Stappenplan Paters bier

Gestart door Tanklokaal, 07-03-2018 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tanklokaal

Goede middag heren.

Aankomende zaterdag beginnen wij te brouwen aan ons 2e brouwsel met graan, nadat ons eerste brouwsel niet helemaal geslaagd was heb ik nu een stappenplan/kladpapier gemaakt om het ons wat makkelijker te maken, alleen nu is onze vraag zouden jullie hier naar kunnen kijken of wij dingen verkeerd doen en/of er misschien dingen die beter of anders kunnen of eventuele tips hebben.

Hier komt ie:

Recept Patersbier, 't Tanklokaal

1.   31.5 Liter water kopen.

2.   4.5 KG pilsmout schroten.

3.   11.25 liter warm laten maken op 65 graden.

4.   Smack Pack Wyeast 3787 High Gravity activeren.

5.    Uitwegen,
Pilsmout: 4.5 KG
Hop Saaz: 30 gram
Hop Hallertauer Mittefrüh 10 gram
Ultra Mos 1 thee lepel

6.  Water 65 graden Check

7. Een uur lang Maichen, 4.5 KG pils mout toevoegen, dit rustig en langzaam

8. Rustig roeren om klonten er uit te halen.

9. Emmer Schoonmaken, RVS filter plaatsen tap kraantje testen.
10. Rustig beslag in emmer gieten.

11. 27 liter spoel water warm maken tot 93 graden .

12. Spoelen, tapkraan iets open en wort opvangen per liter in kannetje, net zo lang herhalen tot dat wort helder word.

13. Bier spoelen, pak een dekseltje, laat het bier hier op stromen, let op niet droog laten lopen!... 😉

14.1 Wort laten koken, dan Saaz hop toevoegen 1 uur en 10 min Kooktijd.

14.2 Laatste kwatier Ultra Moss toevoegen.

14.3 Laatste 10 min Hallertauer hop toevoegen.

15. Dompel koeler iets warm laten worden, en tegen eind van het koken deze in het wort plaatsen.

16. na 1 uur en 10 min gas uit en water door de dompel koeler laten lopen, laat hem 21 tot 22 graden worden.

17. SG Meten

18. Laat het wort na gist emmer lopen tot 18 Liter! I.v.m. gist
Laat dit kletteren in emmer.

19. gist zak desinfecteren  en gist toevoegen.

20. Emmer sluiten water slot er op minsten 3 weken laten gisten en meerde keren SG controleren

21. Droog hoppen, 20 gram saazhop na 4 dagen toevoegen in hopzakje deze verwijderen na 1 week.


wij horen het wel! Alvast bedankt!, Gr Jelle :groots:

Hay

4.5 kg mout op 11.25 l water lijkt me een beetje een dikke pap worden .
Ik gebruik zeker 3.5 l water op 1 kg mout.

Underdike

4,5 kg pilsmout op 31,5 liter water lijkt me een schrijffoutje?

Tanklokaal

Top bedankt! Nee dit was geen schrijffoutje... Dit stond in mijn recepten boek...

Ik ga nu 3,2 kg mout gebruiken! Bedankt kerels! 

Hay

Nou nee je moet niet minder mout gaan gebruiken.
Wat ik bedoel is de verhouding water/mout en dat is 3.5l/kg.

Mario72

Je smackpack zo laat activeren lijkt mij ook niet verstandig. Een giststarter maken lijkt mij verstandiger. Weet je ook meteen zeker dat je genoeg gist hebt. Dit moet je dan wel zo snel mogelijk doen.

beermenke

Stapsgewijs opschrijven en uitvoeren is prima
Punt 2 schroten en punt 5,afwegen zul je wel anders bedoelen
Ziet er redelijk goed uit maar punt 13 begrijp ik niet
Je legt een dekseltje op je maisch en je laat dit niet droogvallen maar doet steeds spoelwater op t dekseltje. Uitstroom wort niet laten kletteren
Maak je starter ruim vantevoren zoals eerder opgemerkt
Succes en vol blijven houden en straks genieten
Zoek een brouwer bij je in de buurt en loop een brouwsessie mee.

Tanklokaal

Bedankt voor de tips  :groots: Mmm oke dan ga ik 15,75 liter water gebruiken en over de gist: Zijn er nog andere gist soorten die mogelijk zijn voor mijn brouwsel waar ik geen gist starter voor moet maken? Zo niet zou ik er toch aan moeten wagen om voor de eerste keer een giststarter te gaan maken  :-\ . Haha punt 13 was meer voor ons zelf een reminder, vorige keer is ons brouwsel droog komen te staan, en zag dat velen een dekseltje in de emmer deden om het verstoren van het bed te voorkomen.

DenMaarten

Probeer als jullie kunnen iets verder te koelen en gecontroleerd te vergisten. Deze gist geeft erg veel esters bij hogere temperaturen. Ik zou voor 18 tot 19 graden gaan.

Brouwers

Citaat van: Underdike op 07-03-2018  18:14 u4,5 kg pilsmout op 31,5 liter water lijkt me een schrijffoutje ?
"Bierviltje" berekening geeft dat een bier met sg van 1.030, dus dat lijkt inderdaad niet te koppen. Maar na nog eens goed het verhaal van Jelle te lezen lijken de volume voor geen meter te kloppen:
-31.5 l water
-11.25 maischwater
-27 l spoelwater
-18 l bier

Als 18l bier het doel is dan kom je op ~1.050 uit, uitgaande van een brouwzaalrendement van 75%. 31.5l water zal afhnkelijk van je verliezen zo'n 21-22l bier geven in het gistvat:
- 4.5 l verlies in de mout
- 4 l kookverlies op basis van 15% verdamping. Dit is prima te bepalen door een uur water te koken gelijk aan je normale kookvolume en het verlies berekenen.
- 1-2 verlies door hop en trub

Ik zou als ik jou was gewoon van de 31.5 l uitgaan. Dan moet je uitgaan van een maiscdikte van 3-4.5 l/kg, in dit geval zal 4kg/l een prima maischdikte geven met 13.5 l spolwater ga je ook niet teveel spoelen. Ik neem vaak zelf als richtlijn om een maisch/spoel verhouding van 2-1.5.

Voor de rest zou ik iets van brouwsoftware gaan gebruiken, help enorm om je recepten redelijk kloppend te krijgen omdat je van iedere brouwdag je verliezen en je rendement bijhoudt. Over tijd kan je redelijk voorspellen hoe je bier uitkomt.



Underdike

Ik zou 4,5 kilo inmaischen met 15 liter water, en daarna 5 liter spoelwater pakken.
Qua vergisting zou ik beginnen met een dag of 3 niet te warm (18 of zo), dan 3 dagen steeds 1 graad per dag omhoog qua temperatuur, en na dag 6 het 2 dagen flink warm te zetten (24 of zo om goed uit te gisten), en daarna een weekje weer een stuk koeler om wat na te rijpen... bottelen na 2 weken (indien constant SG). Op die manier krijg je geen vervelende esthers, maar wel goed uitvergist bier.

Tanklokaal

Bedankt voor de tips! Ik ben nu nog aan het twijfelen om de smack pack te gaan gebruiken, vooral omdat  we voor de 2e keer brouwen wil ik het niet te moeilijk maken om ook nog eens een gist starter te maken. Is korrelgist anders niet een goeie oplossing? Zoals bijvoorbeeld een zakje US-05?

Jacques

Citaat van: Tanklokaal op 07-03-2018  17:32 uGoede middag heren.

Allereerst welkom op het forum.

Ik moet wel iets rechtzetten. Dit forum is voor alle brouwers, zowel mannen als vrouwen!
Veel van de leden zijn man maar er zijn ook vrouwen onder ons.

dirk

Citaat van: Tanklokaal op 07-03-2018  20:46 uBedankt voor de tips! Ik ben nu nog aan het twijfelen om de smack pack te gaan gebruiken, vooral omdat  we voor de 2e keer brouwen wil ik het niet te moeilijk maken om ook nog eens een gist starter te maken. Is korrelgist anders niet een goeie oplossing? Zoals bijvoorbeeld een zakje US-05?

Nee, patersbier heeft wy3787 nodig, US-05 is echt niet geschikt daarvoor, mijns inziens veel te neutraal. Maak dan minder bierwort als je geen giststarter wilt maken.

Martijn0172

Ikzelf vind Safale Abbey BE256 een mooie korrel die je zou kunnen gebruiken. Tevens adviseer ik dit recept eens toe te voegen aan brouwsoftware bijvoorbeeld BrouwHulp. Dan weet je uiteindelijk precies de hoeveelheid welke je toe moet voegen.

Traploper

Om het waterverhaal duidelijk te maken voor jezelf: Hou bij hoeveel water je gebruikt, hoeveel je overhoudt na maischen, na koken en hoeveel er uiteindelijk in je gistvat komt. De waterhuishouding is namelijk niet voor elke brouwinstallatie hetzelfde en zo kun je er een gevoel voor krijgen.

tdp

Citaat van: Martijn0172 op 08-03-2018  06:49 uIkzelf vind Safale Abbey BE256 een mooie korrel die je zou kunnen gebruiken. Tevens adviseer ik dit recept eens toe te voegen aan brouwsoftware bijvoorbeeld BrouwHulp. Dan weet je uiteindelijk precies de hoeveelheid welke je toe moet voegen.

Eventueel de T-58, niet te warm (18-19 graden) vergisten.

hans_nwk

Als je 3787 niet te oud is moet het gewoon kunnen zonder een starter te maken. Het moet de suikers uit 4,5 kg mout om kunnen zetten, dat moet lukken.

Mijn eerste biertjes allemaal zo gebrouwen (niet gehinderd door enige kennis) en is allemaal goed gekomen.

Als je 20 l tripel wil brouwen wordt het waarschijnlijk wat lastiger, maar dit gaat waarschijnlijk gewoon goed.

Groet,
Hans

Tanklokaal

Teneerste weer bedankt voor de reacties :biersmile: ,

Oke top dan ga ik proberen om de 3787 zonder starter in mijn wort te doen, als ik het goed heb staat er achter op de smack pack een gebruiksaanwijzing waar op staat dat je het kan toevoegen tot 5 gallons (ongeveer 18 liter), dus als ik 18 liter wort over hou Dan moet dit toch lukken om het zonder starter het te laten gisten? Of zie ik dit verkeerd ?

broeder

Hallo,
Nog even terugkomend op je lijst van handelingen.
Ik gebruik BrouwHulp en daarin kan je ook een checklist afdrukken,
dan staan al je uit te voeren handelingen op een rijtje.





Groet, broeder Willem

Tanklokaal

Dankje Willem, ga ik gebruiken :groots:

Jaap W

Als je 1e maischstap 65 graden is, dan moet je het water warmer maken dan 65 graden omdat als je het mout stort de temperatuur van het water zeker een 3 a 4 graden naar beneden gaat.  :proost: Veel plezier met het brouwen.

Mthijs

Leuk, heb laatst zelf ook patersbier gemaakt.

Erg lekker biertje geworden, zit een beetje tussen pils en blond in maar dan met veel meer smaak.

Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.