Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelvragen  (gelezen 934 keer)

Offline Guidojp

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bottelvragen
« Gepost op: 08-03-2018 19:51 u »
Vanavond weer aan het bottelen geslagen en er kwamen wat vragen op:

1. Mijn Brouwboek (van Luc Pauwels) stelt dat er gist toegevoegd moet worden voordat er gebotteld wordt. Dit heb ik eigenlijk nooit gedaan. Zijn er veel mensen die dit doen ? Wat levert het op, het gaat bij mij tot nu toe altijd goed.

2. Er staat de volgende zin: '8 gram suiker per liter geeft de helft (4 gram) aan koolzuurgas' Wat gebeurt er met de rest ? Wordt dat nog omgezet in alcohol ?

En bij het bottelen vroeg ik me ineens af, zijn er ook mensen die de kroonkurken ontsmetten voor gebruik ? Het zit bij mij in een grote open zak, dus zou potentieel een bron van besmetting kunnen zijn.

Tabee maar weer, ik heb veel vertrouwen dat onze Chimay Blauw kloon erg goed wordt, smaakt nu al meesterlijk.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Bottelvragen
« Reactie #1 Gepost op: 08-03-2018 20:00 u »
1. Kan ik je helaas niets over zeggen want daar brouw ik te kort voor.

2. Het betekent niet dat er maar 4 gram suiker gebruikt wordt.
Er wordt 4 gram koolzuurgas geproduceerd.
Alcohol wordt geproduceerd vóórdat je gaat bottelen. Dat is ook het moment dat je je laatste meting doet zodat je weet hoeveel alcohol er in je bier zit.
Het hoort uitgegist te zijn.
De suiker zorgt voor hergisting maar dient alleen voor carbonisering.
Bubbels dus.
Teveel suiker geeft gushers.

3. Ja, kroonkurken moet je ook altijd ontsmetten!

Ik kan je verder aanraden dat boek even weg te leggen.
8 gram suiker toevoegen kan namelijk tot ontplofte flesjes leiden.
En als datzelfde boek adviseert extra gist toe te voegen bij het bottelen, in combinatie mrt die 8 gram suiker?
Damn, dat wordt dweilen.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Bottelvragen
« Reactie #2 Gepost op: 08-03-2018 20:15 u »
1) Niet nodig, behalve bij een bier dat heel zwaar is, of heel lang heeft gestaan voor het bottelen. De gist is dan uitgeput en krijgt de hergisting niet meer (helemaal) voor elkaar. Toevoegen van gist kan echter geen kwaad. Je krijgt wel wat meer depot in je flesjes.

2) Ja, de andere 4 gram wordt omgezet in alcohol. In tegenstelling tot wat Mark Green Anchor zegt, kan 8 gram suiker per liter best, al geeft het wel wat veel bruis. Zorg dan wel dat je zeker weet dat je bier helemaal is uitgegist. Voor mijn duvel tripel hop-kloon gebruik ik altijd 9 gram per liter, nooit een ontploffing gehad. Veel hoger dan 10 gram zou ik niet gaan, en voor een Chimay blauw-kloon zou ik eerder richting de 6,5 gram gaan.

3) Veel mensen doen dit niet. Ik ook niet. Ooit wel eens één flesje gehad dat zuur werd, maar dat hoeft niet eens aan de kroonkurk gelegen te hebben.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-03-2018 20:15 u »

2. Het betekent niet dat er maar 4 gram suiker gebruikt wordt.
Er wordt 4 gram koolzuurgas geproduceerd.
Alcohol wordt geproduceerd vóórdat je gaat bottelen. Dat is ook het moment dat je je laatste meting doet zodat je weet hoeveel alcohol er in je bier zit.
Het hoort uitgegist te zijn.
De suiker zorgt voor hergisting maar dient alleen voor carbonisering.

Ik kan je verder aanraden dat boek even weg te leggen.
8 gram suiker toevoegen kan namelijk tot ontplofte flesjes leiden.

8 g huishoudsuiker per liter geeft ± 4,3 g alcohol en ± 4,14 g CO2 (koolzuurgas).
Dus met hergisting op fles gaat alcoholgehalte iets omhoog.
En 8 g suiker per liter wordt vaak gebruikt en geeft geen ontplofte flesjes (als het bier tenminste volledig uitgegist is.

Hopbier

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-03-2018 20:18 u »
8 g huishoudsuiker per liter geeft ± 4,3 g alcohol en ± 4,14 g CO2 (koolzuurgas).
Dus met hergisting op fles gaat alcoholgehalte iets omhoog.
En 8 g suiker per liter wordt vaak gebruikt en geeft geen ontplofte flesjes (als het bier tenminste volledig uitgegist is.

Hopbier
Okee, dan zat ik er naast. Wil te slim overkomen...
8 gram wordt trouwens wel overal afgeraden.
7 gram is safe.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-03-2018 20:24 u »
7 gram is safe.

Kijk ook maar eens op http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html

Hopbier

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #6 Gepost op: 08-03-2018 20:25 u »
7 gram is safe.

Bij met name Belgische bieren is een wat hoger koolzuurgehalte vaak gewenst, als je bier goed is uitgegist is 8 of 9 gram per liter geen enkel probleem  :biersmile: :brouwen:

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-03-2018 20:26 u »

Waar dan?

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-03-2018 20:31 u »
Waar dan?

Dit heb ik nu bij de hand. Heb het vaker gelezen op internet. Waar precies allemaal weet ik niet meer.
8 is de grens. Maar als jullie het zeggen: doen!
Ik hoor ook verhalen over slijterijen die craft biertjes hebben staan en elke dag kunnen dweilen omdat de een na de andere fles uit elkaar knalt als het een warme dag is.
Hearsay, true. Maar wel iets om te onthouden.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2018 20:38 u »
De schrijver heeft zich zo goed ingedekt in ieder geval  :)

Ik kan me voorstellen dat bij pakketten het gebrek aan geduld van de beginnende brouwer ingecalculeerd wordt. Dan is 'pas op boven 8!' zeggen wel een soort van logisch.

Als de boel goed is uitgegist echter, is het geen probleem.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 08-03-2018 20:51 u »
De schrijver heeft zich zo goed ingedekt in ieder geval  :)

Ik kan me voorstellen dat bij pakketten het gebrek aan geduld van de beginnende brouwer ingecalculeerd wordt. Dan is 'pas op boven 8!' zeggen wel een soort van logisch.

Als de boel goed is uitgegist echter, is het geen probleem.
Dat laatste snap ik.
Dit is overigens uit een brouwpakket van Hopt.
Mijn eerste brouwsel.
Laatst cursus gehad bij Brouwmarkt en de (ervaren macro-)brouwleermeester zei ons ook die grens niet over te gaan.

Maar goed; voor alles geldt dat je het moet uitproberen om te kunnen weten.

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 08-03-2018 21:38 u »
Ok afhankelijk van de stijl en lagertijd kun je een bottelgist toevoegen voor bottelen, cbc of champagne gist
Hoeveelheid aan suikeroplossing 4-6 g/l niet meer vanwege gushing en bij bewaren kan de carbonisatie beter worden
Kroondoppen ontsmetten: tja waar bewaar je ze maar ik doe het altijd vanwege het feit dat ik niet weet hoe steriel ze zijn gefabriceerd, zo veel moeite om alles te ontsmetten en dan op een kroondopje moeilijk doen

Offline Guidojp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 08-03-2018 21:41 u »
Bedankt voor alle reacties. Weer wat geleerd. Ik gebruik al een jaren (eerst blikbrouwen) 8 gram per liter, er is nog nooit een fles ontploft.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #13 Gepost op: 08-03-2018 21:53 u »
3. Ja, kroonkurken moet je ook altijd ontsmetten!
Inderdaad. Het is een kleine moeite om je kroonkurken in een bakje Star San te doen voor het bottelen.
Je pakt ze immers met je vingers waar ondanks je je handen hebt gewassen toch bacteriën kunnen bevatten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 08-03-2018 23:56 u »
Inderdaad. Het is een kleine moeite om je kroonkurken in een bakje Star San te doen voor het bottelen.
Je pakt ze immers met je vingers waar ondanks je je handen hebt gewassen toch bacteriën kunnen bevatten.

Kroonkurken desinfecteren is niet nodig. ik doe dat al heel wat jaren niet meer en het lever geen problemen op. Voorwaarde is wel dat de kroonkurken droog bewaard worden.

Overigens kun tot 10 g per liter suiker toevoegen voor de hergisting op de fles. Ook hiervoor geldt een voorwaarde namelijk dat je zeker moet zijn dat het bier is uitgegist. En daar schort het wel eens aan.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #15 Gepost op: 09-03-2018 11:58 u »
Ik voeg standaard 7 a 8 gr. suiker/ltr bier toe. Gist heb ik nog nooit toegevoegd voor nagisting in de fles. Bij hergisting in de fles wordt er nog wel degelijk iets alcohol geproduceerd, maar dat zijn maar 10den van procenten, dus dat zal niet zorgen voor een spectaculaire stijging van het alcoholpercentage.
Ik doe mijn kroonkurken altijd even in een bakje met Star San, zoals ik alles wat ik gebruik bij het bottelen even in de Star San doe. Ik denk maar zo; baat het niet, het schaadt zeker niet.  :proost:

Tags: