Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Is mijn gist nog goed?  (gelezen 588 keer)

Offline Ricky

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Smakelijke hobby
Is mijn gist nog goed?
« Gepost op: 09-03-2018 13:27 u »
1.5 maand geleden een giststarter gemaakt van moutextractpoeder en Wyeast 3787 (1.5 liter)
Maar door tijdsgebrek kon ik niet brouwen en heb mijn giststarter in 3 jampotten gedaan en in de koelkast gezet. 3 weken later de 3 potten waar het gist in is uitgezakt in 1 jampot gedaan ivm ruimte in koelkast en er gekookt (en gekoeld) water bij gedaan. Nu ruikt hij heel zacht naar zwavel/ rottend ei. Nu heb ik op het forum gelezen dat de 3787 dat normaal ook kan doen.
Kan ik deze vandaag nog wakker maken met wat moutextractpoeder en er bier mee vergisten of weggooien?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
Re: Is mijn gist nog goed?
« Reactie #1 Gepost op: 10-03-2018 13:02 u »
Niet wakker maken, maar gewoon een nieuwe starter maken met een heel klein beetje van deze gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Is mijn gist nog goed?
« Reactie #2 Gepost op: 11-03-2018 09:27 u »
Niet wakker maken, maar gewoon een nieuwe starter maken met een heel klein beetje van deze gist.

Helemaal correct. De gist moet weer in conditie worden gebracht. Dat doe je door hem op te kweken.

Tags: