander soort kastje dat je zelf in elkaar wil prullen.
Ik word toch zo telkens wat ongemakkelijk als ik de zoveelste keer lees: ik wil gaan brouwen, maar het mag geen moeite kosten om ff een handleiding of instructable te lezen. We zitten hier met een forum met zo'n 7 tags op 'gistkast' en 5 x 25 'temperatuurscontrole'. Als het snel moet gaan: koop wat bier en zoek een andere hobby...  >:D

Het is misschien ook de manier waar op je dingen interpreteert. Brouwen mag absoluut moeite kosten, sterker nog. Het is een leerproces en alles wat je leert kost moeite, naar mijn idee.
En zoals jij het schrijft lijkt het alsof vragen niet de bedoeling is. Alleen lezen.
Snel hoeft het ook niet te gaan hoor, en wie weet leest iemand dit die wat mij betreft een gouden tip heeft.

Offline Miekelt

• Junior lid
  • **
  • HopHop
« Reactie #14 Gepost op: 22-03-2018 15:02 u »
Wat mij trouwens handig/mooi leek was zo'n temperatuurkast om wijnen in te bewaren. Het zie er strak en netjes uit.
Echter gaan (voor zover ik ze heb gezien) die dingen maar van ongeveer 7-18 graden.

Zou toch een gat in de markt zijn dat je zoiets in diverse maten (en dus voor verschillende prijzen) op de markt zou hebben.
Regelbaar van 7-30 graden. Dan kun je echt alles wat je maar zou willen.

Serge VL

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 22-03-2018 15:15 u »
Als je een koelkast koopt, vergeet vaak niet een belangrijk detail te checken: de klimaatklasse!
Die geeft aan onder welke omgevingstemperatuur het toestel optimaal zal functioneren.
Het maakt namelijk heel wat uit of je ijskast ’s zomers in de volle zon staat in de veranda, of gewoon in de kelder. en zeker als ze buiten moet staan!
De klimaatklasse wordt aangegeven met deze letters:

SN (SubNormaal): werkt tussen 10 en 32 graden
N (Normaal) werkt tussen 16 en 32 graden
ST (SubTropisch): werkt tussen 16 en 38 graden
T (Tropisch): werkt tussen 16 en 43 graden
SN – ST (combinatie SubNormaal – SubTropischn): werkt tussen 10 en 38 graden
SN - T (combinatie SubNormaal – Tropisch): werkt tussen 10 en 43 graden

Veel heeft te maken met het type drijfgas dat er in zit. een ijskast van het type T zal mogelijk niet meer werken als de buitentemperatuur 5°C

Het is maar een weetje en toch belangrijk, zeker als je de ijskast/gistingskast buiten wil zetten.  :proost:

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #16 Gepost op: 22-03-2018 15:49 u »
En waar vind je die letter-indicatie?

Offline Miekelt

• Junior lid
  • **
  • HopHop
« Reactie #17 Gepost op: 22-03-2018 15:59 u »
Een kleine subtiele kast zou evt nog wel ergens in de woonkamer kunnen en dan maskeren met een doek oid.
Nooit geweten van die klimaatklasses. Goeie tip!

Serge VL

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 22-03-2018 16:10 u »
En waar vind je die letter-indicatie?
Bij de de technische gegevens in de handleiding van de ijskast
vb:

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #19 Gepost op: 22-03-2018 16:41 u »
Bij de de technische gegevens in de handleiding van de ijskast
vb:

Ik heb twee weken geleden twee koelkasten gekocht via Marktplaats en daar zat noch een handleiding noch een merknaam bij.

Serge VL

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 22-03-2018 17:14 u »
Ik heb twee weken geleden twee koelkasten gekocht via Marktplaats en daar zat noch een handleiding noch een merknaam bij.
Ook niet aan de achterzijde in de deur/ijskast aan de motor of dergelijke?
Eenmaal een serienummer/modelnummer is Google je beste vriend.
Anders gewoon testen het is nu nog de moment het is koud genoeg buiten  :proost:

Offline Miekelt

• Junior lid
  • **
  • HopHop
« Reactie #21 Gepost op: 22-03-2018 17:29 u »
Het állersimpelst is toch functionerende koelkast+inkbird+verwarmingsriem? Komt geen gereedschap bij kijken.

Dit is inderdaad wel heel makkelijk. Riem om de emmer, en dan de thermometer proberen in het midden van de emmer? Of juist tussen de emmer en de riem?

Hoeft ook niet per se in een koelkast denk ik? Maar is misschien wel beter ivm temperatuurschommelingen en isolatie?
Ik zou hem in de inbouw voorraadkast kunnen zetten. Maar daar schommelt het misschien al te veel?

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #22 Gepost op: 23-03-2018 09:07 u »
Als je alleen wilt verwarmen heb je geen koelkast nodig. Het is dan wel goed om om de emmer met riem nog een deken te doen om inderdaad temperatuurschommeling te voorkomen en een beetje isolatie te bieden zodat je niet onnodig energie aan het verstoken bent.

Ik ben wel blij dat ik wel een koelkast heb: dan kan je ook mooi koud vergisten (of in ieder geval kouder dan de ruimtetemperatuur, wat in de zomer wel handig is), of bijvoorbeeld een cold crash doen.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #23 Gepost op: 24-03-2018 12:14 u »
Riem om de emmer, en dan de thermometer proberen in het midden van de emmer? Of juist tussen de emmer en de riem?

Ik zou de thermometer niet tussen de riem en emmer steken, dan slaat 'ie waarschijnlijk bijna gelijk af zodra de verwarmingsriem gaat werken. Ik heet niet wat de omtrek van je vat/emmer is, maar bij de riem die ik heb is het element iets korter dan de omtrek van de emmer, je zou de thermometer dus onder een sponsje achter dat stuk van de riem kunnen plaatsen. Dit type https://www.Brouwmarkt.nl/brewmaker-brew-belt-verwarmingsriem-25-watt.html heb ik ooit eens aangeschaft, daar waar dat zwarte koordje de uiteindes van het eigenlijke verwarmingselement aantrekt past bij mij dus een spons met de sensor van mijn STC-1000.

Citaat
Hoeft ook niet per se in een koelkast denk ik? Maar is misschien wel beter ivm temperatuurschommelingen en isolatie?
Ik zou hem in de inbouw voorraadkast kunnen zetten. Maar daar schommelt het misschien al te veel?

Als de temperatuur daar ónder de optimale vergistingstemperatuur blijft dan zou je dat best kunnen doen, denk ik. De verwarmingsriem vangt dalingen van de temperatuur op.

Tags: