Miniatuurflesjes

Gestart door Sjoert, 24-02-2018 00:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoert

Om mijn zelfgebrouwen bier te testen moet ik vanzelfsprekend een flesje openen, aangezien ik erg nieuwsgierig ben naar de smaakontwikkeling gaat er elke week wel minstens 1 verloren, nu is dat al gauw 25-33 cl per keer. Dat valt op zich mee maar toch is dat uiteindelijk een paar liter bier dat eigenlijk wordt 'verspild' terwijl je in 1 of 2 slokjes al goed kan bepalen wat de smaak is. Nu zag ik miniatuurflesjes van 50 ml met beugeldop, heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga ervan uit dat de koolzuurontwikkeling en het rijpingsproces gelijk opgaat met 'normale' flesjes maar zeker ben ik hier niet van, ik kom hiervan niets tegen op internet en om nou halve flesjes te maken lijkt me juist wel van invloed op deze ontwikkelingen vanwege de loze zuurstof in de fles.

Iemand een iets wetenschappelijkere of praktijkgerichte blik?


Haagse Wouter

Ik zou me alleen afvragen of de flesjes bestand zijn tegen de druk.
Ze zijn immers bedoeld voor olie en zo.

Sjoert

Ik kies juist voor deze omdat ik er eigenlijk vanuit ga dat hij (relatief) net zo dik zou zijn als zijn grote broer van een halve liter die er prima voor dient en volgens mij is de druk (kracht:oppervlakte) relatief gezien kleiner. Ik kan het mis hebben natuurlijk  ???

pippakillinova

Ik gebruik deze 125ml flesjes van de Xenos (€1,5/stuk) voor mijn eisbocks. De afdichting is echter niet optimaal, dus verwacht geen perfecte carbonisatie.


Sjoert

Grappig, ik kwam deze flesjes ook tegen bij Xenos (webshop) en was van plan om ze zo te gaan halen. Met de grotere flessen viel me de druk op de fles juist erg mee en hij knalde lekker moet ik zeggen, volgens mij is het inderdaad wel van belang om de dop er exact recht op te doen voor optimale tegendruk. Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat de beugels op kleinere flesjes lastiger te fabriceren zijn..

SKABRAM

Ik heb een paar 11cl flesjes van Brewdog. Oa. De hopshot en tacticsl nuclear pinguïn verkopen ze in dit formaat. Prijzige flesjes, dus ik heb er een aantal via vrienden verzameld

https://www.brewdog.com/item/1889/BrewDog/Hop-Shot.html


Sjoert

Poeh, dat is inderdaad prijzig... zal ook mijn vrienden vragen om deze bierflesjes te kopen  :P

Haagse Wouter

Citaat van: Sjoert op 24-02-2018  12:06 uPoeh, dat is inderdaad prijzig... zal ook mijn vrienden vragen om deze bierflesjes te kopen  :P

Is ook een 22% bier ;).

pippakillinova

Citaat van: Haagse Wouter op 24-02-2018  12:48 uIs ook een 22% bier ;).

Die van mij is 27% :-)

Ronnie

Heb sterk mijn twijfels of in zulke kleine flesjes het bier wel zo evolueert en rijpt als in grotere flessen.
Zo heb ik bv. al duidelijk ondervonden dat in 75 cl flessen het bier langer en vooral stabieler bewaart.
Dus je kleine flesje zal nooit een goede referentie zijn.

stiaanke

Pff, verspilling. 
Je drinkt dat bier toch gewoon op.  :proost2:

Jacques

Deze kleine flesjes heb ik onlangs ook een aantal gekocht voor het geven van presentaties. Ik gebruik ze vooral voor laten proeven van smaken die uit hout komen. De kleine flesjes zijn wat makkelijker om mee te nemen.

Sjoert

@Stiaanke: daarom staat het ook tussen 'haakjes', niet te letterlijk nemen dus. Het valt altijd op dat er flesjes tekort zijn als het bier echt lekker wordt maar ik wil wel kunnen blijven proeven.

@Jacques: leuk, merk je iets aan de smaakontwikkeling? Waarom hout?

Sjoert

@Ronnie: mijn gevoel zegt hetzelfde maar kan dat niet verklaren, ik heb gister 8 flesjes van 100ml en daarnaast ook 2 van halve liter gebotteld zodat ik ze allebei over 3 maanden kan vergelijken. Ik vraag me wel sterk af waarom de smaakontwikkeling zou verschillen, als ik jou zo hoor zou je bijna zeggen dat hoe groter de fles des te beter de 'kwaliteit', maar zou niet weten in welke hoek ik dat moet zoeken.

Thamerdal

Ik gebruikte voorheen van die kleine Duvelflesjes.
http://www.duvel.com/nl-be/node/274

Kun je gewoon in de supermarkt kopen

Jacques

Citaat van: Sjoert op 25-02-2018  11:39 u@Jacques: leuk, merk je iets aan de smaakontwikkeling? Waarom hout?

Omdat (getoast) hout een interessante smaak aan bier kan geven.
Er is inderdaad een smaakontwikkeling.

Sjoert

Dat er smaakontwikkeling is snap ik, maar merk je verschil?

Sjoert

Citaat van: Thamerdal op 25-02-2018  11:56 uIk gebruikte voorheen van die kleine Duvelflesjes.
http://www.duvel.com/nl-be/node/274

Kun je gewoon in de supermarkt kopen

Dat is een goede tip :)

Fermon

Citaat van: Sjoert op 26-02-2018  17:28 uDat er smaakontwikkeling is snap ik, maar merk je verschil?

De smaak evolutie in flessen met een verschillende inhoud is inderdaad anders... dat zegt/beweert men. Maar ik heb het nog niet geproefd.
Ik denk dat de gemiddelde hobbybrouwer het verschil ook niet zal proeven/merken.

SanderH

Ik merk toch wel een verschil tussen de 33 cl, 50 cl en 75 cl flessen. De grootste hebben wat langer nodig in verhouding maar geven, in mijn optiek, een mooiere schuimkraag en de smaak lijkt ook beter, maar ja, hoe goed is dit vast te stellen voor een ongeschoolde proever.

Haagse Wouter

Citaat van: SanderH op 26-02-2018  18:41 uIk merk toch wel een verschil tussen de 33cl, 50cl en 75cl flessen. De grootste hebben wat langer nodig in verhouding maar geven, in mijn optiek, een mooiere schuimkraag en de smaak lijkt ook beter, maar ja, hoe goed is dit vast te stellen voor een ongeschoolde proever.

Ik merk vooral dat je de suiker anders moet doseren.
Die grote flessen doen POEF als je dat niet doet haha.

Wellicht dat ook de crux. Je moet je koolzuur aanpassen door minder suiker toe te voegen. Wij kunnen het niet goed meten wat de hoeveelheid opgeloste CO2 is, dus het wordt anders.

William

Ik merk een duidelijk verschil tussen flesjes van 300 ml en 750 ml. De 750 ml flessen behouden langer hun smaak en lijken op gelijke ouderdom frisser (doorgaan gebruik ik wel iets minder bottelsuiker in de 750 ml flessen: 3.5 versus 6 gram/liter). Als je dat gedrag schaalt naar nog kleinere flessen zal het er niet beter op worden. Ik wijt het aan de grote verhouding kopruimte / bier bij kleinere flessen.

Citaat van: Haagse Wouter op 26-02-2018  18:50 uWellicht dat ook de crux. Je moet je koolzuur aanpassen door minder suiker toe te voegen. Wij kunnen het niet goed meten wat de hoeveelheid opgeloste CO2 is, dus het wordt anders.

In BrouwHulp wordt de hoeveelheid opgelost CO2 tijdens de laatste fase van de vergisting / lagering netjes meegenomen als je de juiste temperaturen tijdens de lagering invult. Meten is inderdaad moeilijker maar de inschatting van BrouwHulp klopt in mijn geval altijd redelijk.

Fermon

Ik heb nog veel te leren begrijp ik ::)

SKABRAM

Ik gebruik de kleine flesjes alleen om te kijken of de hergisting bij zware bieren een beetje wil vlotten. Daar zijn ze mi prima geschikt voor

Jacques

Citaat van: Sjoert op 26-02-2018  17:28 uDat er smaakontwikkeling is snap ik, maar merk je verschil?

Nee. De flesjes worden door mij enkel en alleen gebruikt om houtextracties op een praktische manier mee te nemen naar een presentatie. De extractie vindt plaats in flessen met een inhoud van 1 liter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.