Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open  (gelezen 7724 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open
« Reactie #75 Gepost op: 30-11-2019 06:39 u »
40 kg kan meten met een nauwkeurigheid tot op 2 gram. 

In zoverre mijn inzichten reiken is het gewichtsverschil voor 1 SG punt (bv 1040 - 1039) op een hoeveelheid van 20 liter bier 20 gram en dus makkelijk (tot op 1/10de SG punt) vast te stellen met een weegschaal die tot op 2 gram nauwkeurig meet. Klopt deze redenering?

Dan iets over de hydrometer: Als ik het SG probeer te bepalen via hydrometer dan zie ik bij aflezing van het resultaat geen nauwkeurig streepje maar eerder een schoteltje of nog beter een in de hoogte doorgesneden dunut. Ik noteer dan meestal de waarde (onderkant of bovenkant schoteltje) die ik het liefst zou willen bereiken. De twijfelzone gaat dan minstens over 2 SG punten wat overeenkomt met 40 gram volgens de weegmethode. Als deze redenering klopt dan kan men beter de weegmethode gebruiken dan de meting met hydrometer.

Jouw redenatie over 20 g nauwkeurigheid voor 20 liter voor 1 SG punt klopt volgens mij. Je kunt alleen niet het begin SG meten met de weegschaal op die manier omdat je het volume niet precies kunt bepalen. Daarom heb je de hydrometer toch nodig. De uiteindelijke nauwkeurigheid waarmee je het SG kunt bepalen is dus niet bepaald door de beperkingen van de weegschaal, maar door de hydrometer.

Als je echter kijkt naar SG afname dan is dat wel heel nauwkeurig met de weegschaal te bepalen en dat kan dus wel op tienden van SG punten. Echter de factor k1 is ook weer een onnauwkeurigheid, omdat je die via het gemeten eind SG bepaalt of standaard aanneemt.

Maar om de gisting te volgens is vooral van belang om te weten hoe je SG afneemt en wanneer het niet meer afneemt. Juist daar is de weegmethode heel sterk om dat je elke 2 gram afname op 20 liter =1/10 SG punt gewoon kunt zien.   

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 30-11-2019 20:59 u »
De discussie over hoe je een hydrometer afleest is afgesplitst.
Zie hier.

Offline Kiekeboe

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #77 Gepost op: 30-11-2019 21:10 u »
Jouw redenatie over 20 g nauwkeurigheid voor 20 liter voor 1 SG punt klopt volgens mij. Je kunt alleen niet het begin SG meten met de weegschaal op die manier omdat je het volume niet precies kunt bepalen. Daarom heb je de hydrometer toch nodig. De uiteindelijke nauwkeurigheid waarmee je het SG kunt bepalen is dus niet bepaald door de beperkingen van de weegschaal, maar door de hydrometer.

Als je echter kijkt naar SG afname dan is dat wel heel nauwkeurig met de weegschaal te bepalen en dat kan dus wel op tienden van SG punten. Echter de factor k1 is ook weer een onnauwkeurigheid, omdat je die via het gemeten eind SG bepaalt of standaard aanneemt.

Maar om de gisting te volgens is vooral van belang om te weten hoe je SG afneemt en wanneer het niet meer afneemt. Juist daar is de weegmethode heel sterk om dat je elke 2 gram afname op 20 liter =1/10 SG punt gewoon kunt zien.   

Dan denk ik dat ik ongeveer helemaal begrijp hoe de weegmethode werkt.

Probleem dat overblijft is dat bij het optillen van een kunststof gistvat van 30 liter de bodem een beetje doorzakt waardoor er mogelijks lucht naar binnen gezogen wordt via het waterslot (zie hoger vraag nr 3). Jacques stelt voor om een mand te gebruiken waarin het gistvat wordt geplaatst, maar die oplossing werkt volgens mij niet voor een kunststof vat omdat de bodem van een mand niet steviger is dan de bodem van een kunststof vat. Maar misschien kan ik een stevig dienblad zonder rand en met handvaten vinden (of maken) om de bodem van het gistvat te ondersteunen

Dan iets over k1 de verdampingscoŽfficiŽnt. in het rekenblad van Jacques is dat 0.078 en niet te wijzigen op het rekenblad. Jij spreekt over "ca 0.01" en zegt ook:

De k1 kun je bepalen door het gemeten eind SG te vergelijken met het berekende eind SG via de gewichtsmeting. 

Is er een formule waarmee je k1 kan bepalen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #78 Gepost op: 30-11-2019 21:33 u »

Probleem dat overblijft is dat bij het optillen van een kunststof gistvat van 30 liter de bodem een beetje doorzakt waardoor er mogelijks lucht naar binnen gezogen wordt via het waterslot (zie hoger vraag nr 3).

Dan iets over k1 de verdampingscoŽfficiŽnt. in het rekenblad van Jacques is dat 0.078 en niet te wijzigen op het rekenblad. Jij spreekt over "ca 0.01" en zegt ook:

Is er een formule waarmee je k1 kan bepalen?
Mbt het optillen is er wel iets te bedenken, bv een houten ronde uitgezaagde cirkel met 2 handvatten waar je het vat opzet en dan aan de handvatten optilt.

Voor k1 is er niet direct een formule te bedenken.
Een oorzaak voor k1 is het volume dan suiker en alcohol in oplossing.
1 gram suiker heeft in oplossing een volume van ca 0.618 ml en dat wordt omgezet in 0.484 g alcohol met een volume van 0.484/(0.789*1.75)=0.571 ml. dus voor elke gram suiker die je omzet neemt het volume met 0.618-0.571=0.047 ml af. Dus dan kom je op k1=0.047.

k1 is ook afhankelijk van de temperatuur omdat bij hogere temperatuur meer waterdamp mee gaat in de koolzuurstroom, maar hoeveel dat precies is heb ik nog geen getallen voor kunnen vinden. Het gaat om de relatieve vochtigheid van koolzuurgas. Die tabellen zijn er wel voor lucht, maar heb ze nog niet gezien voor koolzuurgas.
Dus ja je kunt k1 uitrekenen als je genoeg gegevens hebt.

Offline leonb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #79 Gepost op: 30-11-2019 23:28 u »
Ik heb de weegschaal uit de eeste post gekocht en de resultaten zijn niet echt bemoedigend:

Misschien dat ik toch iets maak op basis van de libra-cervisiae

In mijn geval is 25 gram een SG punt volgens de excel sheet van jacques dus ik heb wel wat speling. Maar de weegschaal werkt in ieder geval niet zoals geadverteerd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 30-11-2019 23:58 u »
Mijn ervaring is dat schommelingen in het gewicht een gevolg zijn van bewegingen in het vat.

Offline leonb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #81 Gepost op: 01-12-2019 00:01 u »

Ik heb er geen vat opstaan.

Offline Richard3

• Vol lid
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
« Reactie #82 Gepost op: 01-12-2019 07:16 u »

Er is een loadcel defect. Terug sturen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #83 Gepost op: 01-12-2019 07:59 u »
Deze weegschaal werkt toch op batterijen? Mijn weegschaal gaat gek doen als de batterijen bijna leeg zijn.
Of er zit een sterke elektronische stoorbron in de buurt zoals een TLbuis of power supply?
Ik zou dat eerst even uitsluiten en als het dan nog niet werkt terugsturen.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #84 Gepost op: 01-12-2019 09:04 u »

Misschien dat ik toch iets maak op basis van de libra-cervisiae

De Libra kende ik niet, zal er ook eens in detail naar kijken.

Maar heeft nog altijd niemand naar het wii balance board gekeken? Ik heb er een bij de kringloop winkel gekocht maar nog steeds geen werkende app kunnen vinden. Het board heeft bluetooth aan board  :huilen:   :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 01-12-2019 12:30 u »

En wat voor waarden heb je als even wacht?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #86 Gepost op: 01-12-2019 13:11 u »
En je woont ook precies tegenover Groningen aan de andere kant van het land, dus dat kan het ook niet zijn.
Of komt er veel vrachtverkeer langs?

Offline leonb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 01-12-2019 13:53 u »
En je woont ook precies tegenover Groningen aan de andere kant van het land, dus dat kan het ook niet zijn.
of komt er veel vrachtverkeer langs?

😂

Ik had de weegschaal met de netadapter aangesloten. Ik heb de batterijen gebruikt en dat was wel stabiel. Na wat zoeken heb ik een andere 6v adapter gevonden die paste en nu zijn de metingen stabiel. Het was dus een slechte adapter die er bij zat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #88 Gepost op: 01-12-2019 14:03 u »
Het was dus een slechte adapter die er bij zat.
Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt. De signalen die de loadcelen afgeven zijn superklein (microvolten) dus niet gek dat je een probleem hebt met de adapter als die een beetje stoort. 

Offline leonb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #89 Gepost op: 01-12-2019 22:11 u »
Het plateau bevat echt enkel de load cell:

De versterker zit in het kastje waar ook het beeldscherm in zit. Dus de vier draden verbonden middels een RJ connector zijn makkelijk uit te lezen middels een hx711 versterker. Ik heb een esp32 besteld waar ik al een tijdje mee wil spelen en een RJ10 connector voor op een breadboard. Als dat binnen is ga ik eens iets leuks maken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #90 Gepost op: 01-12-2019 23:28 u »
De versterker zit in het kastje waar ook het beeldscherm in zit. Dus de vier draden verbonden middels een RJ connector zijn makkelijk uit te lezen middels een hx711 versterker. Ik heb een esp32 besteld waar ik al een tijdje mee wil spelen en een RJ10 connector voor op een breadboard. Als dat binnen is ga ik eens iets leuks maken.
Zie ook deze link:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg424163.html#msg424163

Offline Kiekeboe

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #91 Gepost op: 03-12-2019 22:46 u »
3. Dit is afhankelijk van de stevigheid van het vat dat je gebruikt. Eventueel kun je het gistvat in een mand zetten.

Mbt het optillen is er wel iets te bedenken, bv een houten ronde uitgezaagde cirkel met 2 handvatten waar je het vat opzet en dan aan de handvatten optilt.

Ik heb ondertussen een oplossing bedacht voor het doorzakken van de bodem van een kunststof gistvat en het aanzuigen van buitenlucht via het waterslot.

Foto 1: Stevig rond dienblad met +/- dezelfde diameter (ic 40 cm) als de bodem van het gistvat.
Foto 2: Gistvat zonder optillen gevuld met 20 liter water (let op stand waterslot)
Foto 3: Gistvat tijdens optillen met ondersteuning dienblad (let op stand waterslot). Omdat ik geen foto kan maken tijdens optillen heb ik het gistvat geplaatst op een omgekeerd afdruipkrek waarbij de bodem kan doorzakken en het gistvat op 4 punten aan de zijkant wordt ondersteund.
Foto 4: Gistvat tijdens optillen zonder ondersteuning dienblad (let op stand waterslot) het slurpgeluidje tijdens optillen kon ik niet fotograferen.
Foto 5: Weging  22,735 kg.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #92 Gepost op: 03-12-2019 23:03 u »
Inventief gevonden dat dienblad. Ben benieuwd naar je resultaten.