What next?

Gestart door wijmaar, 24-02-2018 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wijmaar

Morning!

Na een pauze van een jaartje of twee heb ik vorige week het brouwen weer opgepakt! Na een goede dag is er het volgende in de gistkast gegaan:

16 L wort, SG in vat 1.062.
11 g BE134

Ik heb het geheel op 20 graden weggezet, en de temp na twee dagen met 1 graad/dag op laten lopen.

Nadat de vergisting de afgelopen dagen al iets afnam, zag ik vanochtend dat het waterslot vast lijkt te trekken. Het vat lijkt dus lucht aan te zuigen. SG Gemeten: 1.003. Voor mij te laat om nog over te hevelen.

Nu is mijn vraag, wat is de beste volgende stap.

1. Bottelen
2. Koud lageren / coldcrash van een aantal dagen in gistvat en dan bottelen

Ik neig naar optie 2, maar hoor graag jullie input! Zeker als er volgens jullie nog een betere optie 3 is :).

Dank en goed weekend!

Jan

EBC

Citaat van: wijmaar op 24-02-2018  10:22 u... Het vat lijkt dus lucht aan te zuigen ...

Of is het aan het afkoelen?

Vooral nog een week laten staan. 1,003 kan nog minder worden.

wijmaar

Citaat van: EBC op 24-02-2018  13:40 uOf is het aan het afkoelen?

Vooral nog een week laten staan. 1,003 kan nog minder worden.

Dank voor je antwoord! Op welke temp zou je het laten staan?

De BE-134 mag tot 28, dus zou gewoon nog even door kunnen gaan met laten oplopen.

Jacques

Het aanzuigen van lucht kun je voorkomen door het gebruik van een terugslagklepje.
Goedkope terugslagklepjes wel gebruiken in combinatie met een waterslot. Als er geen druk verschil is laten goedkope klepjes lucht door.

Verder je het beste aan de hand van het verloop bepalen of je kunt bottelen of niet. Als het SG gedurende 3 tot 4 dagen niet gedaald is kun je bottelen.

wijmaar

Heb hem nog een weekje laten staan, inmiddels uitvoerigst tot een SG van 1.000-1.001, dus is inderdaad nog even doorgegaan!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.