Veel te veel suiker bij bottelen

Gestart door Globe360, 09-03-2018 13:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Globe360

Goedemiddag brouwers!

Ik zit met een heel stom probleem. Bij het bottelen heb ik het totaal aantal toe te voegen suiker met een factor 10 (!!) berekend, vraag me niet hoe ik tot deze stommiteit ben gekomen. In plaats van 46 gram totaal, zit er 460 gram in.. Overigens mijn tweede brouwsel tot nu toe.

Nu komt de vraag, is dit bier nog enigszins te redden of is dit een verloren zaak?

Het koolzuur zal als een gek gaan opbouwen, en het bier zal waarschijnlijk mierzoet zijn.

Edit:

Het gaat om totaliteit van 6 liter witbier, gebruikte suiker is brouwsuiker. Dit is 76,7 gram brouwsuiker per liter.

tdp

Heb je het al gebotteld? Zo niet, rustig uit laten gisten. Zo ja, mietzoet gaat het daar niet van worden, aangezien die suikers wel zullen vergisten. Je krijgt alleen veel te veel koolzuur met ontploffende flessen als resultaat.

BrouwMark

De enige manier om dat nog te proberen te redden is alles weer uitgieten, uit laten gisten en daarna pas weer opnieuw bottelen. Je hebt dan meer alcohol dan de bedoeling was natuurlijk. Ik zou hier niet te lang mee wachten, anders heb je gegarandeerd (gevaarlijke) explosies!

Globe360

Dank voor jullie reacties. Het zit inderdaad nog in de vergistingsemmer. Dus nog even waterslot er op gooien en uit laten gisten?

Wat zou een redelijke tijdsperiode zijn, zonder dat er al te veel koolzuur verloren gaat?

BrouwMark

Dan heb je geluk  :)

Helemaal uit laten gisten, en dan wél de goede hoeveelheid suiker erbij, dan bottelen...

biking rebel

Citaat van: Globe360 op 09-03-2018  13:55 uDank voor jullie reacties. Het zit inderdaad nog in de vergistingsemmer. Dus nog even waterslot er op gooien en uit laten gisten?

Wat zou een redelijke tijdsperiode zijn, zonder dat er al te veel koolzuur verloren gaat?

Koolzuur komt er weer in (al zit het er nu ook al minimaal in natuurlijk) bij de hergisting op de fles.

Mark GA

Citaat van: Globe360 op 09-03-2018  13:36 uGoedemiddag brouwers!

Ik zit met een heel stom probleem. Bij het bottelen heb ik het totaal aantal toe te voegen suiker met een factor 10 (!!) berekend, vraag me niet hoe ik tot deze stommiteit ben gekomen. In plaats van 46 gram totaal, zit er 460 gram in.. Overigens mijn tweede brouwsel tot nu toe.

Nu komt de vraag, is dit bier nog enigszins te redden of is dit een verloren zaak?

Het koolzuur zal als een gek gaan opbouwen, en het bier zal waarschijnlijk mierzoet zijn.

Edit:

Het gaat om totaliteit van 6 liter witbier, gebruikte suiker is brouwsuiker. Dit is 76,7 gram brouwsuiker per liter.
Gewoon even een controlevraag, omdat het je tweede brouw is:
Heb je het over bottelsuiker, of je totale suikertoevoeging?
Is die 460 gram inclusief suiker dat je tijdens het koken toevoegt?

Lecluse

Als het bier nog in de gistemmer zit, wacht nu dat je waterslot niet meer reageert. Alvorens te bottelen controleer het sg gehalte van je jongbier. Is deze gezakt tot ruim onder sg1020, kun je hem alsnog bottelen. Voeg 6 tot 7 gram bottelsuiker (per liter) toe en je kunt met een gerust hart bottelen. Natuurlijk heeft je eerste bottelsuikertoegift gezorgd voor wat meer alcohol.
Proost.

Brouwers

Zal een stevig bier worden met zo'n 5% extra alcohol.
Welke gist heb je gebruikt?
Kan namelijk dat je tegen de alcoholtolerantie van de gist aanloopt met gevolg een te zoet bier zonder hergisting. Plaats even je recept, dan kunnen we adviseren of je eventueel nog meer moet doen dan wachten en nogmaals gaan bottelen ;D

BrouwMark

Er staat 'witbier', dus ik ging er van uit dat dat wel goed kwam. Wel een terechte opmerking, trouwens  :D

Brouwers

Citaat van: BrouwMark op 09-03-2018  22:25 uEr staat 'witbier', dus ik ging er van uit dat dat wel goed kwam. Wel een terechte opmerking, trouwens  :D
Ja, je moet rekenen op ongeveer 2 gram per sg punt. Dus als de witbier wat zwaar uitgevallen was na het brouwen, is hij dat nu zeker >:D

BrouwMark

Hoegaarden Grand cru plus, als het meezit  :biersmile:

Globe360

Top alle reacties tot nu toe! De 460 gram is het totaal toegevoegde suiker, tijdens het koken geen suiker toegevoegd. Gebruikte gist is Belgian Wit van Mangrove Jack (https://mangrovejacks.com/products/belgian-wit-m21-yeast-10g). Recept zal ik morgen even opzoeken, maar dit zal zeker een "lekker" zwaar witbiertje worden  ;)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.