De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open

Gestart door Jacques, 03-03-2018 23:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Kiekeboe op 29-11-2019  22:58 u40 kg kan meten met een nauwkeurigheid tot op 2 gram. 

In zoverre mijn inzichten reiken is het gewichtsverschil voor 1 SG punt (bv 1040 - 1039) op een hoeveelheid van 20 liter bier 20 gram en dus makkelijk (tot op 1/10de SG punt) vast te stellen met een weegschaal die tot op 2 gram nauwkeurig meet. Klopt deze redenering?

Dan iets over de hydrometer: Als ik het SG probeer te bepalen via hydrometer dan zie ik bij aflezing van het resultaat geen nauwkeurig streepje maar eerder een schoteltje of nog beter een in de hoogte doorgesneden dunut. Ik noteer dan meestal de waarde (onderkant of bovenkant schoteltje) die ik het liefst zou willen bereiken. De twijfelzone gaat dan minstens over 2 SG punten wat overeenkomt met 40 gram volgens de weegmethode. Als deze redenering klopt dan kan men beter de weegmethode gebruiken dan de meting met hydrometer.


Jouw redenatie over 20 g nauwkeurigheid voor 20 liter voor 1 SG punt klopt volgens mij. Je kunt alleen niet het begin SG meten met de weegschaal op die manier omdat je het volume niet precies kunt bepalen. Daarom heb je de hydrometer toch nodig. De uiteindelijke nauwkeurigheid waarmee je het SG kunt bepalen is dus niet bepaald door de beperkingen van de weegschaal, maar door de hydrometer.

Als je echter kijkt naar SG afname dan is dat wel heel nauwkeurig met de weegschaal te bepalen en dat kan dus wel op tienden van SG punten. Echter de factor k1 is ook weer een onnauwkeurigheid, omdat je die via het gemeten eind SG bepaalt of standaard aanneemt.

Maar om de gisting te volgens is vooral van belang om te weten hoe je SG afneemt en wanneer het niet meer afneemt. Juist daar is de weegmethode heel sterk om dat je elke 2 gram afname op 20 liter =1/10 SG punt gewoon kunt zien.   

Jacques

De discussie over hoe je een hydrometer afleest is afgesplitst.
Zie hier.

Kiekeboe

Citaat van: hansHalberstadt op 30-11-2019  06:39 uJouw redenatie over 20 g nauwkeurigheid voor 20 liter voor 1 SG punt klopt volgens mij. Je kunt alleen niet het begin SG meten met de weegschaal op die manier omdat je het volume niet precies kunt bepalen. Daarom heb je de hydrometer toch nodig. De uiteindelijke nauwkeurigheid waarmee je het SG kunt bepalen is dus niet bepaald door de beperkingen van de weegschaal, maar door de hydrometer.

Als je echter kijkt naar SG afname dan is dat wel heel nauwkeurig met de weegschaal te bepalen en dat kan dus wel op tienden van SG punten. Echter de factor k1 is ook weer een onnauwkeurigheid, omdat je die via het gemeten eind SG bepaalt of standaard aanneemt.

Maar om de gisting te volgens is vooral van belang om te weten hoe je SG afneemt en wanneer het niet meer afneemt. Juist daar is de weegmethode heel sterk om dat je elke 2 gram afname op 20 liter =1/10 SG punt gewoon kunt zien.   

Dan denk ik dat ik ongeveer helemaal begrijp hoe de weegmethode werkt.

Probleem dat overblijft is dat bij het optillen van een kunststof gistvat van 30 liter de bodem een beetje doorzakt waardoor er mogelijks lucht naar binnen gezogen wordt via het waterslot (zie hoger vraag nr 3). Jacques stelt voor om een mand te gebruiken waarin het gistvat wordt geplaatst, maar die oplossing werkt volgens mij niet voor een kunststof vat omdat de bodem van een mand niet steviger is dan de bodem van een kunststof vat. Maar misschien kan ik een stevig dienblad zonder rand en met handvaten vinden (of maken) om de bodem van het gistvat te ondersteunen

Dan iets over k1 de verdampingscoëfficiënt. in het rekenblad van Jacques is dat 0.078 en niet te wijzigen op het rekenblad. Jij spreekt over "ca 0.01" en zegt ook:

Citaat van: hansHalberstadt op 28-11-2019  22:56 uDe k1 kun je bepalen door het gemeten eind SG te vergelijken met het berekende eind SG via de gewichtsmeting. 

Is er een formule waarmee je k1 kan bepalen?

hansHalberstadt

Citaat van: Kiekeboe op 30-11-2019  21:10 uProbleem dat overblijft is dat bij het optillen van een kunststof gistvat van 30 liter de bodem een beetje doorzakt waardoor er mogelijks lucht naar binnen gezogen wordt via het waterslot (zie hoger vraag nr 3).

Dan iets over k1 de verdampingscoëfficiënt. in het rekenblad van Jacques is dat 0.078 en niet te wijzigen op het rekenblad. Jij spreekt over "ca 0.01" en zegt ook:

Is er een formule waarmee je k1 kan bepalen?
Mbt het optillen is er wel iets te bedenken, bv een houten ronde uitgezaagde cirkel met 2 handvatten waar je het vat opzet en dan aan de handvatten optilt.

Voor k1 is er niet direct een formule te bedenken.
Een oorzaak voor k1 is het volume dan suiker en alcohol in oplossing.
1 gram suiker heeft in oplossing een volume van ca 0.618 ml en dat wordt omgezet in 0.484 g alcohol met een volume van 0.484/(0.789*1.75)=0.571 ml. dus voor elke gram suiker die je omzet neemt het volume met 0.618-0.571=0.047 ml af. Dus dan kom je op k1=0.047.

k1 is ook afhankelijk van de temperatuur omdat bij hogere temperatuur meer waterdamp mee gaat in de koolzuurstroom, maar hoeveel dat precies is heb ik nog geen getallen voor kunnen vinden. Het gaat om de relatieve vochtigheid van koolzuurgas. Die tabellen zijn er wel voor lucht, maar heb ze nog niet gezien voor koolzuurgas.
Dus ja je kunt k1 uitrekenen als je genoeg gegevens hebt.
 

leonb

Ik heb de weegschaal uit de eeste post gekocht en de resultaten zijn niet echt bemoedigend:



Misschien dat ik toch iets maak op basis van de libra-cervisiae

In mijn geval is 25 gram een SG punt volgens de excel sheet van jacques dus ik heb wel wat speling. Maar de weegschaal werkt in ieder geval niet zoals geadverteerd.

Jacques

Mijn ervaring is dat schommelingen in het gewicht een gevolg zijn van bewegingen in het vat.

leonb


Richard3

Citaat van: leonb op 01-12-2019  00:01 u

Ik heb er geen vat opstaan.

 Er is een loadcel defect. Terug sturen.

hansHalberstadt

Deze weegschaal werkt toch op batterijen? Mijn weegschaal gaat gek doen als de batterijen bijna leeg zijn.
Of er zit een sterke elektronische stoorbron in de buurt zoals een TLbuis of power supply?
Ik zou dat eerst even uitsluiten en als het dan nog niet werkt terugsturen.
 

Rinus

Citaat van: leonb op 30-11-2019  23:28 uMisschien dat ik toch iets maak op basis van de libra-cervisiae


De Libra kende ik niet, zal er ook eens in detail naar kijken.

Maar heeft nog altijd niemand naar het wii balance board gekeken? Ik heb er een bij de kringloop winkel gekocht maar nog steeds geen werkende app kunnen vinden. Het board heeft bluetooth aan board  :huilen:   :weetniet:

Jacques

Citaat van: leonb op 01-12-2019  00:01 uIk heb er geen vat opstaan.

En wat voor waarden heb je als even wacht?

hansHalberstadt

Citaat van: leonb op 01-12-2019  00:01 uIk heb er geen vat opstaan.
En je woont ook precies tegenover Groningen aan de andere kant van het land, dus dat kan het ook niet zijn.
Of komt er veel vrachtverkeer langs?

leonb

Citaat van: hansHalberstadt op 01-12-2019  13:11 uEn je woont ook precies tegenover Groningen aan de andere kant van het land, dus dat kan het ook niet zijn.
of komt er veel vrachtverkeer langs?

😂

Ik had de weegschaal met de netadapter aangesloten. Ik heb de batterijen gebruikt en dat was wel stabiel. Na wat zoeken heb ik een andere 6v adapter gevonden die paste en nu zijn de metingen stabiel. Het was dus een slechte adapter die er bij zat.

hansHalberstadt

Citaat van: leonb op 01-12-2019  13:53 uHet was dus een slechte adapter die er bij zat.
Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt. De signalen die de loadcelen afgeven zijn superklein (microvolten) dus niet gek dat je een probleem hebt met de adapter als die een beetje stoort. 

leonb

Het plateau bevat echt enkel de load cell:





De versterker zit in het kastje waar ook het beeldscherm in zit. Dus de vier draden verbonden middels een RJ connector zijn makkelijk uit te lezen middels een hx711 versterker. Ik heb een esp32 besteld waar ik al een tijdje mee wil spelen en een RJ10 connector voor op een breadboard. Als dat binnen is ga ik eens iets leuks maken.

hansHalberstadt

Citaat van: leonb op 01-12-2019  22:11 uDe versterker zit in het kastje waar ook het beeldscherm in zit. Dus de vier draden verbonden middels een RJ connector zijn makkelijk uit te lezen middels een hx711 versterker. Ik heb een esp32 besteld waar ik al een tijdje mee wil spelen en een RJ10 connector voor op een breadboard. Als dat binnen is ga ik eens iets leuks maken.
Zie ook deze link:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg424163.html#msg424163

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 28-11-2019  22:44 u3. Dit is afhankelijk van de stevigheid van het vat dat je gebruikt. Eventueel kun je het gistvat in een mand zetten.

Citaat van: hansHalberstadt op 30-11-2019  21:33 uMbt het optillen is er wel iets te bedenken, bv een houten ronde uitgezaagde cirkel met 2 handvatten waar je het vat opzet en dan aan de handvatten optilt.

Ik heb ondertussen een oplossing bedacht voor het doorzakken van de bodem van een kunststof gistvat en het aanzuigen van buitenlucht via het waterslot.

Foto 1: Stevig rond dienblad met +/- dezelfde diameter (ic 40 cm) als de bodem van het gistvat.
Foto 2: Gistvat zonder optillen gevuld met 20 liter water (let op stand waterslot)
Foto 3: Gistvat tijdens optillen met ondersteuning dienblad (let op stand waterslot). Omdat ik geen foto kan maken tijdens optillen heb ik het gistvat geplaatst op een omgekeerd afdruipkrek waarbij de bodem kan doorzakken en het gistvat op 4 punten aan de zijkant wordt ondersteund.
Foto 4: Gistvat tijdens optillen zonder ondersteuning dienblad (let op stand waterslot) het slurpgeluidje tijdens optillen kon ik niet fotograferen.
Foto 5: Weging  22,735 kg.










hansHalberstadt

Inventief gevonden dat dienblad. Ben benieuwd naar je resultaten.

jerovan

Heb een 20 jaar oude  Mettler Toledo  gekocht  (€ 35). Weegt  nog prima tot 35 kg en  stabiele uitlezing, zit ook een rs  uitvoer  voor printer of computer op.
Autoshut off is uitschakelbaar, selectiviteit  5 g   op te hogen tot 1 gram.  Aanvankelijk alleen gekocht  voor wegen  kegs  en vullen  maischketel  (wegen is  makkelijker en preciezer dan  volume  bepalen). Zit nu te denken om vergisting te volgen via  gewichtsverlies maar zie  wel een aantal praktische  problemen, het  vergistingsvat  hangt  aan het infuus  en dit infuus  is  via slangen of elektrische  leiding  verbonden aan de buitenwereld (heating belt,  koelspiraal, luchtpompje  voor beluchten ect ) Dit beïnvloedt dus  een stabiele meting. Misschien toch maar zo'n  elektronische dobber  voor volgen vergisting?


ExPeteriment

Citaat van: jerovan op 28-03-2021  18:11 uHeb een 20 jaar oude  Mettler Toledo  gekocht  (€ 35). Weegt  nog prima tot 35 kg en  stabiele uitlezing, zit ook een rs  uitvoer  voor printer of computer op.
Autoshut off is uitschakelbaar, selectiviteit  5 g   op te hogen tot 1 gram.  Aanvankelijk alleen gekocht  voor wegen  kegs  en vullen  maischketel  (wegen is  makkelijker en preciezer dan  volume  bepalen). Zit nu te denken om vergisting te volgen via  gewichtsverlies maar zie  wel een aantal praktische  problemen, het  vergistingsvat  hangt  aan het infuus  en dit infuus  is  via slangen of elektrische  leiding  verbonden aan de buitenwereld (heating belt,  koelspiraal, luchtpompje  voor beluchten ect ) Dit beïnvloedt dus  een stabiele meting. Misschien toch maar zo'n  elektronische dobber  voor volgen vergisting?


Vergist/nagist je onder druk? Daar kill je zo'n dobber mee. Ik doe beide, maar afhankelijk van onder druk of gewoon vergisten. Dobber is makkelijkst, maar gewicht geeft beste resultaten.

hansHalberstadt

Citaat van: jerovan op 28-03-2021  18:11 uzie  wel een aantal praktische  problemen, het  vergistingsvat  hangt  aan het infuus  en dit infuus  is  via slangen of elektrische  leiding  verbonden aan de buitenwereld (heating belt,  koelspiraal, luchtpompje  voor beluchten ect ) Dit beïnvloedt dus  een stabiele meting.
Het enige wat een stabiele meting kan beinvloeden is wat buien het meetsysteem hangt en gaat bewegen zoals bv een snoer wat je verlegt waardoor het gewicht daarvan verandert en de manier waarop het aan de weegschaal trekt. Maar ik denk dat je dat grotendeels kunt oplossen.   

jerovan

Ik vergist niet onder druk maar  gebruik de drukset  om bier  te transporteren mbv CO2, daarnaast  wordt  de  CO2 ballock  gebruikt  om lucht in  te blazen  (via  slangetje en rvs steentje), (wel  overdrukventiel open zetten). Na beluchten gaat het waterslot er weer op.
De fabrikant van de brain float  (elektronische sg meter) geeft aan  dat  het ding tot 1 bar te gebruiken is. En beetje druk houden op  het vergistingsvat tijdens vergisting verminderd  schuimvorming.
Zijn er nog oplossingen met  het "infuus naar de buitenwereld"?

jerovan

Oplossen? Maar hoe? Als je even het snoer of wat anders verplaatst  krijg je al een heel andere meetuitslag.

hansHalberstadt

Citaat van: jerovan op 28-03-2021  20:53 uOplossen? Maar hoe? Als je even het snoer of wat anders verplaatst  krijg je al een heel andere meetuitslag.
Oplossing is dan om het snoer niet meer te verplaatsen na de beginweging en zodanig op te hangen (met een boog) zodat evt kleine verplaatsingen minder effect hebben. Wat je moet weten is immers het begingewicht van je wort en het gewicht van je wort tijdens de gisting. Dat begingewicht van je wort is dan het totaalgewicht - leeggewicht van je installatie. Een kleine fout door het iets anders hangen van een netsnoertje na vullen van het vat is in principe niet erg, zolang je maar het totaalgewicht zo exact mogelijk meet aan het begin van de gisting na evt beluchten en daarna van alle snoertjes afblijft. 

hansHalberstadt

Citaat van: jerovan op 28-03-2021  18:11 uHeb een 20 jaar oude  Mettler Toledo  gekocht  (€ 35). Weegt  nog prima tot 35 kg en  stabiele uitlezing, zit ook een rs  uitvoer  voor printer of computer op.
Autoshut off is uitschakelbaar, selectiviteit  5 g   op te hogen tot 1 gram. 
Wat ik als eerste zou doen om te zien of eea bruikbaar is het ding te nullen en dan een constant zwaar gewicht erop van bv 25 kg en dan het gewicht te noteren en te kijken hoe dat gewicht over een week verloopt met Autoshut off uit.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.