Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Start van etiketteerlijn. IdeeŽn, meedoen?  (gelezen 1973 keer)

Offline BrouwerijHerman

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Start van etiketteerlijn. IdeeŽn, meedoen?
« Gepost op: 27-02-2018 18:58 u »
Beste medebrouwers,

Ik volg het forum al enkele jaren met veel plezier, maar nooit echt de tijd genomen om een account aan te maken. Nu dus eindelijk een account om jullie mening te polsen.

Even ter introductie, ik zit bij Brouwerij Herman, een kleine brouwerij uit 2015 die zo'n 500 liter bier per jaar brouwt. We hebben 100 liter ketels en vullen tegenwoordig ook op fust af. We hebben een Facebook-pagina voor geÔnteresseerden!

Nu on-topic: we zitten te denken om een print en etiketteerlijn te beginnen, maar gezien de hoge investeringen (enkele duizenden euro's), is het niet zo 1-2-3 gedaan. Daarom zitten we te denken om een 'etiketteer-als-een-service' te beginnen. Waar hobbybrouwers - zoals jullie - vanaf een kleine schaal (zeg ťťn krat) etiketten kunnen laten printen met een eigen ontwerp. Dan zouden we deze etiketten op rol kunnen leveren (via briefpost) en/of dat we deze etiketten ook direct op een lege fles plakken en leveren (per doos van 24). Lijkt me dat we dan een mooie toevoegde waarde kunnen leveren aan de brouwersgemeenschap.

Hoe staan jullie tegenover dit idee? Zouden jullie op kleine schaal eigen etiketten geleverd willen hebben? Zouden jullie ze er zelf willen opplakken of moeten wij dit voor je doen? Uiteraard hangt alles samen met kosten. Dus hierbij een hypothetisch rekenvoorbeeld: stel dat je een doos Vichy 33cl flessen normaal 10 euro kost. Stel dat het uit kan om voor +/- 14 euro per doos Vichy flessen met eigen etiket te bestellen (excl. verzending). Hebben jullie dat er voor over? Ik praat dan over waterbestendige stickers (moeten herbruikbaar zijn). Lijkt me wel zo makkelijk  :)

Het is met name bedoeld voor de serieuze hobbybrouwer die niet genoeg volume heeft om zelf een etiketteerlijn aan te schaffen (lijkt me dat niemand dat reŽel kan) en ook te weinig volume hebben om stickers/labelen te laten drukken online (vaak minstens 500-1000 nodig om een beetje kosten-effectief) te zijn.

Graag jullie mening over dit idee  ;D

Groet,
Herman

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Re: Start van etiketteer lijn. IdeeŽn, meedoen?
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2018 19:16 u »
Ik vind het een supergoed idee. Denk dat je daarmee heel wat brouwers uit de brand helpt.
Als ik jullie was zou ik diverse pakketten aanbieden: alleen stickers, stickers + flessen, beplakte flessen...

Waterbestendig, herbruikbaar? Dat hoeft nou ook weer niet, als je je flessen wegzet voor verkoop lijkt me.
Dus ook niet herbruikbare stickers in je assortiment...

De prijs voor 24 flessen bedrukt voor Ä14 vind ik op zich best hoog. Hoe zit dat als je 10 kratjes wilt? Krijg je dan korting?

Offline PDGRRR

• Junior lid
  • **
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2018 20:46 u »
Ik vind het eveneens een mooi idee. Ik ben de komende jaren nog wel voorzien, maar had graag van een service als deze gebruik gemaakt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2018 20:55 u »
Het idee is leuk... Echter de andere kant van de medaille:

* Waarom zou ik telkens nieuwe flesjes kopen? Ik hergebruik mijn flesjes...en waarom etiketten op de flesjes plakken die er zeer moeilijk weer af te halen zijn ? oftewel...ik denk dat de markt hiervoor erg klein is en het ook te duur wordt qua verzenden (want stevige dozen nodig om breuk te voorkomen)...dus de prijs per flesje incl. etiket wordt te duur...

En een beetje creatieve brouwer die ontwerpt zelf wel een etiketje voor de weggeef flesjes en print ze uit op zijn eigen inktjet printer op een stickervel oid...

Maar goed, laat je door mij niet beperkten... ;) :brouwen:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
Re: Start van etiketteerlijn. IdeeŽn, meedoen?
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2018 10:25 u »
Op rol bestellen lijkt me het meest logisch. Voorgeplakte flesjes zou  je ook aan kunnen bieden maar dan zit je inderdaad met verzendkosten, en veel bottelaars zullen hun flesjes toch hergebruiken.

Als jullie kunnen garanderen dat de etiketjes er zonder veel moeite weer af gaan, zou ik best interesse hebben, scheelt mij weer printen.

De keerzijde is denk ik dat iedereen wel een printer thuis heeft dus als iemand echt graag etiketjes wil hebben dan kunnen ze het vaak met materiaal die ze thuis al aanwezig hebben al doen. Ik vraag mij dus af in hoeverre er echt een "gat in de markt" is om het zo maar te zeggen.

Offline Dugraph

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2018 13:19 u »
Op rol bestellen lijkt me het meest logisch. Voorgeplakte flesjes zou  je ook aan kunnen bieden maar dan zit je inderdaad met verzendkosten, en veel bottelaars zullen hun flesjes toch hergebruiken.

Als jullie kunnen garanderen dat de etiketjes er zonder veel moeite weer af gaan, zou ik best interesse hebben, scheelt mij weer printen.

Idem!

De keerzijde is denk ik dat iedereen wel een printer thuis heeft dus als iemand echt graag etiketjes wil hebben dan kunnen ze het vaak met materiaal die ze thuis al aanwezig hebben al doen. Ik vraag mij dus af in hoeverre er echt een "gat in de markt" is om het zo maar te zeggen.

Ligt aan de te leveren kwaliteit. Als het verwijderbare stickers zijn met een hoge scherpte dan ga ik niet zelf lopen knutselen met standaard A4 papier, een laserprinter en een kopje melk.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2018 13:32 u »

Ik moet zeggen dat ik zeer zelden etiketten print omdat knippen en plakken nogal wat extra handeling is. Wat ik wel doe is stickers printen voor op de dop.
Etiketten stickers op rol lijkt me wel wat eigenlijk.

Offline PDGRRR

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 28-02-2018 14:29 u »
Ik moet zeggen dat ik zeer zelden etiketten print omdat knippen en plakken nogal wat extra handeling is. wat ik wel doe is stickers printen voor op de dop.
Etiketten stickers op rol lijkt me wel wat eigenlijk.

Zo heb ik mijn etiketten laten maken bij de drukker om de hoek, ongeveer formaat visitekaartje stickers. Maar ik gebruik dan ook voor al mijn bieren hetzelfde etiket waar ik alleen de naam van het bier nog op print.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 28-02-2018 20:04 u »
Zo heb ik mijn etiketten laten maken bij de drukker om de hoek, ongeveer formaat visitekaartje stickers. Maar ik gebruik dan ook voor al mijn bieren hetzelfde etiket waar ik alleen de naam van het bier nog op print.

Alc% en ingrediŽnten ook printen?

Persoonlijk vind ik het wel gaaf om kleine hoeveelheden labels te kunnen bestellen die waterafstotend + zelfklevend zijn.
Maar zou zeker niet reeds geplakt op fles kopen.

Offline PDGRRR

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 28-02-2018 21:14 u »
Alc% en ingrediŽnten ook printen?

Alc% wel en streepje bij botteldatum ook. IngrediŽnten vermeld ik niet separaat. Ik vind "ingrediŽnten" wel gedetailleerd genoeg, sommige dingen kunnen beter geheim blijven  ;)

Offline BrouwerijHerman

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 04-03-2018 12:31 u »
Dank allen voor de reacties en feedback!

Als ik het mag samenvatten, we zijn op zoek naar:
Gemakkelijk te verwijderen stickers van hoge kwaliteit
Stickers op rol bestellen heeft de voorkeur
Voorgeplakte flessen zou een extra optie kunnen zijn (wellicht voor later)

Vooral het gemak dat je zelf niks meer hoeft te doen, heeft dan wel toegevoegde waarde in mijn ogen. Overigens ben ik ook niet op zoek naar een gat in de markt of briljant businessplan. Het is meer de bedoeling dat we iets kunnen opzetten waar alle brouwers in Nederland (en wellicht zelfs over de grens) wat aan hebben, zonder dat het teveel geld kost. Mocht het zover komen, dan voorzie ik ook minimale marges op de stickers.

Inmiddels heb ik geÔnformeerd bij verschillende partijen over hoe je het best een dergelijke print- en etiketteerlijn op kan zetten. Met name het juiste formaat sticker van hoge kwaliteit (bv. kunststof printbaar op inkjet) die ůůk nog gemakkelijk te verwijderen zijn, lijkt een opgave. Daar kan echter vast wel iets op gevonden worden.

Zodra ik een goed beeld heb van de mogelijkheden en bijbehorende kosten, zullen we eens gaan brainstormen om bijvoorbeeld een kickstarter op te zetten om de aanschafkosten te dekken. Kijken of we genoeg mensen enthousiast kunnen maken, bijvoorbeeld via dit forum  :D

Ik hou jullie op de hoogte en mochten er nog ideeŽn of suggesties zijn, laat ze vooral weten!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 04-03-2018 13:53 u »
Inmiddels heb ik geÔnformeerd bij verschillende partijen over hoe je het best een dergelijke print- en etiketteerlijn op kan zetten.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar een beetje etiketteermachine koste je zo Ä 5000,-, als het niet meer is. Dat is toch een flinke investering voor een "hobbyprojectje"... ;)

Tags: