Hertog Jan Enkel

Gestart door j.heesters3, 21-03-2018 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j.heesters3

Las laatst dat Hertog Jan  een nieuw bier heeft, genaamd Enkel. Is een blond bier van 4,5 %. Gekoudhopt met Mistal en Ella.  Gebaseerd op de middeleeuwse "een kruis" bieren. Lijkt me een zelfde soort bier als de Westmalle Extra op de koudhop na. Heeft iemand dit bier al een keer geproefd?

Jos

Sharky

Heb hem laatst bij hj in Arcen in het proeflokaal van de tap gehad. Ik vond hem lekker. Beetje een hoppig dorstlessend pilsachtig biertje.

j.heesters3

Citaat van: Sharky op 21-03-2018  12:47 uHeb hem laatst bij hj in Arcen in het proeflokaal van de tap gehad. Ik vond hem lekker. Beetje een hoppig dorstlessend pilsachtig biertje.

Ok. Bedankt. Even wachten tot de flesjes in de winkel komen. Zou rond week 12 moeten zijn.

Jos

Jedoka

Ben erg benieuwd naar de enkel, we krijgen hem binnenkort op de tap waar ik werk en zal hem 10 april vast ook proeven tijdens het personeelsuitje bij Hertog Jan[emoji16]

Heuvinger brouwerij

Wordt die Hertog Jan Enkel gebrouwen in Arcen of bij deDommelsch brouwerij?

Hay

Normaal is het zo dat de speciaalbieren in Arcen worden gebrouwen.
En de Hertog Jan pils bij de Dommelsch brouwerij.
Maar ik ken de enkel nog niet dus daar moet ik eens achteraan.

Fermon

Citaat van: j.heesters3 op 21-03-2018  14:47 uOk. Bedankt. Even wachten tot de flesjes in de winkel komen. Zou rond week 12 moeten zijn.

Jos

Hij stond bij ons vanmiddag al in de Plus supermarkt. Een paar flesjes gekocht, maar nog niet gehad (nachtdienst).

j.heesters3

Citaat van: Fermon op 21-03-2018  22:45 uHij stond bij ons vanmiddag al in de Plus supermarkt. Een paar flesjes gekocht, maar nog niet gehad (nachtdienst).

Had het in het magazine van de Jumbo gelezen maar het bier stond nog niet in de schappen. Ben wel benieuwd naar je proefervaring.

Jos

Fermon

Citaat van: j.heesters3 op 22-03-2018  09:37 uHad het in het magazine van de Jumbo gelezen maar het bier stond nog niet in de schappen. Ben wel benieuwd naar je proefervaring.

Jos

Net de eerste geproefd: redelijk bitter licht hoppig, geen fijne geur.

sunlight

Vond hem wel lekker. Mooi hoppig laag in alcohol.

Jedoka

Heerlijk bier! Sinds afgelopen week op de tap op mijn werk en gewoon een lekker doordrinkbaar bier met een mooie kleur en redelijk wat hop. Knap gedaan en zal een terrasknaller worden komend jaar.

Jelle

bierinjisp

Gisteren hier in de supermarkt tegen gekomen en gelijk maar een flesje meegenomen. Ben benieuwd, zal het van het weekend gaan proeven.

Jukkie

Heb hem vorige week geproefd. Ik vind het echt een aanrader! Goede dorstlesser en niet teveel alcohol.

jaapz

"Enkel is accesible craft beer based on the Medieval single cross beers. The brewers used less yeast to brew a lighter beer." - Beschrijving op untappd

Minder gist is minder zwaar, u hoorde het hier eerst!

emiel1

Citaat van: jaapz op 10-04-2018  16:28 u"Enkel is accesible craft beer based on the Medieval single cross beers. The brewers used less yeast to brew a lighter beer." - Beschrijving op untappd

Minder gist is minder zwaar, u hoorde het hier eerst!
Nou ja, als je vergisting stopt omdat er geen levende gistcellen meer zijn heb je minder alcohol, toch ;)

Brouwers

Citaat van: jaapz op 10-04-2018  16:28 u"Enkel is accesible craft beer based on the Medieval single cross beers. The brewers used less yeast to brew a lighter beer." - Beschrijving op untappd

Minder gist is minder zwaar, u hoorde het hier eerst!

Komt toch overeen met Jacques zijn experiment dat een lagere ent hoeveelheid leidt tot (iets) lagere vergistingsgraad  >:D

jaapz

Ik ga er tegenwoordig maar gewoon vanuit dat zulk soort beschrijvingen door een marketingpersoon gemaakt zijn die er de ballen verstand van heeft... Zo staat er bijv. op het flesje van "Lost in Spice" van De Koninck dat ze "orange peel, coriander and lemon were also added to the mash tun" oftewel kruiden toevoegen tijdens de maisch. Toen ik daar de brouwer die dit recept bedacht heeft (Sven) een mailtje over stuurde, zei die ook dat dat helemaal niet het geval was, en de kruiden gewoon tijdens de kook werden toegevoegd.

Minder off-topic: vandaag een flesje Enkel gekocht, vond er niet veel speciaals aan. Misschien in de zomer op het terras nog eens eentje van de tap drinken, kijken hoe het dan smaakt.

Fermon

Ik ga hem nog een keer proeven, iedereen vind het blijkbaareen lekker bier. De eerste keer dat ik hem dronk walgde ik van de geur die de hele smaak verpeste! Misschien is is hij de 2e keer beter?

Berend Postema

Ik vind hem heerlijk!

Scorpionrose

Heb net een paar flesjes gekocht en ga hem vandaag of morgen eens proberen

deBie

Citaat van: Scorpionrose op 24-12-2018  19:43 uHeb net een paar flesjes gekocht en ga hem vandaag of morgen eens proberen

Ik hoop dat je het lekker vind want de meningen lopen vele kanten op;)! Ik zou het niet nog een keer kopen...

Scorpionrose

Citaat van: deBie op 26-12-2018  20:32 uIk hoop dat je het lekker vind want de meningen lopen vele kanten op;)! Ik zou het niet nog een keer kopen...

Was inderdaad een lekker biertje.
Persoonlijk vind ik hem meer geschikt voor de zomer met zijn citrussmaak

Biertje1985

Citaat van: j.heesters3 op 21-03-2018  12:12 uGebaseerd op de middeleeuwse "een kruis" bieren.
Dat is volgens mij een puur marketing verhaal, ik vind het ook een lekker bier maar ik kan met die hopgiften niet geloven dat dit een oud recept is.

BertusBeensteen

Ella en Jarrylo  zijn beide moderne hoppen van 2007 en 2011, dus nee, dat zal geen origineel recept zijn. Drooghoppen klinkt ook niet als iets wat middeleeuwse paters deden, maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk.

Persoonlijk vind ik het een lekker biertje trouwens.

Drents Hopbier

Citaat van: j.heesters3 op 21-03-2018  12:12 uLas laatst dat Hertog Jan  een nieuw bier heeft, genaamd Enkel. Is een blond bier van 4,5 %. Gekoudhopt met Mistal en Ella. 

Minstrel , Mistral of een nieuwe soort?

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.