Saison uit het vat

Gestart door wilbertd, 14-03-2018 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Hé, hallo brouwers,

(ik weet; het is niet echt een hobbybrouwen vraag, maar er zijn hier veel brouwers met ervaring).

Ik heb nu een aantal heerlijke brett bieren gerijpt op eiken vaten (nieuw en gebruikt), en ik ben juist begonnen met saison (Frans) met fruit (framboos), ook erg lekker.
Maar ik heb nog een vat over en nu zit ik er over te denken deze te vullen met een saison. Nu is die Franse saison best behoorlijk zuur/wrang en ik heb te weinig ervaring om me voor te stellen hoe deze zal rijpen. Ook heb ik nog nooit (voor zover ik me kan herinneren) een op vat gerijpte saison gedronken.
Heeft er iemand ervaring met het proces of eindproduct?

Groet,
Wilbert

Knobby

Citaat van: wilbertd op 14-03-2018  11:44 uHé, hallo brouwers,

(ik weet; het is niet echt een hobbybrouwen vraag, maar er zijn hier veel brouwers met ervaring).


Ik heb nu een aantal heerlijke brett bieren gerijpt op eiken vaten (nieuw en gebruikt), en ik ben juist begonnen met saison (Frans) met fruit (framboos), ook erg lekker.
Maar ik heb nog een vat over en nu zit ik er over te denken deze te vullen met een saison. Nu is die Franse saison best behoorlijk zuur/wrang en ik heb te weinig ervaring om me voor te stellen hoe deze zal rijpen. Ook heb ik nog nooit (voor zover ik me kan herinneren) een op vat gerijpte saison gedronken.
Heeft er iemand ervaring met het proces of eindproduct?

Groet,
Wilbert
Wat heeft er voorheen in gezeten? Wat is de houtsoort en volume?

wilbertd

Citaat van: Knobby op 14-03-2018  12:33 uWat heeft er voorheen in gezeten? Wat is de houtsoort en volume?

Ik heb de keuze uit een bordeaux vat (van Nadalie, frans eiken), gebruikt voor slecht 1 seizoen (ruikt nog behoorlijk naar eiken), 230 liter en een enorm Amerikaans eiken vat (de vorige eigenaar zij 450 liter) van Torres.

Knobby