Het moet zachter

Gestart door Abrink88, 21-03-2018 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Medebrouwers..

Ik heb een vraag over het "zachter" maken van het bier.
Op een of andere manier vind het het bier dat ik maak "harder" dan de meeste commerciële speciaal bieren. De smaken zijn prima en alles gaat meestal gewoon volgens plan.
Ik heb alles eigenlijk al geprobeerd om het na mijn weten zachter te maken.
Gist soorten, moutsoorten, vergistingstemperatuur. Het enige dat ik nog kan bedenken is on Rogge toe te voegen bij het maischen (mits het biertype dit toe laat)
Zou het misschien met een waterbehandeling mogelijk zijn om de hardheid er iets uit te halen?

Graag hoor ik jullie mening.

Eric v B

Citaat van: Abrink88 op 21-03-2018  20:03 uZou het misschien met een waterbehandeling mogelijk zijn om de hardheid er iets uit te halen?
Ik denk dat je inderdaad in die richting iets kunt proberen om de hardheid te reduceren. Ik weet niet of je een brouwprogramma gebruikt maar BrouwHulp (en BrouwVisie waarschijnlijk ook) kan je goed helpen met de hoeveelheid brouwzouten en zuren. Voorwaarde is wel dat je de samenstelling van je kraanwater in je brouwprogramma zet. Dit kun je opvragen bij je waterleverancier.

seed7

Wat vindt je "hard". De bitterheid? Mondgevoel? Te droog? Te dun? Te scherp? Te branderig? Stroef?

Zit de hardheid meteen bij het het begin van de ervaring of juist op het eind achterin de keel?

Probeer het aub wat beter aan te geven zodat het niet een raadselwedstrijd wordt,

Ingo

Abrink88

Citaat van: seed7 op 21-03-2018  20:13 uWat vindt je "hard". De bitterheid? Mondgevoel? Te droog? Te dun? Te scherp? Te branderig? Stroef?

Zit de hardheid meteen bij het het begin van de ervaring of juist op het eind achterin de keel?

Probeer het aub wat beter aan te geven zodat het niet een raadselwedstrijd wordt,

Ingo

Ik zou dan zeggen dat het te scherp is. Het moet soepeler.
Zoals ik zei: de smaken zijn prima. Het zit niet in de bitterheid oid. Het is ook best moeilijk uit te leggen wat ik bedoel.

Hoppenbrouwers

Gedeminiraliseerd water is heel zacht...

seed7

Te scherp, in de zin van alcoholisch, licht bijtend, mond warmend? Dat zou kunnen duiden op relatief veel hogere alcoholen, dus de combinatie gist/gistingstemperatuur.

Te scherp, misschien in de zin van te vers, dat wil zeggen dat een aantal door de gist gemaakte stoffen niet weer door de gist zijn afgebroken. Het bier is dan wat grofstoffelijk, wat "ruw".

Te scherp door hop, hop kan bij overmatig gebruik wat scherpte geven die mettertijd verdwijnt. Ook kan de balans tussen body/vergistingsgraad en bitterheid/hoppigheid in scherpte resulteren.

Onbalans kan ook door de combinatie watersamenstelling en hopkeuze komen. Hoewel moeilijk bewijsbaar harmonieren klassieke continentale hoppen minder goed met een sulfaatrijk water.

Ook algemeen, meer chloride geeft "rondere" bieren die door velen als gebalanceerd worden ervaren. Je water met Calciumchloride op ~100 ppm Ca brengen en daarna pas gaan aanzuren. E.a. natuurlijk afhankelijk van je waterprofiel.

Ingo

Esterenbrouw

Probeer een een brouwsel met osmosewater en dan wel aanturen en trouwzouten toevoegen.

Esterenbrouw

Aanzuren en brouwzouten!

hansHalberstadt

Weet je wat voor water je aangeleverd krijgt? Jouw vermoeden is blijkbaar dat het aan het water moet liggen, maar dat is nog lang niet zeker.

brouwerwaldonk

Je geeft heel weinig info over je bier. Om een echt zacht bier te verkrijgen dan is mijn raad gebruik eens de Dingemans mouten munich, cara 20, cara 50 en amber. Ga niet hoger dan 7,5 vol% zonder suiker toe te voegen en als je kan een vloeibare gist en vergist bij een constante temperatuur van 23° voor de vorming van esters.
Als je het kan (het is echt niet zo moeilijk) maak dan een starter van een Westmalle gist, of een ander voor u lekker bier met gist op fles. 

jaapz

Maak je lichte bieren of donkere?

Ik merkte bij mijn donkere bieren dat ze van zichzelf al zachter waren, en mijn lichte bieren wat "harder" qua smaak. Valt lastig te beschrijven. Denk dat het een combi is van hopbitterheid en mondgevoel.

Heb nu een APA staan vergisten die ik met gedestilleerd water + brouwzouten heb gemaakt, en in de sampeltjes daarvan lijkt het "harde" weg te zijn. Deze APA is trouwens nagenoeg hetzelfde recept wat ik eerder al eens heb gebrouwen, met dus het verschil dat ik hier 100% gedestilleerd water gebruikt heb. Mijn kraanwater is meer geschikt voor donker bier (hoog pH, hoge restalkaliteit), waardoor mijn donkere bieren denk ik zonder behandeling al beter smaakten.

Hornbach heeft 5 liter jerrycans met gedestilleerd water, staat bij de chemie. Brouwzouten kan je bij elke brouwwinkel krijgen.

Ik zou zeggen probeer gewoon een van je recepten te brouwen met gedestilleerd water en brouwzouten en dan kijken of je een verschil merkt. De ratio tussen SO4 en Cl heeft ook een effect op hoe je de bitterheid en de moutigheid van het bier proeft.

Er zijn zat tools te vinden om uit te vogelen hoeveel van welk brouwzout je nodig hebt. Die houden ook rekening met bijvoorbeeld het aanlengen van je kraanwater met een deel gedestilleerd.

Jacques

De methode om een zachtere smaak te krijgen is calciumchloride toevoegen en minder hop gebruiken.
Verder krijg je ook een zachter bier door een gist te enten die een lage vergistingsgraad heeft.
Ook het aanzuren van je brouwwater kan helpen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.