Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: De manier om pils goed te laten vergisten?  (gelezen 489 keer)

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Land: nl
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
De manier om pils goed te laten vergisten?
« Gepost op: 13-03-2018 13:54 u »
We hebben een pils gebrouwen en nu lees ik overal verschillende manieren hoe je dit dan goed uit moet laten vergisten. Dit is wat we hebben gedaan:

• We hebben eerst een week de hoofdvergisting gehad op 12 graden.
  • Toen is ie naar de mandfles gegaan en daar staat ie nu 10 dagen op 10 graden. SG blijft stabiel
  • Plan is om 'm over een paar dagen (dus na 14 dagen in de mandfles) een paar graden te verhogen (naar 14-15?) om de aanwezige diacetyl af te breken.
  • Daarna bottelen en dan >3 weken koud weg te zetten.

Is dit nu de goede manier, missen we iets, kloppen de temperaturen en de periodes?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: De manier om pils goed te laten vergisten?
« Reactie #1 Gepost op: 13-03-2018 15:23 u »
Eigenlijk moet je de gisting niet in dagen uitdrukken maar in daling van het extract. 7 dagen op 12 graden kan betekenen dat je volledig uitgegist bent of nog maar op 55% zit.

Na het overhevelen zou ik de zelfde temperatuur als de hoofdgisting aanhouden. Ook hier, wat is het SG, waar  kom je vandaan en wat is je doel?

Warm zetten hoeft niet, het is een kwestie van geduld voor je gaat afvullen. Om te weten of je bier klaar is bepaal je eerst of het uitgegist is en dan of de smaak goed is. Dat laatste kan bij een ondergister even duren.

Na het bottelen niet meteen koud wegzetten maar weer op de temperatuur van de hoofdgisting laten staan tot de gisting helemaal klaar is, pas dan koud wegleggen.

De alternatieve methode is om de temperatuur van het jongbier tijdens de hoofdgisting langzaam te laten oplopen tot een graad of 18. Dit doe je vanaf het moment dat je een vergistingsgraad van 55% hebt bereikt, eenhalve graad per dag. Als het bier uitgegist is en goed smaakt afvullen.

Ingo

Online Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 13-03-2018 16:46 u »
Als je een heldere pils wil, zou ik koud lageren wanneer het bier helemáál is uitgegist. Een week of langer bij 5°C of nog lager.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 13-03-2018 17:07 u »

Dank voor je reactie, Ingo.

Citaat van: seed7

Eigenlijk moet je de gisting niet in dagen uitdrukken maar in daling van het extract. 7 dagen op 12 graden kan betekenen dat je volledig uitgegist bent of nog maar op 55% zit.

We meten zeker sg om te kijken of de vergisting klaar is (de dagen waren meer een indicatie). Het bier is nu overgehevelt naar de mandfles en als er geen activiteit meer is gaan we meten.

Warm zetten hoeft niet, het is een kwestie van geduld voor je gaat afvullen. Om te weten of je bier klaar is bepaal je eerst of het uitgegist is en dan of de smaak goed is. Dat laatste kan bij een ondergister even duren.

Dus het opruimen van diacetyl door temperatuurverhoging is niet nodig? (of kunnen we dat wel doen en zorgt de temperatuurverhoging alleen dat het sneller gaat?)

Na het bottelen niet meteen koud wegzetten maar weer op de temperatuur van de hoofdgisting laten staan tot de gisting helemaal klaar is, pas dan koud wegleggen.

Dat wordt dan gokken want in de fles weet je natuurlijk niet wanneer gisting klaar is? ;-)

De alternatieve methode is om de temperatuur van het jongbier tijdens de hoofdgisting langzaam te laten oplopen tot een graad of 18. Dit doe je vanaf het moment dat je een vergistingsgraad van 55% hebt bereikt, eenhalve graad per dag. Als het bier uitgegist is en goed smaakt afvullen.

Ingo

Klinkt goed, maar helaas: dit stadium zijn we al voorbij :-)

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-03-2018 17:16 u »
Bij ondergistend bier laat ik het altijd minimaal 4 weken in de fles staan op dezelfde temperatuur als de vergisting. Dan weet je zeker dat de hergisting op de fles klaar is. Misschien kan dit ook korter, maar met bier brouwen moet je sowieso geduld hebben (nadeel van het brouwen  ;) ).
Daarna koel zetten en  :proost:

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #5 Gepost op: 13-03-2018 19:14 u »
Bij de gist wordt een temperatuur-range genoemd, en ook een ‘ideaal’ binnen die range.
Stel bvb dat de gist zegt 8-22 graden, ideaal van 12 tot 15... dan kan je beginnen met een periode op 12 graden (ik doe 5 dagen), daarna laat ik het met 1 graad per dag oplopen naar 15 graden, waarna ik 2 dagen de bovenkant van de range pak (in dit geval dus 22 graden) om volledig uit te gisten.
Volgens sommigen (bijvoorbeeld Jacques) kan je vóór het naar warm opschroeven beter even overhevelen naar een schoon vat (ik doe dit doorgaans niet).
Na die 2 dagen warm zet ik het vat een week lang op 5-7 graden om helder te slaan... waarna ik bottel.

Tags: