Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezocht: 9,45 liter soda vaatjes  (gelezen 26809 keer)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Re: Gezocht: 9,45 liter soda vaatjes
« Reactie #200 Gepost op: 09-01-2020 21:42 u »
Ik zit te denken om gewoon 19l vaatjes te pakken en deze door te zagen in te korten en dicht te lassen als alternatief.

Als dat je lukt met een goede afwerking aan de binnenkant heb je het lassen echt wel in de vingers.

db

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #201 Gepost op: 09-01-2020 22:45 u »
Hebben de mensen die een sodakeg van 19 liter (5 gallon) teveel vinden er al eens over nagedacht om zo'n 19 liter vaatje maar voor de helft te vullen?  Zitten er daar nadelen aan vast?

Ik ben zelf de bezitter van 6 sodakegs van 9.45 liter en 2 sodakegs van 19 liter. De hoogte van zo'n 19 liter vaatje is 62 cm. Dat past perfect in een kleine koelkast tafelmodel (zonder vriesvak) die meestal zo'n 85 cm hoog is.

Ik heb een thuistapinstallatie met 2 kranen. Op de eerste kraan sluit ik zelfgebrouwen bier aan (uit een vaatje van 9.45 liter of 2.5 gallon). De tweede kraan sluit ik aan op een vat (19 liter) gevuld met leidingwater. Middels aansluiting op een fles CO2 kan ik met dat spuitwater uit het grootste vaatje ook cola (of een andere limonade) maken mits toevoeging van (juiste) siroop in het glas (gewoon gekoeld spuitwater tappen kan natuurlijk ook).

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #202 Gepost op: 10-01-2020 11:38 u »
Hebben de mensen die een sodakeg van 19 liter (5 gallon) teveel vinden er al eens over nagedacht om zo'n 19 liter vaatje maar voor de helft te vullen?  Zitten er daar nadelen aan vast?

Zeker, dit doen we dan ook met grote regelmaat.
Zolang je onder CO2 je fusten afvult (en daarmee zuurstof voorkomt) zitten er m.i. geen nadelen aan het halfvol maken van een 19 L fust.

De reden voor kleine vaatjes is (althans voor mij) het makkelijke transport, maar vooral de mogelijkheid om deze vaatjes terug te koelen in mijn omgebouwde Wunderbar.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #203 Gepost op: 10-01-2020 14:20 u »
De reden voor kleine vaatjes is (althans voor mij) het makkelijke transport, maar vooral de mogelijkheid om deze vaatjes terug te koelen in mijn omgebouwde Wunderbar.
Weet dan wel dat niet ieder klein vaatje in een wunderbar past. Sommige zijn net even dikker van diameter.

Offline Trapkast

• Vol lid
« Reactie #204 Gepost op: 10-01-2020 14:25 u »
Weet dan wel dat niet ieder klein vaatje in een wunderbar past. Sommige zijn net even dikker van diameter.

Dit klopt inderdaad, al ben ik er in praktijk nog niet tegenaan gelopen (heb er een x-aantal in klein formaat)  :brouwen:

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #205 Gepost op: 10-01-2020 21:34 u »
Hoe ziet zo'n wunderbar met soda-keg van 2.5 gallon er uit? Ik ben op zoek gegaan op dit forum maar ik vind alleen vierkantjes met een kruisje in de linker bovenhoek.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #206 Gepost op: 10-01-2020 22:33 u »
Zie hieronder de link naar foto's zoals ik 9,45 liter soda kegs gebruik:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13030.msg480707.html#msg480707

Offline Trapkast

• Vol lid
« Reactie #207 Gepost op: 11-01-2020 21:34 u »
Hoe ziet zo'n wunderbar met soda-keg van 2.5 gallon er uit? Ik ben op zoek gegaan op dit forum maar ik vind alleen vierkantjes met een kruisje in de linker bovenhoek.
Tijdens de jaarwisseling hadden we meerdere kranen in gebruik, waarvan 1 ook op de Wunderbar.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #208 Gepost op: 14-01-2020 23:22 u »

Ik ben zelf de bezitter van 6 sodakegs van 9.45 liter en 2 sodakegs van 19 liter. De hoogte van zo'n 19 liter vaatje is 62 cm. Dat past perfect in een kleine koelkast tafelmodel (zonder vriesvak) die meestal zo'n 85 cm hoog is.

Ik heb een thuistapinstallatie met 2 kranen. Op de eerste kraan sluit ik zelfgebrouwen bier aan (uit een vaatje van 9.45 liter of 2.5 gallon). De tweede kraan sluit ik aan op een vat (19 liter) gevuld met leidingwater. Middels aansluiting op een fles CO2 kan ik met dat spuitwater uit het grootste vaatje ook cola (of een andere limonade) maken mits toevoeging van (juiste) siroop in het glas (gewoon gekoeld spuitwater tappen kan natuurlijk ook).

Wow, wat mooi. Zelf zo gemaakt? Of zo compleet gekocht?

Offline Kiekeboe

• Super lid

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #210 Gepost op: 15-01-2020 11:02 u »

694 Eur

https://www.ggmgastro.com/nl/bierkuehler-mit-zapfhahn-195-liter-1-tuer-1.html?gclid=EAIaIQobChMInNHa4JmF5wIVRLTtCh2C7gWYEAQYBCABEgI61vD_BwE
Ik heb de link eens bekeken. Helaas boven mijn budget. Maar kan me indenken dat dit wel het gevoel geeft een echte tapinstallatie in huis te hebben. Mooi ding!

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #211 Gepost op: 15-01-2020 11:35 u »
Ik heb de link eens bekeken. Helaas boven mijn budget. Maar kan me indenken dat dit wel het gevoel geeft een echte tapinstallatie in huis te hebben. Mooi ding!

Het is een relatief klein, maar zeer robuust en verrijdbaar apparaat. Ik vermoed dat het niet zozeer bedoeld is als thuistap voor hobbybrouwers maar veeleer om in te zetten in feesttenten bij allerlei evenementen. Omdat die dingen constant moeten verhuizen moeten ze gemaakt zijn van stevig materiaal. Binnenin is ruimte voor 4 sodakegs van 19 liter. Bij mij zijn dat er twee: eentje met bier en eentje met spuitwater. Dan is er nog net genoeg ruimte om nog een derde sodakeg op voorhand te carboniseren. (Inclusief CO2-flessen en manometers). Als je zelf begint te knutselen ben je ook al gauw een heel bedrag kwijt aan onderdelen. 

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #212 Gepost op: 15-01-2020 11:38 u »
Het is een relatief klein, maar zeer robuust en verrijdbaar apparaat. Ik vermoed dat het niet zozeer bedoeld is als thuistap voor hobbybrouwers maar veeleer om in te zetten in feesttenten bij allerlei evenementen. Omdat die dingen constant moeten verhuizen moeten ze gemaakt zijn van stevig materiaal. Binnenin is ruimte voor 4 sodakegs van 19 liter. Bij mij zijn dat er twee: eentje met bier en eentje met spuitwater. Dan is er nog net genoeg ruimte om nog een derde sodakeg op voorhand te carboniseren. (Inclusief CO2-flessen en manometers). Als je zelf begint te knutselen ben je ook al gauw een heel bedrag kwijt aan onderdelen.

Heb zelf een mobiele tap gekocht, model droogkoeler. Zit je ook al snel op dat bedrag hoor, vind het wel een nette prijs moet ik eerlijk zeggen.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #213 Gepost op: 15-01-2020 11:58 u »
Heb zelf een mobiele tap gekocht, model droogkoeler. Zit je ook al snel op dat bedrag hoor, vind het wel een nette prijs moet ik eerlijk zeggen.

De prijs komt in de buurt. Voordeel van mijn apparaat is dat alle leidingen, sodakegs, manometers CO2 flessen netjes verstopt zitten in het apparaat zelf. Esthetisch is dat wel een belangrijk verschil als je een permanente opstelling in een leefruimte beoogt.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #214 Gepost op: 15-01-2020 11:58 u »
Wat voor soort taps zitten er op die kegerator van ggmgastro?

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #215 Gepost op: 15-01-2020 12:03 u »
Wat voor soort taps zitten er op die kegerator van ggmgastro?

Geen idee, ik ken het verschil niet tussen verschillende types tapkranen. De tapzuil is ook gekoeld, zodat ook het eerste glas netjes fris is. Het enige wat ik heb veranderd zijn de koppelingen, die waren niet geschikt om aan te sluiten op een sodakeg.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #216 Gepost op: 15-01-2020 12:06 u »
De prijs komt in de buurt. Voordeel van mijn apparaat is dat alle leidingen, sodakegs, manometers CO2 flessen netjes verstopt zitten in het apparaat zelf. Esthetisch is dat wel een belangrijk verschil als je een permanente opstelling in een leefruimte beoogt.

Klopt, dat kreeg ik er echter niet door bij moeders de vrouw. Deze kan boven op de koelkast in de berging, fustjes en CO2 fles staan netjes in het hoekje, waar ze geen last van heeft. Voordeel is dat je het ook mee kunt nemen naar een feestje elders, bijvoorbeeld.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #217 Gepost op: 15-01-2020 12:09 u »
Ik ben ook op zoek naar een kegerator. Ik ben deze  dus ook tegengekomen. Ziet er zeker goed uit. Maar voor mij is het wel belangrijk welke taps erop staan.

Ik wil in ieder geval niet dezelfde dan die ik nu heb.. 😀

Tags: thuistap