Oude slurry

Gestart door Kokkebil, 11-03-2018 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik heb noodgedwongen een oude slurry moeten gebruiken, deze is 7 maanden oud en ziet er nog perfect uit.

Doet deze het nog? En zo ja, hoelang zal het waarschijnlijk duren voor deze actief wordt.

Temperatuur staat op 19 ºC.


Juindorper

Ik zou een nieuwe starter maken met een klein gedeelte van de slurry. Dan kweek je weer nieuwe vitale cellen op.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 11-03-2018  12:22 uIk heb noodgedwongen een oude slurry moeten gebruiken, deze is 7 maanden oud en ziet er nog perfect uit.

Doet deze het nog? En zo ja, hoelang zal het waarschijnlijk duren voor deze actief wordt.

Temperatuur staat op 19 ºC.

Zeker niet zo gebruiken. In verhouding zullen er veel dode en uitgeputte gistcellen in zitten. Door een klein beetje van de gist te nemen en op te kweken breng je de gist weer in conditie.
Als je de gist zo gebruikt krijg je gegarandeerd last van autolysesmaken. Denk aan vleesachtig maar ook aan verbrand rubber en rottingssmaakjes.

Sander van Dijk

Als ik de beginpost zo lees, heeft hij de oude slurry al zo gebruikt.

hansHalberstadt

In dat geval is het dan een mooi proefje om te kijken of je inderdaad de voorspelde smaakjes krijgt.

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 12-03-2018  09:35 uIn dat geval is het dan een mooi proefje om te kijken of je inderdaad de voorspelde smaakjes krijgt.

Klopt, is al geënt!

Staat nu (na 2 dagen) goed te gisten!
Normaal zou ik zeggen een leuk proefje, maar in dit geval ( gezien de voorspelde bijsmaken) ben ik er niet gelukkig mee!

We wachten af er zit niks ander (meer) op!

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 12-03-2018  09:54 u
Vaak gaat het toch anders dan je denkt. Nu ben je weliswaar niet blij, maar de informatie die hieruit gaat komen is waarschijnlijk zeer waardevol.  En het kan nog steeds zo zijn dat je er een goed bier aan overhoudt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-03-2018  23:30 uEn het kan nog steeds zo zijn dat je er een goed bier aan overhoudt.

Kan, maar wil niet zeggen dat het niet beter had gekund...

Het mooiste is als je een vergelijking doet. Pas dan kun je echt iets zeggen. Door mij worden niet voor niets regelmatig tests uitgevoerd.

Het lastige bij autolyse is dat de meeste hobbybrouwers die smaak niet meteen herkennen. Dit is ook het geval met oxidatiesmaakjes. Het heeft een tijd geduurd maar langzaam begint binnen de hobbybrouwwereld door te dringen dat oxidatie een probleem is. Zodra meer hobbybrouwers getraind zijn in het herkennen van autolysesmaakjes zal dit ook voor autolyse gaan gelden is mijn idee. In ieder geval herken ik het zeer regelmatig in bieren van hobbybrouwers.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 13-03-2018  21:48 uKan, maar wil niet zeggen dat het niet beter had gekund...

Het mooiste is als je een vergelijking doet. Pas dan kun je echt iets zeggen. Door mij worden niet voor niets regelmatig tests uitgevoerd.

Het lastige bij autolyse is dat de meeste hobbybrouwers die smaak niet meteen herkennen. Dit is ook het geval met oxidatiesmaakjes. Het heeft een tijd geduurd maar langzaam begint binnen de hobbybrouwwereld door te dringen dat oxidatie een probleem is. Zodra meer hobbybrouwers getraind zijn in het herkennen van autolysesmaakjes zal dit ook voor autolyse gaan gelden is mijn idee. In ieder geval herken ik het zeer regelmatig in bieren van hobbybrouwers.

Ik weet zeker dat je helemaal gelijk hebt Jacques, maar jij bent m.i. meer een professionele brouwer en jou kundigheid staat ver weg van de gemiddelde hobbybrouwer, denk ik.
Dit forum is voor iedereen zeer leerzaam en het steeds weer verbeteren van jouw eigen brouwsel is ieders streven.

Bij mij gelden twee criteria: Vind IK het lekker en kan het ook de goedkeuring wegdragen van familie en vrienden, die regelmatig langs komen om een biertje te drinken of een paar flesjes mee naar huis nemen.
 :proost: :proost: :proost:

Koen S

Citaat van: Jacques op 13-03-2018  21:48 uHet lastige bij autolyse is dat de meeste hobbybrouwers die smaak niet meteen herkennen. Dit is ook het geval met oxidatiesmaakjes.
Als alleen getrainde proevers de smaak herkennen, dan hebben de meeste hobbybrouwers er geen last van en hier dus ook geen boodschap aan.

Haagse Wouter

Citaat van: Koen S op 14-03-2018  13:40 uAls alleen getrainde proevers de smaak herkennen, dan hebben de meeste hobbybrouwers er geen last van en hier dus ook geen boodschap aan.

Weet niet of dat zo is.
Ook als ongegetrainde zul je het proeven. Dan krijg je dat fenomeen dat er "iets" niet goed is.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 14-03-2018  14:22 uWeet niet of dat zo is.
Ook als ongegetrainde zul je het proeven. Dan krijg je dat fenomeen dat er "iets" niet goed is.

Klopt. Regelmatig proef je een smaakafwijking terwijl je die niet thuis kunt brengen.

Zou kan autolyse een verbrand rubber smaken geven in combinatie van een verrottingssmaak en een vleesactige smaak.
Vaak zal gedacht worden dat het bier een infectie heeft opgelopen terwijl de smaakafwijking een gevolg is van autolyse.
Ook kan je bier een aardappelsmaakjes krijgen door autolyse.

Als het gaat om om een bier waarbij de autolysesmaak rond de smaakdrempel ligt ervaar je een minder frisse smaak.
Anders gezegd het feit dat je een smaakje niet kunt benoemen betekent dat je een topbier aan het drinken bent.
Verder is het zo dat hoe beter je bekend bent met een afwijkende smaak je deze smaak eerder gaat herkennen. Wat dat betreft kun je inderdaad beter een niet getrainde proever zijn.  ;D

hansHalberstadt

Maar in dit geval is er geen keus meer, dus blijft dan toch een unieke mogelijkheid om het allemaal mee te maken en te gaan proeven? En volgende keer anders doen dan als het kan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-03-2018  21:45 uMaar in dit geval is er geen keus meer, dus blijft dan toch een unieke mogelijkheid om het allemaal mee te maken en te gaan proeven? En volgende keer anders doen dan als het kan.

Kokkebil zal zijn bier niet weggooien...

Wat ik bedoel aan te geven is dat je effect van het gebruik van oude slurry pas goed in beeld krijgt als je een vergelijking uitvoert. Het is niet uitgesloten dat geoordeeld wordt dat een bier best is terwijl dat niet het geval is.

Zo verbaas ik mij wel eens over het feit dat sommige niet geoefende proevers een bier best vinden smaken terwijl voor mij het bier niet weg te krijgen is in verband met een stevige smaakafwijking.


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-03-2018  22:00 uKokkebil zal zijn bier niet weggooien...

Wat ik bedoel aan te geven is dat je effect van het gebruik van oude slurry pas goed in beeld krijgt als je een vergelijking uitvoert. Het is niet uitgesloten dat geoordeeld wordt dat een bier best is terwijl dat niet het geval is.

Zo verbaas ik mij wel eens over het feit dat sommige niet geoefende proevers een bier best vinden smaken terwijl voor mij het bier niet weg te krijgen is in verband met een stevige smaakafwijking.

Ja het zou inderdaad mooi zijn als hij het had kunnen vergelijken met hetzefde bier met optimale gist. Ik zou zeggen, ga bij hem langs als jullie dat allebei zouden zien zitten om het resultaat samen te proeven. Dan kun je misschien duidelijk maken hoe autolyse smaakt en of het inderdaad in zijn bier zit. Dan is het maximale win-win. 

Dees Dubbel

Forumuitstap?
 :biersmile:

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-03-2018  23:37 uJa het zou inderdaad mooi zijn als hij het had kunnen vergelijken met hetzefde bier met optimale gist. Ik zou zeggen, ga bij hem langs als jullie dat allebei zouden zien zitten om het resultaat samen te proeven. Dan kun je misschien duidelijk maken hoe autolyse smaakt en of het inderdaad in zijn bier zit. Dan is het maximale win-win.

Als ik wat meer tijd heb kan ik dat wel eens gaan doen. Op dit moment heb ik het echter razend druk. Lezingen, workshops, forumtreffen en nog een andere bierige activiteit waar ik op dit moment nog niet zo veel over kwijt wil slokken bijna alle tijd heb. En dan heb ik het nog niet over de tijd die ik besteed aan het forum...

Maar na de zomervakantie is het allemaal weer wat rustiger. Ik kan dan wel links en rechts bij forumleden op bezoek en daar verslag van doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.