Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beergun vs tegedruk vuller  (gelezen 952 keer)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beergun vs tegedruk vuller
« Gepost op: 15-03-2018 11:58 u »
Kan iemand mij uitleggen wat de voors en tegens zijn van bovenstaand producten? Is het altijd de bedoeling om geforceerd/nagisten in de KEG alvorens te bottelen? Of is het ook een manier om jong bier zo oxidatie vrij te bottelen, dus vanaf vat in de (CO2 gevulde) keg met suikeroplossing, dan direct bottelen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
Re: Beergun vs tegedruk vuller
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2018 23:29 u »
Vast en zeker toch wel iemand die ervaring heeft met een of beide soort apparaten?

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2018 01:42 u »
Vorige week zondag mijn eerste biertje gebotteld dat vergist werd op 0,9 1 Bar. Dus bevatte al een deel koolzuurgas waardoor dit niet kon gebotteld worden via de normale weg met bvb een bottelpijpje. Hevige schuimvorming zou het resultaat geweest zijn. Dus maar geopteerd voor een drukvulling met tegendrukvuller en CO2-fles. Viel reuze goed mee voor de eerste keer. Heb gedeeltelijk bottelsuiker moeten toevoegen daar 1 Bar niet voldoende CO2-druk is om een biertje te carboniseren. Ga al mijn bieren vanaf nu zo bottelen, ook al hebben ze niet onder druk vergist of gestaan, zo kan ik de flesjes bottelen op een hoger niveau dan deze van mijn CCT en kan ik gewoon op manshoogte werken ipv dat de flesjes in een krat op de grond moeten staan en ik dus ook niet meer hoef op een stoeltje te zitten bottelen. Heb wel ondervonden dat ik sneller kon bottelen met zo goed als geen schuimvorming als ik de botteldruk ong. 2 300 gram hoger had gezet dan waar de CCT een tijd had op gestaan. Het verschil met een beergun is denk ik gewoon dat je met een tegendrukvuller gecarboniseerd bier kan bottelen, een beergun gebruik je om CO2 in de fles te spuiten en daarna te bottelen zoals met een bottelpijpje. Leuk extra'tje was dat ik een proevertje heb kunnen tappen rechtstreeks vanuit de gisttank. :biersmile: Door deze vorm van bottelen zal later de oxidatie ook wel veel minder zijn, daar je eerst de fles op druk zet met CO2 en het zuurstofgehalte een pak minder zal zijn, je kan het flesje reeds 'ontluchten' door het met CO2 te spoelen eer je gaat bottelen...  :brouwen:

Een filmpje van de botteling vind je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=tHj_TQquTwM&feature=youtu.be

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2018 08:32 u »
Dank je voor het delen van je ervaring! Maar ik meen dat er wel geforceerd afgevuld kan worden met een beergun?

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2018 08:43 u »
Dank je voor het delen van je ervaring! Maar ik meen dat er wel geforceerd afgevuld kan worden met een beergun?
Zoals ik het begrijp krijg je dan schuimvorming, maar dat is gewenst want waar schuim is is geen zuurstof.
Ik heb wel een beetje twijfel of je wel kan voorkomen dat je teveel schuim hebt waardoor je veel bier verliest, maar heb zelf geen ervaring.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2018 08:48 u »
Ik dacht altijd dat dat een kwestie was van bier, beergun en fles op de zelfde koude temperatuur houden? Ik wil eigenlijk veel meer gaan keggen en zo nu en dan een flesje vullen om weg te geven

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-03-2018 09:41 u »
Ik dacht altijd dat dat een kwestie was van bier, beergun en fles op de zelfde koude temperatuur houden? Ik wil eigenlijk veel meer gaan keggen en zo nu en dan een flesje vullen om weg te geven
Net als jij heb ik recent een keezer en kegs aangeschaft en zit dus met hetzelfde dilemma, hoe vul ik flesjes om weg te geven en aan wedstrijden mee te doen? Tot nu toe heb ik het 'opgelost' door een paar liter meer te brouwen dan in mijn kegs past, en dat dan te bottelen op de gebruikelijke manier. Om wat bier te kunnen laten proeven op hobbybrouw bijeenkomsten of als ik bij vrienden of familie langs ga heb ik een 1 en 2 liter growler gekocht. Maar op termijn wil ik inderdaad ook uit keg (of onder druk uit fermentasaurus) kunnen vullen. Ben er nog niet uit welke optie ik ga doen.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #7 Gepost op: 17-03-2018 09:48 u »
Zal wel lukken als uw bier dicht tegen de nul graden aan zit denk ik, en je zeer voorzichtig het bier laat stromen. Beetje schuimvorming zal je nooit kunnen voorkomen, doch dat kan wenselijk zijn in de kopruimte om de zuurstof aldaar te verdrijven vr je de kroonkurk plaatst. Ik heb vorige week gebotteld op 4 graden biertemperatuur. Een tegendrukvuller zou mijn voorkeur genieten, maar dat zal wel een persoonlijke keuze zijn denk ik. Ik ben er van de eerste keer weg van...  :D