Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat is wijsheid  (gelezen 1638 keer)

Offline Sjoerd

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wat is wijsheid
« Gepost op: 28-02-2018 17:20 u »
Besten, na een moeizaam vergistingsproces heb ik nu na 2 weken een SG van 1080 naar 1021. Ik heb hem langzaam op laten lopen naar een temp van 25 graden, staat ie nu 2 dagen op. Hij blubt nog steeds. Nu twijfel ik of ik hem vanavond overhevel naar mandfles en hem dan nog 1 a 1,5 week op 20 laat staan. Of kan ik hem rustig nog een paar dagen op 25 graden laten staan in het gistingsvat met dode gist cellen waar hij al 2 weken in zit. Graag jullie advies. Groet Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Wat is wijsheid
« Reactie #1 Gepost op: 28-02-2018 17:44 u »
Heb net mijn glazenbol binnen gezet voor wat wijsheid, maar helaas, alles is beslagen. Tsja, dan moet ik je vragen meer informatie te geven, stort proces, gist hoeveelheid etc,

Ingo

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2018 18:03 u »
Als ie na 2 3 dagen op 25 graden nog steeds op 1021 zit... bottelen !

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2018 18:18 u »
Ik zou hem nooit bottelen zolang ie blubt, ik zou lageren onder waterslot zodat je het verdere verloop kunt volgen, het is tenslotte heel normaal wat je meemaakt, hoewel n iemand zal zeggen, 'je hebt te weinig gist gebruikt, hij moet normaal op drie weken kunnen gebotteld', ja als je het van tevoren wist of de wijsheid in pacht hebt zou het gemakkelijk zijn natuurlijk.
Mvg

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2018 18:30 u »
Als je heel nu en dan een verdwaalt blubje hebt, zou ik dat niet vergisten noemen.
Na dagen op 25 graden & stabiel SG kan je gewoon bottelen...

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2018 18:44 u »
Hij blubt nog om de 1,5 seconden, pakt nog wel een paar puntjes, mijn vraag is niet om hem te bottelen, maar of ik al moet lageren. Scherper gesteld, is nog meer dagen op 25 graden op veel dode gistcellen schadelijk of valt dat allemaal wel mee?

Online Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2018 18:54 u »
Na 2 weken zal de invloed van dode gistcellen wel meevallen. Als je waterslot nog zoveel blubt: wacht nog een week of zo,  Als de gisting echt stilvalt, dan overhevelen en lageren of eventueel direct bottelen. Er zijn voor- en tegenstanders van beide systemen. Maar vooral meten. Wat was je voorspelde eind sg?  Hoever zit je daar nog vanaf?

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2018 19:15 u »
Bij 1020 SG zit ie op een SVG van 75%, Wyeast  geeft 76% aan, zegt me niet alles, ik heb al tig keer boven de 80% gehaald. Maar dank, ik laat hem nog wel een paar dagen doorwerken in gistingsvat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 28-02-2018 23:43 u »
Als er zo weinig vergisting is kun je beter niet overhevelen. Als je wilt overhevelen kun je dat beter eerder doen als er meer activiteit is. Er wordt dan meer koolzuur gevormd dat je bier beschermd tegen oxidatie door de lucht in het vat waarin je overhevelt. Beter is het nog een even te wachten tot er nog maar n blub per minuut of minder is voordat je bottelt.

Om hoeveel liter gaat het? Met behulp van de weegmethode kun je het verloop van de vergisting volgen zonder het gistvat te openen. Voorwaarde is wel dat je beschikt over een nauwkeurige plateauweegschaal. Die kun je ook gebruiken voor het afwegen van je mout en voor het bepalen hoeveel liter wort je hebt.

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 01-03-2018 08:00 u »
25 liter, als ik het goed begrijp doe ik het dan altijd verkeerd gedaan, hevel altijd na 6 a 7 dagen als er nog nauwelijks activiteit is, meestal pakt ie nog een paar puntjes. Kan ik hem wel op 25 graden laten staan? Hij blubt nog om de 1,5 seconden, kan wel een week duren tot dat er helemaal geen activiteit meer is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 01-03-2018 09:23 u »
25 liter, als ik het goed begrijp doe ik het dan altijd verkeerd gedaan, hevel altijd na 6 a 7 dagen als er nog nauwelijks activiteit is, meestal pakt ie nog een paar puntjes. Kan ik hem wel op 25 graden laten staan? Hij blubt nog om de 1,5 seconden, kan wel een week duren tot dat er helemaal geen activiteit meer is.

Als je net wat eerder bent raak je ook veel gist kwijt en wordt er meer koolzuur gevormd ter bescherming van je bier.

25 liter is goed op te tillen. Voorwaarde is wel dat je gistvat goede handvatten heeft. Via de weegmethode is de vergisting prima te volgen en je kunt aan de hand van de afname van het gewicht het moment bepalen voor het overhevelen. Verder hoeft het vat niet open voor de SG metingen.

Het wordt eens tijd dat Hans Halberstadt en ik een net rekenblad ontwikkelen zodat de weegmethode wat toegankelijker is.

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 01-03-2018 20:33 u »
En nog een week op 25 graden kan geen kwaad?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 01-03-2018 23:59 u »
En nog een week op 25 graden kan geen kwaad?

Bierbrouwen is steeds zoeken naar het beste compromis. Een week op 25 graden het bier op de gist laten staan bevordert het ontstaan van autolysesmaakjes.
Maar daar staat tegenover dat overhevelen als de vergisting bijna ten einde is zorgt voor oxidatie. Het is een keuze tussen twee kwaden. Als je veel gist gent hebt zul je eerder last gaan krijgen van autolysesmaakjes dan wanneer je weinig gist gent hebt. Daar staat weer tegenover dat als je meer gist ent het bier sneller uitgist waardoor het niet nodig is om een bier een week te laten staan bij 25 C. Daarom os mijn inschatting is dat je geen overmaat aan gist gegeven hebt.

Online Koen S

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 02-03-2018 08:03 u »
Je zou toch nu kunnen overhevelen maar eerst wat suikersiroop toevoegen. 50 g suiker 5 minuten koken in 100 ml water. Dit geeft de gisting een korte boost zodat je minder last hebt van oxidatie.

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-03-2018 08:19 u »
Dank Jacques voor je reactie, ik denk dan dat ik hem vanavond terug breng naar 20 graden, waarschijnlijk is ie er dan wel over een paar dagen, dan zet ik hem een dag voor bottelen op 10 graden om nog ongewenste stoffen kwijt te raken

Online Koen S

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 02-03-2018 12:24 u »
Dank Jacques voor je reactie, ik denk dan dat ik hem vanavond terug breng naar 20 graden, waarschijnlijk is ie er dan wel over een paar dagen, dan zet ik hem een dag voor bottelen op 10 graden om nog ongewenste stoffen kwijt te raken
Als je nu de temperatuur 5 graden verlaagt, zal de vergisting compleet stilvallen vrees ik en dan riskeer je later gushers te krijgen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 02-03-2018 17:17 u »
Je zou toch nu kunnen overhevelen maar eerst wat suikersiroop toevoegen. 50 g suiker 5 minuten koken in 100 ml water. Dit geeft de gisting een korte boost zodat je minder last hebt van oxidatie.

Deze tip zie ik wel eens vaker.
Het kan even duren voordat de suikers vergist worden. Ondertussen vindt de oxidatie plaats...
Verder kan je last gaan krijgen van extra diacetyl. Daardoor er minder gist aanwezig is gaat de afbraak niet zo snel. Als je later een hergisting op de fles uitvoert is dat niet zo'n probleem. De diacetyl wordt dan nog wel opgeruimd. Maar als je onder tegendruk gaat bottelen zonder hergisting op de fles kan het zijn dat de diacetyl niet voldoende wordt afgebroken.

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 02-03-2018 17:49 u »
Hij blijft gewoon gisten, SG nu 1017 en blubt om de 4,5 seconden

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 02-03-2018 22:50 u »
Het wordt eens tijd dat Hans Halberstadt en ik een net rekenblad ontwikkelen zodat de weegmethode wat toegankelijker is.

Ik ben hier vandaag mee bezig geweest.
Morgen wat metingen doen bij de test die nu loopt om voor een tweede keer te controleren of de uitkomsten betrouwbaar zijn. Ik kan dan 6 monsters vergelijken. Bij de vorige test waren er dat 3. De berekende waarden zaten dicht bij de metingen met een hydrometer.

Ik zal hiervoor een nieuw topic aanmaken.

Offline Sjoerd

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 04-03-2018 23:51 u »
Vanmiddag is ie er in een keer mee gestopt op 1015, SVG 81%. Ik breng nu de temp naar 10 graden, morgenavond bottelen

Tags: