Onderzoek nieuw te ontwikkelen alcoholvrij bier

Gestart door Willem van Sas, 13-03-2018 11:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem van Sas

Beste bierliefhebbers,

Wij zijn drie studenten van de HAS Hogeschool te 's-Hertogenbosch (Food Innovation en Voedingsmiddelentechnologie) en voor onze afstudeeropdracht zijn we bezig met het ontwikkelen van een nieuw alcoholvrij biertje.
Om tot een zo goed mogelijk concept te komen, en uiteindelijk een gat in de markt te vinden zijn we benieuwd naar de mening van de consument.
Het gaat om een enquête van ongeveer 5-10 minuten, het zou ons ontzettend helpen als jullie deze enquête willen invullen!
De enquête bestaat uit een aantal vragen over gebruiksmomenten van alcoholvrij bier, uw mening tegenover bestaande alcoholvrije bieren en wat u mist in het alcoholvrij bier schap.

Het invullen van de enquête kan hier: https://www.enquetesmaken.com/s/83a2973

Mocht u suggesties of vragen hebben, laat hieronder een reactie achter of mail naar willemvansas@hotmail.com

Alvast bedankt!

Groet,
Willem, Guido en Eliyano

Wil1

Ingevuld, wel grappig dat een aantal Aziatische (en niet Aziatische) kruiden genoemd worden die bijna of geen smaak (zullen) afgeven.
Misschien is wat vooronderzoek nodig door smaaktesten uit te voeren bijv, thee ervan zetten.

Willem van Sas

Citaat van: Wil1 op 13-03-2018  12:30 uIngevuld, wel grappig dat een aantal Aziatische (en niet Aziatische) kruiden genoemd worden die bijna of geen smaak (zullen) afgeven.
Misschien is wat vooronderzoek nodig door smaaktesten uit te voeren bijv, thee ervan zetten.

Bedankt!
Alle ingrediënten die genoemd zijn worden in de Aziatische keuken gebruikt, wat niet wil zeggen dat deze niet ook in Nederland of andere westerse landen worden gebruikt. We proberen een zo breed mogelijk beeld te krijgen van een mogelijk Aziatisch smaakprofiel. De bedoeling is dat een toevoeging in de vorm van een "smaakje" subtiel aanwezig is, en dus niet op de voorgrond aanwezig zal zijn. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Wolter

Ingevuld. Ben benieuwd naar jullie ontwikkeling, proces en uiteindelijk resultaat. Hoe kan ik op de hoogte blijven?

Thamerdal


pincopallino

Ook ingevuld. Wie weet komt er iets interessant....

Jedoka


Pieter1954

Niet doen!
Alcoholvrij bier is geen bier maar limonade.

Fermon

Ingevuld. Succes verder met jullie project :proost:

Heuvinger brouwerij

Ik zie alcoholvrij bier als een produkt waaraan iets mist.
Net zoiets als damesslipjes die aan de waslijn hangen, het lekkerste is er uit!

Hay

Ik vul het niet in, maar al te vaak melden zich hier zg studenten aan voor hun proefschrift of weet ik wat en daarna hoor je er niks meer van.
Volgens mij zijn het gewoon gewiekste marketeers die met iets nieuws bezig zijn en misbruik maken van de goedgeloofigheid van de gemiddelde forummer hier.
Maar goed ik ben wel een doemdenker en geloof  in complottheorieen.

Hay

Oh ja en niet te vergeten als je het hebt ingevuld dan krijg je daarna allerlei spam en reclame van allerlei bedrijven in die bedrijfstak waar het om gaat.

Knobby

Citaat van: Hay op 13-03-2018  20:52 uOh ja en niet te vergeten als je het hebt ingevuld dan krijg je daarna allerlei spam en reclame van allerlei bedrijven in die bedrijfstak waar het om gaat.
Ik deel je cynisme slechts gedeeltelijk, en wil best een enquêtetje in vullen. Echter zodra ik een mailadres moet invullen haak ik af.
Bij deze enquête is dat niet het geval.

En wat dan nog als het marketeers zijn? Dat zou alleen maar betekenen dat er producten op de markt worden gebracht waar we wél op zitten te wachten...

Easywoods

Ik denk dat het allemaal wel meevalt  ;) :biersmile:

Ingevuld

Haagse Wouter

Citaat van: Hay op 13-03-2018  20:50 uIk vul het niet in, maar al te vaak melden zich hier zg studenten aan voor hun proefschrift of weet ik wat en daarna hoor je er niks meer van.
Volgens mij zijn het gewoon gewiekste marketeers die met iets nieuws bezig zijn en misbruik maken van de goedgeloofigheid van de gemiddelde forummer hier.
Maar goed ik ben wel een doemdenker en geloof  in complottheorieen.

Tijd om even Wouter Holmes in te schakelen.



Even googlen op Willen van Sas HAS lijd tot een linkedin van iemand die de genoemde studie doet.
Daarop staat vermeld "Afstudeerproject bij iKi Beer". Ahaaa!
Is dat logisch aangaande de enquête? Ja zeker want iKi doet exact dat, vage kruiden in het bier gooien en dan doen alsof ze een Aziatisch merk zijn.

Oftewel nee niet exact wat je zegt. Maar ja er gaat een bedrijf eventuel commercieel voordeel van hebben :).

Thamerdal

Citaat van: Haagse Wouter op 14-03-2018  13:08 uTijd om even Wouter Holmes in te schakelen.

Hahaha, goed speurwerk Wouter!  ;D

Hay

Zie je maar goed dat ik het niet ingevuld heb en daarbij een bedrijf dat vage kruiden bij een bier gooit!!
Dus zet je je enquete op een bierbrouwforum ja dat is toch bijna hetzelfde :weetniet:
En of je hier veel liefhebbers van alcoholvrij gaat vinden .
Ik persoonlijk gruwel van alle alchoholvrije bieren en dan reken ik de radlers 0.0 nog niet is mee want dat is limonade.
Ik blijf er bij maar al te vaak trappen mensen er met hun lange poten in en vervolgens ook al is het werkelijk een afstudeer project hebben ze nog niet is het fatsoen om de uiteindelijke uitkomst af wat het geworden is hier te melden.


tdp

Ach ja, ik heb zelf ook wel meerdere enquêtes moeten afnemen in het kader van mijn studie. En ja, vaak wordt dit geïnitieerd vanuit een bedrijf, welke er uiteindelijk een (commercieel) voordeel uit wil halen. Ik doe vanuit die gedachte vaak wel mee, als is het maar in het kader van opleiding.

V.w.b. 0,0% bieren: had maandag die van Grolsch op, vind het nog niet eens tegenvallen!

Haagse Wouter


Wisdom

Citaat van: tdp op 15-03-2018  13:55 uV.w.b. 0,0% bieren: had maandag die van Grolsch op, vind het nog niet eens tegenvallen!

Zelfde ervaring, eerste 0% bier wat ook naar bier smaakt

Willem van Sas

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor het invullen van de enquête. Er is veel op gereageerd en de resultaten zijn zeker bruikbaar voor het vervolg van ons project.

Wij, als studenten, vinden dat alle meningen tellen. Dus ook de mening van diegene die geen alcoholvrij bier drinken of zouden drinken. Zo krijgen we een goed beeld van de houding tegenover alcoholvrij bier.

Vanwege de vele reacties of jullie op de hoogte gehouden konden worden hebben we besloten dit te gaan overleggen met het bedrijf.
We gaan kijken of we jullie via dit forum op de hoogte mogen houden van tussen- en/of eindresultaten.
Daarnaast hebben we het idee om nog een sensorische keuring te houden als we een "prototype" hebben.

We houden jullie op de hoogte!

bierinjisp

Hier wel heel benieuwd naar:

Citaat van: Willem van Sas op 21-03-2018  10:48 uDaarnaast hebben we het idee om nog een sensorische keuring te houden als we een "prototype" hebben.


Geef me dan ook graag op om hier aan mee te werken. Als bierliefhebber vind ik deze ontwikkelingen wel heel interessant.

Willem van Sas

Dag allemaal,

We naderen het einde van ons project. Om het goed af te kunnen sluiten hopen nog een soort sensorisch onderzoek te gaan doen. We hebben hiermee ook het idee om het misschien op te sturen zodat consumenten het thuis kunnen beoordelen.

Voor iedereen die mee zou willen doen, dan wel op een locatie dan wel een in-home test:

Stuur een mail naar 960304541@has.nl
Onderwerp: Aanmelden proefsessie
Inhoud: Naam, leeftijd, woonplaats en e-mail adres

Als we een concreter plan hebben kunnen we jullie dan makkelijk contacteren.

Alvast bedankt!

Mark GA

Heeft iemand zich hier voor aangemeld en zo ja, wat is hier uitgekomen?

Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.

CeesM

Niet ingevuld. Ik heb gewoon niks met alcoholvrij bier. Dat kan je trouwens ook geen bier noemen. Eerder een gerste-ice-tea.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Willem van Sas op 07-05-2018  10:10 uOnderwerp: Aanmelden proefsessie
Inhoud: Naam, leeftijd, woonplaats en e-mail adres
Waar ze voor een proefsessie alcoholvrij bier leeftijd voor nodig hebben, snap ik niet zo goed.

Mark GA

Misschien willen ze een overzicht van de ondervraagden kunnen presenteren? Als in: "onze onderzoeken richtten zich op mannen in de leeftijd van 20-78 jaar"?

Fermon

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 03-06-2018  19:13 uWaar ze voor een proefsessie alcoholvrij bier leeftijd voor nodig hebben, snap ik niet zo goed.
. Dus jij geeft je kind alcohol vrij bier???

Mark GA

Citaat van: Fermon op 03-06-2018  22:47 u. Dus jij geeft je kind alcohol vrij bier[emoji47]
Ze staan bij de Jumbo pallets blikjes Radler 0,0 uit te delen hier en ik zie zelfs kleuters er mee lopen...

Maar ik ben niet holier-than-thou...
In mijn tijd dronken we ook Shandy.

Roodwang

En dat was nog 2% of zo

Maar inderdaad, dat is een dingetje. Hier in huis in ieder geval.. Mag onze zoon van 15 alcoholvrij bier drinken?
En onze dochter van 13 dan? Het is natuurlijk alcoholvrij.

En morgen ochtend op mijn werk.. Uur of 14:00. Geen trek meer in koffie of water..

Hup  0.0 pakken?
Wij zijn er nog niet over uit./. Hoe denken jullie hierover?

Mark GA

Citaat van: Roodwang op 03-06-2018  23:31 ueEn dat was nog 2% of zo

Maar inderdaad, dat is een dingetje. Hier in huis in ieder geval.. Mag onze zoon van 15 alcoholvrij bier drinken?
En onze dochter van 13 dan? Het is natuurlijk alcoholvrij.

En morgen ochtend op mijn werk.. Uur of 14:00. Geen trek meer in koffie of water..

Hup  0.0 pakken?
Wij zijn er nog niet over uit./. Hoe denken jullie hierover?
Ik heb een dochter van 13 en een zoon van 12. Ik heb er geen probleem mee als zij Radler drinken. Ik zie dat als limonade.
Ze vinden het goor trouwens.

Alcoholvrij bier is weer een stap verder denk ik.
Dat smaakt naar bier en de kans dat ze dan met 14, 15 overstappen op normaal bier vind ik te groot.
Maar hee, met een vader die zelf z'n eigen bier brouwt... kun je dan sowieso nog ergens iets van vinden op dat gebied?

Ik denk dat je als ouder alleen maar kunt hopen dat ze hun gezond verstand gebruiken en áls ze op een gegeven moment gaan drinken, zij dit met mate doen.

marc0871

Citaat van: Mark GA op 03-06-2018  23:50 uIk heb een dochter van 13 en een zoon van 12. Ik heb er geen probleem mee als zij Radler drinken. Ik zie dat als limonade.
Ze vinden het goor trouwens.

Alcoholvrij bier is weer een stap verder denk ik.
Dat smaakt naar bier en de kans dat ze dan met 14, 15 overstappen op normaal bier vind ik te groot.
Maar hee, met een vader die zelf z'n eigen bier brouwt... kun je dan sowieso nog ergens iets van vinden op dat gebied?

Ik denk dat je als ouder alleen maar kunt hopen dat ze hun gezond verstand gebruiken en áls ze op een gegeven moment gaan drinken, zij dit met mate doen.

Niet te krampachtig over doen.
Ontzeg het ze nu, terwijl je nog enige controle over het drinkgedrag  hebt, en ze gaan straks los als ze 18 zijn.
Goed; 12/13 is wat jong, maar ik zie het probleem niet om ze vanaf 15/16 jaar, in een gecontroleerde omgeving (thuis), met mate kennis te laten maken met alcohol.
En er uiteraard bij vertellen dat je ze allebei de benen breekt, als ze ooit met een stuk in de kraag thuis durven komen.
Bij mij werkte dat wel. Nooit een overmatig innemer geworden.
Toch niet buitenshuis ;)

Mark GA


Knobby

Citaat van: marc0871 op 04-06-2018  01:09 uNiet te krampachtig over doen.
Ontzeg het ze nu, terwijl je nog enige controle over het drinkgedrag  hebt, en ze gaan straks los als ze 18 zijn.
Goed; 12/13 is wat jong, maar ik zie het probleem niet om ze vanaf 15/16 jaar, in een gecontroleerde omgeving (thuis), met mate kennis te laten maken met alcohol.
En er uiteraard bij vertellen dat je ze allebei de benen breekt, als ze ooit met een stuk in de kraag thuis durven komen.
Bij mij werkte dat wel. Nooit een overmatig innemer geworden.
Toch niet buitenshuis ;)
Alcohol is vooral erg slecht voor hersenen die nog in ontwikkeling zijn. Kort gezegd kan regelmatig alcohol gebruik (denk 2x per maand aangeschoten zijn) bij jonge mensen al best wat IQ punten schelen (om het even heel erg te simplificeren). Dit wisten we al best lang, maar een redelijk nieuw inzicht is is dat hersenen zich nog ontwikkelen tot je 21e jaar. Volgens sommige onderzoekers zelfs tot je 24e. Daar bij geldt dat des jonger en hoe meer hoe schadelijker het is. Zo gezien is de verhoging van de wettelijke leeftijd voor alcohol gebruik een goede zaak, en als je je kinderen er zo lang mogelijk vanaf kunt houden, des te beter.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Fermon op 03-06-2018  22:47 u. Dus jij geeft je kind alcohol vrij bier???
Nee hoor!
Mijn zoon krijgt gewoon echt bier en mijn dochter een wijntje.

Berend Postema

Een tarwe smoothie zonder alcohol  :o    neeejjjjjjjjjj

BastiaanvdS

Citaat van: Mark GA op 03-06-2018  22:41 uMisschien willen ze een overzicht van de ondervraagden kunnen presenteren? Als in: "onze onderzoeken richtten zich op mannen in de leeftijd van 20-78 jaar"?
Waarschijnlijk wel qua product positionering. In de strekking van ''mensen die al jarenlang alcohol drinken (leeftijd 50-78 jaar) staan niet open voor verandering naar alcoholvrij bier. Bij jongeren en jongvolwassenen (18-35 jaar) is de trend duidelijker omdat de huidige levensstijl meer inzet op gezond leven (sporten, gezond eten, ...), etc., etc.''
Dus dat kan je het logo aantrekkelijker maken voor je doelgroep.

hansHalberstadt

Citaat van: Roodwang op 03-06-2018  23:31 uEn dat was nog 2% of zo

Maar inderdaad, dat is een dingetje. Hier in huis in ieder geval.. Mag onze zoon van 15 alcoholvrij bier drinken?
En onze dochter van 13 dan? Het is natuurlijk alcoholvrij.

En morgen ochtend op mijn werk.. Uur of 14:00. Geen trek meer in koffie of water..

Hup  0.0 pakken?
Wij zijn er nog niet over uit./. Hoe denken jullie hierover?

0.0 bier op het werk is denk ik een stuk gezonder dan die frisdrank met 100 g suiker per liter of als die koffie. 

Willem van Sas

Beste geïnteresseerden,

Na lang wachten eindelijk nieuws!

Afgelopen donderdag hebben wij ons bier opgeschaald naar 10 hectoliter! Met dit bier willen wij een sensorische test houden.

Komende woensdag (27 juni) zullen we een sensorische test gaan houden op de HAS hogeschool te 's-Hertogenbosch. Dit zal plaatsvinden vanaf 10u tot een uur of 5.
Iedereen die geïnteresseerd is en een mogelijkheid heeft om langs te komen is van harte welkom.

Vanwege de tijd en andere beperkingen zijn we genoodzaakt om de test uit te voeren op school in plaats van het opsturen van het bier.

Ik hoop jullie woensdag te kunnen verwelkomen!

Groet Willem

bierinjisp

Had graag willen helpen, maar de datum en afstand gaan niet lukken.
Mocht je toch nog besluiten wat op te sturen dan hou ik me aanbevolen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.