Verwarming Fermentasaurus

Gestart door rlandzaat, 05-03-2018 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rlandzaat

Binnenkort hoop ik twee Fermentasauriërs te ontvangen. Ze komen te staan in een ruimte, die min of meer temperatuur gecontroleerd is, maar niet zodanig, dat dit voldoet om de temperatuur tijdens vergisting goed te sturen. Die algemene verwarming zal iets onder de gewenste vergistingstemperatuur worden afgesteld om de individuele verwarming van de vergistingsvaten de ruimte te geven om te regelen.

Mijn idee is om beide sauriërs van een verwarmingsriem te voorzien en deze met een STC1000 of Inkbird aan te sturen. Uiteraard krijgen beide sauriërs een jas aan (gemaakt van een wollen deken door mijn o zo handige echtgenote).

Op ebay kom ik twee van die verwarmingsriemen tegen, één van 30 Watt de andere van 80 Watt. Ik neig ernaar om die van 30 Watt aan te schaffen, lijkt me voldoende om ca. 30 liter wort in bovenstaande opstelling op temperatuur te houden. 80 Watt lijkt me tamelijk fors en ik verwacht te grote temperatuurschommelingen.

Ik kan het natuurlijk mis hebben, dus graag jullie reactie.

Uiteraard ben ik niet vergeten, dat er met de zomer op komst ook gekoeld zal moeten worden. Daar heb ik wel een idee over, maar dat moet nog verder worden uitgewerkt.

En nee, klimaatkasten zijn geen optie, laat de ruimte niet toe.


René

Brouwers

Verwarming is hetgene waar je het minst druk over zou moeten maken, just koelen is belangrijk bij bierbrouwen. Op de piek van de vergisting zal de temperatuur al gauw een graad of 4 hoger zijn dan de omgeving, je blijft dus over het algemeen wel op temperatuur. Als je de vaten ook nog eens gaat isoleren kun je er op rekenen dat de temperatuur te hoog zal worden.


beermenke

Ik heb een oude nog werkende elektrische deken. Werkt prima maar meestal overbodig omdat ik bij echt koud weer amper brouw.

rlandzaat

Citaat van: Brouwers op 05-03-2018  18:24 uVerwarming is hetgene waar je het minst druk over zou moeten maken, just koelen is belangrijk bij bierbrouwen. Op de piek van de vergisting zal de temperatuur al gauw een graad of 4 hoger zijn dan de omgeving, je blijft dus over het algemeen wel op temperatuur. Als je de vaten ook nog eens gaat isoleren kun je er op rekenen dat de temperatuur te hoog zal worden.



De temperatuur in de vergistingsruimte zal het grootste deel van het jaar niet boven de 15 graden uitkomen. Dat neemt niet weg dat het aanbrengen van koeling wel in de planning zit alleen niet nu, dat wordt over een maand of twee.

Mag ik uit je woorden afleiden, dat, als ik al verwarming aanbreng, een vermogen van 30 W voldoende zou moeten zijn?

rlandzaat

Citaat van: beermenke op 05-03-2018  19:01 uIk heb een oude nog werkende elektrische deken. Werkt prima maar meestal overbodig omdat ik bij echt koud weer amper brouw.

Goed idee. Volgens mij heb ik er nog één liggen. Zal eens bij de kringloop gaan kijken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.