De consensus is dat LOX enzymes worden gedesactiveerd wanneer men inmaischt op een temperatuur hoger dan 65 ºC, en wanneer de pH lager is dan 5.1. Dat zijn voor heel veel brouwers onaanvaardbare parameters, en ik vraag mij af of het veel wordt gedaan. Gekende voorbeelden mogen altijd worden gemeld.
Gallotannines mogen inderdaad niet toegevoegd worden tijdens het bottelen, omwille van hun harde bitterheid en wrangheid. Er bestaat een verwant product, Antioxin SB, dat geen gallotannines bevat en gebruikt kan worden bij het bottelen.
Een product als Antioxin SBT kan trouwens thuis zelf gemaakt worden door de combinatie van 45% metabisulfiet, 45% ascorbinezuur, en 10% gallotannine - allemaal verkrijgbaar bij de betere brouwwinkel, maar helaas niet altijd allemaal tegelijk. Antioxin SB kan ook thuis worden bereid, maar ik weet de samenstelling en dosis niet onmiddellijk uit het hoofd.
Ik wil er nog op wijzen dat gewoon het gebruik van Antioxin SBT (en zeker aan de dosis van 1 gram per 10 liter die door de fabricant wordt voorgeschreven) NIET de geëigende low oxygen procedure is die door lowoxygenbrewing.com en germanbrewing.net wordt aanbevolen. Er zijn nog een heleboel andere maatregelen nodig om echt low oxygen bier te produceren.