Kan dryhoppen gushers veroorzaken?

Gestart door rlandzaat, 23-02-2018 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rlandzaat

Gisteren of eergisteren las ik in een draadje over een ander onderwerp een terloopse opmerking over het verband tussen dryhoppen en gushers. Vorig jaar hebben mijn brouwmaat en ik tweemaal last van gushers gehad. Bij het eerste brouwsel zou het nog door te vroeg bottelen kunnen zijn ontstaan, maar dat was bij het tweede brouwsel zeker niet het geval. Suikergift tijdens het bottelen was 5-6 g/l.

De enige overeenkomst was, dat het beide dryhopped bieren waren. Het was overigens de eerste keer, dat we hebben gedryhopped. Ik heb de hop toegevoegd na de hoofdvergisting en in het jongbier gelaten tot we gingen bottelen. Had ik het er misschien eerder uit moeten halen?

Zijn er mee ervaringen met de combinatie dryhop en gushers?

HuygenMeester

Citaat van: rlandzaat op 23-02-2018  10:15 uGisteren of eergisteren las ik in een draadje over een ander onderwerp een terloopse opmerking over het verband tussen dryhoppen en gushers. Vorig jaar hebben mijn brouwmaat en ik tweemaal last van gushers gehad. Bij het eerste brouwsel zou het nog door te vroeg bottelen kunnen zijn ontstaan, maar dat was bij het tweede brouwsel zeker niet het geval. Suikergift tijdens het bottelen was 5-6 g/l.

De enige overeenkomst was, dat het beide dryhopped bieren waren. Het was overigens de eerste keer, dat we hebben gedryhopped. Ik heb de hop toegevoegd na de hoofdvergisting en in het jongbier gelaten tot we gingen bottelen. Had ik het er misschien eerder uit moeten halen?

Zijn er mee ervaringen met de combinatie dryhop en gushers?

Als er vaste stofjes meegebotteld zijn is het niet uitgesloten. Zelf heb ik wel eens een gusher gehad met bier dat gelagerd is geweest op eiken snippers.
Ik weet van een commerciële brouwer die hetzelfde heeft meegemaakt.
Ik probeer nu bij zulke dryhopped en houtgelagerde bieren zo helder mogelijk over te hevelen in bottelvat

 :degroeten:
Huygenmeester

BrouwMark

Ja, daar heb ik ook last van gehad. Kleine hopdeeltjes die meegebotteld worden kunnen als 'de mentos in de cola' gaan werken.
Bij mijn laatste bier heb ik vóór het bottelen door een stuk fijn kaasdoek ruim om het uiteinde van mijn hevel te binden gefilterd, en nu heb ik er geen last meer van.

TeVeHa

Of gushers iets met dryhoppen kunnen te maken hebben weet ik niet, maar het verraste me al wel hoelang een bier soms nodig heeft om uit te gisten, vier vijf weken is geen uitzondering, daarom lager ik ook altijd onder waterslot zodat je toch enige indicatie hebt mocht er nog activiteit zijn.
mvg

rlandzaat

We zijn bezig met een wat grotere opstelling in te richten. Behalve groter wordt het ook een beetje anders. Tot nu toe bottelden we rechtstreeks uit de twee vergistingsemmers, maar met de nieuwe opstelling is het sowieso handiger om met een bottelemmer te gaan werken. Op het moment, dat het jongbier naar de bottelemmer gaat gaan we dan filteren, zeker als er dryhopping is toegepast.


BrouwMark

Zo doe ik het ook, filteren van gistingsvat naar bottelemmer. Dit werkt prima.

Het moeilijkst vond ik in het begin om niet te zuinig te zijn, en dus probeerde ik de laatste druppel in de flesjes te krijgen. Dan heb je geheid een aantal flesjes met troep erin, en dus gushers en stukjes. Nu giet ik einde bottelen het laatste beetje in een groot glas en zet dat in de koelkast met een dekseltje erop om even te laten bezinken. Kun je alvast voorgenieten van je bier  :)

breda82

Pas 1 keer een gusher gehad en dat was 1 flesje die ik als laatste gevuld had en waarbij er flink nog wat hopdeeltjes rondzweefde. Die gusher werd volgens mij door die deeltjes veroorzaakt. Andere flesjes van die batch geen last van.

Fermon

Laatst heb ik een bier gekregen van een brouwerij uit Den Ham, deze gushte ook. Wat mij opviel is dat er heel veel klontjes gist inzaten. Kan dit misschien gushers veroorzaken?

BrouwMark

Wat ik begrijp, is dat alles dat een nucleatiekern vormt (hopdeeltjes, klontjes, de grillige buitenkant van een mentos, een kras of gekrast logo in een glas zoals bv bij duvel, een paar suikerkorrels etc) een stroom koolzuurbellen veroorzaakt. In de nauwe flessehals leidt dat tot gushing, in een wijder glas tot een bellenstroom die de schuimkraag blijft voeden.

rlandzaat

Ik heb dit zo'n spiraaltrechter http://www.brouwstore.nl/trechter-plastic-spiraalgedraaid-15-cm liggen. Eén keer gebruikt, sloeg toen snel dicht, maar ik zal het eens met ander filtermateriaal proberen.

Wat gebruiken jullie als filter (als je al filtert)?

Jacques

Citaat van: rlandzaat op 23-02-2018  10:15 uGisteren of eergisteren las ik in een draadje over een ander onderwerp een terloopse opmerking over het verband tussen dryhoppen en gushers. Vorig jaar hebben mijn brouwmaat en ik tweemaal last van gushers gehad. Bij het eerste brouwsel zou het nog door te vroeg bottelen kunnen zijn ontstaan, maar dat was bij het tweede brouwsel zeker niet het geval. Suikergift tijdens het bottelen was 5-6 g/l.

De enige overeenkomst was, dat het beide dryhopped bieren waren. Het was overigens de eerste keer, dat we hebben gedryhopped. Ik heb de hop toegevoegd na de hoofdvergisting en in het jongbier gelaten tot we gingen bottelen. Had ik het er misschien eerder uit moeten halen?

Zijn er mee ervaringen met de combinatie dryhop en gushers?

Ook mijn ervaring is dat je door te koudhoppen veel sneller overschuimers krijgt.

Jacques

Citaat van: TeVeHa op 23-02-2018  11:03 uOf gushers iets met dryhoppen kunnen te maken hebben weet ik niet, maar het verraste me al wel hoelang een bier soms nodig heeft om uit te gisten, vier vijf weken is geen uitzondering, daarom lager ik ook altijd onder waterslot zodat je toch enige indicatie hebt mocht er nog activiteit zijn.
mvg

Als het lang duurt voordat je bier is uitgegist gebruik je te weinig gist.

Wanneer je voldoende actieve gist ent duurt de vergisting, inclusief de nagisting, niet langer dan 2 tot 3 weken.

Marcel_k

In het nieuwe tijdschrift Brouw!  staat dat gushers worden veroorzaakt door schimmels in de mout die mycotoxines vormen.
Te vochtige mout is dan de boosdoener.
Zelf donker, droog en koel bewaren is dus belangrijk, maar het kan ook bij aankoop al te vochtig zijn.

rlandzaat

Citaat van: Marcel_k op 24-02-2018  11:32 uIn het nieuwe tijdschrift Brouw!  staat dat gushers worden veroorzaakt door schimmels in de mout die mycotoxines vormen.
Te vochtige mout is dan de boosdoener.
Zelf donker, droog en koel bewaren is dus belangrijk, maar het kan ook bij aankoop al te vochtig zijn.

Het grootste aandeel in de stort was bij beide pilsmout, dat ik in een zak van 25 kg heb aangeschaft. Ik heb het steeds bewaard in een grote afgesloten plastic emmer (zoals een vergistingsemmer, maar dan zonder waterslot of kraan). Na de twee gushende brouwsels heb ik nog een keer met dezelfde partij mout gebrouwen. Bij dat brouwsel werd niet gekoudhopt en er was daarna ook geen sprake van gushers. Ik hou het voorlopig op deeltjes, die in het jongbier terecht zijn gekomen door o.a. het koudhoppen.

Dat neemt niet weg, dat je advies zeker zeer waardevol is. Ik neig naar wat ruimer inkopen i.v.m. de kosten en sla het droog en koel op, maar daar zijn dus door mij onderschatte risico's aan verbonden.

Jacques

Citaat van: Marcel_k op 24-02-2018  11:32 uIn het nieuwe tijdschrift Brouw!  staat dat gushers worden veroorzaakt door schimmels in de mout die mycotoxines vormen.
Te vochtige mout is dan de boosdoener.
Zelf donker, droog en koel bewaren is dus belangrijk, maar het kan ook bij aankoop al te vochtig zijn.

Dat is een een groot probleem geweest de nodige jaren geleden. Grote brouwerijen hadden er last van. Inmiddels is dat probleem wel onder controle.

Bij hobbybrouwers is het vooral een kwestie van een te hoog koolzuurgehalte door te vroeg bottelen en daarnaast hopdeeltjes door koudhoppen en vuile flessen (biersteenafzetting).

DoubleW

Gushing wordt veroorzaakt:
- geen goede sanitatie van apparatuur - ketelsteen is berucht in prof brouwerijen;
- te veel suiker in hergisting of onvoldoende uitgegist;
- besmetting met var. diastaticus een wilde gist die steeds vaker voorkomt in gist packs.

Pasteuriseren is de manier om gushing tegen te gaan en natuurlijk vacuüm afvullen met CO2
Gushing zal je dan voornamelijk tegenkomen bij kleinere brouwerijen die ook een graantje willen meenemen in de craft beer hype. Jammer genoeg beschadigt dit het vertrouwen van de consument in de kwaliteit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.