Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afrijpingstemperatuur direct op 12 C  (gelezen 550 keer)

Offline dvandorenmalen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Afrijpingstemperatuur direct op 12 C
« Gepost op: 02-03-2018 23:24 u »
Hallo allemaal,
Ik ben nu aan mijn 4e brouwsel bezig. De eerste twee recepten kwamen van Brouwbroeders  en smaakten dusdanig goed dat ik nu vol in de hobby ben gedoken.  Ik heb nu een 20 liter ketel, schrootmolen, beslagkuip en omgebouwde koelkast met stc-1000 etc. Om mij wat meer in de materie te verdiepen heb ik het boek "Thuis bier brouwen" van Greg Hughes gekocht. In dit boek staan veel recepten en mijn eerste brouwsel werd de ESB en het tweede een  imperial IPA. Beide brouwsels haalde het voorgeschreven begin en eind SG. Wat mij alleen opviel is dat alle bovengistende recepten na de hoofdgisting moeten rijpen op 12 C. Ik dacht dus dat het rijpen op kamertemperatuur zoals ik dat eerder gedaan had fout was en heb nu na het bottelen de flesjes gelijk op 12 C weggezet.
Nu  leest ik bijna overal op fora dat je het bier zeker de eerste week op kamertemperatuur moet laten nagisten maar hierover wordt geen woord gerept in mijn boek?
Is het nagisten op kamertemperatuur noodzakelijk? Zo ja, kan ik mijn Imperial IPA die nu een week op 12 C staat alsnog op 18 C laten rijpen of is dit te laat?
Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen, t'is net koken!
Re: Afrijpingstemperatuur direct op 12 C
« Reactie #1 Gepost op: 02-03-2018 23:36 u »
Na de hoofdgisting kun je het bier lageren/nagisten op 12 graden, dit kan in het zelfde gistvat of in een schone mandfles of gistvat, beste is wanneer je wilt overhevelen naar een ander vat om dit te doen wanneer er nog voldoende activiteit is in het waterslot zodat er nog CO2 word omgezet in je schone vat en er verminderde kans op oxidatie is. Het overhevelen zijn verschillende meningen over, ikzelf ben van mening dat het niet nodig is. Na het nagisten wanneer het s.g. na enkele dagen gelijk blijft en er geen activiteit meer is kun je de temperatuur daagsvoor het bottelen nog lager zetten, onder de 4 graden zodat je bier mooi helder optrekt. Wanneer je gebotteld hebt zet je de flesjes weg op kamertemperatuur of beter nog in je klimaatkast op zon 20 graden voor een week of 2, dan komt de hergisting op fles mooi op gang en kun je ze koud zetten voor consumptie.

Proost!

Groetjes, Jelle

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 02-03-2018 23:36 u »
Flessegisting doe je normaal gesproken op de zelfde temperatuur als je hoofdgisting, een beetje warmer mag. Na een week of twee, drie is je bier klaar. Daarna, als je de mogelijkheid hebt, leg je alles koud weg zodat de smaak zo min mogelijk verandert.

Klaar, bij bier, wil zeggen dat de gist alle, door ons ongewenste nevenprodukten (VDK's) weer heeft opgeruimd. Het merendeel daarvan gebeurt in de week na de hoofdgisting, voordat je af vult. Tijdens de flessegisting worden er weer van die stoffen gevormd en afgebroken.

Ingo

Offline dvandorenmalen

• *
« Reactie #3 Gepost op: 02-03-2018 23:59 u »
Heeft het nog zin om mijn Imperial IPA die nu een week op 12c in de gistkast alsnog op 20c te zetten?
Ik vrees nu wel voor mijn  eerder gebrouwen ESB. Die heb ik ook meteen op 12c weggezet en dat is nu 3 weken geleden.

Offline Jedoka

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2018 00:06 u »
Dat kan volgens mij prima, gewoon warmer zetten anders krijg je er nooit druk op.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2018 08:01 u »
Als je een klimaatkast hebt, mag je zelfs hoger gaan dan 20. Bij veel commercile brouwerijen is het in de warme kast 24C.

Offline dvandorenmalen

• *
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2018 08:30 u »
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik heb al mijn flesjes nu in de woonkamer gezet. Mijn klimaatkast had moeite de temperatuur hoog te krijgen in de koude garage. Al die koude flesjes helpen dan ook niet.
Hopelijk heeft het vroeg koud zetten geen negatieve gevolgen voor de smaak. Mijn ESB stond al 3 weken op 12c.

Offline Jedoka

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 03-03-2018 09:15 u »
Ik lees graag hoe het biertje alsnog geworden is over een week of twee ;D :biersmile:

Offline dvandorenmalen

• *
« Reactie #8 Gepost op: 03-03-2018 19:56 u »
Ik lees graag hoe het biertje alsnog geworden is over een week of twee ;D :biersmile:

Doe ik  :proost:

Tags: