Met Star San spoel ik mijn flessen, en daarna in een bakje waar ik de kroonkurken in doe. Dat hoef je ook niet na te spoelen.
Het desinfecteren van kroonkurken is niet nodig. Ik ben in heel veel professionele brouwerijen geweest en bij veruit de meeste daarvan worden kroonkurken niet gedesinfecteerd. Ik doe het al heel veel jaren niet en het heeft niet tot problemen geleid.
Maar als je ze wel desinfecteer heeft sulfiet de voorkeur, ondanks dat ik alles behalve een voorstander ben van het gebruik van dit middel. Star San is een veel beter desinfecteermiddel. Waarom dan toch bij het ontsmetten van kroonkurken de voorkeur uitspreken voor sulfiet vraag je je misschien af. Het antwoord op deze vraag is het feit dat sulfiet naast de desinfecterende werking ook een anti-oxidatieve werking heeft. Dat heeft Star San niet.
Nog beter is het kroonkurken te gebruiken met zuurstofabsorberende foam. Ik heb veel tests de laatste tijd gedaan de laatste tijd en steeds bleek dat de bieren die voorzien zijn van zuurstofabsorberende kroonkurken een net wat betere smaak hebben. De kroonkurken zijn wat duurder maar de extra kosten zijn de moeite waard. Brouwland verkoopt ze al een tijdje en daarmee ook de leveranciers die een verdeler zijn van Brouwland. Sinds kort heeft Van der Kooy/Unibrew ze ook in hun assortiment.
https://www.unibrew-Nederland.nl/kroonkurk-26-mm-licht-blauw-02-absorberend-1000-stuks.html