Overhevelen vanuit de mandfles

Gestart door GerritKwintenberg, 13-03-2018 16:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GerritKwintenberg

Beste brouwers,

Ik heb grote moeite met het overhevelen van mijn bier uit de mandfles (25 ltr). Ik heb hiervoor een normale hevel maar deze werkt niet goed.
Soms lukt het me om hem aan te zuigen maar vaak ook niet.

Zouden jullie me kunnen adviseren wat ik het beste kan kopen?

Bedankt alvast voor jullie medewerking.


TeVeHa

Ben het eens met Cies, die gebruik ik ook. :)

Haagse Wouter

Ik heb twee automatische hevels gehad.
Beiden begonnen al gauw lucht aan te zuigen. Je ziet bij het rubbertje dat die lucht aanzuigt met oxidatie ter gevolg.

henkg

Met enkel een slang (liefst wel i.c.m. met pijpje+droesemkop) die je met de mond aanzuigt gaat het ook.
Ter desinfectie spoel ik vlak vooraf mond en lippen met een beetje whisky (meestal Laphroaig, maar het merk zal niet veel uitmaken ...).
Toch infectiegevaar? Ik heb het nog niet meegemaakt.

Fermon

Citaat van: Haagse Wouter op 13-03-2018  17:24 uIk heb twee automatische hevels gehad.
Beiden begonnen al gauw lucht aan te zuigen. Je ziet bij het rubbertje dat die lucht aanzuigt met oxidatie ter gevolg.

Inderdaad. Ik gebruik hem ook niet meer. Ik gebruik nu een standaard hevel met droesem kap en zuig het aan met mijn mond, nooit problemen gehad.

Oscar


Easywoods

Citaat van: Haagse Wouter op 13-03-2018  17:24 uIk heb twee automatische hevels gehad.
Beiden begonnen al gauw lucht aan te zuigen. Je ziet bij het rubbertje dat die lucht aanzuigt met oxidatie ter gevolg.

Hier ook, gebruik nu een RVS hevel met droesemkop en gebruik een RVS slangtule als mondstuk. Eenmaal vloeistof aangezogen in de slang de tule verwijderen en de slang in de mandfles.  :biersmile:

brouwerwaldonk

Ik gebruik al jaren een inox buis met silicone slang van 8x12 mm als hevel. Zuigt gemakkelijk aan en werkt altijd probleemloos. Zit er bezinksel in de mandfles dan zet ik op de inox buis een droesemkapje.



Het feit dat het aanzuigen bij u soms niet lukt is hoogstwaarschijnlijk omdat de binnendoormeter van uw slang te groot is, mag niet meer zijn dan 8 mm.

jaapz

Citaat van: Haagse Wouter op 13-03-2018  17:24 uIk heb twee automatische hevels gehad.
Beiden begonnen al gauw lucht aan te zuigen. Je ziet bij het rubbertje dat die lucht aanzuigt met oxidatie ter gevolg.

Als je de binnenbuis en de buitenbuis van de automatische hevel los van elkaar in de kast hebt liggen, en los van elkaar in star san weekt voordat je hem gebruikt blijft het rubber in de binnenste buis veel langer goed is mijn ervaring. Daarnaast piel ik altijd eventjes aan het rubber zodat die weer iets verder naar buiten staat voordat ik hem gebruik.

Eerder had ik ook vaak problemen met veel lucht via de automatische hevel, maar sinds ik bovenstaande doe heb ik geen problemen meer gehad.

Haagse Wouter

Citaat van: Easywoods op 14-03-2018  02:16 uHier ook, gebruik nu een RVS hevel met droesemkop en gebruik een RVS slangtule als mondstuk. Eenmaal vloeistof aangezogen in de slang de tule verwijderen en de slang in de mandfles.  :biersmile:

Ik doe nooit een apart mondstuk ^^. Teveel gedoe voor een paar enzymen.

Citaat van: jaapz op 14-03-2018  10:30 uAls je de binnenbuis en de buitenbuis van de automatische hevel los van elkaar in de kast hebt liggen, en los van elkaar in star san weekt voordat je hem gebruikt blijft het rubber in de binnenste buis veel langer goed is mijn ervaring. Daarnaast piel ik altijd eventjes aan het rubber zodat die weer iets verder naar buiten staat voordat ik hem gebruik.

Eerder had ik ook vaak problemen met veel lucht via de automatische hevel, maar sinds ik bovenstaande doe heb ik geen problemen meer gehad.

Dank voor de tip Jaapz!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.