Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beginnersvraag: geen koolzuur na hoofdvergisting is dat normaal?  (gelezen 1029 keer)

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vandaag heb ik mijn derde brouwsel overgeheveld voor de nagisting. Het begin SG was 1.068 en deze is vergist tot 1.021. Zo is deze het vat ingegaan. Als gist heb ik de T-58 korrelgist van Fermentis gebruikt.

De bedoeling was een dubbel te brouwen volgens De kleur is een beetje te licht. Na het meten van de SG hebben we een slokje genomen. Volgens mijn vrouw smaakt hij prima. Maar misschien is deze bevooroordeeld  :).

Nadat ik het brouwsel over heb gegoten in een glas lijkt er helemaal nog geen koolzuur in te zitten. Is dat normaal en komt dit in orde bij de hergisting op de fles?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Beginnersvraag: geen koolzuur na hoofdvergisting is dat normaal?
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2019 20:00 u »
Ja dat is normaal, immers de gisting verloopt bij normale omgevingsdruk. Dat betekent dat er maar weinig koolzuur in de gistende wort opgelost kan blijven, ca 0.17% (=1.7 gram per kg bier= ca 1 liter bier em die 1.7 gram is dan weer 850 ml gas). De rest ontsnapt. in bier hoort ca 0.5% koolzuur te zitten en dat is dan 5 gram per liter= 2.5 liter gas. die extra 2.5-0.85=1.65 liter moet je er dus bijstoppen. dat kan door carboniseren met een koolzuurcylinder of door hergisting op de fles met ca 7 gram suiker (geeft ca 3.5 gram koolzuur).

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2019 20:09 u »
Ja dat is normaal, immers de gisting verloopt bij normale omgevingsdruk. Dat betekent dat er maar weinig koolzuur in de gistende wort opgelost kan blijven, ca 0.17% (=1.7 gram per kg bier= ca 1 liter bier em die 1.7 gram is dan weer 850 ml gas). De rest ontsnapt. in bier hoort ca 0.5% koolzuur te zitten en dat is dan 5 gram per liter= 2.5 liter gas. die extra 2.5-0.85=1.65 liter moet je er dus bijstoppen. dat kan door carboniseren met een koolzuurcylinder of door hergisting op de fles met ca 7 gram suiker (geeft ca 3.5 gram koolzuur).

Hans, bedankt voor je snelle reactie, dat stelt me gerust.

Verwacht je dat het bier nog verder vergist en onder de 1.021 komt. Ik wil het bier nog 2 weken laten nagisten op kamertemperatuur zo rond de 20 graden.
Zo nee, kan ik dan gewoon bottelen zonder er bommetjes ontstaan?

Alvast bedankt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2019 20:24 u »
Het eind SG kun je niet zien als een streefgetal waar je kunt bottelen. Immers welk eind SG je gaat halen is mede afhankelijk van hoeveel vergistbare suiker er is voor de gist. kan zomaal bv 1020 of 1010 zijn en de hoeveelheid vergistbare suikers is weer mede afhankelijk van je maischschema en ook het soort gist (de ene gist kan meer soorten suikers vergisten dan de andere) het juiste criterium om te kunnen gaan bottelen is dat het SG gedurende een week niet meer zakt. Dan weet je dat er geen suiker meer vergist kan worden. Dat kun je ook zien aan je waterslot of aan het oppervlak als er helemaal geen schuimvorming meer is. al je 3 SG punten te vroeg bottelt dan komt dat al overeen met de volledige hoeveelheid koolzuur die je door de bottelsuiker zou krijgen. bottelen bij 3Sg punten boven je echte eind SG levert dus al bierbommetjes op.     

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2019 20:34 u »
Het eind SG kun je niet zien als een streefgetal waar je kunt bottelen. Immers welk eind SG je gaat halen is mede afhankelijk van hoeveel vergistbare suiker er is voor de gist. kan zomaal bv 1020 of 1010 zijn en de hoeveelheid vergistbare suikers is weer mede afhankelijk van je maischschema en ook het soort gist (de ene gist kan meer soorten suikers vergisten dan de andere) het juiste criterium om te kunnen gaan bottelen is dat het SG gedurende een week niet meer zakt. Dan weet je dat er geen suiker meer vergist kan worden. Dat kun je ook zien aan je waterslot of aan het oppervlak als er helemaal geen schuimvorming meer is. al je 3 SG punten te vroeg bottelt dan komt dat al overeen met de volledige hoeveelheid koolzuur die je door de bottelsuiker zou krijgen. bottelen bij 3Sg punten boven je echte eind SG levert dus al bierbommetjes op.   

Dank je voor de heldere uitleg.

Offline Zedd

• Senior lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2019 22:17 u »
Aan het heldere verhaal van Hans wil ik nog wel toevoegen dat als je een gestokte vergisting hebt, je nog niet op het goede Eind-SG zit en je dus ook bommetjes kan krijgen.
Met software (BrouwHulp / BrouwVisie / enz) krijg je een voorspelling, die je kan helpen om te bepalen hoe groot dat risico is.
Sowieso gebotteld bier liefst bewaren in "containers": dozen of kratten, zodat ALS het een bommetje blijkt, de schade beperkt is tot een plasje bier en wat scherven.

Enne, om je vraag te beantwoorden: als je suiker toevoegt tijdens het bottelen (plm 7gr/L) krijg je de koolzuur lekker op de fles!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2019 23:12 u »
dat als je een gestokte vergisting hebt, je nog niet op het goede Eind-SG zit en je dus ook bommetjes kan krijgen.
Met software (BrouwHulp / BrouwVisie / enz) krijg je een voorspelling, die je kan helpen om te bepalen hoe groot dat risico is.
Klopt, dat is nog een lastig punt want een gestokte vergisting kan optreden halverwege, maar ook tegen het einde. De SVG (=begin SG-eind SG)/(begin SG-1000) van minder dan zeg 65% geeft te denken. Maar voor donkere bieren kan 65% best normaal zijn. Wat je dan kunt doen is een klein beetje wort laten vergisten bij hogere temperatuur en met een overmaat gist. Dat geeft dan het te halen eind SG en door de hoge temperatuur (bv 25 graden) is dat SG vrij snel bereikt en kun je dat vergelijken met het SG van de rest.   

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14-02-2019 18:00 u »
Vandaag, na een goede week een flesje opengemaakt. Er is al behoorlijk wat schuim. Hopelijk worden het geen gushers.

Tags: