Waar zet je best je toekomstige lambiek?

Gestart door TeVeHa, 13-03-2018 18:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeVeHa

Ivm lambiek. Om de wilde gisten binnen te halen is het een verschil dat je het brouwsel in een rustige natuurlijke groene omgeving buiten zet of gewoon in de stad op het terras, het zal ànders zijn maar wàt zou voor het bier het meest aangewezen zijn?
Is het een verschil met open emmer of bedekt met handdoek of zo? Alvast bedankt.

TeVeHa

Ik bedoel natuurlijk afgedekt met een gaasdoek of zo, een soort muggengaas maar logisch gezien zou ook die een belemmering kunnen vormen voor de gisten uit de lucht, dus open dan maar.

tdp

Zet het buiten onder een tuintafel bijvoorbeeld, eventueel afgedekt met een muggenhor o.i.d. De gist die je vangt is op elke plek verschillend, maar uiteindelijk wordt het wel Lambiek ;)

Basje42

Citaat van: TeVeHa op 14-03-2018  09:02 uIk bedoel natuurlijk afgedekt met een gaasdoek of zo, een soort muggengaas maar logisch gezien zou ook die een belemmering kunnen vormen voor de gisten uit de lucht, dus open dan maar.

Absoluut geen belemmering hoor, wat dacht je hoe microscopisch klein deze gistcellen wel niet zijn.

ciesvandekwis

Het romantische idee dat er op de 'buiten' meer wilde gist zou zijn, sla ik hierbij vakkundig aan diggelen. Cantillon ligt in Brussel op 800 meter van het Zuidstation. Niet bepaald een groene buurt, wél "gekleurd" ;-).
Ik dronk al vaker lambiek van iemand die pal centrum Gent woont en die het wort in zijn slaapkamer voor het open venster liet afkoelen. Lekker hoor.
Afdekken is vooral kwestie dat geen vogels of andere dieren aan kunnen. Gist kruipt overal wel door.

TeVeHa


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.