Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Suiker toevoegen tijdens vergisting  (gelezen 1572 keer)

Offline lier

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij brouwkip
Suiker toevoegen tijdens vergisting
« Gepost op: 16-03-2018 21:47 u »
Hoe voeg je suiker toe tijdens vergisting?

Je leest bij veel wat zwaardere bierrecepten dat er suiker toegevoegd wordt tijdens de hoofdvergisting.
Ik kan er echter niet de vinger achter krijgen wanneer dat dan gebeurd en hoe?

Stort je de suiker zo in je gistvat of maar je suikerwater?

Alvast bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: suiker toevoegen tijdens vergisting
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2018 22:17 u »
Ik maak invertsuiker
400 ml water 1 kg suiker en theelepeltje citroenzuur. 10 minuutjes koken en je hebt een vloeibare stroperige oplossing die je kunt bewaren en naar behoefte kunt toevoegen

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2018 23:27 u »
Suiker water/siroop

Toevoegen wanneer de eerste heftige vergisting afneemt

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2018 23:50 u »
Gewoon na twee of drie dagen droog toevoegen. Vergist wel. Je hoeft niet bang te zijn voor infectie.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2018 00:14 u »
Gewoon na twee of drie dagen droog toevoegen. Vergist wel. Je hoeft niet bang te zijn voor infectie.

Dat kan op zich wel, maar een oplossing maken is wat fijner voor je gist. Die krijgt dan geen enorm geconcentreerde suikerlaag te verwerken. De gistcellen kunnen daarbij beschadigen door osmose. Meer dode gistcellen zijn het resultaat, met het gevaar voor autolysesmaken en slechtere hergisting als gevolg.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2018 14:07 u »

En wat doen de korrels die in de gistkoek bezinken?

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-03-2018 14:44 u »
En wat doen de korrels die in de gistkoek bezinken?
Oplossen en vergisten.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #7 Gepost op: 17-03-2018 15:48 u »
Bedankt voor de reacties!!

Offline tieskewieske

• Boven 10 berichten
  • *
  • Setting the first steps into a world of brewing
Re: Suiker toevoegen tijdens vergisting
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2019 11:09 u »
Ik wil nu een zwaar donker bier brouwen (SG 1099) ik gebruik hiervoor 1,5 kg donkere kandijsuiker. Nu heb ik ergens gelezen een siroop te maken met een verhouding 2 delen water op 1 deel suiker. In dit geval 3 L siroop dus? Betekent dat dat ik ook 3 L minder spoelwater nodig heb? Of kom ik dan met mijn recept in de knoei?

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #9 Gepost op: 07-06-2019 19:51 u »
Ik wil nu een zwaar donker bier brouwen (SG 1099) ik gebruik hiervoor 1,5 kg donkere kandijsuiker. Nu heb ik ergens gelezen een siroop te maken met een verhouding 2 delen water op 1 deel suiker. In dit geval 3 L siroop dus? Betekent dat dat ik ook 3 L minder spoelwater nodig heb? Of kom ik dan met mijn recept in de knoei?

Als je rekent met kandijsuiker wel, ik neem als ik suiker tijdens het koken toevoeg doorgaans een deel van de kokende wort om de suiker op te lossen voor ik deze toe voeg.

Laatst invertsuiker gemaakt om suiker toe te voegen tijdens de vergisting, ging ook prima.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2019 22:15 u »
Nu heb ik ergens gelezen een siroop te maken met een verhouding 2 delen water op 1 deel suiker. in dit geval 3L siroop dus?
Met 1 kg suiker verkrijg je slechts een volume van 0,6 L, dus uw optelsom klopt niet.
Met uw 1,5 kg suiker + 1 liter water bekom je 1,9 L tenzij uw deel suiker geen kilogrammen zijn want dan is het nog minder. 1 liter suiker weegt maar 950 gram.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 08-06-2019 12:09 u »

Waarom wil je siroop maken van de kandijsuiker? Dat doe je bij bottelsuiker. Maar je gaat nog lang niet bottelen.

Gewoon de suiker droog toevoegen tijdens de vergisting. Als je grote kandijkristallen hebt krijg je geen overvloedige schuimvorming. Bij kristalsuiker is dat een ander verhaal.
Het duurt even maar na een paar dagen is de suiker helemaal opgelost en vergist.
1 kg suiker neemt opgelost 629 ml in, en 1,5 kg 944 ml.

Tenzij je brouwsel brouwt kleiner dan 10 l gaat het om een in verhouding klein volume.
Iets minder spoelen kan, maar dat is voor het behalen van een hoog begin SG sowieso gewenst...

Tags: