Temperatuur omhoog brengen terwijl je bier nog in het gistvat zit

Gestart door Albert van der Wal, 23-02-2018 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albert van der Wal

Hallo,

Ik heb een vraag omtrent het omhoog brengen van de temperatuur terwijl je bier nog aan het gisten is.
In het recept staat dat het brouwsel de eerste 2 a 3 dagen op kamertemperatuur moet gisten, en daarna omhoog moet naar niet hoger dan 26 graden. Nu kan ik hem dicht bij de verwarming zetten in hoop dat dit wat met de temperatuur doet, maar ik was benieuwd of iemand hier tips / trucks heeft.

Alvast bedankt voor het mee denken!

Fermon

Citaat van: Albert van der Wal op 23-02-2018  17:57 uHallo,

Ik heb een vraag omtrent het omhoog brengen van de temperatuur terwijl je bier nog aan het gisten is.
In het recept staat dat het brouwsel de eerste 2 a 3 dagen op kamertemperatuur moet gisten, en daarna omhoog moet naar niet hoger dan 26 graden. Nu kan ik hem dicht bij de verwarming zetten in hoop dat dit wat met de temperatuur doet, maar ik was benieuwd of iemand hier tips / trucks heeft.

Alvast bedankt voor het mee denken!

Een klimaatkast maken... Is niet moeilijk, hoeft niet duur te zijn, maar je bier wordt er beter van. Zoek maar eens op dit forum op klimaatkast. Succes met brouwen.

Jacques

Citaat van: Fermon op 23-02-2018  18:01 uEen klimaatkast maken... Is niet moeilijk, hoeft niet duur te zijn, maar je bier wordt er beter van. Zoek maar eens op dit forum op klimaatkast. Succes met brouwen.

Gistkast geeft denk ik meer resultaten.

Kijk ook bij de tag temperatuurcontrole

Fermon

Citaat van: Jacques op 23-02-2018  23:06 uGistkast geeft denk ik meer resultaten.

Kijk ook bij de tag temperatuurcontrole
Dat bedoelde ik ook ^-^

BrouwMark

Een nog simpelere oplossing: zet je gistingsvat in een grote speciekuip, vul deze met water en hang daar een regelbaar aquariumelement in.

Zo kun je natuurlijk niet koelen, maar als de kamer waarin je bier staat te vergisten koel genoeg is, werkt dit prima!

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 24-02-2018  09:55 uEen nog simpelere oplossing: zet je gistingsvat in een grote speciekuip, vul deze met water en hang daar een regelbaar aquariumelement in.

Zo kun je natuurlijk niet koelen, maar als de kamer waarin je bier staat te vergisten koel genoeg is, werkt dit prima!

Laat het water niet te lang staan. Door het warme water krijg je meer algengroei en micro-organismen in het water.

DoubleW

Simpel technieken om temp te verhogen.
- gebruik stc 1000 met verwarmingsmat voor agricultuur, slaat aan bij ingestelde temp en gaat uit bij top temp
-gebruik (oude) elektrische deken met stc. Rol deze om vat en zet vast met klemband.

Temp alleen hoog bij saison, probeer temp niet hoger te laten komen dan 25. Een gecontroleerde temp is beter dan veel schommelingen dag/nacht

Basje42

Je kan je ook eens verdiepen in het meten van de temperatuur in het gistvat. Wel alles ontsmetten, en liefst een permanente oplossing.
Zodat je niet telkens het vat hoeft te openen.
Daar is het meestal warmer (tijdens vergisting)dan hetgeen je meet aan de buitenzijde.
Actieve gist genereert zelf ook warmte. Nadat ik een Tilt Hydrometer IN het gistvat heb liggen, zie ik deze verschillen zeer goed.
Vergisten zal het altijd wel, geen paniek probeer hevige temperatuurschommelingen te vermijden.
Al met al is een klimaatkast op den duur echter veel beter.

DinBo

Citaat van: Fermon op 23-02-2018  18:01 uEen klimaatkast maken... Is niet moeilijk, hoeft niet duur te zijn, maar je bier wordt er beter van. Zoek maar eens op dit forum op klimaatkast. Succes met brouwen.

2ehands koelkast marktplaats 50-100 euro

https://www.marktplaats.nl/z/witgoed-en-apparatuur/overige-witgoed-en-apparatuur/koelkast.html?query=koelkast&categoryId=553&priceFrom=1%2C00&priceTo=100%2C00&attributes=S%2C33&startDateFrom=always

inkbird  controller 35.-



terrarium verwarmingsmat 6.-

https://www.ebay.co.uk/itm/Mat-Heat-Reptile-Brooder-Incubator-Pet-Heating-Pad-Brew-EU-Plug-7W-14W-20W-28W/112616607629?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=413042501695&_trksid=p2057872.m2749.l2649

en nog een stroomkabel 1.50 mtr + stekker en wandcontactdoos (ca. 9.-)

Kosten zonder koelkast ca 50.- met koelkast van 50.- dus totaal 100.-

1 gaatje boren in zijwand koelkast

KLAAR

Ik had nog een koelkast over staan en was dus voor 50.- euro klaar

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

staat nu een pils in bij 12 graden

kan bovenplateau normaliter bij 18.c - 22.c ook gebruiken voor hergisting op fles terwijl eronder nieuw bovengistend bier staat te gisten




snowdog2006

@ Dinbo

Moet zo'n verwarmingsmat niet ergens op gezet worden bv een stuk aluminium? Dit zodat hij beter zijn hitte af kan geven?

En hoe heb je deze aan de zijde vd koelkast gemonteerd? Dubbelzijdig isolatietape of zo?

DinBo

Citaat van: snowdog2006 op 27-02-2018  10:08 u@ Dinbo

Moet zo'n verwarmingsmat niet ergens op gezet worden bv een stuk aluminium? Dit zodat hij beter zijn hitte af kan geven?

En hoe heb je deze aan de zijde vd koelkast gemonteerd? Dubbelzijdig isolatietape of zo?

Hij voldoet uitstekend.

De hoeveelheid warmte is gering  20 Watt en niet continu.
Uiteinden van de mat  waar geen verwarming zit (alleen plastic) gewoon met breed plakband vastgeplakt
en het blijft zitte.n

De warmte van 20 Watt wordt natuurlijk over een groter oppervlakte verdeeld als bij een gloeilamp van 20 Watt.

Zo'n mat ligt natuurlijk in een terrarium ook gewoon op de bodem en is ook gewoon geplastificeerd.
Als de warmte teveel zou zijn dan zou de terrariummat zelf ook smelten.

snowdog2006

Ah mooi. Bedankt. En gaat de temperatuurverhoging een beetje snel? Lijkt erop dat het vat wat je in de koelkast hebt staan vrij klein is? Gaat het een beetje snel met bv 20 Liter wort?

DinBo

Citaat van: snowdog2006 op 27-02-2018  11:25 uAh mooi. Bedankt. En gaat de temperatuurverhoging een beetje snel? Lijkt erop dat het vat wat je in de koelkast hebt staan vrij klein is? Gaat het een beetje snel met bv 20 Liter wort?

Ik heb tot nu toe alleen 10 liter dat gaat goed.
Mijn wort is als die er in gaat natuurlijk ook 20-22 graden en ik vergist 19-20 graden dus dan hoeft er niet  veel verwarmd te worden.
(Als ik het zo op het forum lees geeft een warmere vergisting meer kans op estervorming)
De koelkast staat in een onverwarmde garage aan huis en daar is het nu  5 graden en voor deze week  ca 10 graden

Nu staat er pils in die vergist bij 12 graden deze ging er met 20 graden in en was de volgende dag ook 12 graden

Maar ik heb voor noodgevallen een dubbel stopcontact en nog een 2e terrariummat van 28 watt
Dus ik zou kunnen switchen van 20 naar 28 wat naar 48 wat. maar dat is tot nu toe niet nodig geweest.

Bij de hoofdgisting produceert het wort ook nog warmte. dus als de isolatie goed is heb je maar heel weinig nodig om een goede temp te bereiken

Als mijn wortvat onderin 19 graden is, is het op het bovenste plateau 1 a 2 graden warmer (warme lucht stijgt op) mooi voor hergisting op de fles.

Nu kan dat niet omdat ik pils aan het vergisten ben.

Jacques

Citaat van: DinBo op 25-02-2018  13:04 u

Hoe heb je het verwarmingsmatje bevestigd aan de zijkant van de koelkast?

Ik zie dat je een stopcontact hebt in de koelkast. Uit veiligheidsoverwegingen zou ik dat niet zo snel doen...

snowdog2006

@ Jacques, hij zei:
Uiteinden van de mat  waar geen verwarming zit (alleen plastic) gewoon met breed plakband vastgeplakt
en het blijft zitten.

Zie jij een probleem dan daarin?

Mark GA

Beginnersvraag: waarom zit er geen dopje op het waterslot?

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 27-02-2018  21:01 u@ Jacques, hij zei:
Uiteinden van de mat  waar geen verwarming zit (alleen plastic) gewoon met breed plakband vastgeplakt
en het blijft zitten.

Zie jij een probleem dan daarin?

Overheen gelezen.

Zelf zou ik wat anders verzinnen, plakband kan loslaten.

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 27-02-2018  21:25 uBeginnersvraag: waarom zit er geen dopje op het waterslot?

Het dopje dient om fruitvliegjes tegen te houden. In een gistkast heb je daar niet zo snel last van. De koolzuur in de kleine ruimte houdt ze tegen.

DinBo

Citaat van: Jacques op 27-02-2018  20:58 uHoe heb je het verwarmingsmatje bevestigd aan de zijkant van de koelkast?

Ik zie dat je een stopcontact hebt in de koelkast. Uit veiligheidsoverwegingen zou ik dat niet zo snel doen...

Stopcontact is hoog en droog aangebracht dus risico valt mee. Kan ik eventueel ander of 2e verw. element aansluiten.
Ik heb van die dikke schroeven voor in kunststof gebruikt.
Je moet wel contactdoos vasthouden bij uittrekken stekker.

DinBo

Citaat van: Jacques op 27-02-2018  21:47 uOverheen gelezen.

Zelf zou ik wat anders verzinnen, plakband kan loslaten.
Zou kunnen loslaten , maar matje is heel licht.
En anders nog een keer vastplakken.

DinBo

Citaat van: snowdog2006 op 27-02-2018  11:25 uAh mooi. Bedankt. En gaat de temperatuurverhoging een beetje snel? Lijkt erop dat het vat wat je in de koelkast hebt staan vrij klein is? Gaat het een beetje snel met bv 20 Liter wort?

Test komt  a.s. vrijdag als ik na 6 dagen gisten bij 12 graden diacetyle rust wil geven >15 graden  met buitentemp onder nul en garagetemp ca 5 graden.
Als opwarmen niet snel genoeg gaat met matje van 20 watt kan ik altijd extra matje van 28 watt bijschakelen

Neetje

Citaat van: Albert van der Wal op 23-02-2018  17:57 uIn het recept staat dat het brouwsel de eerste 2 a 3 dagen op kamertemperatuur moet gisten, en daarna omhoog moet naar niet hoger dan 26 graden.


Als beginner niets doen en mooi uit laten vergisten op kamertemperatuur.


Citaat van: Albert van der Wal op 23-02-2018  17:57 uNu kan ik hem dicht bij de verwarming zetten in hoop dat dit wat met de temperatuur doet, maar ik was benieuwd of iemand hier tips / trucks heeft.


Heb in het verleden eens een tijdschakelaar met daarop een gloeilamp gemonteerd in een kastje gezet.
Werkt prima maar je moet in het begin regelmatig controleren hoelang de aan/uit tijden moeten zijn om enkele graden stijging te hebben.

Jacques

Citaat van: DinBo op 28-02-2018  00:23 uStopcontact is hoog en droog aangebracht dus risico valt mee. Kan ik eventueel ander of 2e verw. element aansluiten.
Ik heb van die dikke schroeven voor in kunststof gebruikt.
Je moet wel contactdoos vasthouden bij uittrekken stekker.

Veiligheid voor alles zou ik zeggen... Zeker als de contactdoos niet al te stevig aan de wand zit is het een risico.
De inkbird zit toch ook buiten de kast. Het snoertje van het verwarmingsmatje kan gewoon langs dat van de voeler van de Inkbird.

lier

Ook geen aarding op die warmte mat, persoonlijk zou ik het anders aanpakken.
Ik zou er in elk geval een brandmelder boven hangen als je kortsluiting heb in die kast gaat hij gewoon in de fik hoe netjes hij er ook uitziet

DinBo

Citaat van: lier op 28-02-2018  22:05 uOok geen aarding op die warmte mat, persoonlijk zou ik het anders aanpakken.
Ik zou er in elk geval een brandmelder boven hangen als je kortsluiting heb in die kast gaat hij gewoon in de fik hoe netjes hij er ook uitziet

Brandmelder is al aanwezig in die ruimte. En aardlekschakelaar voor persoonlijke veiligheid
Maar ik zie niet zo snel kortsluiting. Mat is volledig geplastificeerd en wordt niet heet. 20 Watt op 0.5m2 (alleen handwarm).
Verder is alles eromheen kunststof en hoog en droog.

Heb zelf alle elektra vervangen  in mijn woning incl groepenkast bij volledige verbouwing van mijn woning en al 15 jaar geen problemen gehad.

Ik zie op dit forum meer constructies waar ik minder vertrouwen in heb met gloeilampen, gloeispiralen op de bodem , stc-1000 met van alles eraan geknutseld etc.
(Vind de inkbird al een stuk veiliger als een stc-1000 waar zelf een en ander aan geknutseld moet worden.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.