BrouwHulp-vraagje

Gestart door Mark GA, 25-02-2018 19:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Waarom kan ik geen witte kandijsuiker invoeren? Ik gebruik het programma voor het eerst dus zoek me rot...

thezewery

=gewone kristalsuiker?

Mark GA

Ja dat is een alternatief maar kun je dat 1 op 1 aannemen?
Heeft kandijsuiker geen andere zoetwaarde dan kristalsuiker?

Drents Hopbier

Citaat van: Mark Green Anchor op 25-02-2018  19:15 uJa dat is een alternatief maar kun je dat 1 op 1 aannemen?
Heeft kandijsuiker geen andere zoetwaarde dan kristalsuiker?

Kandijsuiker IS kristalsuiker. Alleen zijn de kristallen wat groter dan huishoudsuiker.

Hopbier

Mark GA

Citaat van: Drents Hopbier op 25-02-2018  19:23 uKandijsuiker IS kristalsuiker. Alleen zijn de kristallen wat groter dan huishoudsuiker.

Hopbier
Hmmm dat verklaart een hoop dan

Enos

Ok  dat kristalsuiker gelijk is aan kandijsuiker wil ik wel geloven.
Maar doe maar eens een test.
Maak een oplossing van kandij en een oplossing van kristalsuiker, kook het 5 min.

Als het is afgekoeld neem eens een smaakproef, ik heb echt een verschil.
Kandijsuiker oplossing is zachter romiger ja geef er maar een naam aan, hoe verklaar je dat?

Mark GA

Ik vind het ook niet logisch dat je wel bruine kandijsuiker kan invoeren maar geen witte...
Bovendien staat dit onder Mout gecategoriseerd terwijl het mij juist handig lijkt als je dit onder Overigen kunt opvoeren.

En nog een dingetje: ik wil bijvoorbeeld zoethout in m'n recept opnemen maar dat gaat dus niet?
Of kijk ik er overheen?
Mind you: ik vind het een fantastische tool!

bultje76

Als je het belangrijk vindt, kun je het gewoon zelf als grondstof toevoegen aan de database.

Mark GA

Ja maar ik weet niet wat het doet met de IBU bijvoorbeeld, of welk gevolg het heeft voor de eind SG.

Traploper

Dat hoef je bij overige ingrediënten ook niet aan te geven. IBU is een maatstaf van hopbitterheid, dus daar doet het niets mee en het verandert ook niets aan de eind SG lijkt me.

Underdike

Citaat van: Mark Green Anchor op 25-02-2018  20:21 uJa maar ik weet niet wat het doet met de IBU bijvoorbeeld, of welk gevolg het heeft voor de eind SG
Je bedoelt gevolgen voor de kleur? Dat heeft witte suiker niet 👍

Mark GA

Nee, ik bedoel de bitterheid... mee suiker stabiliseert bitterheid toch?

Underdike

Citaat van: Mark Green Anchor op 25-02-2018  20:56 uNee, ik bedoel de bitterheid... mee suiker stabiliseert bitterheid toch?
Nee, niet echt... een zoeter en voller bier kan iets minder bitter overkomen, maar dat is allemaal relatief.
Voorbeeld: stevige donkere trappistenbieren kunnen een bitterheid hebben van tegen de 40... dubbel dan een pils dus... en toch veel minder bitter overkomen dan pils.

Mark GA

Okee dus, als ik het goed begrijp, maakt het voor de waardes niets uit hoeveel suiker ik toevoeg, slechts de kleur wordt beïnvloed?

Jacques

Citaat van: Enos op 25-02-2018  20:07 uOk  dat kristalsuiker gelijk is aan kandijsuiker wil ik wel geloven.
Maar doe maar eens een test.
Maak een oplossing van kandij en een oplossing van kristalsuiker, kook het 5 min.

Als het is afgekoeld neem eens een smaakproef, ik heb echt een verschil.
Kandijsuiker oplossing is zachter romiger ja geef er maar een naam aan, hoe verklaar je dat?

Mijn vermoeden is dat jouw "romigere" smaak een kwestie is van een verschil in suikerconcentratie.

Doe die test ook eens met exact evenveel suiker en water. Weeg je water en suiker met een nauwkeurige weegschaal. Laat beide oplossingen afkoelen. Vul de oplossingen aan met water tot dezelfde hoeveelheid van voor het koken.
Laat iemand drie gelijke glazen vullen. 2 met kandijsuiker en 1 met kristalsuiker of andersom. De inschenker zet de glazen in een willekeurige volgorde. Dit alles buiten jouw blikveld en zonder dat er iets gezegd wordt.

Proef nu de glazen. Wijs het glas aan met de afwijkende smaak.
Herhaal dit nogmaals waarbij de glazen in andere volgorde worden aangeboden.

Nog mooier is het als je deze proeverij uitvoert met 3 tot 4 mensen. Ik denk niet dat iedereen het afwijkende glas er uit haalt.


Feit is dat zowel kandijsuiker en kristalsuiker beide sucrose zijn en dat kristalsuiker door de kleine korrelgrootte sneller oplost.
Chemisch is er geen verschil. En zowel kristalsuiker als witte kandijsuiker bevatten geen verontreinigen.
Bruine kandijsuiker bevat wel verontreinigingen in de vorm van melasse en heeft daarom een iets andere smaak dan kristalsuiker.

Underdike

Citaat van: Mark Green Anchor op 25-02-2018  21:07 uOkee dus, als ik het goed begrijp, maakt het voor de waardes niets uit hoeveel suiker ik toevoeg, slechts de kleur wordt beïnvloed?
Suiker verhoogd het SG, en dat zijn allemaal makkelijk afbreekbare suikers, en dus verhoogd het het alcohol-percentage... daarnaast levert het bvb bij de zware Belgische trappisten-biertjes voor een betere doordrinkbaarheid. Als je die trappisten zou maken met alleen graan dan voelt dat zwaar aan, maar het suiker geeft extra alcohol zonder dat het bier er erg 'vol' van wordt.

TomStruijk

Ik zal inderdaad ook even een smaaktest doen en vraag het mensen die vaak bij je komen en een biertje mee drinken. Zo kun je kijken hoe zij reageren op de verschillen. Als je ongeveer 5 mensen vraagt, kun je een goede basis neerzetten die ook bij jouw 'drinkers' past.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.