Overige > Bierproeven/Uitwisseling proefervaringen

Hoe koud drinken jullie je bier?

(1/6) > >>

snowdog2006:
Als we het hebben over het drinken van donker bier in zowel categorie B, maar vooral categorie D en de juiste drink temperatuur dan geven deze meer smaak bij het even een tijdje buiten de koelkast te laten staan ipv uit de koelkast en meteen inschenken en drinken.
Soms verbaas ik mij wel eens dat een bepaald bier in de horeca bv een RIS van 10% of meer of een porter/stout gewoon op dezelfde temperatuur wordt getapt en gegeven als bijvoorbeeld een blond bier of IPA. Als ik het bier dan even laat staan of opwarm in mijn handen dan proef je veel meer.

Als jullie zelf een donker bier brouwen en weggeven aan vrienden zeggen jullie dit er dan ook bij? Ik vind het nl zonde als diegene aan wie je het bier geeft het heel koud (lees: koelkast temperatuur) opdrinkt. Liever ff 30 min/1 uur of zo buiten de koelkast alvorens opdrinken. Zeggen jullie dit ook?
Btw bij het keuren van bieren voor wedstrijden, worden de donkere bieren dan ook zo gekeurd?

Voor mijn gevoel komt de smaakbeleving dan veel meer tot zijn recht.

Koen S:
Elk bier heeft zijn schenktemperatuur. Maar dit herleiden tot blond/donker is wat kort door de bocht. Een Guinness heb ik graag lekker fris,  een tripel mag voor mij (zeker in de winter) op keldertemperatuur. Maar je hebt gelijk dat een horecazaak die speciale bieren schenkt díe zou moeten serveren op de correcte temperatuur.

seed7:
Als er getapt wordt verbaasd mij dat niet. Warm tappen is errug lastig en het aantal kroegen met een handpomp is minimaal.

Verder, probeer ook eens blonde bieren en, ja, zelfs pils eens op een wat hogere temperatuur. Koen noemde keldertemperatuur, dat is een mooi startpunt 10-15 ºC.

Ingo

Aart_95:
Mij is altijd geleerd dat je drinktemperatuur ongeveer gelijk moet zijn aan de hoeveel procent alcohol.  Dus een biertje van 9% op ongeveer 9 graden.
Maar dit zal wel erg kort door de bocht zijn?

PiWi:
Dan zou je alcoholarm of -vrij wel heel erg koud moeten drinken. ;)

Maar het is geen geheim dat je beter kunt proeven als hetgeen je drinkt of eet niet te koud is. Tijdens een whiskey proeverij die ik onlangs had, werd dat als een van de redenen gegeven om geen ijsblokjes te gebruiken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie