Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Cleane pilsener uitdaging  (gelezen 1519 keer)

Offline Knobby

• Super lid
  • Land: nl
  • IBU-lid
Cleane pilsener uitdaging
« Gepost op: 01-03-2018 21:55 u »
Binnenkort ga ik 4 weken naar Cambodja. Dat is net te krap om nog een keer te brouwen en het voor vertrek te bottelen. Toch wil ik graag nog een keer brouwen en bedacht dat ik in die 4 weken best een ondergister te lageren kan zetten in de mandfles.

Ik zit te denken aan een urtyp-achtige pilsener. Wat ik wil bereiken is een cleane, droge, bittere en niet moutige pils, lekker doordrinkbaar. Laten we zeggen een fabriekspils maar dan met meer IBUs en smaak van nobele hoppen.
De craft pils die ik her en der op festivals heb geproefd vond ik doorgaans niet clean, zat altijd wel een storend smaakje aan. Mooie kans dus om eens te zien of ik het zelf wel kan met mijn grote mond!

Een tweede uitgangspunt is dat ik liever geen ingrediënten bestel, met uitzondering van de gist.

Ik kwam op onderstaande recept, graag uw commentaar.
Let op, ik heb van deze hoppen niet nog meer op voorraad dus ik kan alleen schuiven, niet extra toevoegen. Kwa andere hoppen heb ik alleen nog E.K. Goldings en Polaris liggen, de rest is allemaal US hop. Wie weet ben ik nog over te halen om Saaz te kopen, dus als je vindt dat deze echt noodzakelijk is dan hoor ik dat graag
Wat betreft lichte moutsoorten heb ik ook nog vienna, munich light en golden promise liggen, dus die zouden er eventueel nog bij kunnen. Echter ben ik niet op zoek naar een uitgesproken mout profiel.
Kwa gist heb ik nog helemaal geen idee (behalve clean) en deze moet nog aangeschaft worden. Liefst gebruik ik vloeibare gist en ik heb de mogelijkheid om een flinke starter te maken.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptProbiersel
Brouwdatum
BierstijlPilsener (Urtyp)
Volume15,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Rager)49 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16,50 lGedemineraliseerd water
1,8 gCaCl2
1,20 gCaSO4
1,00 mlMelkzuur
1,20 gMgSO4
8,09 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
50 mg/l8 mg/l3 mg/l9 mg/l31 mg/l71 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC95,2 %
0,15 kgCara-pilsWeyermann5 EBC4,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C2 min.60 min.5,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gHallertau Mittelfrühbellen2,6%60 min.20,8 IBU
10,0 gStyrian Goldings bellenbellen4,1%60 min.8,2 IBU
27,0 gHallertau Mittelfrühbellen2,6%30 min.7,2 IBU
19,0 gStyrian Goldings bellenbellen4,1%30 min.7,9 IBU
25,0 gHallertau Mittelfrühbellen2,6%10 min.2,6 IBU
20,0 gStyrian Goldings pelletspellets2,6%10 min.2,3 IBU

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
Re: Cleane pilsener uitdaging
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2018 22:40 u »
Ik zou die Styrian er uit halen en de Polaris er in stoppen. Beetje minder IBU aanhouden, 35 lijkt mij. Als gist Budvar Lager of Bavarian Lager. Lekker laag in temp. vergisten. Graadje of 10. :)

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 01-03-2018 22:44 u »
Carapils eruit, droogmaischschema hanteren. Ik zou de bitterheid iets verlagen naar 40-45 ibu. 100% Saaz is lekker, iets van 150-200 gr met late giften geeft een mooi resultaat. Qua gist zit je met w34 of s23 fermentis wel goed. Als het vloeibaar moet dan is er teveel keus, je zou dan bv de urquel kunnen nemen.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #3 Gepost op: 01-03-2018 23:54 u »
Vanwaar de cara-pils eruit? Twijfel inderdaad nog of ik niet gewoon toch Saaz moet halen.

En ik ben nog op zoek naar goedkoop gedestilleerd water. Was niet van plan om de bijna 1 euro de liter bij de bouwmarkt te betalen, en de goedkope 5l jerrycan die de AH.nl onlangs in het assortiment had opgenomen is nu al niet meer leverbaar.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 02-03-2018 07:14 u »
Sligro / Makro prima prijs voor 5 euro per liter.

Offline chthon

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 02-03-2018 07:28 u »
Sligro / Makro prima prijs voor 5 euro per liter.

Lijkt nogal duur, bedoel je niet 5 liter per euro?

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-03-2018 07:32 u »
Excuus, ik bedoe dat ze bij Sligro / Makro prima prijs rekenen voor 5 liter vaatjes...

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-03-2018 09:28 u »
Excuus, ik bedoe dat ze bij Sligro / Makro prima prijs rekenen voor 5 liter vaatjes...
Ok, das nog een optie als ik een pasje kan regelen.
PS: kijk ff in je PB Johnny, ik wil graag wat sodakegs van je overnemen.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 02-03-2018 10:20 u »
Vanwaar de cara-pils eruit? Twijfel inderdaad nog of ik niet gewoon toch Saaz moet halen.

Je kan je beter afvragen waarom er cara-pils in moet?
Ben van mening dat het niet in pils hoort, daarnaast zeg je zelf:
Citaat
Wat ik wil bereiken is een cleane, droge, bittere en niet moutige pils, lekker doordrinkbaar.

En ik ben nog op zoek naar goedkoop gedestilleerd water. Was niet van plan om de bijna 1 euro de liter bij de bouwmarkt te betalen, en de goedkope 5l jerrycan die de AH.nl onlangs in het assortiment had opgenomen is nu al niet meer leverbaar.

Je kan ook even naar tappunten kijken van demiwater, daar kost 100L vaak maar 2-5 euro. Ik heb zelf een adresje bij een schoonmaak bedrijf waar ze zelf Demi water maken.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #9 Gepost op: 02-03-2018 11:16 u »
Je kan je beter afvragen waarom er cara-pils in moet?
Ben van mening dat het niet in pils hoort, daarnaast zeg je zelf:

Je kan ook even naar tappunten kijken van demiwater, daar kost 100L vaak maar 2-5 euro. Ik heb zelf een adresje bij een schoonmaak bedrijf waar ze zelf Demi water maken.
Ok, je hebt een punt.
Heb ook net even gebeld met een tappunt in de buurt, dus demiwater is ook geregeld.

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #10 Gepost op: 02-03-2018 12:20 u »
Ik zit te denken aan een urtyp-achtige pilsener. Wat ik wil bereiken is een cleane, droge, bittere en niet moutige pils, lekker doordrinkbaar. Laten we zeggen een fabriekspils maar dan met meer IBUs en smaak van nobele hoppen.

Het is niet voor niets dat de meeste "craft brewery" pils bijsmaakjes heeft. De meeste brouwers gebruiken binnenwegen om een pils te brouwen, waarbij dan allerlei ongewenste off-flavors, esters en oxidatiesmaken worden gevormd.  Indien je echt een cleane gist wil en een "uitdaging" niet uit de weg gaat, dan volstaat het niet om wat met hopsoorten en mouten te spelen. Proces is dan het allerbelangrijkste.

Water: ik zou iets minder sulfaat gebruiken.  Lagergist heeft al de neiging om zwavel te produceren, en veel sulfaat zal dat niet verbeteren.

Maisch: om meer body en beter schuim in je bier te krijgen, Hochkurz maisch gebruiken. Bv 63-72-76C, of nog meer stappen.

Koken:  1 uur zachtjes koken, zo snel mogelijk wort afkoelen tot 6C om vorming van DMS te vermijden,  wort beluchten na de toevoeging van gist.

Gist: je hebt iets van een  2.5 x 10^6 cellen/ml/°P nodig. Voor 15 liter dus ofwel vier zeer verse smackpacks ofwel twee smackpacks en een flinke starter.

Vergistingstemperatuur laag houden. (hoe lager hoe meer gist): bv pitchen @6C, en dan temperatuur omhoog brengen tot 8-9C. Géén versnelde methode gebruiken waarbij temperatuur aan het einde wordt opgedreven.

En dan heb ik het uiteraard nog niet over alle mogelijke maatregelen die je moet nemen om oxidatie te vermijden.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #11 Gepost op: 02-03-2018 13:52 u »
Daarom week ik altijd gewoon de etiketten af van een grote brouwer en geef dat aan mensen die wel zelfgebrouwen bier willen maar eisen dat het pils is ^^.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #12 Gepost op: 02-03-2018 14:38 u »
Het is niet voor niets dat de meeste "craft brewery" pils bijsmaakjes heeft. De meeste brouwers gebruiken binnenwegen om een pils te brouwen, waarbij dan allerlei ongewenste off-flavors, esters en oxidatiesmaken worden gevormd.  Indien je echt een cleane gist wil en een "uitdaging" niet uit de weg gaat, dan volstaat het niet om wat met hopsoorten en mouten te spelen. Proces is dan het allerbelangrijkste.

Water: ik zou iets minder sulfaat gebruiken.  Lagergist heeft al de neiging om zwavel te produceren, en veel sulfaat zal dat niet verbeteren.

Maisch: om meer body en beter schuim in je bier te krijgen, Hochkurz maisch gebruiken. Bv 63-72-76C, of nog meer stappen.

Koken:  1 uur zachtjes koken, zo snel mogelijk wort afkoelen tot 6C om vorming van DMS te vermijden,  wort beluchten na de toevoeging van gist.

Gist: je hebt iets van een  2.5 x 10^6 cellen/ml/°P nodig. Voor 15 liter dus ofwel vier zeer verse smackpacks ofwel twee smackpacks en een flinke starter.

Vergistingstemperatuur laag houden. (hoe lager hoe meer gist): bv pitchen @6C, en dan temperatuur omhoog brengen tot 8-9C. Géén versnelde methode gebruiken waarbij temperatuur aan het einde wordt opgedreven.

En dan heb ik het uiteraard nog niet over alle mogelijke maatregelen die je moet nemen om oxidatie te vermijden.
Dank, ik ga er eens over nadenken. Ik pas sowieso al zoveel mogelijk low oxygen brewing methodes toe.
Kan je de Hochkurz nog wat uitgebreider toelichten, met tijden enz.
Is er noodzaak voor een diacetyl rust?

Kwa water, ik heb het yellow balanced profiel van brunwater aangehouden.
Aangezien ik nu RO water heb kan ik ook voor het Pilzn profiel gaan, daar zit volgens brunwater echt bijna niks in. Zo weinig dat het bijna gelijk aan RO water is. Wat zou het beste resultaat op leveren? Heb je met het Pilzn profiel dan niet een probleem om dat er geen calcium in zit?

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #13 Gepost op: 02-03-2018 15:07 u »
Dank, ik ga er eens over nadenken. Ik pas sowieso al zoveel mogelijk low oxygen brewing methodes toe.
Kan je de Hochkurz nog wat uitgebreider toelichten, met tijden enz.
Is er noodzaak voor een diacetyl rust?

Kwa water, ik heb het yellow balanced profiel van brunwater aangehouden.
Aangezien ik nu RO water heb kan ik ook voor het Pilzn profiel gaan, daar zit volgens BrouwHulp echt bijna niks in. Zo weinig dat het eigenlijk gelijk aan RO water is. Wat zou het beste resultaat op leveren?

Voorbeeld van Hochkurz (mensen die beginnen zagen over het feit dat dit is voorbijgestreefd gewoon negeren. Rendement zal wellicht het zelfde zijn, maar je krijgt beter schuim en body):
- 55 ºC  -  5 minuten (inmaischen)
- 63 ºC  - 30 minuten (beta)
- 72 ºC  - 30 minuten (alfa)
- 78 ºC  - 10 minuten (uitmaischen)
Tussen twee stappen temperatuur met 1 ºC per minuut verhogen.

Indien je echt veel gist gebruikt zoals ik heb aangegeven is een diacetyl rust niet nodig. De gist ruimt dit op.

Water: zien dat je zeker 50 mg/l calcium hebt (normalerwijze via CaCl2). Yellow Balanced kan, maar dan heb je een wat mineraalrijkere pils, wellicht een goede combinatie met wanneer je een echt hoppiger bier wil.

Wort aanzuren tot pH 5.40.

Caveat: ik heb zelf nog nooit een gewone pils gebrouwen, wel Helles en Dortmunder, maar de principes blijven hetzelfde.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #14 Gepost op: 04-03-2018 16:17 u »
Gist gekozen en Saaz gehaald. Cara-pils eruit en de opmerking van davyd meegenomen:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1021
Naam receptProbiersel
Brouwdatum08-03-2018
BierstijlPilsener (Urtyp)
Volume15,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Rager)47 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,20 lRO water
2,10 gCaCO3
0,50 gCaCl2
1,20 gCaSO4
2,20 mlMelkzuur
7,54 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
53 mg/l0 mg/l8 mg/l40 mg/l14 mg/l30 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,10 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust55,0 °C10 min.5 min.4,9 l/kg
Beta-amylase63,0 °C10 min.30 min.4,9 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C5 min.30 min.4,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C0 min.10 min.4,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gSaaz bellenpellets3,1%30 min.17,4 IBU
20,0 gStyrian Goldings pelletspellets2,6%30 min.5,8 IBU
50,0 gSaaz bellenpellets3,1%15 min.9,1 IBU
29,0 gStyrian Goldings bellenbellen4,1%15 min.6,3 IBU
75,0 gSaaz bellenpellets3,1%5 min.8,5 IBU
45,0 gSaaz pelletspellets3,7%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,7 l starterPilsen Lager (2007)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting6,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting9,0 °C

Het plan was om de lagering/nagisting in een compleet gevulde mandfles te doen. Deze is echter van PET, niet van glas.
Als de postbode een beetje vaart maakt heb ik ook de mogelijkheid om de navergisting/lagering in een soda keg te doen. Dat lijkt me wat betreft oxidatie gevaar het beste, maar ik ben dus 4 weken van huis en ben een beetje huiverig om iets wat misschien nog niet helemaal uitvergist is in een hermetisch afgesloten vat te doen terwijl ik er niet ben om het in de gaten te houden. Daar is echter toch ook het overdruk ventiel voor bedacht, toch?

Offline Broeky

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 19-05-2018 00:11 u »
Met veel interesse ben ik aan het meelezen geweest. Is het inmiddels al een beetje gelukt en bevallen?

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #16 Gepost op: 19-05-2018 00:33 u »
Het is jammerlijk mislukt. Ik heb op de brouwdag zelf lopen klungelen en ook niet vergenoeg teruggekoeld voor het enten van de gist. Ik heb het verder laten gaan maar ik vond het persoonlijk niet te drinken.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #17 Gepost op: 19-05-2018 01:03 u »
Ik denk dat je ook beter de Danish lager had kunnen gebruiken als gist of die pilsgist van the yeast bay.
De Wyeast #2007 vond ik bijsmaakjes geven (tenminste die geef ik de schuld)
Overenten met een lager kan in mijn beleving bijna niet. Mijn bieren zijn wel verbeterd nu ik zeer grote starters maak bij ondergisters.
(2 mil cel per ml plato)

Korrel vond ik S-189 een mooie gist voor een pils, indien vergist op de temperatuur ondergrens.

Ik heb al een paar pogingen gedaan, het zelfde te bereiken wat jij probeert te doen.

Een hele goede cleane pils brouwen is gewoon niet makkelijk, de stijl heeft weinig smaak dus afwijkingen vallen bijzonder goed op.

Daarom wil ik nog een poging wagen in het najaar. Wat ik heb geleerd is dat lagertijd wonderen doet, na een tijdje worden de bieren cleaner.

Ook waterbehandeling maakt grote verschillen, iets meer calcium chloride bijvoorbeeld zou een zachter bier opleveren.
Meer calciumsulfaat weer een hardere bitterheid.

Ook onder druk vergisten zou een cleaner bier opleveren, in feite mimic je zo ook een beetje een groter gistvat. En je hebt een natuurlijke carbonisatie zonder navergisting. (En eventueel het voordeel om gecarboniseerd zonder oxidatie naar een fust over te zetten)

Ik ga het nu proberen met een minimale dosis antioxin SBT in de maisch, eens kijken wat dat verbetert.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #18 Gepost op: 19-05-2018 01:10 u »
Ik ga het van de winter ook nog een keer proberen wanneer mijn kraanwater lekker koud is. Kan nu ook onder druk vergisten en zuurstofloos keggen en zo dus hopelijk gaat het beter.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #19 Gepost op: 19-05-2018 08:26 u »
Ik heb het verder laten gaan maar ik vond het persoonlijk niet te drinken.

In welk opzicht?

Ingo

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #20 Gepost op: 19-05-2018 10:01 u »
In welk opzicht?

Ingo
Er zaten sterk aanwezige smaakafwijkingen aan, ik ben nog niet zo goed getraind dat ik ze goed weet te benoemen, maar het was geen diacetyl. 2,5 maand lageren heeft ze niet verminderd. Clean was het in ieder geval niet.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #21 Gepost op: 19-05-2018 20:34 u »
Er zaten sterk aanwezige smaakafwijkingen aan, ik ben nog niet zo goed getraind dat ik ze goed weet te benoemen, maar het was geen diacetyl. 2,5 maand lageren heeft ze niet verminderd. Clean was het in ieder geval niet.
Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden mijn eerste pils gebrouwen, vooral als uitdaging om mijn brouwtechniek te testen en te verfijnen. Het was een smash (single malt and single hop) met een simpel recept. Niks spectaculairs, maar het leverde wel een heel cleane pils op zonder smaakafwijkingen.
Ik koelde eerst met een dompelkoeler tot een graad of 20 en dan verder in de vergistingskast tot 12°C, dan pas voegde ik de gist toe. Na de eerste vergisting (na ongeveer een week) heb ik de temperatuur systematisch enkele graden verhoogd tot 15°C om DMS en rotteeieren-geur te verwijderen. Na een 3-tal dagen heb ik overgeheveld en dan lagerde ik 3 weken op 2°C en bottelde met 8 g suiker/liter + 1,4 g bottelgist (Fermentis Safbrew F2). De lange methode dus.
Volgende keer mag ie wat bitterder en hoppiger, misschien wat andere hoppen en een flinke dosis hop in de whirlpool. Recept hieronder.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2016-08
Naam receptPrizekant
Brouwdatum30-12-2016
BierstijlPils(ener)
Volume21,0
Begin SG1,044 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,3%
Alcoholgehalte4,4 vol.%