Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waar zet je best je toekomstige lambiek?  (gelezen 673 keer)

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Waar zet je best je toekomstige lambiek?
« Gepost op: 13-03-2018 18:00 u »
Ivm lambiek. Om de wilde gisten binnen te halen is het een verschil dat je het brouwsel in een rustige natuurlijke groene omgeving buiten zet of gewoon in de stad op het terras, het zal nders zijn maar wt zou voor het bier het meest aangewezen zijn?
Is het een verschil met open emmer of bedekt met handdoek of zo? Alvast bedankt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TeVeHa

• Vol lid
Re: Waar zet je best je toekomstige lambiek?
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2018 09:02 u »
Ik bedoel natuurlijk afgedekt met een gaasdoek of zo, een soort muggengaas maar logisch gezien zou ook die een belemmering kunnen vormen voor de gisten uit de lucht, dus open dan maar.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2018 11:04 u »
Zet het buiten onder een tuintafel bijvoorbeeld, eventueel afgedekt met een muggenhor o.i.d. De gist die je vangt is op elke plek verschillend, maar uiteindelijk wordt het wel Lambiek ;)

Offline Basje42

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2018 12:35 u »
Ik bedoel natuurlijk afgedekt met een gaasdoek of zo, een soort muggengaas maar logisch gezien zou ook die een belemmering kunnen vormen voor de gisten uit de lucht, dus open dan maar.

Absoluut geen belemmering hoor, wat dacht je hoe microscopisch klein deze gistcellen wel niet zijn.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2018 13:10 u »
Het romantische idee dat er op de 'buiten' meer wilde gist zou zijn, sla ik hierbij vakkundig aan diggelen. Cantillon ligt in Brussel op 800 meter van het Zuidstation. Niet bepaald een groene buurt, wl "gekleurd" ;-).
Ik dronk al vaker lambiek van iemand die pal centrum Gent woont en die het wort in zijn slaapkamer voor het open venster liet afkoelen. Lekker hoor.
Afdekken is vooral kwestie dat geen vogels of andere dieren aan kunnen. Gist kruipt overal wel door.

Offline TeVeHa

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 14-03-2018 15:22 u »
Bedankt voor deze opheldering  :)

Tags: