De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open

Gestart door Jacques, 03-03-2018 23:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Al een paar keer heb ik de weegmethode gebruikt voor het volgen van vergistingen bij het uitvoeren van tests die ik uitvoer.

Het is een handige methode voor het volgen van de vergisting bij relatief kleine brouwsels. En ook goedkoop. Je hebt alleen een goede weegschaal nodig. Een dergelijke weegschaal is ook goed bruikbaar voor het afwegen van mout, de hoeveelheid brouwwater, spoelwater of de verkregen hoeveelheid wort. Het mooie is dat je de vergisting kunt volgen zonder je gistvat te openen. Wel moet je het gistvat optillen en op de weegschaal te zetten. Door dat regelmatig te doen kun je door middel van een grafiek inzicht krijgen in het verloop van de vergisting.

Zeer recent kwam ik er achter dat er een weegschaal beschikbaar is voor het afwegen van 40 kg die een het gewicht per gram weergeeft. De weegschaal kost nog geen € 45 inclusief verzendkosten. Ideaal voor de weegmethode.

Hoog tijd om de door Hans Halberstadt ontwikkelde methode beter toegankelijk te maken voor anderen. Daarom heb ik een spreadsheet gemaakt. Je hoeft maar een beperkt aantal cellen in te vullen. De meeste cellen worden automatisch gevuld. Als bijvoorbeeld 1 of 2 keer per dag een meting doet krijg je een prima beeld.

De spreadsheet is gekoppeld aan dit bericht. Ik ben geen echte Excel virtueel. Als iemand de spreadsheet wilt verbeteren kan hij of zij zich uitleven. Zo wordt dit een mooi forum project.

In dit topic kun je ervaringen met de weegmethode kwijt. Misschien moet er nog kleine aanpassingen gedaan worden in de formule. Zelf heb ik ondervonden dat de uitkomt van de weegmethode dicht bij die van de hydrometer ligt.

EBC

Citaat van: Jacques op 03-03-2018  23:48 uAl een paar keer heb ik de weegmethode gebruikt voor het volgen van vergistingen bij het uitvoeren van tests die ik uitvoer.

Het is een handige methode voor het volgen van de vergisting bij relatief kleine brouwsels. En ook goedkoop. Je hebt alleen een goede weegschaal nodig. Een dergelijke weegschaal is ook goed bruikbaar voor het afwegen van mout, de hoeveelheid brouwwater, spoelwater of de verkregen hoeveelheid wort. Het mooie is dat je de vergisting kunt volgen zonder je gistvat te openen. Wel moet je het gistvat optillen en op de weegschaal te zetten. Door dat regelmatig te doen kun je door middel van een grafiek inzicht krijgen in het verloop van de vergisting.

Zeer recent kwam ik er achter dat er een weegschaal beschikbaar is voor het afwegen van 40 kg die een het gewicht per gram weergeeft. De weegschaal kost nog geen € 45 inclusief verzendkosten. Ideaal voor de weegmethode.

Hoog tijd om de door Hans Halberstadt ontwikkelde methode beter toegankelijk te maken voor anderen. Daarom heb ik een spreadsheet gemaakt. Je hoeft maar een beperkt aantal cellen in te vullen. De meeste cellen worden automatisch gevuld. Als bijvoorbeeld 1 of 2 keer per dag een meting doet krijg je een prima beeld.

De spreadsheet is gekoppeld aan dit bericht. Ik ben geen echte Excel virtueel. Als iemand de spreadsheet wilt verbeteren kan hij of zij zich uitleven. Zo wordt dit een mooi forum project.

In dit topic kun je ervaringen met de weegmethode kwijt. Misschien moet er nog kleine aanpassingen gedaan worden in de formule. Zelf heb ik ondervonden dat de uitkomt van de weegmethode dicht bij die van de hydrometer ligt.

Een wat serieuze weegschaal met deze specs kost vanaf 250 euro. Zoek eens op het merk Kern. Dan heb je een echte weegschaal. Reproduceerbaar en zo.
Met goedkope brol kan je geen serieuze metingen en tests uitvoeren.

Jacques

Citaat van: EBC op 03-03-2018  23:52 uEen wat serieuze weegschaal met deze specs kost vanaf 250 euro. Zoek eens op het merk Kern. Dan heb je een echte weegschaal. Reproduceerbaar en zo.
Met goedkope brol kan je geen serieuze metingen en tests uitvoeren.

Neemt niet weg dat je ook met een goedkope weegschaal de vergisting kunt volgen. Een gram meer of minder op 20 à 25 kg maakt op zich niet zo veel uit. Onze hydrometers en refeactometers zijn ook niet super nauwkeurig. Het gaat hier om een methode om goedkoop de vergisting te volgen. De weegschaal kun je voor heel veel verschillende dingen gebruiken.

Overigens zijn de tests door mij uitgevoerd met een andere weegschaal. Die geeft het gewicht per 0,1 g weer.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 03-03-2018  23:52 uEen wat serieuze weegschaal met deze specs kost vanaf 250 euro. Zoek eens op het merk Kern. Dan heb je een echte weegschaal. Reproduceerbaar en zo.
Met goedkope brol kan je geen serieuze metingen en tests uitvoeren.

De kosten van een weegschaal worden voor een groot deel bepaald door de stabiliteit, dus hoe lang het ding hetzefde gewicht blijft aangeven.
In dit geval is dat niet van belang omdat hij bij elke meting eerst op 0 wordt gezet. En daarna meet je hooguit gedurende een paar seconden. Voor dat doel lijkt me die weegschaal prima geschikt. 

Martijn0172

Leuk dat deze methode zo werkt. Voor mij zou het pas bruikbaar zijn als het niet nodig is om steeds de weegschaal te kalibreren en het vat er op te zetten. Waarschijnlijk kom je dan dus in het duurdere prijssegment terecht van weegschalen.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 04-03-2018  08:31 uLeuk dat deze methode zo werkt. Voor mij zou het pas bruikbaar zijn als het niet nodig is om steeds de weegschaal te kalibreren en het vat er op te zetten. Waarschijnlijk kom je dan dus in het duurdere prijssegment terecht van weegschalen.

Het is een kwestie van de weegschaal aanzetten en het vat er op zetten.

Hans is ook al een tijd bezig geweest om te kijken of je een continumeting kunt doen. Dat zou het mooist zijn. Zeker als het gewicht om de zoveel tijd automatisch in een databestand wordt opgeslagen.

Maar even het gistvat optillen op de weegschaal zetten en het gewicht aflezen werkt ook. Gaat heel snel. Je hoeft er niet voor te knutselen en er allerlei spullen extra voor aan te schaffen. Je moet wel even de tijd en het gewicht noteren. Daar is overigens ook een format voor te maken.
Het is minder techniek en redelijk basic en daardoor ook goedkoop en voor iedereen uitvoerbaar, wat dat betreft past het goed het zelf brouwen van bier...  :)

Serge VL

Een Aseptische staalname kraantje kost slechts € 20 a € 80!
Je vat hoeft ook niet open,
Geen gezeul met gistvaten,
100% correcte meting daar je je meting kan uitvoeren met een hydrometer.

Ik zie het goedkope en vooral de reden waarom je een vat moet openen om een een staal te nemen niet.

De weegmethode heeft geen toegevoegde waarde, leuk hebbedingetje maar zeker niet goedkoper en nauwkeuriger  :weetniet:
https://www.aliexpress.com/wholesale?minPrice=&maxPrice=&isBigSale=n&isFreeShip=&isNew=n&isFavorite=n&isMobileExclusive=n&isLocalReturn=n&shipFromCountry=&shipCompanies=&SearchText=Aseptic+Sampling+Valve&CatId=0&g=y&initiative_id=SB_20180303235202&needQuery=n

Jacques

Een aseptische kraan is handig, vele malen beter dan de kraantjes die op de goedkope vergistingsemmers zitten. Maar je kunt een dergelijk kraantje alleen gebruiken om jongbier af te tappen bij de emmer waarin je het kraantje bevestigd hebt. Met de weegmethode kun je meerdere vaten tegelijk in de gaten houden.

De weegschaal kun je ook voor andere zaken gebruiken zoals het afwegen van mout of om te bepalen hoeveel liter je gaat bottelen. Hij is ook geschikt om de suiker af te wegen voor het bottelen. Kortom de weegschaal is voor tal van doeleinden te gebruiken. Dat maakt de methode ook goedkoop. En als je al een goede plateauweegschaal hebt hoef je niets aan te schaffen.

Het bepalen van het gewicht gaat overigens sneller dan het meten met een hydrometer. Het wegen is zo gedaan en je hoeft geen maatglas en hydrometer na afloop van de meting schoon te maken.
Je kunt er voor kiezen om het vat op de weegschaal te laten staan. Zet de weegschaal aan en neem de display in je hand. Til het gistvat op, lees het (negatieve) gewicht af en zet de weegschaal terug. Hoe simpel kan het zijn...

Martijn0172

Citaat van: Jacques op 04-03-2018  08:59 uHet is minder techniek en redelijk basic en daardoor ook goedkoop en voor iedereen uitvoerbaar, wat dat betreft past het goed het zelf brouwen van bier...

Voor een 20 L vat in een koelkast geld tdat zeker. Maar ik heb een 60 L vat welke net aan past in de koelkast. Dan is het gelijk niet meer makkelijk uitvoerbaar.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 04-03-2018  11:07 uEen aseptische kraan is handig, vele malen beter dan de kraantjes die op de goedkope vergistingsemmers zitten. Maar je kunt een dergelijk kraantje alleen gebruiken om jongbier af te tappen bij de emmer waarin je het kraantje bevestigd hebt. Met de weegmethode kun je meerdere vaten tegelijk in de gaten houden.  =>Een kraantje voor al uw gistingsvaten toch?, ongeacht of het gistvat al voorzien is van een aftappunt, het is niet meer dan gewoon een gaatje maken, heb ik trouwens ook ook bij mijn 3 gistvaten gedaan. En er staat bij de meeste steeds maar een gistvat of CCT in de gistkast

De weegschaal kun je ook voor andere zaken gebruiken zoals het afwegen van mout of om te bepalen hoeveel liter je gaat bottelen. Hij is ook geschikt om de suiker af te wegen voor het bottelen. Kortom de weegschaal is voor tal van doeleinden te gebruiken. Dat maakt de methode ook goedkoop. En als je al een goede plateauweegschaal hebt hoef je niets aan te schaffen.
=> En als je al ander weegapparatuur hebt ? Het is weer een extra kost die niets meer extra oplevert, voor een beginnende brouwer lijkt dit wel een goede optie, maar dat die van in het begin al dadelijk weegmethode's gaat gebruiken is twijfelachtig
Het bepalen van het gewicht gaat overigens sneller dan het meten met een hydrometer. Het wegen is zo gedaan en je hoeft geen maatglas en hydrometer na afloop van de meting schoon te maken. => Nog nooit gehoord van Emiele die doet de vaat bij ons thuis
Je kunt er voor kiezen om het vat op de weegschaal te laten staan. Zet de weegschaal aan en neem de display in je hand. Til het gistvat op, lees het (negatieve) gewicht af en zet de weegschaal terug. Hoe simpel kan het zijn... => ooit al stilgestaan wat het gevolg is voor een weeg cel die ontworpen is voor kortstondige belasting zoals bij deze weeg apparatuur en ja gaat die continu belasten??? En ik tilt mijn gistvat niet op in de gistkast ik moet ook aan mijn rug denken

Het is handig de weegmethode op voorwaarde:
Je nog niets van balans in huis hebt,
Je werkt niet met een CCT,
Je brouwt geen volumes boven de 20 liter,
Je zit niets mee in zit dat je telkens je bier gaat oproeren om een meting uit te voeren

Dus voor een select publiek die bij de aanvang van de hobby hier rekening mee houden en dadelijk hier geld willen aan uitgeven (of diegenen waarvan hun balans stuk gegaan is)

Anders het weggegooid geld! :degroeten:

BrouwMark

Jacques,

Ik weet dat je met de weegmethode en terugslagklepjes bezig was, omdat die geen gewichtsverandering ondergaan zoals een waterslot. Je had last van behoorlijke oxidatie toen.
Gisteren ben ik bezig geweest een aantal petflessen gose te brouwen voor een vergelijking. Uiteraard kwam ik erachter dat ik niet genoeg watersloten in huis had en heb een dingetje van 'vroeger' uit de kast gehaald: een ballonnetje op de fles, en met een speld een gaatje in de kont van de ballon prikken. Lucht kan er dan alleen uit als er redelijk wat overdruk is, en bij geen druk hangt het ballonnetje slap en laat niks door. Ik deed dit vroeger wel eens zo voor de gein met een fles appelsap, en heb eigenlijk nooit iets van oxidatie gemerkt. Niet dat ik toen wist wat dat was...
Op twee flessen staat wel een waterslot, ik laat je wel weten of er verschil optreedt als je het interessant vindt.

Oscar

Vanwaar die drang om je vergisting dagelijks te volgen? Zet hem gewoon in je klimaatkast en hevel na een week over. Een goede vergisting is dan wel gedaan en tijdens het overhevelen kun je een monster nemen en deze meten en proeven..:-)  En dan rustig lageren (warm of koud) en na 1 of 2 weken lekker bottelen...

En continue met je gistvat gaan sjouwen en wegen... :nut: :-[  Ik zit er niet op de wachten. Ga dan aan de slag met Tcontrol  :brouwen: :biersmile:


Maar doe vooral wat je niet laten kan... :)

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 04-03-2018  13:26 uVanwaar die drang om je vergisting dagelijks te volgen? Zet hem gewoon in je klimaatkast en hevel na een week over. Een goede vergisting is dan wel gedaan en tijdens het overhevelen kun je een monster nemen en deze meten en proeven..:-)  En dan rustig lageren (warm of koud) en na 1 of 2 weken lekker bottelen...

En continue met je gistvat gaan sjouwen en wegen... :nut: :-[  Ik zit er niet op de wachten. Ga dan aan de slag met Tcontrol  :brouwen: :biersmile:


Maar doe vooral wat je niet laten kan... :)

Toch, is wel cool ^^.
Denk dat dat het vooral is, gewoon leuk.

Kun je niet het vat op de weegschaal laten staan en dan gewoon aflezen?

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 04-03-2018  13:35 uToch, is wel cool ^^.
Denk dat dat het vooral is, gewoon leuk.

Kun je niet het vat op de weegschaal laten staan en dan gewoon aflezen?
Neen daar zijn de weegcellen in zulk een simpele balans niet op voorzien.

Koen S

Citaat van: Oscar op 04-03-2018  13:26 uVanwaar die drang om je vergisting dagelijks te volgen ? Zet 'm gewoon in je klimaatkast en hevel na een week over. Een goede vergisting is dan wel gedaan en tijdens het overhevelen kun je een monster nemen en deze meten en proeven..:-)  en dan rustig lageren (warm of koud) en na 1 of 2 weken lekker bottelen....

en continue met je gistvat gaan sjouwen en wegen.... :nut: :-[  Ik zit er niet op de wachten...
:duimop:

Neetje

Bedankt, Jacques en Hans voor het onderzoek.
Volgens mij wéér een goede manier om vergisting te volgen.

Dit ga ik eens proberen met een proefbrouwsel.
Komt er iets meer info vrij zonder het vat te openen.

hansHalberstadt

Vaak heb ik hele discussies met Jacques op het forum en is hij het na vele ronden nog steeds niet met mij eens.  :) in dit geval neem hij zomaar de methode over en prijst hem nog aan ook. Dat zegt toch wel iets.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 04-03-2018  09:02 uEen Aseptische staalname kraantje kost slechts € 20 a € 80!
Je vat hoeft ook niet open,
Geen gezeul met gistvaten,
100% correcte meting daar je je meting kan uitvoeren met een hydrometer.

Ik doe al jaren iets soortgelijks, maar dan met een dun siliconenslangetje door het deksel waardoor ik wat wort kan opzuigen met een injectiespuitje en zo kan meten zonder het wort te besmetten.

De weegmethode vind ik vooral handig voor proefjes met bv 1 liter wort en voor giststarters, want die wil je niet helemaal uit laten gisten en dt kun je dan prima zien. 

Jacques

Citaat van: Serge VL op 04-03-2018  12:04 uHet is handig de weegmethode op voorwaarde:
Je nog niets van balans in huis hebt,
Je werkt niet met een CCT,
Je brouwt geen volumes boven de 20 liter,
Je zit niets mee in zit dat je telkens je bier gaat oproeren om een meting uit te voeren

Dus voor een select publiek die bij de aanvang van de hobby hier rekening mee houden en dadelijk hier geld willen aan uitgeven (of diegenen waarvan hun balans stuk gegaan is)

Anders het weggegooid geld! :degroeten:

Vaak heeft men wel een weegschaal in huis maar is die toch niet ideaal omdat het weegplateau te klein is.

Het klopt dat de methode niet voor iedereen bruikbaar is. Zeker als je brouwsels groter zijn dan 25 liter. Of als je een zware metalen CCT hebt. Ook ik ga mijn CCT niet optillen. Voor mij is deze methode vooral geschikt voor het uitvoeren van tests.
Maar er zijn heel veel hobbybrouwers die die niet meer brouwen dan 25 liter en die vergisten in een plastic gistvat. Voor hen is deze methode zeer geschikt.

Als je het gistvat rustig optilt verstoor je het depot in je gistvat niet. De methode is door mij al een aantal keren gebruikt bij het doen van tests waarbij de monsters in doorzichtige glazen flessen zitten. Geen een keer heb ik gezien dat er sprake was van verstoring van het gistdepot.

Het aanschaffen van de weegschaal is een veel kleinere investering dan de aanschaf van andere hulpmiddelen om de vergisting te volgen. En nogmaals je kunt de weegschaal voor tal van andere dingen gebruiken.

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-03-2018  13:26 uVanwaar die drang om je vergisting dagelijks te volgen? Zet hem gewoon in je klimaatkast en hevel na een week over. Een goede vergisting is dan wel gedaan en tijdens het overhevelen kun je een monster nemen en deze meten en proeven..:-)  En dan rustig lageren (warm of koud) en na 1 of 2 weken lekker bottelen...

En continue met je gistvat gaan sjouwen en wegen... :nut: :-[  Ik zit er niet op de wachten. Ga dan aan de slag met Tcontrol  :brouwen: :biersmile:


Maar doe vooral wat je niet laten kan... :)

Waarom de vergisting willen volgen?

Ten eerste omdat het leerzaam is om te zien wat er in je gistvat gebeurt. Je krijgt een veel beter beeld dan door het kijken naar je waterslot.
Ten tweede kun je de overgang zien van de hoofdgisting naar de nagisting. Dat punt wordt gemarkeerd door een langzamere daling van het SG. In het geval dat je wilt overhevelen is dat het moment om dat te doen. Er is dan veel gist in het vat aanwezig terwijl er nog koolzuur gevormd wordt.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 04-03-2018  13:35 uToch, is wel cool ^^.
Denk dat dat het vooral is, gewoon leuk.

Kun je niet het vat op de weegschaal laten staan en dan gewoon aflezen?

Zoals Serge ook al schrijft gaat dat niet met dit soort weegschalen omdat ze zichzelf uitschakelen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-03-2018  18:28 uVaak heb ik hele discussies met Jacques op het forum en is hij het na vele ronden nog steeds niet met mij eens.  :) in dit geval neem hij zomaar de methode over en prijst hem nog aan ook. Dat zegt toch wel iets.

We zijn inderdaad niet altijd eens met elkaar. Maar over de weegmethode ben ik heel enthousiast vanwege de kinderlijke eenvoud van de methode.

Jij bent de geestelijke vader van de methode en dat is door mij ook duidelijk aangegeven. Ere wie ere toekomt.

Jacques

Ik kwam onlangs achter dat het rekenblad wat minder gebruiksvriendelijk was dan bedoeld. Daarom heb ik kleine aanpassingen aangebracht waardoor meer gegevens automatisch ingevuld worden.

Je kunt het verbeterde rekenblad downloaden via de link in het eerste bericht.

haicoterbeek

Bedankt Jacques en Hans H. Zal eens kijken of het voor mij bruikbaar is.

Heisenberg

Interessant onderwerp. Ga me daar ook maar eens aan wagen.
Is deze geschikt? (model 3135)


Afmetingen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.