Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Refractometer  (gelezen 1472 keer)

Offline BIERKURKJE

• Boven 10 berichten
  • *
Refractometer
« Gepost op: 21-03-2018 10:05 u »
Ik ben aan het kijken voor een refractometer.
Maar er zijn verschillende  typen,welke kan je het beste nemen voor bier te brouwen?
Mvr Alain

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Refractometer
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2018 10:10 u »
De meeste recepten hebben het over SG, dus ik zou persoonlijk in die richting denken.

Offline Grooviee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
    • De Lekke Ketel
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2018 10:28 u »
De meeste recepten hebben het over SG, dus ik zou persoonlijk in die richting denken.
Nadeel van een meter met SG-schaal is dat je geen juiste waardes krijgt tijdens/na de vergisting, aangezien de gevormde alcohol invloed heeft op de gemeten waarde. Een met een brix schaal is dan handiger zodat je je niet kan vergissen. Je moet dan nog wel omrekenen, bijvoorbeeld via https://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht

Zelf heb ik een refractometer van aliexpress, van 0-32 brix, die geeft bij mij altijd prima resultaat. Je zou bijv. deze kunnen kopen: https://nl.aliexpress.com/item/RZ113-0-32-ATC-Handheld-Sugar-Brix-Refractometer-Measuring-Tool-Professional-Refractometers-Measurement/32718386247.html

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2018 10:39 u »
Altijd gaan voor brix, daar mee kan je met een omreken tooltje altijd de correte waardes verkrijgen, in tegenstelling tot sg.

Offline Marksbrew

• Vol lid
  • Bulldog brewer, 15-20L
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2018 10:40 u »
Even je topic kapen... Ik vroeg me af of het voor het meten van de navergisting eigenlijk wat uitmaakt. Als je gewoon alleen in brix meet kan je in ieder geval zien of je bier de laatste paar dagen nog verder uitgist. Of moet je dan toch nog omrekenen?

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2018 10:46 u »
Even je topic kapen... ik vroeg me af of het voor het meten van de navergisting eigenlijk wat uitmaakt. Als je gewoon alleen in brix meet kan je in ieder geval zien of je bier de laatste paar dagen nog verder uitgist. Of moet je dan toch nog omrekenen?

Als je brix niet meer daalt over verschillende dagen, dan is je bier uitvergist. Wil je weten hoeveel alcohol je bier bevat, zul je dit wel om moeten rekenen, anders klopt het niet.

Offline BIERKURKJE

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2018 19:07 u »
OkÚ bedankt,ga er mee aan de slag.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 22-03-2018 13:37 u »
Of eentje met een Brix en SG-schaal  ;)

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 22-03-2018 14:58 u »
Altijd gaan voor brix, daar mee kan je met een omreken tooltje altijd de correte waardes verkrijgen, in tegenstelling tot sg.
Je kan net zo goed rechtstreeks de afgelezen SG waarde omzetten.

je moet enkel een rekentool hebben die de optie heeft om in SG te werken.
https://www.petedrinks.com/abv-calculator-refractometer-hydrometer/
Maar de meeste refractometers voor een suikeroplossing hebben sowieso steeds een Brix schaal en optioneel is daar een SG schaal extra bij ik heb er nog geen tegen gekomen met SG schaal alleen

Dus mijn persoonlijk advies:
Neem eentje met dual scale, en je kan alle kanten op, als je maar weet dat je de waarde moet omrekenen tijdens of na de vergisting ongeacht dat er een SG schaal op staat.
En dat je een goede omreken tool gebruikt er zijn er nogal veel die redelijk afwijken.
zie onderstaande voorbeelden, voor mij is dit maar een indicatieve meeting en  aanzie ik dit nooit een echte meting die doe ik nog steeds met een hydrometer

Ik gebruik tegenwoordig enkel nog de tool van de "Scandinavian School of Brewing" die benadert de werkelijke waarde het meest.
http://www.beercalc.com/default.asp
Ook handig voor vele andere dingen mee te berekenen trouwens  ;) Vb als je een bier wil klonen.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-04-2018 04:51 u »
Je kan net zo goed rechtstreeks de afgelezen SG waarde omzetten.

je moet enkel een rekentool hebben die de optie heeft om in SG te werken.
Zoals ik het heb begrepen zijn die sg schalen reeds gecorrigeerd met een correctiefactor. Daarom reken ik vanuit de brix waarde.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #10 Gepost op: 04-04-2018 08:30 u »
Mooie tool de refractometer.
Alleen vervelend dat troebelheid de meting zoveel be´nvloedt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 04-04-2018 08:58 u »
SG schaal is niet geldig zodra er gisting is. Dat moet je dus goed beseffen en heeft al voor heel veel verwarring gezorgd.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 04-04-2018 08:58 u »
Mooie tool de refractometer.
Alleen vervelend dat troebelheid de meting zoveel be´nvloedt.

Filteren door een watje, slangetje, injectiespuitje lost dit probleem op

Offline BIERKURKJE

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 10-04-2018 20:41 u »
Bedankt ga er mee aan de gang!

Tags: