Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Veel te veel suiker bij bottelen  (gelezen 1066 keer)

Offline Globe360

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Veel te veel suiker bij bottelen
« Gepost op: 09-03-2018 13:36 u »
Goedemiddag brouwers!

Ik zit met een heel stom probleem. Bij het bottelen heb ik het totaal aantal toe te voegen suiker met een factor 10 (!!) berekend, vraag me niet hoe ik tot deze stommiteit ben gekomen. In plaats van 46 gram totaal, zit er 460 gram in.. Overigens mijn tweede brouwsel tot nu toe.

Nu komt de vraag, is dit bier nog enigszins te redden of is dit een verloren zaak?

Het koolzuur zal als een gek gaan opbouwen, en het bier zal waarschijnlijk mierzoet zijn.

Edit:

Het gaat om totaliteit van 6 liter witbier, gebruikte suiker is brouwsuiker. Dit is 76,7 gram brouwsuiker per liter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Veel te veel suiker bij bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 09-03-2018 13:46 u »
Heb je het al gebotteld? Zo niet, rustig uit laten gisten. Zo ja, mietzoet gaat het daar niet van worden, aangezien die suikers wel zullen vergisten. Je krijgt alleen veel te veel koolzuur met ontploffende flessen als resultaat.

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #2 Gepost op: 09-03-2018 13:50 u »
De enige manier om dat nog te proberen te redden is alles weer uitgieten, uit laten gisten en daarna pas weer opnieuw bottelen. Je hebt dan meer alcohol dan de bedoeling was natuurlijk. Ik zou hier niet te lang mee wachten, anders heb je gegarandeerd (gevaarlijke) explosies!

Offline Globe360

• *
« Reactie #3 Gepost op: 09-03-2018 13:55 u »
Dank voor jullie reacties. Het zit inderdaad nog in de vergistingsemmer. Dus nog even waterslot er op gooien en uit laten gisten?

Wat zou een redelijke tijdsperiode zijn, zonder dat er al te veel koolzuur verloren gaat?

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 09-03-2018 13:59 u »
Dan heb je geluk  :)

Helemaal uit laten gisten, en dan wl de goede hoeveelheid suiker erbij, dan bottelen...

Offline biking rebel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij: Devils Hill
« Reactie #5 Gepost op: 09-03-2018 15:38 u »
Dank voor jullie reacties. Het zit inderdaad nog in de vergistingsemmer. Dus nog even waterslot er op gooien en uit laten gisten?

Wat zou een redelijke tijdsperiode zijn, zonder dat er al te veel koolzuur verloren gaat?

Koolzuur komt er weer in (al zit het er nu ook al minimaal in natuurlijk) bij de hergisting op de fles.

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #6 Gepost op: 09-03-2018 18:59 u »
Goedemiddag brouwers!

Ik zit met een heel stom probleem. Bij het bottelen heb ik het totaal aantal toe te voegen suiker met een factor 10 (!!) berekend, vraag me niet hoe ik tot deze stommiteit ben gekomen. In plaats van 46 gram totaal, zit er 460 gram in.. Overigens mijn tweede brouwsel tot nu toe.

Nu komt de vraag, is dit bier nog enigszins te redden of is dit een verloren zaak?

Het koolzuur zal als een gek gaan opbouwen, en het bier zal waarschijnlijk mierzoet zijn.

Edit:

Het gaat om totaliteit van 6 liter witbier, gebruikte suiker is brouwsuiker. Dit is 76,7 gram brouwsuiker per liter.
Gewoon even een controlevraag, omdat het je tweede brouw is:
Heb je het over bottelsuiker, of je totale suikertoevoeging?
Is die 460 gram inclusief suiker dat je tijdens het koken toevoegt?

Offline Lecluse

• Junior lid
  • **
  • Meesterbrouwer sinds 2016
« Reactie #7 Gepost op: 09-03-2018 19:06 u »
Als het bier nog in de gistemmer zit, wacht nu dat je waterslot niet meer reageert. Alvorens te bottelen controleer het sg gehalte van je jongbier. Is deze gezakt tot ruim onder sg1020, kun je hem alsnog bottelen. Voeg 6 tot 7 gram bottelsuiker (per liter) toe en je kunt met een gerust hart bottelen. Natuurlijk heeft je eerste bottelsuikertoegift gezorgd voor wat meer alcohol.
Proost.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-03-2018 22:15 u »
Zal een stevig bier worden met zon 5% extra alcohol.
Welke gist heb je gebruikt?
Kan namelijk dat je tegen de alcoholtolerantie van de gist aanloopt met gevolg een te zoet bier zonder hergisting. Plaats even je recept, dan kunnen we adviseren of je eventueel nog meer moet doen dan wachten en nogmaals gaan bottelen ;D

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-03-2018 22:25 u »
Er staat 'witbier', dus ik ging er van uit dat dat wel goed kwam. Wel een terechte opmerking, trouwens  :D

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-03-2018 22:32 u »
Er staat 'witbier', dus ik ging er van uit dat dat wel goed kwam. Wel een terechte opmerking, trouwens  :D
Ja, je moet rekenen op ongeveer 2 gram per sg punt. Dus als de witbier wat zwaar uitgevallen was na het brouwen, is hij dat nu zeker >:D

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 09-03-2018 22:36 u »
Hoegaarden Grand cru plus, als het meezit  :biersmile:

Offline Globe360

• *
« Reactie #12 Gepost op: 10-03-2018 17:35 u »
Top alle reacties tot nu toe! De 460 gram is het totaal toegevoegde suiker, tijdens het koken geen suiker toegevoegd. Gebruikte gist is Belgian Wit van Mangrove Jack (https://mangrovejacks.com/products/belgian-wit-m21-yeast-10g). Recept zal ik morgen even opzoeken, maar dit zal zeker een "lekker" zwaar witbiertje worden  ;)

Tags: