Digitale pH meter

Gestart door BIERKURKJE, 21-03-2018 23:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wildor

Ziet er degelijk uit, ben erg benieuwd naar jouw bevindingen.
Tot nu toe kan ik mij nog redden met een eenvoudige digitale pH meter, maar die is van mijn oude aquarium en zoek een vervanger.

William

RoodeLeeuwVenlo

Weet iemand waar ik een betaalbare elektrode voor de Extech PH100 kan vinden? Bij Conrad € 78,50 en dat vind ik wat veel.

dirk


Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 22-10-2019  20:06 uWeet iemand waar ik een betaalbare elektrode voor de Extech PH100 kan vinden? Bij Conrad € 78,50 en dat vind ik wat veel.

Dat is de prijs van de meter exclusief btw...
De elektrode kost € 34,49 inclusief btw. Het gaat om de Extech PH105.

Zie https://www.conrad.nl/p/extech-ph105-ph105-reserve-elektrode-121645?WT.mc_id=vergelijkers:vergelijk:feed:121645&utm_source=vergelijk&utm_medium=vergelijkers&utm_term=121645&utm_campaign=e143968a-25ef-4e90-8d54-ca3442e2d445

brouwerwaldonk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 22-10-2019  20:06 uWeet iemand waar ik een betaalbare elektrode voor de Extech PH100 kan vinden? Bij Conrad € 78,50 en dat vind ik wat veel.
Al dan niet correct meten hangt vooral af van de kwaliteit van de electrode en u vind 78,50 al teveel, ik vind dat verdacht goedkoop. Voor die prijs heb je geen kwalitatieve sonde waar je jaren correct mee kan meten. Hier speelt het spreekwoord, goedkoop is meestal een dure koop. 

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Jacques op 22-10-2019  22:12 uDat is de prijs van de meter exclusief btw...
De elektrode kost € 34,49 inclusief btw. Het gaat om de Extech PH105.

Zie https://www.conrad.nl/p/extech-ph105-ph105-reserve-elektrode-121645?WT.mc_id=vergelijkers:vergelijk:feed:121645&utm_source=vergelijk&utm_medium=vergelijkers&utm_term=121645&utm_campaign=e143968a-25ef-4e90-8d54-ca3442e2d445

Dank je Jacques. Ik heb er een besteld.

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-10-2019  08:09 uAl dan niet correct meten hangt vooral af van de kwaliteit van de electrode en u vind 78,50 al teveel, ik vind dat verdacht goedkoop. Voor die prijs heb je geen kwalitatieve sonde waar je jaren correct mee kan meten. Hier speelt het spreekwoord, goedkoop is meestal een dure koop. 
Zie bovenstaand. Uw commentaar is niet van toepassing dus.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-10-2019  08:09 uAl dan niet correct meten hangt vooral af van de kwaliteit van de electrode en u vind 78,50 al teveel, ik vind dat verdacht goedkoop. Voor die prijs heb je geen kwalitatieve sonde waar je jaren correct mee kan meten. Hier speelt het spreekwoord, goedkoop is meestal een dure koop.

De elektrode kost zelfs nog minder € 35. Bij mij gaat deze elektrode jaren mee...  :D

tieskewieske

Citaat van: Robert1968 op 11-09-2019  18:51 uIk heb de stoute schoenen toch maar aangetrokken en de besproken pH-meter bij AliExpress besteld. Vandaag na 2 weken is deze binnengekomen. Mooi in een koffer met daarbij 2x 3 zakjes pH-buffers, 1 zakje KCl poeder en een handleiding. De losse electrode wordt bewaard in een KCl oplossing. Al met al een net en compleet pakket voor 40 EURO. Afzonderlijk heb ik een reserve electrode van 15 EURO besteld en al ontvangen.

Eerst maar eens kalibreren en binnenkort gaan uittesten.

Tot zover.

Hi Robert,

Hoe bevalt de pH meter?

Mvg,

Matthijs

Arthur B

Ik heb afgelopen week deze besteld bij Ali. Nieuwe elektrode is een tientje...

https://nl.aliexpress.com/item/32968222672.html

Temperatuur moet 0,5 nauwkeurig zijn. Ben benieuwd.

Vlisbier

Citaat van: Arthur B op 04-01-2020  12:09 uIk heb afgelopen week deze besteld bij Ali. Nieuwe elektrode is een tientje...

https://nl.aliexpress.com/item/32968222672.html

Temperatuur moet 0,5 nauwkeurig zijn. Ben benieuwd.


Zal wel weer hoop negatief comentaar op komen.
Maar ook de dure pH meters komen uit China en ze gaan ook naar de maan, de halve wereld komt daar vandaan.

Robert1968

CiteerHi Robert,

Hoe bevalt de pH meter?

Mvg,

Matthijs

Uitstekend, nu een keer of 5 brouwsels gebruikt. Kalibreren hoeft nauwelijks. Ik voeg op basis van de meting iets meer fosforzuur toe dan eerder berekend met software. Kortom, meer dan tevreden met mijn Chinese pH meter.

Kiekeboe



Ik ben ondertussen in het bezit van deze voltcraft pH meetstick. Ik probeer te begrijpen hoe het apparaat werkt. Daarom enkele vragen:

- Het toestel moet bij elk brouwsel opnieuw afgesteld worden. Dat doe je door de pen in een ijkvloeistof te steken van 7 pH en 4 pH. Dan regelen met een klein schroevendraaiertje. Mag die pen direct in de meegeleverde flesjes ijkvloeistof of moet de vloeistof in een ander bekertje en moet ze nadien weggegoten worden? Dan moet ik alvast 2 x 5 liter ijkvloeistof bij bestellen want met de flesjes van enkele cl kom ik niet ver.

- Dan moet je de elektroden bij elke meting of kalibratie naspoelen met gedestilleerd water en drogen met een keukenpapiertje. Ik dacht dat gedestilleerd water, water was dat in het strijkijzer moet en dat je in elke supermarkt kan kopen. Blijkbaar is gedestilleerd water iets anders dan gedemineraliseerd water. Waar kan ik gedestilleerd water kopen?

- De handleiding verwijst ook naar de wisselelektrode (naast de glaselektrode). Het plaatje in de handleiding wijst enkel naar een plastic ring in het midden van het apparaat. Als ik de term wissselektrode invoer bij google om dat woord een beetje proberen te begrijpen levert dat woord enkel verwijzingen op naar laselektroden of treinwissels of bankwissels. Kan mij iemand in 3 zinnen uitleggen hoe een pH meter met elektrodes werkt en wat de rol is van de glaselektrode en de wisselektrode.



-

-

brouwerwaldonk

Normaal moet de sonde altijd in bewaarvloeistof zitten en mag nooit droog vallen. Die bewaarvloeistof heeft en lage pH waarde en bevat andere stoffen dan de ijkvloeistoffen.

Om je meter te ijken werk je best als volgt.
Neem 2 kleine potjes met calibreervloeistof 4 en 2 potjes met vloeistof 7 en merk die als spoel en ijken
Nadat je uw sonde uit de bewaarvloeistof neemt spoel je die schoon in gedemineraliseerd water, dan drogen met keukenpapier en dan steek je die in potje spoel 4 even zwenken dan in potje ijken 4 steken en nu kan je uw meter calibreren
Daarna terug schoon maken in gedemineraliseerd water en dan in potje spoel 7 even zwenken en dan in potje 7 ijken om het 2de ijkpunt in te stellen.
Met deze werkwijze belet je dat de ijkvloeistof wordt gecontamineerd met vreemde stoffen. Zeker elk jaar nieuw ijkvloeistof gebruiken om te calibreren
 

EBC

Je ijkt beter eerst met 7 en daarna met 4.  ;)
Giet een beetje in het dopje van het flesje ...

Gedestilleerd water wordt gemaakt door destillatie. Dit is een kostbaar en langdurig proces.
Gedemineraliseerd water wordt gemaakt door het door filters en ionenwisselaars te laten gaan. Dat is snel en goedkoop.

Voor jouw toepassing is gedemineraliseerd water prima geschikt.
Een verschil is dat gedestilleerd water steriel is, en demiwater niet persé. In de filters en ionenwisselaars kunnen algen en zo gaan groeien. De medische wereld zal daarom doorgaans gedestilleerd water gebruiken, je kan het kopen in de apotheek.

brouwerwaldonk

Wat er eerste gekalibreerd moet worden is afhankelijk van meter tot meter. Die van mij zegt zelf welke vloeistof eerst te nemen. Die regelt zelf inwendig digitaal, zonder uitwendig aan schroefjes te moeten draaien. 

DavyDK

Ik heb na de verschillende topics te lezen toch ook besloten de Extech pH 100 te kopen, heb hem juist besteld.

Juist nog de ijkvloeistof 4.01 en 7.01 zal ik moeten bestellen. Want die dat ik staan heb is al een paar jaar oud. Makkelijk 5 jaar, denk niet dat die nog goed zal zijn.

Eigenlijk zou ik die moeten meten, maar ja, denk niet dat er zakjes bijzitten als je het toestel koopt? Iemand ?

En Jacques, ijk je met 4.01 en 7.01 alleen? Of ook met 10? Want ik denk dat je met 3 vloeistoffen kan ijken? Is dat dan beter of is dat niet nodig?

Jacques

Citaat van: DavyDK op 01-04-2020  23:36 uEigenlijk zou ik die moeten meten, maar ja, denk niet dat er zakjes bijzitten als je het toestel koopt? Iemand ?

En Jacques, ijk je met 4.01 en 7.01 alleen? Of ook met 10? Want ik denk dat je met 3 vloeistoffen kan ijken? Is dat dan beter of is dat niet nodig?

Nee er zitten geen pH-buffers bij de meter. Die moet je dus apart kopen.

Meestal ijk ik alleen met 4.01 en 7.01 buffers. Buffer 10.01 heb ik wel in huis maar dit is een waarde die ver buiten de waarden van wort en bier ligt.

DavyDK

Had gevraagd om vloeistof nog bij een bestelling bij te steken bij Brouwland. En het was niet meer mogelijk spijtig genoeg. Iemand een goed adres om te bestellen? Verzendkosten en kleine bestellingskost zijn even duur als de vloeistof zelf.

Heb mijn vloeistof gecontroleerd die ik staan had. Is een maand overtijd. En dat na 5 jaar. Straf wel.

middelaersch

Citaat van: DavyDK op 02-04-2020  17:20 uHad gevraagd om vloeistof nog bij een bestelling bij te steken bij Brouwland. En het was niet meer mogelijk spijtig genoeg. Iemand een goed adres om te bestellen ? Verzendkosten en kleine bestellingskost zijn even duur als de vloeistof zelf.

Heb mijn vloeistof gecontroleerd die ik staan had. Is een maand overtijd. En dat na 5 jaar. Straf wel.

Als dat spul vijf jaar goed is, zou ik het na vijf jaar en één maand ook nog wel even durven gebruiken....  :weetniet:
En dan met een volgende bestelling nieuw mee bestellen.

DavyDK

Ik heb nog 4.01 staan. En de andere is 6.86 heb ik daarjuist gezien. En dat is onbruikbaar voor de pH100. Dus zal moeten bestellen. Ook stel ik me vragen of zo iets lang kan goed blijven. Zal het eens testen in de toekomst. De factuur stak er nog bij. € 9 voor een flesje van 250 ml. Zal straks eens bekijken of ik daar nog kan bestellen.

DavyDK

Dit is de site waar ik mijn pH meter destijds gekocht heb voor de vijver.

https://www.servovendi.com/es/

De Adwa AD-12 pH meter staat er zelfs voor onder de € 30!

De vloeistoffen staan er ook aan een mooie prijs vind ik.

Grts

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 02-04-2020  17:34 uAls dat spul vijf jaar goed is, zou ik het na vijf jaar en één maand ook nog wel even durven gebruiken....  :weetniet:
En dan met een volgende bestelling nieuw mee bestellen.
Ik heb ooit een chinees pH metertje gekregen om te testen met daarbij ijkvloestof. Ik heb die ijkvloeistof ingevroren. Dan kun je het denk ik vrijwel onbeperkt bewaren. Zou dat problemen kunnen geven?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.