Walsmolen draait "zot"

Gestart door jan le mercier, 11-03-2018 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Ik heb een probleem.

Ik heb deze https://www.brouwmarkt.nl/arsegan-moutmolen-pro-rvs-walsen.html

walsmolen van Brouwmarkt, maar nu draait die "zot".

Normaal gezien draaien die twee walsen vanonder en wordt zo het mout geschroot. Nu draait alleen nog maar die linker wals waaraan de slinger is bevestigd, en alzo gebeurt er helemaal niets.

Heeft iemand dat probleem al eens gehad en hoe kun je dat oplossen?

Alvast bedankt,

jan

Martijn0172

Als ik je goed begrijp dan lijkt mij dit de juiste werking van de molen, ikzelf heb er ook zo 1. Alleen diegene met de aandrijving draait. De andere draait mee door de mout die er door heen gewalst wordt.

jan le mercier

Ja. Maar die draait nu niet meer. Als ik draai met de slinger, gebeurt er gewoon helemaal niets. Er komt geen geplet graan meer uit.

Knobby

Citaat van: Martijn0172 op 11-03-2018  10:10 uAls ik je goed begrijp dan lijkt mij dit de juiste werking van de molen, ikzelf heb er ook zo 1. Alleen diegene met de aandrijving draait. De andere draait mee door de mout die er door heen gewalst wordt.
Nee, bij deze molen horen beide walsen te draaien, ook zonder mout!
Ik denk dat er in het binnenwerk iets mis is Jan, wellicht een kapot tandwiel, even open schroeven om te zien hoe het zit.

Martijn0172

Dus diegene zonder aandrijving draait niet meer mee? Dan lijkt mij dat er wat met de lagers aan de hand is, mogelijk vast gelopen. Ik zou hem eens smeren met olijfolie (lijkt mij voedselveiliger dan kruipolie) en als dit niet werkt dan uit elkaar halen kijken of er een lager uit is gelopen of zo

Martijn0172

Citaat van: Knobby op 11-03-2018  10:17 uNee, bij deze molen horen beide walsen te draaien, ook zonder mout!
Ik denk dat er in het binnenwerk iets mis is Jan, wellicht een kapot tandwiel, even open schroeven om te zien hoe het zit.

Het mechanische gedeelte lijkt sprekend op die van mij, maar daar draait toch echt alleen diegene met de aandrijving er aan. De andere is gewoon een losse wals.

Knobby

Citaat van: Martijn0172 op 11-03-2018  10:19 uHet mechanische gedeelte lijkt sprekend op die van mij, maar daar draait toch echt alleen diegene met de aandrijving er aan. De andere is gewoon een losse wals
Ik heb exact deze molen en ze draaien allebei...
Ik denk dat Jan ook wel weet of zijn molen eerst wel met twee walsen draaide...

jan le mercier

Dus een beetje olijfolie kan geen kwaad? En waar moet je dat dan precies smeren? Ik ben nogal een analfabeet op dat gebied. Aan de uiteinden van die cilinder?

Knobby

Excuus, nee ik heb toch een andere molen. Negeer maar wat ik net zei.

SanderH

Als je de mout eruit haalt, kun je dan beide walsen met de hand vrij bewegen? Denk wel om je vingers!!

Als de tweede, niet aangedreven, wals vast staat dan gebeurt er niets.

jan le mercier

Inderdaad. Het tandwiel is kapot. Ik heb net het zijstukje eraf gehaalde en daar zijn 2 tandwielen, waarvan er 1 helemaal afgesleten is. Iemand enig idee hoe ik dat kan fixen?

Martijn0172

Ik ging nu ook twijfelen en naar mijn molen gelopen  :o, En volgens mij is mijne dus excact hetzelfde, het mechanische gedeelte dan.

Een paar druppels olijfolie inderdaad op het uiteinde van de cylinder (dus niet op het maalgedeelte van de wals zelf) Maar als deze helemaal vast staat en dus niet meer draait, zal het niet veel helpen ben ik bang, Dan is het een kwestie van open draaien.

Ik bedenk me nu opeens, de "losse wals" kan je de afstand mee afstellen, staan de schroeven niet te vast gedraaid?

SanderH

Hoe lang heb je deze? volgens de site heb je er 3 jaar garantie op.

brouwerwaldonk

Citaat van: jan le mercier op 11-03-2018  10:20 uDus een beetje olijfolie kan geen kwaad? En waar moet je dat dan precies smeren? Ik ben nogal een analfabeet op dat gebied. Aan de uiteinden van die cilinder?
Je demonteert de molen, en je smeert daar waar de lagers zitten, dus op de as waar die door de lagers gaat ook de binnenkant van de lagerbussen smeren. Alle assen en alle de lagerbussen.   
Eerst het vastgekoekt moutstof verwijderen zodat je terug naakte assen en bussen hebt zonder dat je krassen maakt.

JoepH

Citaat van: SanderH op 11-03-2018  10:29 uHoe lang heb je deze? volgens de site heb je er 3 jaar garantie op.

Bij mij loopt deze wals tijdens het schroten wel eens vast. Leeg maken, op de kop zetten en schoonmaken. Vaak een paar blokkerende gerstenkorrels aan de zijkant.

jan le mercier

Nee. Het zijn duidelijk de twee tandwielen die kapot zijn. Ik zal er straks een foto van nemen. Ik heb het nu open gedraaid en als ik af en toen, wanneer alles stil valt, een draaitje geef aan het tandwiel met mijn vingers, schiet ie weer in gang.

Bedankt voor jullie hulp! Ik ga verder schroten.

Heeft er iemand trouwens een tip voor een echt goeie schrootmolen? Het is maar voor 5 kilo per brouwbeurt, dus een commerciële hoeft zeker niet.

En weet iemand waar je van die nieuwe tandwielen kan kopen?

Alvast bedankt,

Jan

brouwerwaldonk

Citaat van: jan le mercier op 11-03-2018  10:37 uEn weet iemand waar je van die nieuwe tandwielen kan kopen?
Bij de verkoper van de molen er naar vragen, lijkt mij de snelste oplossing.

Esterenbrouw

Jan, ken je niemand met een 3-D printer, die kan ze waarschijnlijk zo voor je printen.

jan le mercier



Dit zijn de tandwieltjes waarover ik het had. Ze zijn afgesleten. Iemand enig idee waar je dat kan vinden?

Alvast bedankt,

Jan.

freelive

homebrewshop.be  4,95

Zo te zien staan ze ook niet recht tegenover elkaar 
De nieuwe beter uitlijnen

Knobby

Zijn die dingen nou van plastic?

jan le mercier

Knobby,

Ja: ik denk het wel. Toch een soort van plastiek.

Jan

JAVAL

Hallo Jan,
 ik heb ook zo'n Chinese walsenmolen en schroot er al jaren met veel plezier mee. Eén rol wordt aangedreven (met mijn schroefmachine) en de andere draait vrij (dus géén tandwielen) en wordt vanzelf meegenomen door de mout die tussen de rollen valt. Met prima resultaat, onder de voorwaarde dat de afstand tussen de rollen goed is afgesteld met de stelboutjes. Ik ben er daarom vrij zeker van dat je die molen gewoon kunt gebruiken zonder die goedbedoelde maar niet op hun taak berekende tandwielen. Haal ze eraf, stel de afstand tussen de rollen goed in en schroten maar! Laat je nog even weten hoe dat uitpakt?
Jaap

Ronnie

Oeieoei toch!

Zo 'n kamelot, dunne plastic tandwielen! schandalig. Ge hebt dikke pech, Jan!

Mijn moutmolen is van Canadese makelij en is zeker al 24 jaar oud. Toen was er nog geen internetverkoop...
Die molen is oersterk als ik dat vergelijk.
Ga hem nooit wegdoen of over enkele jaartjes gaat ie naar mijn jongste zoon die stilaan het brouwen zal overnemen.

Neetje

Je kan proberen één tandwieltje eraf te halen, alles goed gangbaar maken en dan schroten met één aangedreven as.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.