Begin SG en alcoholpercentage in BrouwHulp

Gestart door Scheepsjantje, 04-03-2018 22:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scheepsjantje

Ik ben afgelopen jaar begonnen met bierbrouwer met de Arsegan ketel. Ik maak zelf recepten en alhoewel het me nog niet lukt te brouwen wat ik bedenk is het allemaal smakelijk en ik leer veel. Voor het maken gebruik ik BrouwHulp, maar daar lukt het me maar niet om begin sg en alcoholpercentage binnen de marges te krijgen (het smaakt me lallemaal goed). Of mijn begin sg is te hoog en alcohol zit binnen de marges, of begin sg is goed en alcohol te laag. Iemand ideeën?

Oscar

Citaat van: Scheepsjantje op 04-03-2018  22:39 uIemand ideeen?

blijven brouwen...blijven lezen....blijven nadenken...blijven leren.... :brouwen: :biersmile:

Koen S

Citaat van: Scheepsjantje op 04-03-2018  22:39 uIk ben afgelopen jaar begonnen met bierbrouwer met de arsegan ketel. Ik maak zelf recepten en alhoewel het me nog niet lukt te brouwen wat ik bedenk is het allemaal smakelijk en ik leer veel. Voor het maken gebruik ik BrouwHulp, maar daar lukt het me maar niet om begin sg en alcoholpercentage binnen de marges te krijgen (het smaakt me lallemaal goed). Of mijn begin sg is te hoog en alcohol zit binnen de marges, of begin sg is goed en alcohol te laag. Iemand ideeen?
Andere gist gebruiken met een hogere vergistingsgraad.

Neetje

Citaat van: Scheepsjantje op 04-03-2018  22:39 u...
Voor het maken gebruik ik BrouwHulp, maar daar lukt het me maar niet om begin sg en alcoholpercentage binnen de marges te krijgen (het smaakt me lallemaal goed). Of mijn begin sg is te hoog en alcohol zit binnen de marges, of begin sg is goed en alcohol te laag. Iemand ideeen?

Als je goed geschroot hebt (voldoende fijn), dan zou ik het zoeken in de temperaturen tijdens maischen.

Scheepsjantje

Bedankt voor de reacties, maar ik bedoel dit niet helemaal. Als ik in BrouwHulp de hoeveelheden mout invoer dan krijg je bij je klasse bier van die staafjes waarbij aangegeven wordt of je begin sg en je alcoholpercentage binnen de range liggen. Ik heb daar iedere keer moeite mee om beiden in de range te krijgen met het maken van een recept in BrouwHulp. En ik snap dat niet helemaal, want het lijkt me dat er een verband is met de hoeveelheid mout en de hoogte van je alcoholpercentage. Het lukt me niet goed om op de gewenste begin sg te komen, waarbij het alcoholpercentage dan hoog genoeg is bij het maken van een recept in BrouwHulp.

Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben   :-[

Tjardo

wat heb je ingevuld bij het brouwzaal rendement? Gebruik je 'reken met percentages'? Dat werkt erg handig, BrouwHulp vult dan het begin sg in wat bij het gekozen biersoort past (kan je zelf hoger of lager zetten) als je dan een mout kiest vult BrouwHulp het aantal kg ook voor je in

Oscar

Citaat van: Scheepsjantje op 05-03-2018  20:49 uwant het lijkt me dat er een verband is met de hoeveelheid mout en de hoogte van je alcoholpercentage.

Nee...er is een verband tussen de hoeveelheid mout en de hoeveelheid suikers in je wort... ;)  en afhankelijk van welke suikers en welke gist je gebruikt krijg je een bepaald alcohol gehalte  :brouwen:

Brouwers

Er zit een lineair verband tussen hoeveelheid mout, begin sg en alcoholpercentage. Hoeveelheid mout en begin sg hangen samen door het brouwzaalrendement van je installatie en het potentieel extract van de mout. Dus per kg pils mout kun je 80% suiker halen (80% potentieel extract), brouwzaalrendement kan daar bv maar 75% van benutten. Dan kan je per kg mout dus maar 0.6kg suiker halen (1x0.8x0.75).
De gist zet de suiker om naar alcohol. Dus het begin sg icm de svg van de gist bepaald je alcohol. Als je nog geen gist hebt ingesteld neemt BrouwHulp een standaard waarde aan voor svg, zal wel 75% zijn. Het svg van de stijl kan anders zijn of je hebt een gist met een afwijkende svg gekozen (niet stijlconform etc..). Dit is de theorie zeg maar.

Nu de praktijk, BrouwHulp maakt maar een inschatting wat het zal worden maar de realiteit is weerbarstiger. Dus je kan nog zo goed berekenen maar uiteindelijk met een ander begin sg uitkomen of gist die verder uitgist dan verwacht etc... Daarnaast zijn stijlen meer richtlijnen, het zijn gemiddelde bieren in de stijl. Dus je hebt genoeg biereen die conform stijl smaken en toch op papier afwijken. Als laatste tip zou ik meegeven om je eerder te richten op begin sg en minder op alcohol. Kies de juiste gist bij de stijl. Alcoholpercentage is een gevolg en geen doel op zich. Smaak impact is lager dan je begin sg en gistsoort zullen hebben en smaak is waarvoor we het doen.

Oscar


Scheepsjantje

Bedankt voor de reacties en uitleg,

Ik ga nog eens stoeien met BrouwHulp, heb reken met percentages ingesteld. Verder zal ik vooral naar begin sg kijken voor een type bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.