Korter koken, wat gaat er dan mis?

Gestart door Marcelsl, 04-03-2018 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcelsl

Ik heb vandaag mijn 2e bier gebrouwen, een dubbel.
Deze moest conform recht 90 min koken.
Mijn brouwketel is echter na circa 75 minuten uitgevallen. Op 60 min heb ik de laatste hop bijgevoegd.
Na het uitvallen ben ik toch gewoon doorgegaan door de kandijsuiker toe te voegen, daarna beluchten en de hoofdgisting laten starten.
Gaat mijn bier nog goedkomen zo? Het heeft 15 min te weinig gekookt.



Dund

Geen probleem komt gewoon goed.

Oscar

Citaat van: Marcelsl op 04-03-2018  20:28 uGaat mijn bier nog goedkomen zo? Het heeft 15 min te weinig gekookt.

Ooh jee, nou, dat wordt gootsteen denk ik. >:D Dat komt niet meer goed hoor...>:D

 :lol: :lol: :lol:

braaf

Maakt niet zo heel veel uit, en een recept is maar een leidraad je mag er best vanaf wijken. Jou dubbel wordt gewoon een goed bier.

Koen S

Ik kook nooit meer dan 60 minuten. Voor de meeste bieren, en zeker voor een dubbel, is dat voldoende.

Jacques

Ook ik kook meestal niet langer dan 60 minuten. Alleen als ik wat meer water wil verdampen is de kooktijd langer.

Overigens is het tegenwoordig vrij gebruikelijk om op het laatst van het koken nog een hopgifte te doen. Als de ketel vroegtijdig stopt dan zou ik de hop van de geplande hopgiften nog snel geven voor het vergroten van het hopkarakter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.