Temperatuur controle Fermentasaurus

Gestart door rlandzaat, 13-03-2018 17:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rlandzaat

Binnenkort hoop ik twee Fermentasaurussen te ontvangen. Deze komen in een betrekkelijk kleine ruimte te staan. Om de temperatuur te controleren zouden twee klimaatkasten een optie kunnen zijn, maar dat komt toch niet zo goed uit.

De ruimte wordt niet actief verwarmd of gekoeld (ok, er staat een ventilatorkachel in voor als het heel koud wordt)

Verwarmen van een Fermentasaurus lijkt me geen groot probleem: met een verwarmingsriem en een Inkbird o.i.d is dat goed te doen. Het koelen lijkt me veel lastiger. Uiteraard kan de Inkbird daarbij ook goede diensten bewijzen, maar hoe koel je zo'n vat?

Ik heb gedacht aan een koelspiraal in het wort zoals dat bijvoorbeeld bij een SS BrewTech Fermenter wordt gedaan, maar de opening waar die door zou moeten heeft een diameter van iets meer als 8 cm. Met enige creativiteit zou er wel iets te bedenken zijn, maar of het werkt...

Een andere oplossing waar ik aan heb gedacht is net zoiets als die verwarmingsriem, maar dan om te koelen. Maar wat zou je daarvoor kunnen gebruiken? Rubber-, PVC of siliconenslang is niet ideaal i.v.m. het slechte warmtetransport, maar je kunt het wel strak om het vat aanbrengen. De warmtegeleiding van een koperen leiding is veel beter, maar dat krijg je weer niet zo makkelijk strak om het vat.

Wie heeft er een idee?


René

Knobby

Denk niet dat er iets anders op zit dan toch maar een koelkast te gebruiken voor de koeling. Zo doe ik het in ieder geval ook met mijn fermentasaurus.

Appiehappie

Misschien is dit een idee?

\

Ik weet niet hoe het werkt maar ik kwam dit tegen op een buitenlandse website zonder nadere uitleg.

https://www.ikegger.com/products/conical-fermenter-35l-uni-tank-with-ball-lock-posts#shopify-product-reviews

Misschien inspireert deze foto tot iets moois. Ik doe het gewoon met een oude koelkast en een aangepaste frame van
hout want de originele houder past niet in mijn koelkast. De gistverzamelfles hang ik er standaard niet onder. Als ik de
gist na de vergistingsperiode wil verwijderen haal ik de fermentasaurus even uit de koelkast en zet ik hem tijdelijk in
de bijbehorende houder. Na het verwijderen van de gist gaat de fermentasaurus weer terug in zijn houten frame in
de koelkast voor de lagerperiode.

JoepH


Misschien inspireert deze foto tot iets moois. Ik doe het gewoon met een oude koelkast en een aangepaste frame van
hout want de originele houder past niet in mijn koelkast. De gistverzamelfles hang ik er standaard niet onder. Als ik de
gist na de vergistingsperiode wil verwijderen haal ik de fermentasaurus even uit de koelkast en zet ik hem tijdelijk in
de bijbehorende houder. Na het verwijderen van de gist gaat de fermentasaurus weer terug in zijn houten frame in
de koelkast voor de lagerperiode.
[/quote]

Hé AppieHappie, ik wil,op die manier ook aan de slag en ben al druk opzoek naar een goede koelkast.
Ik moet de fermentosaurus ook nog aanschaffen. Wat voor koelkast adviseer je? Ik bedoel de afmetingen. Een koelkast van 122 buitenmaat en 90 binnenmaats, is die te klein. Wat is de hoogte en breedte die je minimaal nodig hebt met en zonder gistverzamelfles. Jouw ervaring kan me een hoop gedoe schelen.

carucci

Beste René,

Ervan uitgaand dat je geen koelkast/klimaatkast wil, is het belangrijk om te weten wat je omgeving doet (waar je gistingsvat staat).
Wat is de maximale/minimale temperatuur van de ruimte? Met andere woorden hoeveel moet het gistvat maximaal gekoeld/verwarmd worden.

Het verwarmen kan denk ik inderdaad redelijk simpel (dit zou een oplossing voor de koude maanden kunnen zijn wanneer er alleen verwarmd hoeft te worden).
Alleen zowel kunnen verwarmen als koelen lijkt me lastiger, aangezien je de temperatuursverschillen klein wilt houden.   
Een STC-1000 (soort Inkbird) en een elektrische deken rond het vat wikkelen is een mogelijkheid, is er gelijk een egale warmte verdeling.
Qua koeling zou je misschien iets met een Peltier element kunnen doen, ligt er natuurlijk aan hoeveel je moet koelen en het rendement is ook niet denderend.
Het probleem met een riem is, licht natuurlijk aan de omgevingstemperatuur, dat je een grote temperatuurcoëfficiënt krijgt.
Een spiraal in het vat krijgen en het hygiënisch houden lijkt me erg lastig.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Carucci

Appiehappie

Hé AppieHappie, ik wil,op die manier ook aan de slag en ben al druk opzoek naar een goede koelkast.
Ik moet de fermentosaurus ook nog aanschaffen. Wat voor koelkast adviseer je? Ik bedoel de afmetingen. Een koelkast van 122 buitenmaat en 90 binnenmaats, is die te klein. Wat is de hoogte en breedte die je minimaal nodig hebt met en zonder gistverzamelfles. Jouw ervaring kan me een hoop gedoe schelen.

De maten staan op onderstaande afbeelding vermeld. Kan je een inschatting doen hoe groot je koelkast moet zijn. Groter dan een tafelmodel in ieder geval.



Dat is ook de reden waarom ik een eigen frame maak. Het project loopt nog dus een foto van mijn oplossing is er nog niet. Eind april wilt ik het brouwseizoen weer openen en moet het fermentasaurus project klaar zijn. Ik brouw zelf alleen in het voorjaar en de zomer. Dit jaar 5 keer 26 liter. In september moet dat dus ca. 130 liter zijn.

Knobby

Bij mij past hij net boven de compressor in een 120 cm inbouwkoelkast. Het waterslot past echter niet dus ik heb dan een blowoff.



Nu heb ik het anders gedaan, want ik wil met de drukset een blowoff doen via de CO2 poort. Maar de disconnect is te hoog om in de kast te passen, dus ik zet de houder op zijn kop op een kratje en daar dan de fermentasurus in. de kraan steekt dan in het kratje en ik heb een slang om de gist af te laten.


rlandzaat

Citaat van: carucci op 13-03-2018  23:13 uBeste René,

Ervan uitgaand dat je geen koelkast/klimaatkast wil, is het belangrijk om te weten wat je omgeving doet (waar je gistingsvat staat).
Wat is de maximale/minimale temperatuur van de ruimte? Met andere woorden hoeveel moet het gistvat maximaal gekoeld/verwarmd worden.

Het verwarmen kan denk ik inderdaad redelijk simpel (dit zou een oplossing voor de koude maanden kunnen zijn wanneer er alleen verwarmd hoeft te worden).
Alleen zowel kunnen verwarmen als koelen lijkt me lastiger, aangezien je de temperatuursverschillen klein wilt houden.   
Een STC-1000 (soort Inkbird) en een elektrische deken rond het vat wikkelen is een mogelijkheid, is er gelijk een egale warmte verdeling.
Qua koeling zou je misschien iets met een Peltier element kunnen doen, ligt er natuurlijk aan hoeveel je moet koelen en het rendement is ook niet denderend.
Het probleem met een riem is, licht natuurlijk aan de omgevingstemperatuur, dat je een grote temperatuurcoëfficiënt krijgt.
Een spiraal in het vat krijgen en het hygiënisch houden lijkt me erg lastig.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Carucci

De ruimte is weliswaar niet groot, maar wel vrij goed geïsoleerd. Dat neemt niet weg, dat als het voor een langere periode vriest of juist heel warm is, de temperatuur in die ruimte zal veranderen. Door de goede isolatie zal het temperatuurverloop traag gaan. Bij extreme koude zouden we kunnen bijverwarmen. Er zijn "jassen" te koop voor de Fermentasaurus. Zoiets kan ook zelf gemaakt worden. Zo zou je het effect van de buitentemperatuur kunnen matigen terwijl er wordt verwarmd met een verwarmingsriem of gekoeld met een nader te bepalen apparaat.

Aan een Peltier element had ik nog niet gedacht, dat houd ik in gedachten.

Ik ben met je eens, dat het aanbrengen van een koelspiraal of koelelement in het vat risico van infectie met zich meebrengt. Mocht ik voor die optie gaan, dan zal dat een zo glad mogelijke afwerking moeten krijgen, dus niet met allerlei schroef- of knelfittingen, maar iets uit één stuk.


rlandzaat

Citaat van: Appiehappie op 13-03-2018  21:39 uMisschien is dit een idee?

\

Ik weet niet hoe het werkt maar ik kwam dit tegen op een buitenlandse website zonder nadere uitleg.

https://www.ikegger.com/products/conical-fermenter-35l-uni-tank-with-ball-lock-posts#shopify-product-reviews

Misschien inspireert deze foto tot iets moois. Ik doe het gewoon met een oude koelkast en een aangepaste frame van
hout want de originele houder past niet in mijn koelkast. De gistverzamelfles hang ik er standaard niet onder. Als ik de gist na de vergistingsperiode wil verwijderen haal ik de fermentasaurus even uit de koelkast en zet ik hem tijdelijk in de bijbehorende houder. Na het verwijderen van de gist gaat de fermentasaurus weer terug in zijn houten frame in
de koelkast voor de lagerperiode.

Die koperen buis is zeker een goed idee, goed om te zien, dat iemand dat zo heeft opgelost.

Een klimaatkast komt wel steeds meer in beeld, veel simpeler.

JoepH

Citaat van: rlandzaat op 14-03-2018  15:42 uDie koperen buis is zeker een goed idee, goed om te zien, dat iemand dat zo heeft opgelost.

Een klimaatkast komt wel steeds meer in beeld, veel simpeler.

Ik heb al 2 klimaatkasten gebouwd met onderdelen die ik bij aliexpress besteld heb. Nu komt nummer 3 eraan. Speciaal voor de fermentosaurus. Bedankt  voor je tekening AppieHappie. Ik kan nu heel gericht naar een koelkast gaan zoeken. Een STC-1000, een terrarium lamp uit China. Een kistje van de Action en 2 inbouwstopcontacten bij Conrad. Dat is € 20,- aan onderdelen excl koelkast. Een Chinese Inkbird kost € 39,- Moet je wel een beetje geluk hebben met de douane. Tot € 21,- vrij van invoerrechten.

JoepH

Citaat van: JoepH op 14-03-2018  19:03 uIk heb al 2 klimaatkasten gebouwd met onderdelen die ik bij aliexpress besteld heb. Nu komt nummer 3 eraan. Speciaal voor de fermentosaurus. Bedankt  voor je tekening AppieHappie. Ik kan nu heel gericht naar een koelkast gaam zoeken. Een STC-1000, een terrarium lamp uit China. Een kistje van de Action en 2 inbouwstopcontacten bij Conrad. Dat is € 20,- aan onderdelen excl koelkast. Een Chinese Inkbird kost € 39,- Moet je wel een beetje geluk hebben met de douane. Tot € 21,- vrij van invoerrechten.

Correctie op mezelf De Chinese Inkbird op dit moment € 29,50

FrankOD



(Vaker verteld)
Met de Fermentasaurus op de kop in de houder kan de gistfles naast de compressieruimte. Ff plank maken met een gat er in.

Past bij mij in een koelkast van buitenwerks 122 cm hoog. Maar nèt niet met het originele waterslot, toen maar een blow-of gemaakt scheelde iets hoogte

rlandzaat

Ik denk dat er toch twee klimaatkasten gaan komen. Dat aansluiten van e.e.a. gaat me wel lukken, ikheb wel voor hetere vuren gestaan.

beermenke

Citaat van: FrankOD op 14-03-2018  20:49 u

(Vaker verteld)
Ff plank maken met een gat er in

Als de plank sterk genoeg is dan kun je ook de voorzijde van het gat uitzagen.je kunt de Fermentasaurus en stellage dan veel gemakkelijker in de kast schuiven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.