Vergistingskast

Gestart door Miekelt, 19-03-2018 12:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Pjerkeh

Is het mogelijk (en een goed idee) om een hoge koelkast te nemen en zodoende twee vaten boven elkaar te laten vergisten?
Ik begrijp dat je op slechts 1 vat de temperatuur kunt monitoren.
De vraag is of dit handig is, of toch liever twee kleine koelkastjes op elkaar met elk een eigen vergistingsvat en in te stellen temperatuur?

Wijbrouwers

Citaat van: Pjerkeh op 09-05-2023  22:58 uIs het mogelijk (en een goed idee) om een hoge koelkast te nemen en zodoende twee vaten boven elkaar te laten vergisten?
Ik begrijp dat je op slechts 1 vat de temperatuur kunt monitoren.
De vraag is of dit handig is, of toch liever twee kleine koelkastjes op elkaar met elk een eigen vergistingsvat en in te stellen temperatuur?

De temperatuur van de gistkast zal voor beide vaten gelijk zijn. Dus als je beide vaten wil laten vergisten op dezelfde temperatuur dan kan dat gewoon ja.

Jacques

Citaat van: Pjerkeh op 09-05-2023  22:57 uIk begrijp dat je op slechts 1 vat de temperatuur kunt monitoren.

Als je beschik over een iSpindel, TILT, BrewBrain Float, Rapt Pill of iets dergelijks, kun je in elk vat het SG en de temperatuur volgen. Uiteraard heb je dan meerdere van die apparaten nodig.

Citaat van: Pjerkeh op 09-05-2023  22:57 uDe vraag is of dit handig is, of toch liever twee kleine koelkastjes op elkaar met elk een eigen vergistingsvat en in te stellen temperatuur?
Dat is altijd handiger omdat je dan de temperatuur optimaal kunt instellen op jouw brouwsel.

Snelbier

Citaat van: Pjerkeh op 09-05-2023  22:58 uIs het mogelijk (en een goed idee) om een hoge koelkast te nemen en zodoende twee vaten boven elkaar te laten vergisten?
Ik begrijp dat je op slechts 1 vat de temperatuur kunt monitoren....
Citaat van: Wijbrouwers op 10-05-2023  09:52 uDe temperatuur van de gistkast zal voor beide vaten gelijk zijn. Dus als je beide vaten wil laten vergisten op dezelfde temperatuur dan kan dat gewoon ja.
Dit gaat NIET werken, is ook door forumers getest. :police:
Omgevingstemperatuur (of gistkast) is NIET de temperatuur in het gistvat, en gistvat wil je juist controleren/beheersen, vooral tijdens hoofdgisting.
Hoofdgisting geeft een temperatuurstijging van 1,5'C tot 8'C ten opzichte van omgevings-temperatuur, afhankelijk van teveel factoren om op te noemen.
Proost, Snelbier.

Kokkebil

Citaat van: Snelbier op 10-05-2023  16:11 uDit gaat NIET werken, is ook door forumers getest. :police:
Omgevingstemperatuur (of gistkast) is NIET de temperatuur in het gistvat, en gistvat wil je juist controleren/beheersen, vooral tijdens hoofdgisting.
Hoofdgisting geeft een temperatuurstijging van 1,5'C tot 8'C ten opzichte van omgevingstemperatuur, afhankelijk van teveel factoren om op te noemen.
Proost, Snelbier.

Ik heb op de wand van het gistvat een sponsje geplakt met daaronder de voeler van de thermostaat, dan meet je de temperatuur van de inhoud van het vat

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 10-05-2023  16:29 uIk heb op de wand van het gistvat een sponsje geplakt met daaronder de voeler van de thermostaat, dan meet je de temperatuur van de inhoud van het vat

Tussen de temperatuur die je zo meet en dat van het bier in je vat kan makkelijk 2°C of meer verschil zitten. Degenen die een elektronische SG-meter hebben met temperatuursensor kunnen dit bevestigen.

Snelbier

Citaat van: Kokkebil op 10-05-2023  16:29 uIk heb op de wand van het gistvat een sponsje geplakt met daaronder de voeler van de thermostaat, dan meet je de temperatuur van de inhoud van het vat
Dat is dus de manier voor ons. Werkt nauwkeurig genoeg (ook getest op forum) voor thuis/hobbybrouwers.

Nogmaals: temperatuur van omgeving, klimaatkast, huiskamer, garage, of waar uw gistvat ook staat te borrelen is géén indicatie voor de temperatuur in het gistvat zelf.

Snelbier

Citaat van: Snelbier op 10-05-2023  16:39 uDat is dus de manier voor ons. Werkt nauwkeurig genoeg (ook getest op forum) voor thuis/hobbybrouwers.

Nogmaals: temperatuur van omgeving, klimaatkast, huiskamer, garage, of waar uw gistvat ook staat te borrelen is géén indicatie voor de temperatuur in het gistvat zelf.
Citaat van: Jacques op 10-05-2023  16:34 uTussen de temperatuur die je zo meet en dat van het bier in je vat kan makkelijk 2°C of meer verschil zitten. Degenen die een elektronische SG-meter hebben met temperatuursensor kunnen dit bevestigen.
We bedoelen gelukkig allemaal hetzelfde. Gistvat is warmer dan gedacht..

Snelbier

Citaat van: Jacques op 10-05-2023  16:34 uTussen de temperatuur die je zo meet en dat van het bier in je vat kan makkelijk 2°C of meer verschil zitten. Degenen die een elektronische SG-meter hebben met temperatuursensor kunnen dit bevestigen.
Blijft beter dan afgaan op 'omgevingstemperatuur', dat is géén indicatie voor het gistvat, weten we al jaren.
Voor meeste hobbybrouwers heeft het sponsje tot nu (medio 2023) gewerkt, dus..
.. Gebruik de methode met sponsje. 3x beter dan niets,.
Proost, Snelbier.

Kokkebil

Ik heb een test gedaan met 4 digitale temperatuurmeters en 2 ovens met analoge thermostaten
Alle 6 gaven verschillende temperaturen aan, soms maar een paar tiende graad, maar ook 10% temperatuurverschillen.
Zeg het maar!!

Pjerkeh

Wanneer beiden vaten in de kast bijvoorbeeld op 22 graden moeten vergisten, en ik hang de temperatuurmeter met sponsje (en een inkbird ITC-310T-B) aan één van beiden vaten dan wordt het in de gehele kast toch ongeveer dezelfde temperatuur?
Of zit er dan nog te veel variatie in onder en boven?
De mooiste manier is m.i. een vergistingsvat met chiller (van bijvoorbeeld Grainfather), alleen is me dat veel te duur.
Hoop dat iemand me goede raad kan geven.

Jacques

Citaat van: Pjerkeh op 10-05-2023  22:17 uWanneer beiden vaten in de kast bijvoorbeeld op 22 graden moeten vergisten, en ik hang de temperatuurmeter met sponsje (en een inkbird ITC-310T-B) aan één van beiden vaten dan wordt het in de gehele kast toch ongeveer dezelfde temperatuur?
Of zit er dan nog te veel variatie in onder en boven?

De temperatuur in je gistvat is niet alleen afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Belangrijker is de activiteit in je gistvat. Door de vergisting komt warmte vrij. Als de activiteit in het ene vat hoger is dan in het andere vat dan is de temperatuur in dat vat hoger.
Daarnaast kan in hoge koelkast een verschil van een paar graden zijn tussen de onder en boven.

Frits1980

Ik vind het jammer dat dit niet gemodereerd wordt. Pjerkeh kaapt dit topic en start daarnaast een eigen topic met dezelfde vraag (iets waar ik al mijn twijfels over heb) maar dat er dan in dit topic gereageerd wordt door moderators vind ik jammer. Kan dit verplaatst worden?

Jacques

Citaat van: Frits1980 op 11-05-2023  04:07 uIk vind het jammer dat dit niet gemodereerd wordt. Pjerkeh kaapt dit topic en start daarnaast een eigen topic met dezelfde vraag (iets waar ik al mijn twijfels over heb) maar dat er dan in dit topic gereageerd wordt door moderators vind ik jammer. Kan dit verplaatst worden?

We hebben het over een topic dat in 2018 gestart is en over allerlei aspecten van een koelkast als vergistingskast gaat. Dat noem ik niet echt kapen. Op dit forum is het niet gebruikelijk dat topics gesloten worden, dat maakt het mogelijk dat in een later moment gereageerd wordt op een oud topic. Daar is niet zo veel mis mee.
Het nieuw gestarte topic over hetzelfde onderwerp heb ik verwijderd. Het niet sluiten van topics is namelijk juist bedoeld om de aanmaak van nieuwe topics te beperken.

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 11-05-2023  09:15 uWe hebben het over een topic dat in 2018 gestart is en over allerlei aspecten van een koelkast als vergistingskast gaat. Dat noem ik niet echt kapen. Op dit forum is het NIET* gebruikelijk dat topics gesloten worden, dat maakt het mogelijk dat in een later moment gereageerd wordt op een oud topic. Daar is niet zo veel mis mee.
Het nieuw gestarte topic over hetzelfde onderwerp heb ik verwijderd. Het niet sluiten van topics is namelijk juist bedoeld om de aanmaak van nieuwe topics te beperken.

LAM

Citaat van: Snelbier op 10-05-2023  17:09 uBlijft beter dan afgaan op 'omgevingstemperatuur', dat is géén indicatie voor het gistvat, weten we al jaren.
Voor meeste hobbybrouwers heeft het sponsje tot nu (medio 2023) gewerkt, dus..
.. Gebruik de methode met sponsje. 3x beter dan niets,.
Proost, Snelbier.

Via de "sponsmethode" heb ik vorig jaar een biertje gecontroleerd laten vergisten en daar was de ingestelde temperatuur precies hetzelfde als de iSpindel aangaf...

Jacques

Citaat van: LAM op 11-05-2023  09:20 uVia de "sponsmethode" heb ik vorig jaar een biertje gecontroleerd laten vergisten en daar was de ingestelde temperatuur precies hetzelfde als de iSpindel aangaf...

Was dat gedurende de gehele vergisting? Zoals ik al schreef loopt de temperatuur tijdens de hoofdgisting flink op. Tijdens de nagisting is ook bij mij weinig verschil.

LAM

Citaat van: Jacques op 11-05-2023  09:27 uWas dat gedurende de gehele vergisting? Zoals ik al schreef loopt de temperatuur tijdens de hoofdgisting flink op. Tijdens de nagisting is ook bij mij weinig verschil.

Dit was de gehele vergisting.

CeesM

De beste manier is om het vat inwendig te koelen middels een koelspiraal waar een koude vloeistof doorheen wordt gepompt. De koude vloeistof komt bij mij uit een een kampeer (compressor)koelbox dat middels een STC-1000 wordt aangestuurd. In het vat heb ik een thermowell waar de temperatuursensor in gaat. Ook is het handig om het vat te isoleren middels een neopreenstof jasje. Om 2 vaten te koelen heb je de STC-1000, koelspiraal, dompelpompje en aansluitslangen 2x nodig. Zo kan je verschillende bieren op onafhankelijke wijze van elkaar op de gewenste temperatuur laten gisten.

Pjerkeh

Citaat van: Frits1980 op 11-05-2023  04:07 uIk vind het jammer dat dit niet gemodereerd wordt. Pjerkeh kaapt dit topic en start daarnaast een eigen topic met dezelfde vraag (iets waar ik al mijn twijfels over heb) maar dat er dan in dit topic gereageerd wordt door moderators vind ik jammer. Kan dit verplaatst worden?
Mijn excuses
Mijn excuses Frits, dit was niet bewust. Ben nog niet zo thuis in dit forum (of forums in het algemeen). Het was zeker niet mijn bedoeling om dit topic te "kapen". Het andere topic had ik aangemaakt omdat ik mijn reactie niet terug kon vinden.
Maar ik zal er rekening mee houden.

Jacques

Zoals ik schreef is er niet echt sprake van het kapen van een tropic. Er zijn meer zijpaadjes bewandeld.

Kokkebil

Och!
Z..kerts heb je overal! ;D  ;D  ;D  ;D

Gewoon zo doorgaan Jacques!

Frits1980

Nou zeg, je kan ook gelijk iemand een vervelende stempel geven. Ik observeer gewoon iets waar menig ander forum wel iets aan doet. Weet ik veel dat de regels hier veel soepeler zijn.

Kokkebil

Citaat van: Frits1980 op 12-05-2023  16:05 uNou zeg, je kan ook gelijk iemand een vervelende stempel geven. Ik observeer gewoon iets waar menig ander forum wel iets aan doet. Weet ik veel dat de regels hier veel soepeler zijn.

IK weet dat Jacques regelmatig postings verplaatst, dus dat is niet het probleem.
Maar is vind dit gewoon spijkers op laag water zoeken.
Wat maak je je druk!
En soms lopen zaken in elkaar over, zo simpel kan het zijn

Frits1980

Mijn fout. Dat wist ik dus niet. Maar je hoeft niet gelijk mensen zeikerds te noemen. Het is wat snel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.