Wilde tripel (Brettanomyces Bruxellensis)

Gestart door Martijn0172, 27-02-2018 07:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Dit weekend wilde ik een simpele tripel maken en 13 liter na de hoofd- en nagisting vergisten met WLP650 (Brettanomyces Bruxellensis) en dit een paar maanden te laten staan. Het recept is lichtjes gebasseerd op de Straffe Hendrik wild.  Hebben jullie op of aanmerkingen op het recept? Zal 1 pak WLP650 voldoen? Wellicht toch wat cara-hell toevoegen voor body? Zou een pakje ook voldoen voor 22 L

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWilde tripel
Brouwdatum24-2-2018
BierstijlTripel
Volume40,0 l
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
45,00 lWater uit Water uit hazerswoude dorp
2,00 gCaSO4
10,96 mlMelkzuur
12,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
68 mg/l12 mg/l45 mg/l152 mg/l63 mg/l59 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
9,96 kgPilsmoutDingemans3 EBC85,0 %
1,76 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust67,0 °C1 min.40 min.4,5 l/kg
Alfa-amylaserust73,0 °C15 min.20 min.4,5 l/kg
Uitmaischen76,0 °C5 min.5 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
42,3 gMagnumpellets10,2%90 min.30,0 IBU
81,5 gStyrian Goldingspellets2,6%10 min.5,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
35,5 gSafbrew Abbaye (-)bovengist
1,0 pak(ken)Brettanomyces bruxellensis (WLP650) (na de nagisting voor 12L)bovengist


Pimmels

Ziet er goed uit, ik maak mijn 'Wild' altijd door er twee flesjes Orval in te gooien... werkt ook goed!  Veel body maakt volgens mij niet uit, Brett vreet alles op...

Koen S

2 depots van Straffe Hendrik toevoegen na de hoofdgisting werkt ook. Die Brett heeft zijn tijd nodig,maar vindt zijn weg wel.

Pimmels


Martijn0172

Ik heb er aan zitten denken om wat depots Orval er in te gooien, die heb ik hier ook liggen, maar ik ben momenteel een maand alcholvrij dus zonde om weg te gooien. Ik ga de brett kopen!


Hoe zit het met kopruimte? Ik ben geneigd om wel wat kopruimte over te laten tidjens de brett vergisting. Ik doe de hoofd en nagisting in een gitscontainer, daarna overhevelen en de brett vergiting in een petfles van 13l

Pimmels

Brett vergisting is een lang en slepend proces, er komt nauwelijks koolzuur vrij.
Ik bottel pas na een klein jaar...

Brouwers

Citaat van: Martijn0172 op 27-02-2018  17:03 uIk heb er aan zitten denken om wat depots Orval er in te gooien, die heb ik hier ook liggen, maar ik ben momenteel een maand alcholvrij dus zonde om weg te gooien. Ik ga de brett kopen!


Hoe zit het met kopruimte? Ik ben geneigd om wel wat kopruimte over te laten tidjens de brett vergisting. Ik doe de hoofd en nagisting in een gitscontainer, daarna overhevelen en de brett vergiting in een petfles van 13l
Brett zal weinig activiteit vertonen, hooguit een paar gist eilandjes hier en daar. Dus gewoon zo min mogelijk kopruimte overhouden. Brett gaat azijnzuur produceren in in zuurstofrijke omgeving, dat wil je niet en je krijgt gewoon oxidatie.

Mijn brett bier had maar 3-4 maanden in de mandfles gezeten. Het leuke daarvan is dat hij over tijd in de fles nog evolueert. Ik had nog wel wat koudhop erbij gedaan in de laatste week voor bottelen. Was een fantastisch bier geworden. Misschien toch maar weer eens brouwen  >:D

Martijn0172

Duidelijk, zal het een idee zijn om eventueel de petfles te vullen met CO2? Goedkope wodka in het waterslot?

Brouwers

C02 is op zich een prima manier om zuurstof inslag te voorkomen, goedkope wodka is verder niet nodig. Gewoon kraanwater werkt prima.

Martijn0172

Citaat van: Brouwers op 27-02-2018  18:51 uC02 is op zich een prima manier om zuurstof inslag te voorkomen, goedkope wodka is verder niet nodig. Gewoon kraanwater werkt prima.

Ik zat meer te denken aan het gemak, de petfles zet ik in de gangkast waar het gemiddeld 20-22 ºC is, dan heb ik geen omkijken naar eventuele verdamping.

Oscar

Citaat van: Pimmels op 27-02-2018  08:15 uBrett vreet alles op...

Nope... ook brett heeft een alcoholtolerantie... ;) Maar als dat niet te hoog is, knabbelt ie rustig door...

Martijn0172

In mijn geval verwacht ik tussen de 8,5 en 9,5% dus dat zal moeten voldoen.

Nog even een vraagje. Na vergisting met Brett voor 6-12 mnd lijkt mij weinig over van de oorspronkelijke gist. Is Brett voldoende om mee te bottelen? Of zal het verstandig zijn om te hergisten met een bottelgist en 7 g/L suiker?

Serge VL

Citaat van: Martijn0172 op 28-02-2018  09:26 uIn mijn geval verwacht ik tussen de 8,5 en 9,5% dus dat zal moeten voldoen.

Nog even een vraagje. Na vergisting met Brett voor 6-12 mnd lijkt mij weinig over van de oorspronkelijke gist. Is Brett voldoende om mee te bottelen? Of zal het verstandig zijn om te hergisten met een bottelgist en 7 g/L suiker?
Hoe lag een Brett er over doet om volledig uit te gisten hangt sterk af van de temperatuur en de stam bijvoorbeeld de Orval doet dat zeker binnen de 6 maand bij 25 a 28°C.

Er blijf niet veel over van het profiel van de oorspronkelijke gist (maar toch), maar de oorspronkelijke gist is wel belangrijk want die gaat een deel van de percursors aanmaken die de Brett dan weer in zijn secundair metabolisme gaat omzetten naar het typisch brett esters

Je kan gerust met brett bottelen dus zonder bottelgist het duurt alleen een beetje langer alvorens er druk op je fles komt. (is steeds beter dan een bottelgist te gebruiken daar een Brett in concurrentie met een Sacch als verdediging steeds een deel zuurtjes gaat aanmaken en dat wil je vermoedelijk niet)

Nu gebruik van bottelsuiker of niet, hier kan je weer voor 2 opties kiezen.
Als je een bret stam hebt met een 100% vergistingsgraad (niet alle Brett's doen dat) bijvoorbeeld de Orval brett wel. (gist uit tot ongeveer 0.996)
Dan kan je zorgen voor een bier dat een eind SG heeft van lager dan 1004 door bijvoorbeeld een saison gist te gebruiken en dit gewoon bottelen en enten met brett zonder dit eerst na te vergisten! De enige voorwaarde is dat je champagne flessen gebuikt en kroonkurken zonder profilering = type C met een drukvastheid van 3,5 tot 7 bar. en laat nagisten bij ongeveer 25°C a 28°C Daar de Brett langzaam de rest suikers omzet krijg je geen plotse drukopbouw in de fles en lekt de eventueel overtollige CO2 gewoon weg langs de kroonkurk.
Bij 20°C is 12 g/l bottelsuiker gelijk aan 7 bar is bij normale vulling van een fles, maar bij 30°C is 8 bar maar gelijk aan 9 g/l bottelsuiker dus het nagisten bij hoge temperatuur is bij deze methode wel belangrijk zodat de overtollige CO2 langzaam kan weg lekken en je geen over gerestaureerd bier krijgt
Bij het gebruik van een Brett stam met een lagere vergistingsgraad en die is geweten kan je eventueel een bier nemen dat net iets minder ver is uitgegist zolang je maar weet dat 1 SG punt (= 2 g/l suiker) 1 vol CO2 produceert dan weet je wel waar naartoe  ;)

Optie 2 is eerst heel je batch laat uitgisten met de Brett en dan gewoon bottelen met bottelsuiker. De veilige en zeker methode.


Nog wat info over het lekken van CO2 door kroonkurken vind je hier: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html

wiliam

We zijn nu een jaar verder, wat zijn de ervaringen?
Ben van plan in het najaar aan een zuur bier te beginnen, en alle info is welkom.

hans_nwk

Citaat van: Pimmels op 27-02-2018  17:52 uBrett vergisting is een lang en slepend proces, er komt nauwelijks koolzuur vrij.
Ik bottel pas na een klein jaar...
Bij mijn "brettig gestoord" (Orval-achtig) borrelt het waterlot altijd wel een beetje gedurende een paar weken.

Een maand of 3/4 is bij mij voldoende gebleken met de brett.

Groet,
Hans

Edit: Ik zie dat ik op een heel oud bericht reageer, misschien even goed nuttig voor anderen.

Martijn0172

Ik heb uiteindelijk 20L weg gezet met Brett. b (Orval stam) verkregen van Serge VL. Uiteindelijk heb ik in oktober 18 gebotteld met 7 gram suiker per L. Het is een erg lekker bier geworden waar de brett smaak erg goed naar voren is gekomen. Ik heb nu nog flesjes staan en de smaak word alleen maar beter. Ik wilde ze ook insturen voor het ONK, helaas zijn ze niet gebotteld in bhr ....

Ik heb nu weer 30L blond bier weg gezet tot medio deze zomer. Enige wat ik anders ga doen is bottelen met minder suiker. Ik dacht aan 5 gram per liter aangezien ik nu wel snel moet uitschenken anders stroom het flesje over.

Hay

Dus eerst helemaal uit laten gisten met een gewone gist en dan wegzetten met een bret?(kan ook het depot van een paar orvals zijn)
En waar heb je het in weggezet? Gewoon in een petfles?

hans_nwk

Ik heb dit weekend mijn Orval achtige met de brett ge-ent.

Een goede 20l gebrouwen, uit laten gisten met WY3522.
Deze stopte bij 1.012 en daarmee een 15l mandfles gevuld en de brett er bij.
Daarna nog 6 l gebotteld, dit levert ook een goed hoppig bier op.

Eind juni zal ik het brett deel gaan bottelen.

Groet,
Hans

Martijn0172

Citaat van: Hay op 11-03-2019  12:36 uDus eerst helemaal uit laten gisten met een gewone gist en dan wegzetten met een bret?(kan ook het depot van een paar orvals zijn)
En waar heb je het in weggezet? Gewoon in een petfles?

Inderdaad. Ik heb goed uitlaten gisten, paar dagen langer gecoldcrashed en overgeheveld naar een 20L petfles. Ik heb de flessen wel geflushed met CO@ alvorens over te hevelen. Paar depot Orval kan ook, ik heb de zuivere BRett. B. Orval gist gebruikt

JamMasterJustin

Wat een gaaf idee!

Misschien een domme vraag: voeg je wel bottelsuiker toe en zo ja, hoeveel g/l?

hans_nwk

Citaat van: JamMasterJustin op 12-03-2019  07:56 uWat een gaaf idee!

Misschien een domme vraag: voeg je wel bottelsuiker toe en zo ja, hoeveel g/l?
Ja, het is de bedoeling om de Brett helemaal uit te laten gisten (een aantal maanden).
Er is dan geen suiker meer en die moet je dus toevoegen om prik te krijgen.

Eerder bottelen en gokken hoeveel punten de Brett er nog afsnoept en daarmee op goede koolzuurdruk uit te komen is te riskant.

Groet,
Hans

Hay

Citaat van: Martijn0172 op 11-03-2019  15:51 uInderdaad. Ik heb goed uitlaten gisten, paar dagen langer gecoldcrashed en overgeheveld naar een 20L petfles. Ik heb de flessen wel geflushed met CO@ alvorens over te hevelen. Paar depot Orval kan ook, ik heb de zuivere BRett. B. Orval gist gebruikt
:duimop:

JamMasterJustin

Citaat van: hans_nwk op 12-03-2019  11:55 uJa, het is de bedoeling om de Brett helemaal uit te laten gisten (een aantal maanden).
Er is dan geen suiker meer en die moet je dus toevoegen om prik te krijgen.

Eerder bottelen en gokken hoeveel punten de Brett er nog afsnoept en daarmee op goede koolzuurdruk uit te komen is te riskant.

Groet,
Hans

Thnx! En voor de rest is het proces qua bottelen hetzelfde? Hou je bij Brett ook aan dat je drie dagen een gelijk SG hebt of pak je dan bijvoorbeeld een week of langer?

wiliam

Citaat van: JamMasterJustin op 13-03-2019  22:36 uThnx! En voor de rest is het proces qua bottelen hetzelfde? Hou je bij Brett ook aan dat je drie dagen een gelijk SG hebt of pak je dan bijvoorbeeld een week of langer?
Omdat Brett geen haast heeft kun je voor de zekerheid beter een langere periode aanhouden, voordat je bottelt.
Op die 14 dagen zal het na een minimale tijd van 6 maanden, ook niet meer aankomen. Geduld, is hier nog belangrijker.                 

Martijn0172

Ik heb niet gemeten over meerdere, half jaar laten staan en gebotteld bij 0.996 want dit zou het laagste moeten zijn bij deze secundaire gisting. Ik denk ook niet dat het verschil echt te meten is gezien er in mijn geval ongeveer 7 punten afgesnoept zijn in een half jaar tijd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.