Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Advies brouwketel verwarmen met stoom  (gelezen 1873 keer)

Offline Brandsdirk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Advies brouwketel verwarmen met stoom
« Gepost op: 25-02-2018 12:49 u »
Beste mensen,

Wie kan ons advies geven rondom het verwarmen van een brouwketel met een stoomgenerator?

Wij verwarmen onze dubbelwandige brouwketel van 400liter momenteel d.m.v. een oliekoker met thermische olie. Wij zijn ons aan het oriënteren om over te stappen naar stoom en daarom zijn wij op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
1)   Hoe kunnen wij bepalen of onze brouwketel geschikt is voor stoom?
2)   Welke type stoomgenerators zijn geschikt voor een brouwketel?

Als iemand ons kan helpen om antwoorden te vinden op onze vragen, dan zijn wij daar heel blij mee.
Alvast bedankt.
Dirk Brands
www.brouwerijnicolaas.nl 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • brouwerij het 58e genot
Re: Advies brouwketel verwarmen met stoom
« Reactie #1 Gepost op: 25-02-2018 20:08 u »
Wat zijn je problemen nu met de thermische olie? Van stoom weet ik dat je installatie periodiek gekeurd moet worden. Dus een bestaande installatie die niet voor stoom bedoeld is ombouwen kan lastig worden.

Online haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #2 Gepost op: 25-02-2018 21:39 u »
Beste mensen,

Wie kan ons advies geven rondom het verwarmen van een brouwketel met een stoomgenerator?

Wij verwarmen onze dubbelwandige brouwketel van 400liter momenteel d.m.v. een oliekoker met thermische olie. Wij zijn ons aan het oriënteren om over te stappen naar stoom en daarom zijn wij op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
1)Hoe kunnen wij bepalen of onze brouwketel geschikt is voor stoom?
2)Welke type stoomgenerators zijn geschikt voor een brouwketel?

Als iemand ons kan helpen om antwoorden te vinden op onze vragen, dan zijn wij daar heel blij mee.
Alvast bedankt.
Dirk Brands
www.brouwerijnicolaas.nl

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stoomwet

Toestellen onder druk vallen onder de richtlijn drukapparatuur.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 25-02-2018 21:43 u »
De uitdrukking ff stoom afblazen is niet voor niets
Alle gekheid. Oppassen met stoom! Als alles in orde is kan er weinig misgaan maar dat is met alles.
Ik zou de energie in het brouwen steken.

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-02-2018 13:20 u »
Ik meen te weten, dat stadsbrouwerij De Drie Ringen in Amersfoort met stoom werkt.

Ik ben zelf al jaren lid van een vereniging, die het Stoomgemaal Arkemheen www.stoomgemaal-akemheen.nl draaiende houdt. Dat betekent niet meteen, dat ik je veel hulp kan bieden, verwarmen met stoom is een andere discipline dan er een werktuig mee aandrijven.

De temperatuur van stoom is gerelateerd aan de druk. Om stoom van ca. 150 graden te bekomen heb je een overdruk van 4 bar nodig. (Zie https://www.tubi-valves.nl/assets/files/PDF-Technischeinfo/TubiValve-Stoomtabel.pdf). Je stoomgenerator zal dat best aankunnen, maar je zult de druk via een reductieventiel moeten terugbrengen tot een waarde, die acceptabel voor je brouwketel is. Zo'n ventiel reduceert dus wel de druk, niet de temperatuur en je kunt daarmee stoom van laten we zeggen 0,5 bar overdruk verkrijgen, die toch heter is dan in bovengenoemde tabel wordt genoemd (het is dan ook geen verzadigde stoom meer, maar dat terzijde)

Stoom tussen de dubbele wand toevoeren is één ding, je zult ook moeten nadenken hoe je het condensaat afvoert (condenspotten).

Veiligheidsvoorzieningen zullen al wel op de stoomgenerator aanwezig zijn, maar je brouwketel is waarschijnlijk niet bestand tegen de werkdruk van de generator. Je zult overdrukventielen moeten aanbrengen op je brouwketel voor het geval er iets mis gaat met de drukreductie en je brouwketel de volle werkdruk van de stoomgenerator te verduren krijgt.

Ik ken de regels niet heel precies, maar als je de stoom alleen gebuikt om te verwarmen is er nauwelijks sprake van drukopbouw tussen de dubbele wand van de brouwketel. Het zou kunnen zijn, dat je hem dan formeel niet hoeft te laten keuren, maar ik denk, dat het verstandig is om daarover met je opstalverzekering van gedachten te wisselen.

Nog een weetje: één liter water produceert ca. 1600 liter stoom. Dus weet waar je aan begint. Ik geef toe, ik heb er ook weleens aan gedacht om stoom voor de verwarming te gebruiken, maar zag iets teveel beren op de weg.

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 26-02-2018 15:13 u »
 :denken:
Onrechtstreeks verwarmen met stoom in je dubbele wand?  ???
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2172.0
Voor pneumatiek (gewone koude samengeperste lucht aan meer dan 4 bar) moet je al allerlei veiligheden respecteren. Bij stoomdrukvaten nog meer.

Maar als de stoom rechtstreeks het beslag verwarmt, heb je bijvoorbeeld slechts ca. 0,1 bar overdruk bij een waterkolom van 1 meter wort/ beslag. De Brau Eule werkt met rechtstreekse opwarming, gewoon een buisje met monding net boven de bodem. Werkt dus heel goed bij kleine installaties.

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-02-2018 16:53 u »
:denken:
Onrechtstreeks verwarmen met stoom in je dubbele wand?  ???
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2172.0
Voor pneumatiek (gewone koude samengeperste lucht aan meer dan 4 bar) moet je al allerlei veiligheden respecteren. Bij stoomdrukvaten nog meer.

Maar als de stoom rechtstreeks het beslag verwarmt, heb je bijvoorbeeld slechts ca. 0,1 bar overdruk bij een waterkolom van 1 meter wort/ beslag. De Brau Eule werkt met rechtstreekse opwarming, gewoon een buisje met monding net boven de bodem. Werkt dus heel goed bij kleine installaties.

Wat bedoel je met onrechtstreeks? Via een dubbele wand? Zo doen ze dat bij De Drie Ringen in Amersfoort wel. Hun installatie is ergens tussen de twee en drie keer zo groot als die van Brandsdirk, schat ik.

Als je doel is om de stoom alleen voor het maischen te gebruiken kun je denk ik inderdaad volstaan met stoom van hele lage druk, die niet wordt gereduceerd. Dan is je stoomtemperatuur immers ongeveer 100 graden. Als je de stoom ook wilt gebruiken tijdens het koken en toch niet je kookketel aan een hoge druk wilt blootstellen is een reductieklep de oplossing.

Bij het stoomgemaal in Nijkerk moeten we ook een reductieklep gebruiken, omdat de machine ooit ontworpen is voor een maximum werkdruk van 3 bar. Om met één ketel voldoende stoom te kunnen produceren stoken we deze tot zo'n 8 bar en reduceren deze druk vervolgens tot ca. 1,5 bar. Dat levert stoom op van ca. 175 graden, terwijl de "normale" temperatuur van verzadigde stoom van 1,5 bar 127 graden is. Je krijgt zo oververhitte stoom.

Stoom is heel interessant om mee te werken, maar je hebt helemaal gelijk, 4 bar stoom is in potentie veel gevaarlijker dan 4 bar lucht vanwege de enorme expansie (1 liter water wordt ca 1600 liter stoom).

(Als ik in het bovenstaande over druk heb, is deze relatief, d.w.z. de verschildruk t.o.v. de omgevingsdruk).

Dat ik het in dit forum nog eens uitgebreid over stoom zou hebben, had ik niet verwacht  :)

Offline Lange1985

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 26-02-2018 17:22 u »
Wat bedoel je met onrechtstreeks? Via een dubbele wand? Zo doen ze dat bij De Drie Ringen in Amersfoort wel. Hun installatie is ergens tussen de twee en drie keer zo groot als die van Brandsdirk, schat ik.

Als je doel is om de stoom alleen voor het maischen te gebruiken kun je denk ik inderdaad volstaan met stoom van hele lage druk, die niet wordt gereduceerd. Dan is je stoomtemperatuur immers ongeveer 100 graden. Als je de stoom ook wilt gebruiken tijdens het koken en toch niet je kookketel aan een hoge druk wilt blootstellen is een reductieklep de oplossing.

Bij het stoomgemaal in Nijkerk moeten we ook een reductieklep gebruiken, omdat de machine ooit ontworpen is voor een maximum werkdruk van 3 bar. Om met één ketel voldoende stoom te kunnen produceren stoken we deze tot zo'n 8 bar en reduceren deze druk vervolgens tot ca. 1,5 bar. Dat levert stoom op van ca. 175 graden, terwijl de "normale" temperatuur van verzadigde stoom van 1,5 bar 127 graden is. Je krijgt zo oververhitte stoom.

Stoom is heel interessant om mee te werken, maar je hebt helemaal gelijk, 4 bar stoom is in potentie veel gevaarlijker dan 4 bar lucht vanwege de enorme expansie (1 liter water wordt ca 1600 liter stoom).

(Als ik in het bovenstaande over druk heb, is deze relatief, d.w.z. de verschildruk t.o.v. de omgevingsdruk).

Dat ik het in dit forum nog eens uitgebreid over stoom zou hebben, had ik niet verwacht  :)

Kan ook met een reboiler... Eigenlijk een verwarmingselement op stoom. Je zult ook met condenspotjes moeten gaan werken en keuringen door Stoomwezen, voor grote industriëlen werkbaar en efficiënt omdat je stoom voor van alles in kan zetten en het goedkoop is. Maar voor de kleinere brouwer... succes  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26-02-2018 22:16 u »
Ik meen te weten, dat stadsbrouwerij De Drie Ringen in Amersfoort met stoom werkt.

Er zijn heel veel brouwerijen die hun ketels verwarmen met stoom. Dat is ook het geval bij moderne brouwerijen. Meestal staat de stoomgenerator in een aparte ruimte uit veiligheidsoverwegingen.

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-02-2018 22:55 u »
Dat is ook het geval bij ons stoomgemaal gebouwd in 1882. Vroeger waren stoomketels lang niet zo betrouwbaar. De muren van het ketelhuis zijn extra dik terwijl het dak er min of meer los op ligt.

Dat was toen. ...

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 26-02-2018 23:45 u »
Kan ook met een reboiler... Eigenlijk een verwarmingselement op stoom. Je zult ook met condenspotjes moeten gaan werken en keuringen door Stoomwezen, voor grote industriëlen werkbaar en efficiënt omdat je stoom voor van alles in kan zetten en het goedkoop is. Maar voor de kleinere brouwer... succes  :brouwen:

Ik heb even gegoogled wat een reboiler precies is. Zo'n opstelling doet me aan een RIMS denken, waarbij het verwarmingselement door stoom wordt verhit.

Online haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #11 Gepost op: 27-02-2018 11:05 u »
Zelf werk ik als werktuigkundige in een energiecentrale en ik zie dat dit draadje nog steeds groeit. Ik heb de link naar de Europese richtlijn voor druk apparatuur hier eerder gepost. Ik zal deze hieronder kort samenvatten ( in hoe verre dat mogelijk is)
Alle apparatuur die gebruikt wordt in een systeem met stoom met een hogere druk als 0,5 bar wordt geacht onder deze richtlijn te vallen. Alle toestellen, werktuigen, appendages, stoomketels etc. moeten gecertificeerd zijn door de leverancier en regelmatig gekeurd worden. Vroeger werd deze keuring gedaan door het stoomwezen. Dit is later in handen gegeven Lloyds. Deze instantie toetst of de installatie de juiste certificaten heeft, of de installatie technisch nog steeds voldoet aan dit certificaat, en bedreven wordt waarvoor de installatie is ontworpen. Het systeem mag niet zomaar gewijzigd worden. Moet er bijvoorbeeld een stuk stoomleiding vervangen worden dan dient dit te gebeuren met een gecertificeerd stuk stoompijp (gekeurd en met ingeslagen nummers). Kortom zelf knutselen, ombouwen, wijzigen etc. is uitgesloten. Je hebt ten alle tijden een kundige machinebouwer nodig die kan certificeren. Daarnaast Lloyds als toezichthouder op de richtlijn druk apparatuur. Op de website van Lloyds vind je alle benodigde informatie hierover.
Antwoord op vraag 1 is: Is de ketel niet ontworpen voor stoom, dan is deze niet gecertificeerd en dus niet geschikt.
Antwoord op vraag 2: mocht de ketel wel geschikt zijn om met stoom bedreven te worden, dan moet je denken aan een kleine vlampijpketel. Vermogen en druk zijn afhankelijk van de energie die nodig is voor het proces.

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #12 Gepost op: 27-02-2018 12:20 u »
Zelf werk ik als werktuigkundige in een energiecentrale en ik zie dat dit draadje nog steeds groeit. Ik heb de link naar de Europese richtlijn voor druk apparatuur hier eerder gepost. Ik zal deze hieronder kort samenvatten ( in hoe verre dat mogelijk is)
Alle apparatuur die gebruikt wordt in een systeem met stoom met een hogere druk als 0,5 bar wordt geacht onder deze richtlijn te vallen. Alle toestellen, werktuigen, appendages, stoomketels etc. moeten gecertificeerd zijn door de leverancier en regelmatig gekeurd worden. Vroeger werd deze keuring gedaan door het stoomwezen. Dit is later in handen gegeven Lloyds. Deze instantie toetst of de installatie de juiste certificaten heeft, of de installatie technisch nog steeds voldoet aan dit certificaat, en bedreven wordt waarvoor de installatie is ontworpen. Het systeem mag niet zomaar gewijzigd worden. Moet er bijvoorbeeld een stuk stoomleiding vervangen worden dan dient dit te gebeuren met een gecertificeerd stuk stoompijp (gekeurd en met ingeslagen nummers). Kortom zelf knutselen, ombouwen, wijzigen etc. is uitgesloten. Je hebt ten alle tijden een kundige machinebouwer nodig die kan certificeren. Daarnaast Lloyds als toezichthouder op de richtlijn druk apparatuur. Op de website van Lloyds vind je alle benodigde informatie hierover.
Antwoord op vraag 1 is: Is de ketel niet ontworpen voor stoom, dan is deze niet gecertificeerd en dus niet geschikt.
Antwoord op vraag 2: mocht de ketel wel geschikt zijn om met stoom bedreven te worden, dan moet je denken aan een kleine vlampijpketel. Vermogen en druk zijn afhankelijk van de energie die nodig is voor het proces.

Aanvulling, de keuring geldt voor het gehele druksysteem ofwel samengesteld systeem. Dus alles wat onder druk kan komen te staan maakt deel uit. Dus niet alleen de stoomgenerator. Naast Lloyds zijn er ook andere, ik dacht nog 5, instanties die bevoegd zijn om de keuring uit te voeren en apparatuur te certificeren. Ook dient er sprake te zijn van periodieke herkeur.

Online haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #13 Gepost op: 27-02-2018 12:24 u »
Aanvulling, de keuring geldt voor het gehele druksysteem ofwel samengesteld systeem. Dus alles wat onder druk kan komen te staan maakt deel uit. Dus niet alleen de stoomgenerator. Naast Lloyds zijn er ook andere, ik dacht nog 5, instanties die bevoegd zijn om de keuring uit te voeren en apparatuur te certificeren. Ook dient er sprake te zijn van periodieke herkeur.
Dank je wel voor deze nuttige aanvulling!

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 27-02-2018 12:41 u »

Bij het Stoomgemaal Arkemheen wordt de installatie (en dan vooral de ketel) elke twee jaar herkeurd. Dan moeten alle appendages (peilglazen, kranen, kleppen enz.) eraf en gaan de inspectiedeksels los, zodat de keurmeester ook het inwendige van de ketel kan inspecteren. Een hele operatie elke twee jaar, die ook bepaald niet gratis is.

Misschien kun je onder genoemde 0,5 bar blijven.

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-02-2018 12:42 u »
Het verhaal rondom stoom is nu duidelijk uitgelegd. De vraag is nu wat de reden is waarom de Dirk van thermische olie af wilt en naar stoom toe wilt gaan. Ik kan je zo doorverwijzen naar 2 brouwinstallaties die prima werken op thermische olie.

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 27-02-2018 14:10 u »
Het verhaal rondom stoom is nu duidelijk uitgelegd. De vraag is nu wat de reden is waarom de Dirk van thermische olie af wilt en naar stoom toe wilt gaan. Ik kan je zo doorverwijzen naar 2 brouwinstallaties die prima werken op thermische olie.

Stoommachines is ook een passie van me, excuus, dat ik me liet meeslepen :).

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-02-2018 14:27 u »
Stoommachines is ook een passie van me, excuus, dat ik me liet meeslepen :).

Helemaal geen probleem hoor. Sorry als ik wellicht bot over ben gekomen. Ik vind alle mechanische aspecten aan de hobby rete interessant. En er gaat niets boven oude stoom techniek.

Maar als we het hebben over verwarmen wordt vaak alleen gedacht aan elektrisch, gas of stoom en niet aan thermische olie. Terwijl een thermisch olie installatie zeker voor een kleinere startende brouwerij super goed te doen is.

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 27-02-2018 16:24 u »
Helemaal geen probleem hoor. Sorry als ik wellicht bot over ben gekomen. Ik vind alle mechanische aspecten aan de hobby rete interessant. En er gaat niets boven oude stoom techniek.

Maar als we het hebben over verwarmen wordt vaak alleen gedacht aan elektrisch, gas of stoom en niet aan thermische olie. Terwijl een thermisch olie installatie zeker voor een kleinere startende brouwerij super goed te doen is.

Was niet als bot opgevat, maar zo langzamerhand was er inderdaad wel genoeg over stoom gezegd. En ik denk, dat je gewoon gelijk hebt, stoom is niet geschikt voor kleine installaties, tenzij de daaraan verbonden kosten geen probleem zijn.

Thermische olie zou ik ook niet opgekomen zijn, ligt voor de meesten van ons niet zo voor de hand.

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #19 Gepost op: 27-02-2018 16:46 u »
Dat is inderdaad de hamvraag.

Verder zou je als thuisbrouwer dus wel gewoon lage druk stoom (aan veel minder dan 0,5 bar) vrij kunnen laten uitstromen (onderaan) in de brouwketel. De Brau Eule werkt zo. In de handel zijn kleine keuringsvrije stoomgeneratoren te koop, die dienen voor het huishouden (met een strijkijzer dan) of voor de imker bij het ontsmetten en was smelten of ... om behang af te stomen. Hubo 2,2kW à 39,99 €.  ;)
Daarmee zou je dan een (geïsoleerde) ketel met een dikke 20 liter beslag op een redelijke tijd kunnen opwarmen van 20°C tot kooktemperatuur ...
Benodigde energie voor water: Q = c * m * deltaT° = 4187 J/kgK * 22 kg * 80 K = 7369 kJ
Benodigde tijd tot koken: t = Q / P = 7369 kJ / 2,2 kJ/s = 56 minuten, stel bij enkelwandige ketel 20% warmteverliezen, 1/4 bijrekenen of 70 minuten.

Voor een beslagkuip van 400 liter heb je dan 20 toestelletjes nodig, 100€ levensmiddelenkwaliteit slangetjes en koppelingetjes aanschroeven en klaar is Kees Dirk voor € 900. Zonder stoomkeuring. :police: En de dubbele wand kan dienen als isolatie.  :degroeten:

Maar ik blijf toch ook met belangstelling uitkijken naar de uitleg over de thermische olie.  :weetniet:

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 28-02-2018 11:44 u »

Verder zou je als thuisbrouwer dus wel gewoon lage druk stoom (aan veel minder dan 0,5 bar) vrij kunnen laten uitstromen (onderaan) in de brouwketel. De Brau Eule werkt zo. In de handel zijn kleine keuringsvrije stoomgeneratoren te koop, die dienen voor het huishouden (met een strijkijzer dan) of voor de imker bij het ontsmetten en was smelten of ... om behang af te stomen. Hubo 2,2kW à 39,99 €.  ;)
Daarmee zou je dan een (geïsoleerde) ketel met een dikke 20 liter beslag op een redelijke tijd kunnen opwarmen van 20°C tot kooktemperatuur ...
Benodigde energie voor water: Q = c * m * deltaT° = 4187 J/kgK * 22 kg * 80 K = 7369 kJ
Benodigde tijd tot koken: t = Q / P = 7369 kJ / 2,2 kJ/s = 56 minuten, stel bij enkelwandige ketel 20% warmteverliezen, 1/4 bijrekenen of 70 minuten.

Voor een beslagkuip van 400 liter heb je dan 20 toestelletjes nodig, 100€ levensmiddelenkwaliteit slangetjes en koppelingetjes aanschroeven en klaar is Kees Dirk voor € 900. Zonder stoomkeuring. :police: En de dubbele wand kan dienen als isolatie.  :degroeten:

Maar ik blijf toch ook met belangstelling uitkijken naar de uitleg over de thermische olie.  :weetniet:

Je berekening klopt wel, maar je ziet een paar zaken over het hoofd, vrees ik. Als het echt zo simpel zou zijn zou men in de industrie geen kapitalen uitgeven aan dure stoomverwarming. Dan gingen ze ook gewoon even bij de Hubo langs ;). Dit forum lijkt me niet de plaats om diep op zaken als vloeistofwarmte en verdampingswarmte in te gaan. Mocht je er interesse in hebben, google dan eens op die woorden.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 28-02-2018 12:30 u »

Je bent dan elektrisch water aan het verwarmen om daar stoom van te maken en daar dan weer water mee te verwarmen. Nogal een een omweg en de condenserende stoom verdunt je beslag weer en je hebt weer een variabele die moet beheersen om op het goede SG uit te komen.
Het kan wel maar dan onder het motto "waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?".

Technisch gezien heb je het dan eigenlijk over damp en niet over stoom.

Offline rlandzaat

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 28-02-2018 17:52 u »
Het onderwerp van deze draad bleef me toch nog bezighouden en ik ben het eens gaan navragen bij iemand in onze stoomvereniging. Het blijkt tamelijk eenvoudig te zijn. Je laat een goede lasser een vlampijpketeltje lassen en zet er een veiligheid op, die bij 0,5 bar gaat afblazen. Hoef je je over keuring niet meer druk te maken. Vervolgens sluit je de stoomleiding aan op de dubbele wand van de stoomketel en je monteert onderaan een condenspot, die je op zijn beurt weer op de stoomketel aansluit. Het hele systeem staat daarbij onder een druk <= 0,5 bar. Het condensaat loopt vanzelf terug de ketel in. De verzadigde stoom van ca. 110 graden condenseert tegen de binnenwand (en helaas ook voor een deel tegen de buitenwand, afhankelijk van je isolatie). Is je brouwketel op temperatuur dan sluit je de stoomtoevoer en tempert het vuur in de stoomketel (anders gaat die stoom afblazen, niet erg op zich, maar je verliest energie).

Dirk, mocht je het bovenstaande serieus gaan uitvoeren, kom ik graag eens kijken.

Zie https://ibbt.emis.vito.be/content/warmteproductie-ketelsystemen

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #23 Gepost op: 28-02-2018 21:52 u »
Je zou een contact op kunnen nemen met de brouwer van deze site : http://brouwser.nl die brouwt met stoom