Bottelvragen

Gestart door Guidojp, 08-03-2018 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guidojp

Vanavond weer aan het bottelen geslagen en er kwamen wat vragen op:

1. Mijn Brouwboek (van Luc Pauwels) stelt dat er gist toegevoegd moet worden voordat er gebotteld wordt. Dit heb ik eigenlijk nooit gedaan. Zijn er veel mensen die dit doen ? Wat levert het op, het gaat bij mij tot nu toe altijd goed.

2. Er staat de volgende zin: '8 gram suiker per liter geeft de helft (4 gram) aan koolzuurgas' Wat gebeurt er met de rest ? Wordt dat nog omgezet in alcohol ?

En bij het bottelen vroeg ik me ineens af, zijn er ook mensen die de kroonkurken ontsmetten voor gebruik ? Het zit bij mij in een grote open zak, dus zou potentieel een bron van besmetting kunnen zijn.

Tabee maar weer, ik heb veel vertrouwen dat onze Chimay Blauw kloon erg goed wordt, smaakt nu al meesterlijk.

Mark GA

1. Kan ik je helaas niets over zeggen want daar brouw ik te kort voor.

2. Het betekent niet dat er maar 4 gram suiker gebruikt wordt.
Er wordt 4 gram koolzuurgas geproduceerd.
Alcohol wordt geproduceerd vóórdat je gaat bottelen. Dat is ook het moment dat je je laatste meting doet zodat je weet hoeveel alcohol er in je bier zit.
Het hoort uitgegist te zijn.
De suiker zorgt voor hergisting maar dient alleen voor carbonisering.
Bubbels dus.
Teveel suiker geeft gushers.

3. Ja, kroonkurken moet je ook altijd ontsmetten!

Ik kan je verder aanraden dat boek even weg te leggen.
8 gram suiker toevoegen kan namelijk tot ontplofte flesjes leiden.
En als datzelfde boek adviseert extra gist toe te voegen bij het bottelen, in combinatie mrt die 8 gram suiker?
Damn, dat wordt dweilen.

BrouwMark

1) Niet nodig, behalve bij een bier dat heel zwaar is, of heel lang heeft gestaan voor het bottelen. De gist is dan uitgeput en krijgt de hergisting niet meer (helemaal) voor elkaar. Toevoegen van gist kan echter geen kwaad. Je krijgt wel wat meer depot in je flesjes.

2) Ja, de andere 4 gram wordt omgezet in alcohol. In tegenstelling tot wat Mark Green Anchor zegt, kan 8 gram suiker per liter best, al geeft het wel wat veel bruis. Zorg dan wel dat je zeker weet dat je bier helemaal is uitgegist. Voor mijn duvel tripel hop-kloon gebruik ik altijd 9 gram per liter, nooit een ontploffing gehad. Veel hoger dan 10 gram zou ik niet gaan, en voor een Chimay blauw-kloon zou ik eerder richting de 6,5 gram gaan.

3) Veel mensen doen dit niet. Ik ook niet. Ooit wel eens één flesje gehad dat zuur werd, maar dat hoeft niet eens aan de kroonkurk gelegen te hebben.

Drents Hopbier

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-03-2018  20:00 u2. Het betekent niet dat er maar 4 gram suiker gebruikt wordt.
Er wordt 4 gram koolzuurgas geproduceerd.
Alcohol wordt geproduceerd vóórdat je gaat bottelen. Dat is ook het moment dat je je laatste meting doet zodat je weet hoeveel alcohol er in je bier zit.
Het hoort uitgegist te zijn.
De suiker zorgt voor hergisting maar dient alleen voor carbonisering.


Ik kan je verder aanraden dat boek even weg te leggen.
8 gram suiker toevoegen kan namelijk tot ontplofte flesjes leiden.

8 g huishoudsuiker per liter geeft ± 4,3 g alcohol en ± 4,14 g CO2 (koolzuurgas).
Dus met hergisting op fles gaat alcoholgehalte iets omhoog.
En 8 g suiker per liter wordt vaak gebruikt en geeft geen ontplofte flesjes (als het bier tenminste volledig uitgegist is.

Hopbier

Mark GA

Citaat van: Drents Hopbier op 08-03-2018  20:15 u8 g huishoudsuiker per liter geeft ± 4,3 g alcohol en ± 4,14 g CO2 (koolzuurgas).
Dus met hergisting op fles gaat alcoholgehalte iets omhoog.
En 8 g suiker per liter wordt vaak gebruikt en geeft geen ontplofte flesjes (als het bier tenminste volledig uitgegist is.

Hopbier
Okee, dan zat ik er naast. Wil te slim overkomen...
8 gram wordt trouwens wel overal afgeraden.
7 gram is safe.

Drents Hopbier

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-03-2018  20:18 uOkee, dan zat ik er naast. Wil te slim overkomen...
8 gram wordt trouwens wel overal afgeraden.
7 gram is safe.

Kijk ook maar eens op http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html

Hopbier

Easywoods

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-03-2018  20:18 uOkee, dan zat ik er naast. Wil te slim overkomen...
8 gram wordt trouwens wel overal afgeraden.
7 gram is safe.

Bij met name Belgische bieren is een wat hoger koolzuurgehalte vaak gewenst, als je bier goed is uitgegist is 8 of 9 gram per liter geen enkel probleem  :biersmile: :brouwen:

BrouwMark

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-03-2018  20:18 u8 gram wordt trouwens wel overal afgeraden.

Waar dan?

Mark GA

Citaat van: BrouwMark op 08-03-2018  20:26 uWaar dan?

Dit heb ik nu bij de hand. Heb het vaker gelezen op internet. Waar precies allemaal weet ik niet meer.
8 is de grens. Maar als jullie het zeggen: doen!
Ik hoor ook verhalen over slijterijen die craft biertjes hebben staan en elke dag kunnen dweilen omdat de een na de andere fles uit elkaar knalt als het een warme dag is.
Hearsay, true. Maar wel iets om te onthouden.

BrouwMark

De schrijver heeft zich zo goed ingedekt in ieder geval  :)

Ik kan me voorstellen dat bij pakketten het gebrek aan geduld van de beginnende brouwer ingecalculeerd wordt. Dan is 'pas op boven 8!' zeggen wel een soort van logisch.

Als de boel goed is uitgegist echter, is het geen probleem.

Mark GA

Citaat van: BrouwMark op 08-03-2018  20:38 uDe schrijver heeft zich zo goed ingedekt in ieder geval  :)

Ik kan me voorstellen dat bij pakketten het gebrek aan geduld van de beginnende brouwer ingecalculeerd wordt. Dan is 'pas op boven 8!' zeggen wel een soort van logisch.

Als de boel goed is uitgegist echter, is het geen probleem.
Dat laatste snap ik.
Dit is overigens uit een brouwpakket van Hopt.
Mijn eerste brouwsel.
Laatst cursus gehad bij Brouwmarkt en de (ervaren macro-)brouwleermeester zei ons ook die grens niet over te gaan.

Maar goed; voor alles geldt dat je het moet uitproberen om te kunnen weten.

DoubleW

Ok afhankelijk van de stijl en lagertijd kun je een bottelgist toevoegen voor bottelen, cbc of champagne gist
Hoeveelheid aan suikeroplossing 4-6 g/l niet meer vanwege gushing en bij bewaren kan de carbonisatie beter worden
Kroondoppen ontsmetten: tja waar bewaar je ze maar ik doe het altijd vanwege het feit dat ik niet weet hoe steriel ze zijn gefabriceerd, zo veel moeite om alles te ontsmetten en dan op een kroondopje moeilijk doen

Guidojp

Bedankt voor alle reacties. Weer wat geleerd. Ik gebruik al een jaren (eerst blikbrouwen) 8 gram per liter, er is nog nooit een fles ontploft.

CeesM

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-03-2018  20:00 u3. Ja, kroonkurken moet je ook altijd ontsmetten!
Inderdaad. Het is een kleine moeite om je kroonkurken in een bakje Star San te doen voor het bottelen.
Je pakt ze immers met je vingers waar ondanks je je handen hebt gewassen toch bacteriën kunnen bevatten.

Jacques

Citaat van: CeesM op 08-03-2018  21:53 uInderdaad. Het is een kleine moeite om je kroonkurken in een bakje Star San te doen voor het bottelen.
Je pakt ze immers met je vingers waar ondanks je je handen hebt gewassen toch bacteriën kunnen bevatten.

Kroonkurken desinfecteren is niet nodig. ik doe dat al heel wat jaren niet meer en het lever geen problemen op. Voorwaarde is wel dat de kroonkurken droog bewaard worden.

Overigens kun je tot 10 g per liter suiker toevoegen voor de hergisting op de fles. Ook hiervoor geldt een voorwaarde namelijk dat je zeker moet zijn dat het bier is uitgegist. En daar schort het wel eens aan.

Jaap W

Ik voeg standaard 7 a 8 gr. suiker/ltr bier toe. Gist heb ik nog nooit toegevoegd voor nagisting in de fles. Bij hergisting in de fles wordt er nog wel degelijk iets alcohol geproduceerd, maar dat zijn maar 10den van procenten, dus dat zal niet zorgen voor een spectaculaire stijging van het alcoholpercentage.
Ik doe mijn kroonkurken altijd even in een bakje met Star San, zoals ik alles wat ik gebruik bij het bottelen even in de Star San doe. Ik denk maar zo; baat het niet, het schaadt zeker niet.  :proost:

Walsingham

Citaat van: Drents Hopbier op 08-03-2018  20:15 uDus met hergisting op fles gaat alcoholgehalte iets omhoog.


En weet je hoeveel ongeveer? Is dit voor 8 g/L bottelsuiker eerder een stijging van 0.01% of 1% in abv op fles?

Bedankt,
Walsingham

HermanH

Citaat van: Walsingham op 10-02-2019  21:24 uEn weet je hoeveel ongeveer? Is dit voor 8 g/L bottelsuiker eerder een stijging van 0.01% of 1% in abv op fles?

17,xx gram kristalsuiker per liter geeft 1% alcohol na vergisting, dus bij bijvoorbeeld 8,5 gram bottelsuiker heb je bij benadering: 1/17*8,5= 0,5% alcohol erbij.

Gossi

Ik vind dat eigenlijk gek. Als Jaques met zo ontiegelijk veel ervaring zegt dat je de kroonkurken niet hoeft te desinfecteren dat er dan altijd mensen zijn die het dan toch nog doen.
Vergist bier is vergeven van actieve gist. Een infectie krijgt dan echt niet veel kans meer.

brouwerwaldonk

Citaat van: Gossi op 10-02-2019  23:24 uVergist bier is vergeven van actieve gist.
Dat is niet zo als uw bier kraakhelder is, dan vind je er in een druppel hier en daar maar 1. Dan kan het zelfs zijn dat je de hergisting op fles niet opgestart krijgt, zonder bottelgist toe te voegen.

HermanH

Citaat van: Gossi op 10-02-2019  23:24 uIk vind dat eigenlijk gek. Als Jaques met zo ontiegelijk veel ervaring zegt dat je de kroonkurken niet hoeft te desinfecteren dat er dan altijd mensen zijn die het dan toch nog doen.
Vergist bier is vergeven van actieve gist. Een infectie krijgt dan echt niet veel kans meer.
Ik ontsmet zelden kroonkurken, en nog geen hinder van ondervonden, enkel een pakje dat al zeer lang open is wil ik nog wel eens gaan ontsmetten, doch hangt ook af van het alcoholpercentage en de pH van uw bier, hoe hoger de alcohol en de zuurtegraad (dus hoe kleiner het cijfer), hoe minder kans op infectie.

Jacques

Citaat van: Gossi op 10-02-2019  23:24 uIk vind dat eigenlijk gek. Als Jaques met zo ontiegelijk veel ervaring zegt dat je de kroonkurken niet hoeft te desinfecteren dat er dan altijd mensen zijn die het dan toch nog doen.
Vergist bier is vergeven van actieve gist. Een infectie krijgt dan echt niet veel kans meer.

Zoals ik schreef moeten de kroonkurken droog bewaard worden. Indien een geopend zakje met kroonkurken in een vochtig schuurtje ligt wordt het een ander verhaal. Een clip vershouddoosje kan in dat geval goede diensten bewijzen...

Scorpionrose

En als je ze dan toch wilt ontsmetten dan kun je dat goed doen in een sulfietoplossing.
Kun je ze zo vanuit de oplossing op de fles plaatsen zonder ze te hoeven naspoelen.

CeesM

Citaat van: Scorpionrose op 11-02-2019  20:20 uEn als je ze dan toch wilt ontsmetten dan kun je dat goed doen in een sulfietoplossing.
Kun je ze zo vanuit de oplossing op de fles plaatsen zonder ze te hoeven naspoelen.
Met Star San spoel ik mijn flessen, en daarna in een bakje waar ik de kroonkurken in doe. Dat hoef je ook niet na te spoelen.

Markie Mark

Interessant om op deze manier tot de conclusie te komen dat het ontsmetten van kroonkurken helemaal niet in mij opgekomen was en (gelukkig) ook nog geen problemen heeft gegeven tot nu toe. Kleine moeite om ze de volgende keer mee te nemen na de flesjes te hebben gereinigd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.