Zelfde batch bier andere schuimkraag

Gestart door snowdog2006, 11-03-2018 13:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowdog2006

Ik heb een mandfles van 17 L. Ik had echter ongeveer 20 liter bier gebrouwen. Bij het overhevelen na de hoofdvergisting wist ik dat ik teveel jongbier had dus heb het resterende jongbier in een erlenmeyer van 3L (2.5 L jongbier) en 1 L (1L jongbier) gestopt. 1 erlenmeyer met waterslot 1 erlenmeyer met alufolie buiten de koelkast gezet omdat het niet paste. De 17 L in de temperatuurgestuurde koelkast met inkbird op 20 graden voor 1 week. Daarna naar 22 graden voor 1 week. Inmiddels staan de flessen 2 weken te hergisten op fles. Bij de flessen die ik open maak van het jongbier wat buiten de koelkast hebben gestaan is er een hele mooie romige schuimkraag. Deze stonden in de kamer ik gok zo'n gemiddeld  20-22 graden.
Die in de koelkast hebben gestaan en dus temperatuurgecontroleerd vergist hebben dat een stuk minder. Een heel summier schuimkraag wat ook redelijk snel weg is.

Allen 6.25 gram suiker per liter bier. Ik heb wel 3x een aparte botteloplossing aangemaakt 1 eenheid suiker of 2/3 delen water.
Heeft er iemand een idee hoe dit kan?

snowdog2006

Zie de foto:


Rechts gebotteld uit de erlenmeyer die buiten de koelkast stond. Links uit de koelkast met inkbird. Geen ID waarom de foto gedraaid is.

Hmm het vreemde is dat ik bij die ene toch iets meer koolzuur proef. Terwijl ik gewoon het aantal liters x 6.25.
Had nl 16.5 liter om te bottelen dus dacht doe 16 (netto) x6= 96 en doe er 4 gram bij dus 100/16=6.25. Bij de erlenmeyers hield ik daar ook rekening mee (6.25)
Maar goed dan ligt het ongetwijfeld daar aan dat er iets mis is gegaan.

jaapz

Andere temperaturen kan betekenen dat bij de ene meer koolzuur heeft opgeslagen van tijdens de vergisting. Je bier dat in de vergistingskast heeft gestaan heeft waarschijnlijk net iets warmer gestaan waardoor die meer koolzuur heeft verloren.

Volgende keer gewoon alles mengen in de bottelemmer en dan de hoogste temperatuur pakken voor je bottelsuikerberekening

snowdog2006

Citaat van: jaapz op 12-03-2018  11:52 uAndere temperaturen kan betekenen dat bij de ene meer koolzuur heeft opgeslagen van tijdens de vergisting. Je bier dat in de vergistingskast heeft gestaan heeft waarschijnlijk net iets warmer gestaan waardoor die meer koolzuur heeft verloren.

Volgende keer gewoon alles mengen in de bottelemmer en dan de hoogste temperatuur pakken voor je bottelsuikerberekening

Meestal, bereken ik het volume wat er in het bottelvat gaat (=liter -0.5 qua uitgezakte eiwittroep) en op basis daarvan het aantal suikers. Dan de suikeroplossing koken en in het bottelvat gooien. Ik neem aan dat jij dat ook bedoelt met "Volgende keer gewoon alles mengen in de bottelemmer en dan de hoogste temperatuur pakken voor je bottelsuikerberekening". want als ik eerst alles in 1 vat doe en daarna de suikeroplossing erbij, moet ik nog een keer overhevelen naar een ander vat.

Ik heb dit keer niet naar de temperatuur van de navergisting gekeken, maar hoeveel CO2 volume bij de bierstijl hoorde. Daar stond iets t/m 7 g/l. Dus dacht als ik rond de 6.5 zit ik goed. De navergisting gebeurde inderdaad op het einde op 22 graden in de koelkast.


Citaat van: jaapz op 12-03-2018  11:52 uAndere temperaturen kan betekenen dat bij de ene meer koolzuur heeft opgeslagen van tijdens de vergisting. Je bier dat in de vergistingskast heeft gestaan heeft waarschijnlijk net iets warmer gestaan waardoor die meer koolzuur heeft verloren.

Hier is nu niets meer aan te doen denk ik? De flessen staan nu nog op 22 graden te hergisten, maar wellicht kan ik ze al beter in de koelkast zetten zodat er meer koolzuur oplost?

snowdog2006

Goed nieuws ! :)

Ik had alle flessen behalve 6 in de koelkast gezet qua ruimte. Die 6 flessen stonden in een keukenkastje.
Ik heb zojuist een flesje opengemaakt die in het keukenkastje stond en die dus uit die batch met 16.5 Liter kwam.
Deze had een enorme mooie schuimkraag en dus een stuk meer CO2 met drinken in de mond ook :)
Ik heb nu maar alles uit de koelkast gezet even heen en weer geschud en buiten de koelkast gezet.

Ik vraag me nu af of het evt komt doordat de botteloplossing niet goed gemengd is met het bier?
Normaal echt nooit last van omdat ik altijd 1 eenheid suiker op 2.5/3 eenheden water aanhoud.

Ik hou in ieder geval alle flesjes nog 1 week buiten de koelkast op kamertemperatuur om te zien wat er gebeurt.




Fermon

Misschien is de gisting buiten de koelkast sneller verlopen omdat het warmer was, tijdens de vergisting word het bier warmer door de vergisting . Buiten de kast heb je geen koeling, in je kast wel...ik ben geen prof maar misschien heeft dit invloed gehad op de hergisting?

snowdog2006

Ik ben ook geen prof daarom hoopte ik al op reacties van anderen die evt kunnen meedenken waardoor het komt.

Maar bedankt in ieder geval voor je antwoord.

Ik had wel de verwarming aanstaan in de kamer, maar dit zal nooit zo constant zijn geweest denk ik als de gistkast. Ik had wel met isolatietape een temperatuurmeter op de erlenmeyer gezet, maar inderdaad af en toe was het warmer dan 22

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.