De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open

Gestart door Jacques, 03-03-2018 23:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 24-09-2018  01:09 uInteressant onderwerp. Ga me daar ook maar eens aan wagen.
Is deze geschikt? (model 3135)


Afmetingen.
Is dat niet dezelfde weegschaal die toe ene hele tijd uitverkoht was? 50 kg per 1gram? Lijkt me prima.

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2018  08:48 uIs dat niet dezelfde weegschaal die toe ee hele tijd uitverkoht was? 50 kg per 1gram? Lijkt me prima.
Nee 40 kg, 1 gram nauwkeurig. Geen idee of ie uitverkocht was...

hansHalberstadt

Met die 1 gram resolutie (zal zeker niet 1 gram nauwkeurig zijn) kun je zeer goed de gisting volgen zolang het totaalgewicht van je vat + inhoud maar binnen die 40 kg past. Steeds voor elke weging even op 0 zetten en da wegen. 1 gram gewicht eraf= koolzuur=2 gram suiker omgezet in 1 gram alcohol. Dat levert bij 30 kg brouwsel een afname van je SG van 0.04 SG punt. Die afname kun je dus detecteren. Dat zegt dus iets over de vergelijking met andere methodes (hydrometer kun je bv 1 SG punt detecteren dit is dus 20 x beter).

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2018  09:01 uMet die 1 gram resolutie (zal zeker niet 1 gram nauwkeurig zijn) kun je zeer goed de gisting volgen zolang het totaalgewicht van je vat + inhoud maar binnen die 40 kg past. Steeds voor elke weging even op 0 zetten en da wegen. 1 gram gewicht eraf= koolzuur=2 gram suiker omgezet in 1 gram alcohol. Dat levert bij 30 kg brouwsel een afname van je SG van 0.04 SG punt. Die afname kun je dus detecteren. Dat zegt dus iets over de vergelijking met andere methodes (hydrometer kun je bv 1 SG punt detecteren dit is dus 20 x beter).

Ik kan toch gewoon die excel file gebruiken? Dan hoef ik niks te berekenen, toch? Dus in principe meet je alleen het begin SG?

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 24-09-2018  09:04 uIk kan toch gewoon die excel file gebruiken? Dan hoef ik niks te berekenen, toch? Dus in principe meet je alleen het begin SG?
Ja je kunt gewoon de sheet gebruiken. Mijn opmerking was alleen om aan te geven dat de weegmethode beter werkt dan een hydrometer.

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2018  10:46 uja je kunt gewoon de sheet gebruiken. mijn opmerking was alleen om aan te geven dat de weegmethode beter werkt dan een hydrometer
Okay, ik snap hem  ;) ;)

Ga hem binnenkort bestellen.

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 24-09-2018  01:09 uInteressant onderwerp. Ga me daar ook maar eens aan wagen.
Is deze geschikt? (model 3135)


Afmetingen.

Ja. Over weegschalen bestaat al een uitgebreid topic. Zie het topic Weegschalen voor elk gewicht

Graag daar discussiëren over weegschalen die je kunt gebruiken voor de weegmethode.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 24-09-2018  21:19 uJa. Over weegschalen bestaat al een uitgebreid topic. Zie het topic Weegschalen voor elk gewicht

Graag daar discussiëren over weegschalen die je kunt gebruiken voor de weegmethode.

In dit topic staan wel meer links naar weegschalen. Mijn vraag vind ik persoonlijk niet verkeerd en passen bij dit topic.

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  10:48 uIn dit topic staan wel meer links naar weegschalen. Mijn vraag vind ik persoonlijk niet verkeerd en passen bij dit topic.

Er stond welgeteld één link naar weegschalen. Het andere topic gaat specifiek naar allerlei weegschalen. Vandaar dat dit topic een betere plek is om te discussiëren over de geschiktheid, nauwkeurigheid en gebruikersgemak van weegschalen.

Jacques

Zo juist nog een paar hele kleine foutjes uit het Excelrekenblad gehaald die verband hielden met de grafiek die gegenereerd wordt als je het tijdstip van de weging en het gewicht hebt ingevuld.
Het is maar een hele kleine wijziging. Het verbeterde rekenblad is te vinden als bijlage bij het eerste bericht van dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-09-2018  15:32 uZo juist nog een paar hele kleine foutjes uit het Excelrekenblad gehaald die verband hielden met de grafiek die gegenereerd wordt als je het tijdstip van de weging en het gewicht hebt ingevuld.
Wat was er fout?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-09-2018  15:38 uWat was er fout?

De weergave van decimalen was niet overal gelijk en 2 kolommen die gebruikt wordt voor de grafiek versprongen. Hele kleine dingen dus die makkelijk zelf te verhelpen zijn maar die het gebruiksgemak toch net wat kleiner maken.

Jacques

Zie het resultaat van Test 6 Bulldog korrelgisten voor de betrouwbaarheid van de weegmethode.


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-10-2018  18:04 uZie het resultaat van Test 6 Bulldog korrelgisten voor de betrouwbaarheid van de weegmethode.


Je zou nog eens kunnen lijken of je de factor k1 (k1 (verdam- pingscon- stante) - blijft steeds gelijk) zou kunnen aanpassen zodat de gemeten SG's optimaal overeen komen met de weegmethode.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2018  18:19 uJe zou nog eens kunnen lijken of je de factor k1 (k1 (verdam- pingscon- stante) - blijft steeds gelijk) zou kunnen aanpassen zodat de gemeten SG's optimaal overeen komen met de weegmethode.

Hoe zie je dat voor je?

Het is niet mogelijk om tussentijds het SG met een hydrometer of refractometer te bepalen zonder de weegmethode te verstoren.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-10-2018  21:09 uHoe zie je dat voor je?

Het is niet mogelijk om tussentijds het SG met een hydrometer of refractometer te bepalen zonder de weegmethode te verstoren.
Nee ik bedoel k1 aanpassen op basis van de gemeten SG's zodat het gemiddelde SG zoals bepaald met hydrometer en refractometer hetzelfde is als de  via weging behaalde SG's. K1 had ik ooit afgeschat, maar met meer metingen kun je dat steeds beter doen. Of post anders even jouw Excel file, dan kan ik daar wat met de k1 spelen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-10-2018  21:34 uNee ik bedoel k1 aanpassen op basis van de gemeten SG's zodat het gemiddelde SG zoals bepaald met hydrometer en refractometer hetzelfde is als de  via weging behaalde SG's. K1 had ik ooit afgeschat, maar met meer metingen kun je dat steeds beter doen. Of post anders even jouw Excel file, dan kan ik daar wat met de k1 spelen.

Ik zal in de loop van de week het bestand aan je toezenden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-10-2018  17:16 u

Net nog even de k1 waarde aangepast op de metingen van jacques. met K1=0.14 kom ik het dichtst bij de SG/plato/brix metingen achteraf, gemiddelde van de 3.



Jacques

Is een aanpassing van de k1 factor nodig? Als ik kijk naar de berekende waarde via de weegmethode en de gemeten waarden dan is de huidige formule accuraat.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-10-2018  23:06 uIs een aanpassing van de k1 factor nodig? Als ik kijk naar de berekende waarde via de weegmethode en de gemeten waarden dan is de huidige formule accuraat.
Het is zeker al accuraat. Maar als je alle metingen gezamenlijk bekijkt, dus zowel refracto als hydro,plato dan is het gemiddelde daarvan een eind SG van 1008.6. En de waarde op basis van gewichten is dan 1006.3, scheelt dus ruim 2 SG punten. Dat is op zich al ongeveer de resolutie van een hydrometer dus al heel goed. Maar met k1=0.14 kom je ook voor de weegmethode op gemiddeld 1008.6. dat is dus de beste benadering op basis van jouw metingen.

Jacques

Voor de omzetting van Plato naar SG wil ik nog een keer kijken of die perfect is. Ik heb nu daarvoor het Excelbestand gebruikt dat je kunt vinden op de pagina http://www.beverageartisan.com/calculatorp2.html

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-10-2018  00:15 uVoor de omzetting van Plato naar SG wil ik nog een keer kijken of die perfect is. Ik heb nu daarvoor het Excelbestand gebruikt dat je kunt vinden op de pagina http://www.beverageartisan.com/calculatorp2.html
De meest nauwkeurige formule die ik heb afgeleid voor SG naar Plato is de volgende:

of omgekeerd Plato naar SG:


Als ik die vergelijk met de link hierboven dan klopt het exact


Jacques

Bedankt Hans voor het kijken hierna. Ik heb ook nog gekeken naar conversietabellen en ook gezien dat het overeenkomt met die tabellen. Het verrast mij wel de afwijking tussen de hydrometer en de platometer.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-10-2018  22:56 uBedankt Hans voor het kijken hierna. Ik heb ook nog gekeken naar conversietabellen en ook gezien dat het overeenkomt met die tabellen. Het verrast mij wel de afwijking tussen de hydrometer en de platometer.
Misschien goed om beide eens te vergelijken met een verdunningsreeks sucroseolossing en dan een trendlijn te maken.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2018  09:01 uMet die 1 gram resolutie (zal zeker niet 1 gram nauwkeurig zijn) kun je zeer goed de gisting volgen zolang het totaalgewicht van je vat + inhoud maar binnen die 40 kg past. Steeds voor elke weging even op 0 zetten en da wegen. 1 gram gewicht eraf= koolzuur=2 gram suiker omgezet in 1 gram alcohol. Dat levert bij 30 kg brouwsel een afname van je SG van 0.04 SG punt. Die afname kun je dus detecteren. Dat zegt dus iets over de vergelijking met andere methodes (hydrometer kun je bv 1 SG punt detecteren dit is dus 20 x beter).
Hans, ik ben bezig met een starter en heb wort genomen van 9,2 Brix, of omgerekend 1035,5. De erlenmeyer woog bij het begin 175 g bruto (glas + wort) en nu na bijna 24u 174 g. Hoeveel is het SG dan gedaald?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.