Hoe koud drinken jullie je bier?

Gestart door snowdog2006, 10-03-2018 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowdog2006

Als we het hebben over het drinken van donker bier in zowel categorie B, maar vooral categorie D en de juiste drink temperatuur dan geven deze meer smaak bij het even een tijdje buiten de koelkast te laten staan ipv uit de koelkast en meteen inschenken en drinken.
Soms verbaas ik mij wel eens dat een bepaald bier in de horeca bv een RIS van 10% of meer of een porter/stout gewoon op dezelfde temperatuur wordt getapt en gegeven als bijvoorbeeld een blond bier of IPA. Als ik het bier dan even laat staan of opwarm in mijn handen dan proef je veel meer.

Als jullie zelf een donker bier brouwen en weggeven aan vrienden zeggen jullie dit er dan ook bij? Ik vind het nl zonde als diegene aan wie je het bier geeft het heel koud (lees: koelkast temperatuur) opdrinkt. Liever ff 30 min/1 uur of zo buiten de koelkast alvorens opdrinken. Zeggen jullie dit ook?
Btw bij het keuren van bieren voor wedstrijden, worden de donkere bieren dan ook zo gekeurd?

Voor mijn gevoel komt de smaakbeleving dan veel meer tot zijn recht.

Koen S

Elk bier heeft zijn schenktemperatuur. Maar dit herleiden tot blond/donker is wat kort door de bocht. Een Guinness heb ik graag lekker fris,  een tripel mag voor mij (zeker in de winter) op keldertemperatuur. Maar je hebt gelijk dat een horecazaak die speciale bieren schenkt díe zou moeten serveren op de correcte temperatuur.

seed7

Als er getapt wordt verbaasd mij dat niet. Warm tappen is errug lastig en het aantal kroegen met een handpomp is minimaal.

Verder, probeer ook eens blonde bieren en, ja, zelfs pils eens op een wat hogere temperatuur. Koen noemde keldertemperatuur, dat is een mooi startpunt 10-15 ºC.

Ingo

Aart_95

Mij is altijd geleerd dat je drinktemperatuur ongeveer gelijk moet zijn aan de hoeveel procent alcohol.  Dus een biertje van 9% op ongeveer 9 graden.
Maar dit zal wel erg kort door de bocht zijn?

PiWi

Dan zou je alcoholarm of -vrij wel heel erg koud moeten drinken. ;)

Maar het is geen geheim dat je beter kunt proeven als hetgeen je drinkt of eet niet te koud is. Tijdens een whiskey proeverij die ik onlangs had, werd dat als een van de redenen gegeven om geen ijsblokjes te gebruiken.

Aart_95

Citaat van: PiWi op 12-03-2018  11:17 uDan zou je alcoholarm of -vrij wel heel erg koud moeten drinken. ;)

Maar het is geen geheim dat je beter kunt proeven als hetgeen je drinkt of eet niet te koud is. Tijdens een whiskey proeverij die ik onlangs had, werd dat als een van de redenen gegeven om geen ijsblokjes te gebruiken.
Haha ja dat is ook zo. Maar whiskey moet je inderdaad altijd zonder ijs drinken. Niet alleen de smaak wordt er minder van. Wordt ook veel te waterig.


hobbybob

Citaat van: PiWi op 12-03-2018  11:17 uTijdens een whiskey proeverij die ik onlangs had, werd dat als een van de redenen gegeven om geen ijsblokjes te gebruiken.

Ijs in whiskey? Daarvoor wordt je hier standrechtelijk opgehangen >:D

Zware donkere bieren drink ik altijd rond de 12 a 14 graden
Lichtere blonde bieren rond de 10 a 12 graden.

Commerciele pilsen altijd uit de koelkast anders zijn ze niet te drinken >:D

Aart_95

Citaat van: hobbybob op 12-03-2018  12:58 uIjs in whiskey? Daarvoor wordt je hier standrechtelijk opgehangen >:D

Zware donkere bieren drink ik altijd rond de 12 a 14 graden
Lichtere blonde bieren rond de 10 a 12 graden.

Commerciele pilsen altijd uit de koelkast anders zijn ze niet te drinken >:D
Lauwe Brand vind ik anders nog prima gaan.

Jacques

Citaat van: Aart_95 op 12-03-2018  11:08 uMij is altijd geleerd dat je drinktemperatuur ongeveer gelijk moet zijn aan de hoeveel procent alcohol.  Dus een biertje van 9% op ongeveer 9 graden.
Maar dit zal wel erg kort door de bocht zijn?

Ik word altijd wat kriegel van dit soort richtlijnen. Inderdaad veel te kort door de bocht en het getuigt niet van kennis over smaken. Alcohol en kleur zeggen niets over de ideale drinktemperatuur. Die ideale temperatuur is overigens ook persoonsafhankelijk. Zo drinkt mijn vrouw veel bieren liever op een hogere temperatuur dan waaraan ik de voorkeur geef.
Het is heel leerzaam bieren bij verschillende temperaturen te drinken. Hoe hoger de temperatuur des te meer vluchtige smaakstoffen zoals esters vrijkomen.

snowdog2006

Iets anders wat ik mij afvroeg.

Hoe schenkt iedereen z'n bier in? Ik schenk zelf meestal het gistdepot niet mee, maar wel soms voor het laatste slokje om te kijken wat de invloed is. En wat ik doe is soms wat meer koolzuur geven (in het glas kletteren) als ik zie dat er nauwelijks schuimvorming komt dus zeker niet altijd. Doen jullie dat ook?

jaapz

Citaat van: snowdog2006 op 09-04-2018  10:48 uIets anders wat ik mij afvroeg.

Hoe schenkt iedereen z'n bier in? Ik schenk zelf meestal het gistdepot niet mee, maar wel soms voor het laatste slokje om te kijken wat de invloed is. En wat ik doe is soms wat meer koolzuur geven (in het glas kletteren) als ik zie dat er nauwelijks schuimvorming komt dus zeker niet altijd. Doen jullie dat ook?

Bij weizen altijd het gistdepot meeschenken, verder probeer ik het zoveel mogelijk in de fles te laten zitten. Gistsmaak vind ik eigenlijk alleen bij weizen lekker.

Knobby

Persoonlijk vind ik gist wel lekker en schenk het vaak wel mee, of het bij de stijl hoort daar maak ik me niet druk om ik ben tenslotte de enige die het hoeft op te drinken.
Voorwaarde is dan wel dat het niet te oud is. Ook bij donkere bieren doe ik het meestal niet.

snowdog2006

In plaats van een nieuw topic te open toch even inhaken over het meeschenken en proeven van gist.


Sommige flesjes die je ziet staan in de super of zelfs speciaalslijterij kunnen er misschien wel weken tot maanden staan na productie.
Als er in de loop van de tijd altijd autolyse plaatsvindt van gistcellen, waarom is het dan een meerwaarde om gist mee te schenken? Wanneer je de gehele fles meeschenkt schenkt je toch ook de dode gistcellen mee aangezien je geen onderscheid kunt maken in levende/dode gistcellen wanneer je uitschenkt.


Brouwert

Dat klinkt als een makkelijk en leuk experiment. Schenk er eentje met en eentje zonder gist uit. Kijk of verschil proeft.

snowdog2006

Ja mee eens. Dat moet ik nog eens doen.

Maar mijn vraag was meer gericht op autolyse. Als dit altijd gebeurt, dan is dat denk ik ook 1 vd redenen om zo min mogelijk gist mee te nemen met bottelen. Maar met al die flessen die je ziet staan in de winkels daar moet toch na verloop van tijd autolyse smaak in voorkomen?

Koen S

Citaat van: Brouwert op 03-09-2018  10:48 uDat klinkt als een makkelijk en leuk experiment. Schenk er eentje met en eentje zonder gist uit. Kijk of verschil proeft.
Voor sommige bieren is het verschil heel groot. Probeer eens een Hopus met en eentje zonder, je krijgt 2 heel verschillende bieren. Of je de gist wel of niet toevoegt hangt af van je persoonlijke smaak.

snowdog2006

Maar bij bieren die je lang kan bewaren of die lang moeten rijpen zoals bijvoorbeeld zuur bier of bijvoorbeeld sommige barrel aged RISsen, dan heb je toch na 6/9/12/15 + maanden veel meer last van een autolyse smaak? Gist gaat toch sowieso dood na zo'n lange tijd en geen voedingsmiddelen? Of wordt dat dan weer oversterkt door de port/madeira en zurige smaak?

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 03-09-2018  10:41 uSommige flesjes die je ziet staan in de super of zelfs speciaalslijterij kunnen er misschien wel weken tot maanden staan na productie.
Als er in de loop van de tijd altijd autolyse plaatsvindt van gistcellen, waarom is het dan een meerwaarde om gist mee te schenken? Wanneer je de gehele fles meeschenkt schenkt je toch ook de dode gistcellen mee aangezien je geen onderscheid kunt maken in levende/dode gistcellen wanneer je uitschenkt.

Ten opzichte van de nodige jaren geleden zie je dat er steeds minder gist in gist zit bij commerciële bieren met hergisting op de fles. Dat is niet voor niets.

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 03-09-2018  14:17 uMaar bij bieren die je lang kan bewaren of die lang moeten rijpen zoals bijvoorbeeld zuur bier of bijvoorbeeld sommige barrel aged RISsen, dan heb je toch na 6/9/12/15 + maanden veel meer last van een autolyse smaak? Gist gaat toch sowieso dood na zo'n lange tijd en geen voedingsmiddelen? Of wordt dat dan weer oversterkt door de port/madeira en zurige smaak?

Op een of andere manier hebben zure bieren minder last van een autolysesmaak.
Overigens gaat de pH van een bier omhoog door autolyse.
En bij sommige (oudere) bieren is de autolysesmaak een onderdeel van het smaakpalet.

Voor een frissmakend nietzuur bier is het goed autolyse onder controle te houden.

Heisenberg

Hallo medeforummers,

Ik zelf hou niet van ijskoud bier. Ik drink mijn bier het liefste op +/-12 graden Celsius. Ben ik de enige of zijn er meer?

CeesM

Mijn eerste slok is ca 7 ºC. De laatste wel tegen kamertemperatuur. Dus één van de tussenslokken zal wel 12 ºC zijn.

Maran van Brakel

Een handige vuistregel die ik hanteer is vol. alcohol in % + 2 graden.
De meeste pils komt dan uit op zo'n 7°, en een tripel van 10% op 12°

Easywoods

Ik hou van ijskoud bier... en dan bedoel ik ijskoud 4 ºC. Ik probeer wel eens de aanbeveling op het etiket een klein beetje te volgen door een flesje een half uurtje voor uitschenken uit de koeling te halen maar nee... De volgende komt dan toch weer direct uit de koeling  :D

thezewery

Citaat van: Easywoods op 07-09-2018  11:05 uIk hou van ijskoud bier... en dan bedoel ik ijskoud 4 ºC. Ik probeer wel eens de aanbeveling op het etiket een klein beetje te volgen door een flesje een half uurtje voor uitschenken uit de koeling te halen maar nee... De volgende komt dan toch weer direct uit de koeling  :D
#metoo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.