SG meten zonder infectiegevaar

Gestart door Oeleb, 13-03-2018 08:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oeleb

Dag brouwers!

Zondag hebben we onze derde batch gebrouwen. Eerste twee zijn helaas mislukt, naar verwachting door infectie (koelingsproblemen). Dat is nu niet het geval als het goed is. Maar daardoor zijn we nogal panisch als het op infectiegevaar aankomt. Het waterslot toont na 3 dagen weinig activiteit, maar als ik aan de deksel daar dan plopt het waterslot. Ik heb dus het idee dat deze niet helemaal luchtdicht zit. Ik zou graag de SG willen meten om daar zeker van te zijn, dit is mogelijk via het kraantje op het gistvat. Nu is mijn vraag of het voldoende is om daarna met 70% alcohol in het kraantje te spuiten? Het is wel nodig om te reinigen neem ik aan? Of weten jullie een andere/betere manier? Of moeten we gewoon geduld hebben. Het is een standaard transparant gistvat met een plastic kraantje.

Dank alvast voor de reacties!

Gr. Oeleb

Koen S

Als je een transparant gistvat hebt, is er een heel handige manier om de vergisting te volgen. Na de hoofdgisting zakt de gist naar de bodem van je vat. Dan ontsmet je de hydrometer en laat je die voorzichtig zakken in je gistvat. Je kan die mooi aflezen omdat je gistvat transparant is. Zo kan je tijdens de tweede gisting of lagering het sg gewoon aflezen en moet je niet telkens een hoeveelheid aftappen. Je moet ook niet voortdurend je gistvat openen, dus minder oxidatie.

Als je gistvat niet helemaal luchtdicht is, moet je dit wel oplossen natuurlijk! Welk gistvat gebruik je?

Basje42

Tip, koop een TILT Hydrometer.
Kost wel wat (165,00 EUR) Maar dan heb je ook wat.
Dat vind ik persoonlijk een hele goede investering.

Kan in je gistvat, Dat kan dan verder dicht blijven gedurende de hele vergisting.
Je leest op je telefoon of tablet het SG en temperatuur af.

Ik vind het echt een geweldig apparaat (en ik heb geen aandelen erin).
Dat het SG misschien niet altijd 100% klopt, maakt mij helemaal niets uit.
Het is voor mij om te zien wanneer ik kan bottelen. Zeg 3 dagen op rij dezelfde waarde.

ciesvandekwis

Een refractometer is handig omdat je maar één druppeltje nodig hebt. Tijdens vergisting tuurlijk even je gemeten waarde omrekenen naar werkelijke Brix (zie software of omrekeningstool hier).
Kost 10-15€ op ebay. Hier bvb https://www.ebay.com/itm/RSG-100ATC-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-0-32-Refractometer/112523660555?hash=item1a32eecd0b:g:IiEAAOSwKGhZkG30
Ik meet met een breinaald, kan je perfect ontsmetten met wat alcohol erover te wrijven met een tissue.

Waterslot eraf, breinaald erin, druppeltje op refractometer, waterslot er weer op. Tijd: 30 seconden.

Easywoods


jaapz

Je kan gewoon via het kraantje aftappen en dan met een hydrometer het SG aflezen. Dan inderdaad even het kraantje goed schoonspuiten met bijvoorbeeld een star san oplossing zodat er niks achterblijft wat kan gaan schimmelen.

Het genomen sampeltje dan niet meer terugdoen in de vergistingsfles, om infectie te voorkomen

Peterrr

Citaat van: jaapz op 13-03-2018  10:47 uJe kan gewoon via het kraantje aftappen en dan met een hydrometer het SG aflezen. Dan inderdaad even het kraantje goed schoonspuiten met bijvoorbeeld een star san oplossing zodat er niks achterblijft wat kan gaan schimmelen.

Het genomen sampeltje dan niet meer terugdoen in de vergistingsfles, om infectie te voorkomen

Dit dus  :biersmile:

Haagse Wouter

Gewoon stoppen met zorgen maken over infectiegevaar :). Dat is minimaal.

Er is maar één moment tijdens het brouwen dat je daar druk over moet maken en dat is tussen het het koelen van het jongbier en totdat de vergisting eenmaal onderweg is.
In dit stadium moet je met je fikken van het jongbier afblijven en het niet voor de lol buiten met een open zat zetten of zo. Zodra dat stadium over is, dan is de kans minimaal. De gist overheerst elke mogelijke infectie.

Zoals je het nu doet is helemaal top en je gaat er nooit problemen mee krijgen.
Exact zoals Jaapz zegt.

brouwerwaldonk

Ik heb op de 25 jaar dat ik brouw mij daar nog nooit zorgen over gemaakt. Na dag 5 van de hoofdgisting schuif ik het deksel een beetje opzij en met de ontsmette hevelslang, densiteitmeter en maatglas neem ik een staal uit het gistvat. Tevens een gelegenheid om al eens te proeven hoe de smaak evolueert. Na het slokje mag de overschot van mij terug in het gistvat
Ook nog nooit een besmet bier gehad door een staalname.






TeVeHa

Citaat van: Haagse Wouter op 13-03-2018  11:42 uGewoon stoppen met zorgen maken over infectiegevaar :). Dat is minimaal.

Er is maar één moment tijdens het brouwen dat je daar druk over moet maken en dat is tussen het het koelen van het jongbier en totdat de vergisting eenmaal onderweg is.
In dit stadium moet je met je fikken van het jongbier afblijven en het niet voor de lol buiten met een open zat zetten of zo. Zodra dat stadium over is, dan is de kans minimaal. De gist overheerst elke mogelijke infectie.

Zoals je het nu doet is helemaal top en je gaat er nooit problemen mee krijgen.
Exact zoals Jaapz zegt.

Haagse Wouter heeft gelijk.

Oeleb

Oké top! Gaan we zo en over een paar dagen gewoon even meten zoals aangegeven (kraantje). Hopelijk is het gisten niet gestokt. Het druk maken komt vooral door de eerste twee mislukte batches. Al waren die wel te verklaren. Dank voor alle reacties!

Serge VL

Als je al een staal wil nemen!
Een simpel en goed staalname apparaat zowel voor refractometer als voor met een dobber is een (grote)injectiespuit en dun slangetje (vb van beluchtingsset), en via het gaatje van je waterslot gewoon een beetje er uit zuigen.

beermenke

Citaat van: Serge VL op 13-03-2018  19:45 uAls je al een staal wil nemen!
Een simpel en goed staalname apparaat zowel voor refractometer als voor met een dobber is een (grote)injectiespuit en dun slangetje (vb van beluchtingsset), en via het gaatje van je waterslot gewoon een beetje er uit zuigen.

Kon wel een foto van mij zijn. Dit gebruik ik al jaren naar 
Tevredenheid

Fermon

Citaat van: Serge VL op 13-03-2018  19:45 uAls je al een staal wil nemen!
Een simpel en goed staalname apparaat zowel voor refractometer als voor met een dobber is een (grote)injectiespuit en dun slangetje (vb van beluchtings set), en via het gaatje van je waterslot gewoon een beetje er uit zuigen.


Deze kende ik nog niet, maar ik ga dit ook gebruiken. Mooie oplossing!

Haagse Wouter

Maar waarom niet gewoon de kraan gebruiken?

Oscar

Citaat van: Oeleb op 13-03-2018  08:11 uOf moeten we gewoon geduld hebben.

Dit dus... Al dat tussendoor gemeet, dat brengt je helemaal niets. Laat je bier gewoon een week staan en dan is ie over het algemeen wel uitvergist. Daarna kun je overhevelen en meteen een monster nemen en dat proeven... ;) :brouwen:

tdp

Citaat van: beermenke op 13-03-2018  21:20 uKon wel een foto van mij zijn. Dit gebruik ik al jaren naar 
Tevredenheid

Ik ook, werkt prima!

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 13-03-2018  22:34 uMaar waarom niet gewoon de kraan gebruiken?
Als er een kraantje is natuurlijk het kraantje, Dit is voor een staal te nemen uit een grote glazen fles of uit een tank zonder kraantje

hansHalberstadt

Doe ik ook zo met siliconenslangetje en injectiespuitje. Bij mij zit dat slangetje standaard gemonteerd door een net iets kleiner gaatje in het deksel van het gistingsvat (of via T stukje in waterslot met afsluitringetje zodat er geen lucht lans lekt) en verzwaard met wat RVS moertjes zodat het niet gaat drijven. Zo meet ik elke dag mbt refractometer meting. met RVS pennetje in het slangetje na het opzuigen zodat het niet terugstroomt het slangetje in en zo nog minder kans op besmetting.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 13-03-2018  11:42 uGewoon stoppen met zorgen maken over infectiegevaar :). Dat is minimaal.

Er is maar één moment tijdens het brouwen dat je daar druk over moet maken en dat is tussen het het koelen van het jongbier en totdat de vergisting eenmaal onderweg is.
In dit stadium moet je met je fikken van het jongbier afblijven en het niet voor de lol buiten met een open zat zetten of zo. Zodra dat stadium over is, dan is de kans minimaal. De gist overheerst elke mogelijke infectie.

Zoals je het nu doet is helemaal top en je gaat er nooit problemen mee krijgen.
Exact zoals Jaapz zegt.

Het is zeker niet zo dat er geen infectiegevaar meer is nadat de vergisting gestart is. Wel is het risico kleiner. Maar ook door monsternames en tijdens het bottelen kun je infecties oplopen waardoor je bier verzuurt of onaangename smaakjes krijgt.

Jacques

Citaat van: Oscar op 13-03-2018  23:45 uDit dus... Al dat tussendoor gemeet, dat brengt je helemaal niets. Laat je bier gewoon een week staan en dan is ie over het algemeen wel uitvergist. Daarna kun je overhevelen en meteen een monster nemen en dat proeven... ;) :brouwen:

Meten is nuttig om het verloop van de vergisting te volgen. Als je wilt overhevelen kun je dat het beste doen vlak na de hoofdgisting. Als je de vergisting niet volgt kun je dat moment moeilijk of niet bepalen. De weegmethode, iSpindel of Tilt zijn daarvoor heel bruikbaar.
Door de vergisting te volgen kun je ook bepalen of de vergisting is afgerond. En dat is natuurlijk van belang om geen spuiters te krijgen na het bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.