Toon

Gestart door ajcave, 10-03-2018 19:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ajcave

Hallo allemaal,

Ik ben Toon en sinds kort begonnen met brouwen. Klein begonnen met de keukenpannen en nu aan het oriƫnteren op de volgende stap.
Ik moet eigenlijk nog alles gaan aanschaffen en sta nu voor een keuze om een brouwmachine aan te schaffen of mijn set op te bouwen uit pannen, gasbranders, etc... Wat is de ervaring van de brouwers hier. Iedereen begint klein breid uit met grote pannen of fusten (50l) en dan...? Is de logische vervolgstap dan naar een brouwmachine? Omdat je voor beide keuzes toch een paar honderd euro kwijt bent kan ik wellicht beter kiezen om direct de stap te maken naar een brouwmachine of zijn er andere voordelen, etc.. om traditioneel te gaan?
Hoor graag van jullie...

Toon

Easywoods

Welkom op het forum Toon. Het is maar net wat je het leukste vindt, bijvoorbeeld een Easybrew heeft inderdaad ongeveer dezelfde prijs als een set ketels. Wat dat betreft maakt het allemaal niet zoveel uit, het is maar net waar je het meeste plezier uit haalt  :proost:

ajcave

Citaat van: Easywoods op 10-03-2018  19:24 uWelkom op het forum Toon. Het is maar net wat je het leukste vindt, bijvoorbeeld een Easybrew heeft inderdaad ongeveer dezelfde prijs als een set ketels. Wat dat betreft maakt het allemaal niet zoveel uit, het is maar net waar je het meeste plezier uit haalt  :proost:

Dank je Easywoods, dat is ook zo. Denk dat ik uit beide het plezier kan halen en ik denk dat veel brouwers dat hebben en dan toch uiteindelijk de overstap maken naar een brouwmachine voor gemak en/of ruimte. Ik ga nog even puzzelen ;-)

Edwarff

Citaat van: ajcave op 11-03-2018  09:46 uDank je Easywoods, dat is ook zo. Denk dat ik uit beide het plezier kan halen en ik denk dat veel brouwers dat hebben en dan toch uiteindelijk de overstap maken naar een brouwmachine voor gemak en/of ruimte. Ik ga nog even puzzelen ;-)
Ik denk niet dat voor iedereen een brouwmachine het eindstation is. TymonK is bijvoorbeeld onlangs overgestapt van een automaat naar pannen. Ik zelf heb lang getwijfeld maar ga ook definitief voor klassiek. Ik vind het persoonlijk fijn om met rubuuste spullen te werken. Een instap model brouw-automaat voelt voor mij aan als iets dan niet tegen een stootje kan en ook ben ik bang dat ze stuk gaan. Wellicht onterechte angst, maar ik voel mij fijn bij mijn pannen. Die gaan vast de rest van mijn leven mee, ik ben er zuinig op.

seed7

Welkom Toon,

Het is natuurlijk heel persoonlijk, m.i. optimaal is de weckketel. Met drie stuks kun je heel vlot brouwen (~4u per brouwsel). 10-15 l zeer zware bieren, 20l voor normaal en 10l gaat ook prima voor de lichtere bieren als je eens wat wilt proberen.

Nadeel van een 50l installatie voor mij is de omvang en het feit dat je er minder vaak mee brouwt. 40x10 versus 8x50 met vaak een kleine hoeveelheid b(r)ouw je veel sneller ervaring op.

Ingo

Mark GA

Ik heb vanmorgen de Easybrew-30 besteld.
Ik sta in m'n keuken te brouwen en heb moeite met het controleren van de maischtemperatuur op mijn elektrische kookplaat.
Dus inderdaad: pannen werden steeds groter en nu dus de machine.
50 liter vind ik voor nu ook teveel maar capaciteit 30 (opbrengst 23L?) is prima.

Easywoods

Citaat van: Edwarff op 11-03-2018  10:53 uIk denk niet dat voor iedereen een brouwmachine het eindstation is. TymonK is bijvoorbeeld onlangs overgestapt van een automaat naar pannen. Ik zelf heb lang getwijfeld maar ga ook definitief voor klassiek. Ik vind het persoonlijk fijn om met rubuuste spullen te werken. Een instap model brouw-automaat voelt voor mij aan als iets dan niet tegen een stootje kan en ook ben ik bang dat ze stuk gaan. Wellicht onterechte angst, maar ik voel mij fijn bij mijn pannen. Die gaan vast de rest van mijn leven mee, ik ben er zuinig op.

Ik kan me in bovenstaande wel herkennen; ik zie mezelf niet overstappen naar een automaat... en mocht het toch ooit gebeuren dan zou het een Grainfather moeten worden 💰💰💸💸  ;) :biersmile:

Knobby

Wat ik van veel mensen ook hoor is het ook een kwestie van beschikbare ruimte. Met een automaat heb je alleen nog iets nodig om je spoelwater op te warmen. Het is wat compacter op te ruimen.
Persoon geef ik ook de voorkeur aan een ketel.

Dugraph

Net als waarschijnlijk elke brouwer heb ik wel eens naar de automaten zitten kijken. Op youtube kwam ik voornamelijk filmpjes tegen van brouwers die druk waren met alle instellingen, aanpassingen aan het systeem en volledig gefocust waren op de display in plaats van de ketel. Toen heb ik mijn keus gemaakt om lekker BIAB te blijven brouwen in een 38 ltr ketel op een inductie kookplaat. Ik zou niet anders willen dan zelf houtje touwtje boven de ketel te hangen tijdens maischen en koken.

Neetje

Mooiste van al is om op diverse manieren te hebben gebrouwen en dan je favoriete methode te gebruiken.
Daarom voor mij geen automaat met zijn beperkingen.
Ik geloof niet dat je met een automaat beter bier kan brouwen, maar zoek eerst eens naar de andere voor/nadelen van deze.

Haagse Wouter

Ik hou van flexibel zijn.

Ik wil een installatie die geschikt is voor 20 maar ook voor 50 liter. Er zijn soms periodes dat door drukte er niet gebrouwen kan worden. Dan is het wel is fijn om een grote batch te brouwen.

Jacques

Mijn duit in het zakje.

Met een automaat brouw je zeker geen beter bier. Je hoeft wat minder te letten op de tijd en de temperatuur. Met een timer en een thermometer met een alarm kan dat ook.

Het grote voordeel van een automaat is dat het allemaal wat compacter is. Je er snel mee kunt werken.

Als je twee pannen en branders hebt kun je ook snel werken. Het grote voordeel van traditionele pannen is dat je veel flexibeler bent. Je zit niet vast aan bepaalde beslagdiktes of een minimale hoeveelheid die je kunt/moet brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.