Saison uit het vat

Gestart door wilbertd, 14-03-2018 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Hé, hallo brouwers,

(ik weet; het is niet echt een hobbybrouwen vraag, maar er zijn hier veel brouwers met ervaring).

Ik heb nu een aantal heerlijke brett bieren gerijpt op eiken vaten (nieuw en gebruikt), en ik ben juist begonnen met saison (Frans) met fruit (framboos), ook erg lekker.
Maar ik heb nog een vat over en nu zit ik er over te denken deze te vullen met een saison. Nu is die Franse saison best behoorlijk zuur/wrang en ik heb te weinig ervaring om me voor te stellen hoe deze zal rijpen. Ook heb ik nog nooit (voor zover ik me kan herinneren) een op vat gerijpte saison gedronken.
Heeft er iemand ervaring met het proces of eindproduct?

Groet,
Wilbert

Knobby

Citaat van: wilbertd op 14-03-2018  11:44 uHé, hallo brouwers,

(ik weet; het is niet echt een hobbybrouwen vraag, maar er zijn hier veel brouwers met ervaring).


Ik heb nu een aantal heerlijke brett bieren gerijpt op eiken vaten (nieuw en gebruikt), en ik ben juist begonnen met saison (Frans) met fruit (framboos), ook erg lekker.
Maar ik heb nog een vat over en nu zit ik er over te denken deze te vullen met een saison. Nu is die Franse saison best behoorlijk zuur/wrang en ik heb te weinig ervaring om me voor te stellen hoe deze zal rijpen. Ook heb ik nog nooit (voor zover ik me kan herinneren) een op vat gerijpte saison gedronken.
Heeft er iemand ervaring met het proces of eindproduct?

Groet,
Wilbert
Wat heeft er voorheen in gezeten? Wat is de houtsoort en volume?

wilbertd

Citaat van: Knobby op 14-03-2018  12:33 uWat heeft er voorheen in gezeten? Wat is de houtsoort en volume?

Ik heb de keuze uit een bordeaux vat (van Nadalie, frans eiken), gebruikt voor slecht 1 seizoen (ruikt nog behoorlijk naar eiken), 230 liter en een enorm Amerikaans eiken vat (de vorige eigenaar zij 450 liter) van Torres.

Knobby

Citaat van: wilbertd op 14-03-2018  12:47 uIk heb de keuze uit een bordeaux vat (van Nadalie, frans eiken), gebruikt voor slecht 1 seizoen (ruikt nog behoorlijk naar eiken), 230 liter en een enorm Amerikaans eiken vat (de vorige eigenaar zij 450 liter) van Torres.
Die Bordeaux lijkt me prima, nog redelijk nieuwe dus hoeft niet lang te.liggen. Scheelt weer oxidatie.  Die Amerikaan zou ik voor brett houden.

wilbertd

Citaat van: Knobby op 14-03-2018  13:06 uDie Bordeaux lijkt me prima, nog redelijk nieuwe dus hoeft niet lang te.liggen. Scheelt weer oxidatie.  Die Amerikaan zou ik voor brett houden.

Prima lijkt het me ook  ;D
Maar wat zal het met de smaak doen, behalve wat eiken en bordeaux toevoegen?
Oxidatie kan juist interessante resultaten opleveren, het ligt er een beetje aan waar je mee begint.
Hoe veroudert zo'n (zure) saison? Ik kan me voorstellen dat micro-oxidatie het zure wat afvlakt en ik een mildere versie van de saison met eiken en wijn tonen overhoud...maar, zoals ik zei; ik heb eigenlijk weinig ervaring met saison.

Knobby

Als er geen brett in zit is zuurstof altijd slecht volgens mij. Vat moet je trouwens ook helemaal vol doen

wilbertd

Citaat van: Knobby op 14-03-2018  14:05 uAls er geen brett in zit is zuurstof altijd slecht volgens mij.

En toch heb ik heel wat lekkere niet-brett 'barrel-aged' bieren gedronken  ;)

wilbertd

Ondertussen ben ik even aan het 'googlen', en (voor wie het interessant vindt) vindt; ik kom deze smaaktest tegen voor een aantal 'verouderde' saison bieren, saison welke in de kelder bewaard is.
Nu je in mijn ogen micro-oxidatie kan zien als een versneld verouderingsproces, leek het wel relevant.

http://draftmag.com/lessons-in-beer-aging-saisons/

Misschien dat ik toch maar voor een saison/brett combo ga.

Knobby

Citaat van: wilbertd op 14-03-2018  14:47 uEn toch heb ik heel wat lekkere niet-brett 'barrel-aged' bieren gedronken  ;)
Dat is zeker waar, maar het kan dus geen kwaad om te proberen de oxidatie te minimaliseren.

Jacques

Citaat van: wilbertd op 14-03-2018  14:47 uEn toch heb ik heel wat lekkere niet-brett 'barrel-aged' bieren gedronken  ;)

Het is natuurlijk wel de vraag of die bieren allemaal wel rijpen in houten vaten. Met wat houtsnippers kun je ook een houtsmaakje krijgen zonder oxidatie.

wilbertd

Citaat van: Jacques op 14-03-2018  23:20 uHet is natuurlijk wel de vraag of die bieren allemaal wel rijpen in houten vaten. Met wat houtsnippers kun je ook een houtsmaakje krijgen zonder oxidatie.

Dan mag je het niet 'barrel-aged' noemen.

Serge VL

Citaat van: wilbertd op 15-03-2018  09:09 uDan mag je het niet 'barrel-aged' noemen.
1 vat van 10 liter op eik gelagerd en dan aangelengd met 10 hectoliter uit de CCT met chips is ook barrelaged! ;)

Mijn ervaring is als je gewoon bier waaronder een saison ook valt, op een (onbehandeld) eiken vat laat rijpen je eigenlijk gewoon het bier versneld oxideert wat de kwaliteit niet ten goede komt.
Ofwel moet je het zo kort lageren dat het bijna geen smaak opneemt of wel lager je wat langer maar zit je met overdreven oxidatie.

Wil je een bier mooi laten rijpen en dus de leuke smaakjes van je eik enz.. in je bier wil krijgen met een lichte vorm van maderisatie kan je best het vat aan de buitenzijde volledig insmeeren met warme wax zodat het zo weinig mogelijk zuurstof doorlatend wordt (trouwens de meeste zuurstof gaat niet door het hout maar door de naden tussen de deugen en het spongat).

Deze techniek wordt zelfs in de wijn en dranken industrie toegepast op kleien vaten daar de ratio inhoud/hout oppervlak bij kleien vaten veel hoger ligt dan bij grote vaten.

wilbertd

Citaat van: Serge VL op 15-03-2018  09:43 uWil je een bier mooi laten rijpen en dus de leuke smaakjes van je eik enz.. in je bier wil krijgen met een lichte vorm van maderisatie kan je best het vat aan de buitenzijde volledig insmeeren met warme wax zodat het zo weinig mogelijk zuurstof doorlatend wordt

Dat vind ik eigenlijk best een leuke tip, en mijn buurman heeft kilo's bijenwas.
Als ik die saison proef en tegelijkertijd aan het vat ruik, dan is die combinatie zo heerlijk dat ik het gewoon moet proberen. Bovendien zou een bier uit het vat met een snellere 'omlooptijd' ook erg welkom zijn :)




Jacques

Citaat van: wilbertd op 15-03-2018  09:09 uDan mag je het niet 'barrel-aged' noemen.

De houtsnippers zijn van oude vaten...  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.